handdator

Visa fullständig version : Färger elkablar


Tap3worm
2012-12-30, 11:22
Hejsan!

Har köpt en lampa på IKEA och täönkte försöka installera skiten. Blev dock lite osäker på alla färgglada kablar som sticker ut ur väggen, så ville dubbelkolla om det finns någon som vet vad som ska kopplas till vad?

Bifogar bilder både hur det ser ut i taket och lampan.

http://img507.imageshack.us/img507/8951/bildck.jpg

http://img27.imageshack.us/img27/6426/bild1ll.jpg


Kåken är byggd 67-68

Tack på förhand!

David Brent
2012-12-30, 11:25
http://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%A4rgkod#F.C3.A4rgkoder_p.C3.A5_kablar_i_l.C3. A5gsp.C3.A4nningsanl.C3.A4ggningar

Jockefoten
2012-12-30, 11:29
Så länge du inte koppla in jord på fas så spelar det ingen roll hur du kopplar. Ta därav reda på vilken som är jord. På din nya lampa så är jord i mitten. :)

Maejn
2012-12-30, 11:32
Det är inte säkert att jord är framdragen, då ingen av färferna antyder på någon jord. Däremon skulle det kunna vara en gammal kron koppling som användes mycket förr, med två tändtrådar.

Tap3worm
2012-12-30, 11:32
http://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%A4rgkod#F.C3.A4rgkoder_p.C3.A5_kablar_i_l.C3. A5gsp.C3.A4nningsanl.C3.A4ggningar

Jo tack såg det också. Men som sagt, är ändå osäker på vad som ska koplas till vad, inte vad färgerna i sig "betyder".

Men, har jag fattat det rätt om det är svart och vitt som ska användas?

Tap3worm
2012-12-30, 11:34
Thx Guys! Verkar, som Maejn skirver, som att jorden inte är framdragen väl?

Btw, om det skulle vara otydligt med färgerna på bild 1 så är det iaf

1st Grön
1st Blå
3st Svart
3st Vit

Magnus N
2012-12-30, 11:35
Jo tack såg det också. Men som sagt, är ändå osäker på vad som ska koplas till vad, inte vad färgerna i sig "betyder".

Men, har jag fattat det rätt om det är svart och vitt som ska användas?

Ser ju ut som du har 4 färger där. Vit/svart/grön och blå?

gissningsvis är det så att:
grön: jord
blå: nolla
svart: fas
vit: tändtråd

är det så ska du använda vit som fas in på lampan

Hade dock mätt för säkerhets skull så man får rätt :)


edit: kan ju mycket väl vara som sagts innan, att det inte finns jord med

Jockefoten
2012-12-30, 11:46
Kan ju också poängtera att färgerna behöver inte stämma. Förr var man inte lika noggrann med färgföljning.

Sokrates696
2012-12-30, 11:50
Har du en brytare på väggen med 1 eller 2 knappar?
Troligtvis är det 2 tändtrådar för att kunna tex manövrera lampa + takfläkt.
Beroende på hur gammalt huset är så kan det vara så att det inte är nån jord framdragen.

Öppna locket i brytaren på väggen så kanske du ser vilken färg trådarna har där.
Jag tror inte det är den svarta, verkar vara en fas som grenar sig där till andra dosor. Jag skulle köra på vit och blå.
Svart är fas.
Nolla är blå.
En tändtråd kan ha vilken färg som helst, men brukar vara vit eller brun.

/Tommy.

Tap3worm
2012-12-30, 14:01
Har du en brytare på väggen med 1 eller 2 knappar?
Troligtvis är det 2 tändtrådar för att kunna tex manövrera lampa + takfläkt.
Beroende på hur gammalt huset är så kan det vara så att det inte är nån jord framdragen.

Öppna locket i brytaren på väggen så kanske du ser vilken färg trådarna har där.
Jag tror inte det är den svarta, verkar vara en fas som grenar sig där till andra dosor. Jag skulle köra på vit och blå.
Svart är fas.
Nolla är blå.
En tändtråd kan ha vilken färg som helst, men brukar vara vit eller brun.

/Tommy.


Det stämmer! Det är två knappar.

i locket är den gröna och svarta kopplad till ne aknappen och den blåa kopplad till den andra. Bifogar en bild även på detta.

http://img72.imageshack.us/img72/2662/bild2wc.jpg

Känns lite drygt att anlita en elektriker och pröjsa multum för att installera en lampa, så tänkte försöka fixa det själv istället! :-)

Tack för hjälpen!

Jockefoten
2012-12-30, 15:11
I det uttaget ser funktionen ut att vara inkommande elmatning på vit för att sedan fördelas ut till blå och grön.

Kan ha fel, jag är ingen elektriker och kan inte så mycket när det kommer till äldre el.

Vill du göra det själv och samtidigt vara säkert på vad du gör så rekommenderar jag dig att åka ner och köpa en spänningsprovare:
http://www.kjell.com/sortiment/el/matinstrument/spanningsprovare

Magnus N
2012-12-30, 15:43
ser ut som svart fas och blå samt gröna tändtrådar, men sedan om dessa färgerna går till takdosan kan inte jag svara på, kanske går via en kopplingsdosa etc.

Spänningsprovare som jocke föreslog är en bra ide :)

Sokrates696
2012-12-30, 16:43
Om du har en möjlighet skaffa en multimeter, kostar inte många kronor och kan vara bra att ha i framtiden, eller låna.

Enligt bild i brytare ser det ur som övre grön? är fas.
Svart och blå tändtrådar. Om jag skulle chansa så prova den vita och den blå kabeln, anslut dessa till ikea lampan. Koppla absolut inte in nån kabel i mitten (jord). Var rädd om fingrarna, du vet ju inte om brytarna är till eller från. *facepalm*
Det värsta som kan hända är att säkringen går eller att du får en kyss av elen om brytaren är till. Du kanske kan se om det är till om du vippar på brytaren. kan ses på bläcken hur de ligger,,,,

Lycka till.

/Tommy.

elBjurro
2012-12-30, 17:26
Eftersom det gissas hejvilt så drar jag iväg en kvalificerad gissning jag med.

3svarta och 3vita skriver du, då drar jag slutsatsen att det är fas och neutral, vilket var färgordningen förut tillsammans med röd jord.
Huruvida svart eller vit är fas verkar vara regionalt, flertalet ställen i sthlm när jag jobbade där var vit fas.
Här i Sollefteå är det vanligast med svart fas, i Kramfors vit fas.. i dessa gamla vit/svart/röd installationer alltså.

Mät, dig fram om du har möjlighet, men med tanke på att svart finns i kronbrytaren är troligtvis svart fas.

MEN, det är inte ovanligt att det byts färg från dosa till dosa.. har t.om råkat på ställen där kablar byter färg 2-3ggr i RÖRET, ihopvirade och tejpade stumpar, det var inte så värst noga förr.

1 vardera av grön och blå, slutsatsen blir då att det är tändtrådarna från din kronbrytare.

Eftersom det hänger ut en stump från "wagon" på vit i takdosan är det troligen neutral..
Enklaste sättet är att koppla och prova sig fram.. jag skulle kopplat; vit på N, grön eller blå på L i armaturen.
För att vara säker under arbetet så bryt strömmen.
Koppla ej in någon kabel mot gröngul i din armatur.

Nocturnal
2012-12-30, 20:21
Som sagt, gissas hej vilt här.
I brytaren (som är en kron) kommer svart fas och bryts till grön och blå tändtråd. Någon av dessa använder du därför till fas (brun i lampan).
Den vita i takdosan är nolla (blå i lampan). Jord har du inte någon.

David// Elektriker

Tap3worm
2012-12-30, 23:52
Tusen tack för hjälpen! Ger det ett försök! Återkommer med resultat ;-)

Tap3worm
2012-12-31, 00:23
Det gick hur bra som helst! Lyser fint nu!
Antar att det inte kan hända så mycket nu i efterhand när allt verkar gått bra...? :-) Så man inte vaknar mitt i natten av en smäll.. ?

Tack igen för hjälpen!

Jockefoten
2012-12-31, 00:59
Bra jobbat!

Magnus N
2012-12-31, 08:48
Det gick hur bra som helst! Lyser fint nu!
Antar att det inte kan hända så mycket nu i efterhand när allt verkar gått bra...? :-) Så man inte vaknar mitt i natten av en smäll.. ?

Tack igen för hjälpen!

Visst kan det fortfarande hända saker i efterhand om man vill se det lite negativt :p Men har du bara sett till att trådarna är rätt, bra fastsatta etc så ska det mycket till för att något ska hända