handdator

Visa fullständig version : Träning av samma muskel flera gånger i veckan


Tsandell
2012-12-30, 16:30
Jag sitter och funderar på det här med hur länge man ska vila en muskel innan man tränar den igen. Har för mig att jag har läst någonstans att muskeln behöver 72 timmars vila (självklart är det bara ungefärliga siffror beroende på hur hårt man tränar muskeln har jag förstått). Men låt säga att man t.ex. kör tunga bänkpressar (3-5 reps) hyfsat tunga snedbänkar (8 reps) och några lättare flyes (10 reps) och man kanske kommer upp i 13 set totalt för bröstet det passet. Hur lång vila tror ni att man behöver innan nästa pass? Förstår att det är individuellt, men undrar på ett ungefär.. Känns som att en hel vecka innan nästa pass är lite för länge? :smash:

pezrulezhaakon
2012-12-30, 16:36
Tsandell

På ett ungefär behöver du mellan 24-72 timmars vila.
Testa!
Ingen kan säga i förväg vad du behöver. Det är den bistra sanningen. Just detta som tar tid att lära sig om sin kropp.

Pintan
2012-12-30, 18:12
Min teori / erfarenhet.

Återhämtningsförmåga är precis som mycket annat en fråga om anpassning. Jag har under snart 8 månader tränat pullups nästan varje dag (kanske ett snitt på 5 av 7 dagar), med några veckor med lägre intensitet utspritt under nämnda period. Det tog ca 2 veckor för mig att vänja mig vid frekvensen, nu är det inga problem att slå ett PB efter 6 dagars pullup- träning. Tycker mig även se en aning snabbare muskelutveckling för biceps och rygg än gentemot övriga kroppen.

Vet att det finns minst en person på detta forum som tränar tunga böj varje dag.

cero
2012-12-30, 18:17
För att göra det enkelt: välj ett beprövat program som är anpassat efter din nivå. Då får du oftast en lagom mängd träning. Om du är nybörjare så finns det jättemånga bra nybörjarprogram. När man har lite mer erfarenhet och känner sin kropp kan man börja avgöra hur mycket träning som krävs själv.

NNIF
2012-12-30, 21:16
ditt pass med 13set bröst kanske behöver 7dagars återhämtning