handdator

Visa fullständig version : Hur träna överkroppen på ett för axlarna så skonsamt sätt som möjligt?


ReGGae
2012-12-30, 07:15
Jag har problem med axlarna, efter någon månad på gymmet kommer alltid värken i axlarna tillbaka, hur mkt uppvärmning, rotatorcuf-övningar o.s.v. jag än gör.

Detta är så jäkla tråkigt då jag vill träna, vill inte ha en degig otränad kropp. Finns det något sätt att träna överkroppen med så lite involvering av axlarna som möjligt?

NNIF
2012-12-30, 09:23
du kanske har fel tenkik eller lassar på för mycket vikt?

vilka övningar du kört?

ReGGae
2012-12-30, 09:29
du kanske har fel tenkik eller lassar på för mycket vikt?

vilka övningar du kört?

Första gången jag fick ont i axlarna var för ca 3 år sedan. Sedan dess har jag haft uppehåll men börjat träna i perioder men efter cirka 1 månad så kommer värken tillbaka. Jag brukar försöka köra strikt och mellan 8-12 reps.

När jag värmer upp brukar jag köra väldigt lätta axellyft åt sidan, axelpressar, liggande rotatorcuf-övningar, set på ungeför 25-30 reps.

När jag sen kör passen så får jag ont i de flesta övningar som involverar axlarna, främst då i pressövningar, och oftast i de statiska lägena och speciellt när spänningen i musklerna släpper.

Jorgen
2012-12-30, 10:22
När jag sen kör passen så får jag ont i de flesta övningar som involverar axlarna, främst då i pressövningar, och oftast i de statiska lägena och speciellt när spänningen i musklerna släpper.

Skippa övningarna som gör ont.

Jag har själv problem med axlarna och har väldigt svårt att träna axlar och bröst.
Skruvpress (Arnoldpress) och lätta lyft åt sidan i cable funkar för axlarna, plana hantelpressar och lätta cable cross over går att köra för bröst.

ReGGae
2012-12-30, 10:25
Skippa övningarna som gör ont.

Jag har själv problem med axlarna och har väldigt svårt att träna axlar och bröst.
Skruvpress (Arnoldpress) och lätta lyft åt sidan i cable funkar för axlarna, plana hantelpressar och lätta cable cross over går att köra för bröst.

Okej får prova de övningarna. När jag kommit igång med träningen så brukar det först börja värka vid pressövningar som bänkpress, men sen brukar det smyga sig in i roddövningar o.s.v. också.

kan man "ta" en viss smärta eller bör man skippa en övning direkt så fort man känner av värken?

Jorgen
2012-12-30, 10:28
Tja, det är klart att man kan ta en viss smärta. Jag har gjort så tidigare i mina dar, ganska ofta också. Förmodligen därför som jag har så stora problem med både axlar och armbågar nu.

Så det är inget jag rekommenderar.

Tolkia
2012-12-30, 10:43
Tja, det är klart att man kan ta en viss smärta. Jag har gjort så tidigare i mina dar, ganska ofta också. Förmodligen därför som jag har så stora problem med både axlar och armbågar nu.
Klok man har talat.

stevez
2012-12-30, 14:18
Håller med.

Det finns såklart övningar som man vill köra eftersom de ger mycket, men om man får ont av dem så är det en no-brainer att inte göra det. Undersök om du inte kan träffa alla muskler du vill träffa på sätt som inte skapar smärta på ett så läbbigt ställe som axlarna. Jag har exv. tvingats byta bort knäböj/marklyft eftersom jag fick problem av dessa, kan sakna att göra dem men samtidigt värdesätter jag att vara skadefri ungefär 1000 gånger högre.

filmjölk
2012-12-30, 14:35
Pullovers är en ruggigt bra övning för överkroppen som är skonsam för axlarna. Givetvis kan du inte byta ut alla övningar mot pullovers, men gör den till en ny favoritövning som du kör ofta och mycket.

Jorgen
2012-12-30, 16:20
Pullovers är en ruggigt bra övning för överkroppen som är skonsam för axlarna. Givetvis kan du inte byta ut alla övningar mot pullovers, men gör den till en ny favoritövning som du kör ofta och mycket.

Jag har börjat köra denna övningen i cablecrossen, sittandes på en bänk med rep från översta trissan.

Fyllot
2012-12-30, 16:23
Ska du inte tävla så ser jag ingen anledning att lyfta alltför tungt i pressövningar ex bänk och axelpressar då det är lätt hänt att man sabbar sina axlar om man gör minsta lilla misstag.

Kischen
2012-12-30, 16:30
Shoulder dislocations och cissus har gjort underverk för mig.

cero
2012-12-30, 18:34
Några saker jag kan komma på.

Teknik: Se till att du har ordentlig teknik och att du lyfter vikterna kontrollerat.

Rörlighet: Stramar det åt i axlarna på ett obekvämt sätt och att du t ex nästan tvingar stången ned till bröstet i bänkpress så är det dags att skippa övningen ett tag och jobba på rörlighet. Skaffa gärna lite mer rörlighet än vad som krävs i övningen, så du har lite "marginal" och kan arbeta med ett fullt rörelseomfång utan några som helst problem.

Uppvärming: Hur värmer du upp? Beskriv mer utförligt. Att köra 30 repetitioner på 5 KG och sen köra loss på 120 KG är ingen bra uppvärmning.

Program: Välj ett beprövat program anpassat efter din nivå så du inte tränar axlarna för mycket.

Gå till en sjukgymnast eller likn och undersök axlarna. Kan behövas rehabilitering för att återställa dem istället för vanlig, tung gymträning. Annars kan du själv börja lyfta väldigt lätt, låt säga 20 repetitioner, känna efter om det gör ont efter (även dagarna efter), stanna kvar på den nivån och sedan öka långsamt. Det är en bra generell metod om man har inflammerade leder t ex.

Och som sagt, ge fan i att lyfta om det gör ont. Då avbryter man direkt och byter övning, även om det kan kännas jävligt drygt. Härdar man ut smärtan brukar det kännas bättre, eller kanke t om helt bra, efter ett par repetitioner men det betyder inte att man inte förvärrar skadan.

Har själv varit nonchalant och struntat i "småkänningar" ibland, och det har lett till långvariga skador som kan vara otroligt kämpiga att bli av med. Axlarna lär väl vara värst när det gäller sånt.

BelowAverage
2012-12-30, 19:37
Shoulder dislocations och cissus har gjort underverk för mig.

Vad är cissus?
edit: shoulder dislocations är kanon för mina axlar med!

Loke
2012-12-30, 20:06
När du kör rotator cuff-övingarna, får du någon kontakt då? Kontakt är superviktigt för att de ska fungera.

Sen tycker jag du bör gå till sjukgymnast som kan utreda exakt vilken muskel som skapar problemen.

Kischen
2012-12-31, 14:48
Vad är cissus?
edit: shoulder dislocations är kanon för mina axlar med!

Ett växtextrakt. Sägs att det reparerar mjukdelar och jag har för mig att det är svagt antiinflammatoriskt. Jag köper från smartpowders.

filmjölk
2012-12-31, 15:02
Jag har börjat köra denna övningen i cablecrossen, sittandes på en bänk med rep från översta trissan.

Ryggen mot vikten eller magen mot vikten? Måste testa:)

Jorgen
2012-12-31, 15:25
Ryggen mot vikten eller magen mot vikten? Måste testa:)

Ryggen mot viktmagasinet, lite lutning på ryggstödet, låsta armbågar.

Payter
2012-12-31, 20:13
Hur gammal är du? Brukar vara vanligt att axlarna har svårt att hantera speciellt bänkpress när man är över 40.

LyftarGrabben
2012-12-31, 20:45
Utåtroteringar i hiss har hjälpt mig enormt mycket.

pezrulezhaakon
2013-01-01, 01:59
filmjölk

"Pullovers" i CC, kan jag hålla med om är mer skonsam för axlarna. Vanliga pullovers är onödiga.