handdator

Visa fullständig version : Bänkpress, vad händer?!


Rawsteel
2012-12-30, 16:53
Hej, jag körde idag mitt andra 8 reps pass i ett upplägg jag fick av en här på kolo.
I böj, bänk, militärpress och chins så kör man på pass 1 kör 8 reps, pass 2 5 reps och på pass 3 en stege på 3-5-8 reps och sen börjar man om.
Alla setsen ska man avsluta 1 rep innan failure.
Iaf, i mitt första "8 reps" pass så försökte jag hitta vilka vikter jag behövde använda för att klara 8 reps i alla 3 setsen (1 från fail) och det såg ut såhär ->

1. 87,5 x 8
3 min vila
2. 82,5 x 7
3 min vila
3. 77,5 x 7

Som ni ser så vart det lite för tungt i dom 2 andra setsen så idag när jag körde mitt andra 8 reps pass så sänkte jag lite för att klara av dom utsatta repsen.
Det såg dock ut såhär ->

1. 87,5 x 8
3 min vila
2. 80 x 7 och sen råkade jag gå till failure på den 8e så fick rulla av stången*grr*
3 min vila
3. 75 x 5, blev skit pga att jag råkade gå till failure i det andra.

Men som ni ser, hur kan jag ha blivit klenare i det andra setet?
Ligger på överskott och vilan är tillräcklig.
Varje muskel tränas var 5e dag.
Jag var lite små krasslig i 1 vecka så vilade från all träning men det borde väll inte påverka så mycket?
Mvh

jokem
2012-12-30, 16:56
Tillfällighet bara, ät mat och träna och utvärdera efter en längre tid.

xanan
2012-12-30, 16:57
en vecka för mig sänker vikterna och orken räjält, då har man inte samma tryck i kroppen och musklerna är typ "jaha du använder oss inte så vi lägger oss i vila" :)

pezrulezhaakon
2012-12-30, 16:58
Rawsteel

Kroppen fungerar inte som en maskin som du kan förprogrammera med ett visst sätt att utföra dina set på.
Det är bara att acceptera att kroppen är lite olika beroende på dagsform. Förläng dina mätperioder istället.