handdator

Visa fullständig version : Muskelbristning kring revben


ironmike_666
2012-12-30, 13:14
Kön:
Man

Ålder:
30
Längd och vikt:
180, 75

Smärtbeskrivning:

För kanske 6-7 år sedan lyckades jag dra på mig en skada kring revbenen på vänster sida. Detta hände på jobbet då jag skulle förflytta en pall som vägde alldeles för mycket. Kunde knappt andas och det kändes som ett revben gått av. Huggande smärta vid minsta rörelse i princip.
Läkaren trodde på muskelbristning och ordinerade vila, inget annat. Denna skada lyckas jag slå upp ungefär en gång per år, vid t.ex en hastig rörelse. Detta hände nu igen innan julhelgen. Två första dagarna gjorde det ont vid djupa andetag. Nu gör det bara ont när jag vrider överkroppen höger/vänster. Då smärtar det strax under bröstet på vänster sida samt under vänster skuldra.

Vad och hur mycket tränar du?

Tränar efter ett grundstyrkeprogram 3 dagar i veckan (http://www.jonkoping-styrkelyft.com/Exempel%20styrketr%C3%A4ning%20grundstyrka%20nyb%C 3%B6rjare.htm).
Har aldrig haft någon känning av skadan vid träning, och jag kan träna nu (1 vecka efter skadan) utan att det gör ont.

Tagit några tabletter, typ alvedon, ipren eller voltaren och isf hade det någon effekt?

Har käkat ipren för inflammationsdämpning. Sänkte väl smärtan litegrann.

Har du redan fått diagnos och/eller behandling? Har du påbörjat någon form av rehabträning?

Fick som sagt diagnosen muskelbristning, men inget rehabprogram. Var hos en sjukgymnast några månader efter ursprungsskadan som då använde "vakumkopp" som hon drog längs revbenen, kom då upp en massa levrat blod, och kändes bättre för tillfället.



Övrigt:

Har läst lite kring rehab för muskelbristningar och att man ska köra genomblödningsövningar och sedan stretchning för att få bort ärrvävnad etc. Är det "too late" med en sådan här skada som hände för så länge sedan, och som hänt upprepade gånger
Någon som har tips på övningar/stretch just för muskler kring/under revben?
Har som sagt inte känt något när jag tränat.

Lychgate
2012-12-30, 13:24
Mycket som fäster runt/på revbenen, kan du försöka göra en bild där smärtområdet syns?

ironmike_666
2012-12-30, 19:29
Markeringar som på ett ungefär pekar ut vart det gör ont när jag vrider överkroppen.

pezrulezhaakon
2012-12-30, 22:00
ironmike_666

Gör det alltid ont samtidigt på framsidan och baksidan då smärtan visar sig?
Gör det ont vid latsdrag och/eller hantelpress OH?

ironmike_666
2012-12-31, 11:19
ironmike_666

Gör det alltid ont samtidigt på framsidan och baksidan då smärtan visar sig?
Gör det ont vid latsdrag och/eller hantelpress OH?

Njea, när jag vrider överkroppen åt höger så känns det som att det gör ont på båda ställena, men när jag vrider åt vänster så gör det endast ont på baksidan.

Har inte känt någon smärta vid latsdrag och har bara kört militärpress och det har inte heller framkallat någon smärta.

pezrulezhaakon
2012-12-31, 14:46
ironmike_666

Har du gjort nån rotationsträning av något slag? Med maskin eller skivstång? Woodchopper i CC, kasttränat med medicinboll?

ironmike_666
2013-01-05, 11:29
ironmike_666

Har du gjort nån rotationsträning av något slag? Med maskin eller skivstång? Woodchopper i CC, kasttränat med medicinboll?

Har inte kunnat svara förrän nu, sorry.

Jag testade woodchopper och det kändes inte nämnvärt. Men efter tre träningspass där jag inte känt någonting under själva träningen, har smärtan blivit mycket mer påtaglig än innan dessa träningspass. Så jag antar att muskeln/musklerna som är skadad ändå har påverkats. Så nu blir det vila tills smärtan försvinner helt.

Antar dock att det borde gå att träna t.ex ben, om man bortser från knäböj som kanske också aktiverar musklerna kring revbenen? Eller bör man köra total vila?

pezrulezhaakon
2013-01-05, 12:23
ironmike_666

Försök tänk tillbaka på vilka övningar du gjort dessa träningspass.
Det kan ju vara nånting du gör omedvetet i träningen som kan påverka ditt problem. Det kanske skulle gå att hitta om man sett dig träna.

Det som inte involverar överkroppen i form av belastad rörelse eller stabilisering kan du ju träna. Isolerade arm, bröst och axelträning kan du säkert fortsätta med om du vill det.
I annat fall får du avvakta med tyngre mer krävande träning. Att röra dig utan belastning ska du ändå försöka göra.

Angående ditt problem så kan det ju vara två olika saker som strular samtidigt, och de behöver inte ha samma grundorsak även att båda känns nu.
Smärtan på baksidan kan vara latsrelaterat. Du kan vara en av de färre personer där lats har ett litet fäste på skulderbladets kant, där det blivit irriterat.

Smärtan på framsidan kan vara irriterat brosk mellan bröstbenet och revbenen. Kommer oftast av dips eller liknande övningar.

ironmike_666
2013-01-05, 14:21
ironmike_666

Försök tänk tillbaka på vilka övningar du gjort dessa träningspass.
Det kan ju vara nånting du gör omedvetet i träningen som kan påverka ditt problem. Det kanske skulle gå att hitta om man sett dig träna.

Det som inte involverar överkroppen i form av belastad rörelse eller stabilisering kan du ju träna. Isolerade arm, bröst och axelträning kan du säkert fortsätta med om du vill det.
I annat fall får du avvakta med tyngre mer krävande träning. Att röra dig utan belastning ska du ändå försöka göra.

Angående ditt problem så kan det ju vara två olika saker som strular samtidigt, och de behöver inte ha samma grundorsak även att båda känns nu.
Smärtan på baksidan kan vara latsrelaterat. Du kan vara en av de färre personer där lats har ett litet fäste på skulderbladets kant, där det blivit irriterat.

Smärtan på framsidan kan vara irriterat brosk mellan bröstbenet och revbenen. Kommer oftast av dips eller liknande övningar.

Tack för dina svar och synpunkter! Ska köra övningar som inte aktiverar överkroppen tills smärtan försvinner.

Tror dock att skadan och smärtan bak och fram är relaterade eftersom båda uppstod vid samma tillfälle. Får nog bli en tid hos sjukgymnasten eller dylikt för att få det kollat ordentligt.