handdator

Visa fullständig version : Frisparksvideo - Positivt och negativt?


ffiirraatt
2012-12-31, 15:26
Hej! Jag har gjort en frisparksvideo på mig. Denna video har jag både mina missar och mina fullträffar. Kolla in videon och ge mig feedback på tillslagstekniken och skotten är ni snälla.

Ni behöver inte kommentera att ''frisparkar inte är allt i fotboll'', för det vet jag. Men nu vill jag ha feedback på mitt tillslag. uc5wrq9gt4U

Länk till videon: http://www.youtube.com/watch?v=uc5wrq9gt4U

Amfksp
2012-12-31, 15:27
Du borde lösa en kamera till så man kan ser vart bollarna träffar när dom går över mållinjen. Lite oklart från denna vinkeln.

ShippEn
2012-12-31, 15:40
Första reaktionen var att det var ingen speciell skruv på bollen samt att dem såg ut att vara väldigt lösa.

Du kanske borde öva på ett hårdare tillslag och försöka få bollen att dyka mer.
Nu ser det ut som att den dyker pga det lösa tillslaget. Dessa frisparkar var dock från nära håll men lite mer kraft skulle inte skada.

Det ser ut som du kör på en den tekniken att du forsätter rörelsen med högerfoten efter tillslaget men har du tänkt på att göra en snabbare rörelse vid tillslaget samt att inte sluta rörelsen i högerfoten efter tillslaget för att få mer skruv på bollen?

Edit: precisionen var annars bra vid de flesta tillfällen.

Fantasten
2012-12-31, 16:01
Det första jag tänkte på var att hela rörelsen ser något lam och långsam ut. Allt bör ske med mera fart, kraft och explosivitet.

Vid bollträffen stannar du ofta upp eller till och med backar bakåt direkt efter bollträffen vilket gör att du tappar mycket kraft.

Du använder inte armarna eller överkroppen alls för att få mera balans och kraft i skotten. Öva på att få med armarna och hela kroppen i utförandet, när du får in det på ett bra sätt får du mera kraft i bollträffen.

Stödfoten har du ganska nära bollen. Försök luta kroppen mera till vänster, stödfoten lite längre bort från bollen och få till en längre pendel med skottbenet.

Kolla på dina idolers frisparkar, analysera varje liten detalj de gör och träna, träna, träna tills det börjar sitta bra. Återkom gärna med en ny video då!

Mollestam
2012-12-31, 16:01
Min personliga åsikt är att du borde ha stödfoten längre ifrån bollen vid tillslaget. På så sätt kommer du att lättare kunna få mer kraft bakom skottet, och skruven samt fallet på bollen kommer att bli mer svårläst för målvakten.

yaldish
2012-12-31, 19:35
Du har bra teknik när det gäller att placera bollen. Vissa bollar sätter du faktiskt sjukt snyggt tycker jag. Men som de ovan säger, lite mera kraft eller använda sig av någon annan teknik kanske hade varit mer intressant att se.

Brukade göra likadant som "Fantasten" skrev, när jag spelade.
Hade en vecka då jag försökte få in en viss spelares stil, en annan med någon annan spelare. Bara man förstår deras teknik eller spelstil så kan man försöka hitta sin egna senare. Speciellt när det kommer till frisparkar.

Birkharju
2012-12-31, 21:34
Du har gjort 6 trådar som handlar om dina frisparkar varav tre blivit låsta. Vad sägs om att uppdatera i någon av de befintliga?

gratefuldead
2012-12-31, 21:40
Frisparkar är inte allt i fotboll.