handdator

Visa fullständig version : Knä small till vid marklft


semper fi
2012-12-30, 14:35
Hallo
Gjorde en operation för instabil knäskål för drygt 9 veckor sen.
Allt har gått bra med rehab men fick ett bakslag idag.

Körde marklyft 90kg, mitt i den andra repen så small det till ovanför knät, precis på tippen av knäskålens början och jag ramlade ihop.
Sitter på Akuten men det är söndag och nyår imorgon och inga ortopeder finns.
Vad kan ha gått sönder? Eller bara överbelastning som det opererade "området" inte orkade? Knät känns gansk stabilt att gå med men smärtar lite.

Någon med liknande situation någon gång?

Sheogorath
2012-12-30, 14:37
Hallo
Gjorde en operation för instabil knäskål för drygt 9 veckor sen.
Allt har gått bra med rehab men fick ett bakslag idag.

Körde marklyft 90kg, mitt i den andra repen så small det till ovanför knät, precis på tippen av knäskålens början och jag ramlade ihop.
Sitter på Akuten men det är söndag och nyår imorgon och inga ortopeder finns.
Vad kan ha gått sönder? Eller bara överbelastning som det opererade "området" inte orkade?

Någon med liknande situation någon gång?

Kan du stödja på benet?

semper fi
2012-12-30, 14:41
Jadå det kan jag. Det har svullnat en del.
Ont gör det i själva bendelen högst upp på knäskålen

Sheogorath
2012-12-30, 14:44
Jadå det kan jag. Det har svullnat en del.
Ont gör det i själva bendelen högst upp på knäskålen

Jättesvårt att svara på men det kan vara en liten del av quadricepsfästet in mot knäskålen som rykt. Vid operationer när man stabiliserar upp knäskålen flyttar man ofta patellarsenan och då kan det vara extra känsligt nu. Att du kan stödja på benet bådar ändå gott eftersom det talar mot att hela senan rykt.

Ett annat alternativ är att knäskålen hoppat ur led och sedan tillbaka igen, men det kanske du varit med om så att du vet att det inte är det?

semper fi
2012-12-30, 14:53
Jättesvårt att svara på men det kan vara en liten del av quadricepsfästet in mot knäskålen som rykt. Vid operationer när man stabiliserar upp knäskålen flyttar man ofta patellarsenan och då kan det vara extra känsligt nu. Att du kan stödja på benet bådar ändå gott eftersom det talar mot att hela senan rykt.

Ett annat alternativ är att knäskålen hoppat ur led och sedan tillbaka igen, men det kanske du varit med om så att du vet att det inte är det?

Luxation hr jag uteslutit. Knäskålen sitter fast lika bra medialt som innan marklyftet.

Jag kan inte göra ett rakt benlyft nu, det smärtar och styrkan är som bortblåst.
Kan man utesluta korsband tro?

Min operation gjordes såsom att som tog en sena från baksida lår och skruvade fast i knä och gjorde ett nytt ledband av det.

Kan man stödja och gå med korsbndskada?

Skriver från mobil, stavning osv kan bli lite lidande.

Sheogorath
2012-12-30, 14:57
Luxation hr jag uteslutit. Knäskålen sitter fast lika bra medialt som innan marklyftet.

Jag kan inte göra ett rakt benlyft nu, det smärtar och styrkan är som bortblåst.
Kan man utesluta korsband tro?

Min operation gjordes såsom att som tog en sena från baksida lår och skruvade fast i knä och gjorde ett nytt ledband av det.

Kan man stödja och gå med korsbndskada?

Skriver från mobil, stavning osv kan bli lite lidande.

Vissa kan gå och stödja på en korsbandsskada och det kan stämma med att det är svårt att göra ett rakt benlyft. Men ditt fall borde vara ganska ovanligt eftersom korsbandsskador vanligen kommer av vridvåld.

semper fi
2012-12-30, 15:02
Jag hann inte räta ut benet heller, det hände o princip när stången lämnade golvet.
Vet inte hur bra akutläkare är, är dom allmänläkare bara?

Sheogorath
2012-12-30, 15:07
Jag hann inte räta ut benet heller, det hände o princip när stången lämnade golvet.
Vet inte hur bra akutläkare är, är dom allmänläkare bara?

Det skulle kunna vara en av meniskerna som fått sig en törn också och ligger i vägen i ledspringan. Men det är rätt meningslöst att sitta och spekulera :) Jag känner inte till vilken bakgrund den vanliga doktorn på akuten har.

semper fi
2012-12-30, 15:14
Får vänta och se.
Tack för svaren iallafal.

Mvh Mikael

semper fi
2012-12-30, 18:08
Det skulle kunna vara en av meniskerna som fått sig en törn också och ligger i vägen i ledspringan. Men det är rätt meningslöst att sitta och spekulera :) Jag känner inte till vilken bakgrund den vanliga doktorn på akuten har.

Fanns en ortoped där, han trodde med största sannolikhet att muskelfästet quadriceps - knäskål var av delvis eller helt av. skall göra ultraljudsröntgen i veckan.

Har du eller någon annan erfarenhet av rehab på detta efter en eventuell operation?
Får utgå ifrån att det blir operation, tror inte det bara är en bristning.

Mvh

Sheogorath
2012-12-30, 18:15
Fanns en ortoped där, han trodde med största sannolikhet att muskelfästet quadriceps - knäskål var av delvis eller helt av. skall göra ultraljudsröntgen i veckan.

Har du eller någon annan erfarenhet av rehab på detta efter en eventuell operation?
Får utgå ifrån att det blir operation, tror inte det bara är en bristning.

Mvh

Se där. Min första "gissning".

Jag har faktiskt en patient aktiv som nyss rehabbat en opererad patellarsena. Egentligen är det inga konstigheter. Det handlar till en början om successivt ökade rörelseuttag utan belastning för att skapa fullt rörelseomfång under utläkning av själva operationssåret, sedan gradvis stärkande övningar. Man kan lämpligen börja med att bara spänna knävecket mot underlaget, gå vidare med t.ex. sidliggande bensparkar -> sittande bensparkar med fotens vikt -> raka benlyft -> benspark med vikt. Men ta kontakt med en sjukgymnast i verkliga livet så att du får struktur på det hela.

semper fi
2012-12-30, 18:21
Se där. Min första "gissning".

Jag har faktiskt en patient aktiv som nyss rehabbat en opererad patellarsena. Egentligen är det inga konstigheter. Det handlar till en början om successivt ökade rörelseuttag utan belastning för att skapa fullt rörelseomfång under utläkning av själva operationssåret, sedan gradvis stärkande övningar. Man kan lämpligen börja med att bara spänna knävecket mot underlaget, gå vidare med t.ex. sidliggande bensparkar -> sittande bensparkar med fotens vikt -> raka benlyft -> benspark med vikt. Men ta kontakt med en sjukgymnast i verkliga livet så att du får struktur på det hela.


Yes, håller ju på med rehab för den andra operationen, dock hade man kommit långt som benböj och mark. Gott att det är samma knä iaf. Sedan är det inte fyskam att vara tillbaka på ruta ett, är sjukt kul med att rehabträna. ;)