handdator

Visa fullständig version : Halvgammal gubbe, ryggproblem


Victuhh
2012-12-30, 11:43
Morsans kille, 63 år gammal. Har haft lite ryggproblem och söker efter övningar att göra hemma för att stärka ryggen. Tyvärr har han inte mycket träningsgrejer att tillgå, vet faktist inte om han tänkt skaffa gymkort. Men han bad mig få följa med till gymmet så att jag kunde visa några övningar för att stärka ryggen.

Då tänkte jag visa honom good mornings, rygglyft och marklyft kanske. Den sistnämnda väldigt försiktigt.

Inga grova problem han har heller, utan mer känningar han inte vill ska bli värre.

Tips och råd :)?

Vunnis
2012-12-30, 11:49
Generellt? Stärk rygg och bål. Höft-och ryggrörlighet och försök motverka inåtrotation i axlarna.

Awesomeous Prime
2012-12-30, 11:58
swings tycker jag, enkelt å handla kettlebells å ha hemma om han inte vill gå på gym hela tiden.
http://www.youtube.com/watch?v=P16MdONWpGo

Jorgen
2012-12-30, 12:25
Morsans kille, 63 år gammal. Har haft lite ryggproblem och söker efter övningar att göra hemma för att stärka ryggen. Tyvärr har han inte mycket träningsgrejer att tillgå, vet faktist inte om han tänkt skaffa gymkort. Men han bad mig få följa med till gymmet så att jag kunde visa några övningar för att stärka ryggen.

Då tänkte jag visa honom good mornings, rygglyft och marklyft kanske. Den sistnämnda väldigt försiktigt.

Inga grova problem han har heller, utan mer känningar han inte vill ska bli värre.

Tips och råd :)?

Goodmornings med en otränad 63-åring låter inte som en lysande idé.
Vad finns det för maskiner på gymmet?

Om han vill träna på gymmet så är det hela kroppen som skall tränas, men fokus kan man lägga på rygg och bål.