handdator

Visa fullständig version : Tar kroppen mindre stryk av alkohol om man äter isamband med intaget?


GVA
2012-12-30, 21:29
Något jag tänkt på att man blir mindre påverkad av alkohol när man äter tex en måltid på festen. Antar att detta beror på att maten suger i sig alkoholen, men kommer denna alkohol slutligen en då ut i kroppen men kanske under lite längre tid?
Jag dricker nästan alltid lika mycket när jag dricker alkohol (runt 30cl kanske) men Men kommer mat göra att kroppen tar mindre stryk av den om jag äter en måltid någon gång på kvällen, gentemot om jag inte skulle göra det ?

Bryr mig inte om att jag kanske får i mig lite för mycket kalorier när jag dricker, fett är lätt att bli av med, är mer mina muskler jag blir lite orolig över ibland XD

Sniggel
2012-12-30, 23:31
Om jag inte har fel så "späs" koncentrationen ut pga mat så att promillehalten blir lägre under tiden alkoholen förbränns (vilket tar lika lång tid).
Alltså borde blir AUC (Area Under Curve) för fyllar bli mindre och vissa delar (hjärnan bl a?) tar mindre stryk. Levern bör väl dock få lika stor påfrestning?

vicarious
2012-12-31, 08:16
Om jag inte har fel så "späs" koncentrationen ut pga mat så att promillehalten blir lägre under tiden alkoholen förbränns (vilket tar lika lång tid).
Alltså borde blir AUC (Area Under Curve) för fyllar bli mindre och vissa delar (hjärnan bl a?) tar mindre stryk. Levern bör väl dock få lika stor påfrestning?

Låter logiskt.