handdator

Visa fullständig version : Axel(?)problem. Gått obemärkt ur led?


Ti84Plus
2012-12-30, 03:48
Tjena!

Min axelhistoria började för tre veckor sedan efter ett gympass där under utförandet av hantelpress det smärtade till lite i framsida axel. Dum som jag var avbröt jag aldrig riktigt övningen och gjorde klart det eftersom det inte gjorde särskilt ont.

Efter någon dag började det dock göra ont vid högra skulderblad, liknande känsla som man kan få genom att sitta för länge vid datorn. Hade vid den här tidpunkten gymmat relativt konstant och hårt i tre månader. Jag bestämde mig därför att det är nog smartast att ta en paus och låta kroppen vila. Sagt och gjort, smärtan har nästintill försvunnit och allt känns bra igen.

Tilläggas bör göras att jag har framåtroterade axlar vilket jag tänkte åtgärda nu med att undvika pressövningar och lägga fokus på rygg och baksida axel.

Hur som! Eftersom att comebacken planeras (planerades?) på att göras imorgon fick jag för mig att kolla i badrumsspegeln hur det såg ut med skulderbladen när drag och pressövningar utfördes. Det såg bra och symmetriskt ut! Dock till min stora fasa när jag spänner hela överkroppen och drar bak armaran samt gör en rörelse som går som en halvcirkel framför kroppen ser det ut som att hela skulderbladet gått ut ur sin naturliga position. Detta sker inte på vänster sida. Se bild!

http://i.imgur.com/31Oxv.png
http://imgur.com/31Oxv

Det som sker är att när jag väl har fått den i det läget och sedan rör på armen blir det som att hela det där området (rödmarkerat, sticker ut) rör sig med armen och kan helt och hållet hoppa ur led.

Ett annat problem jag har som kan vara relaterat är att om jag har armarna i samma läge som när en axelpress (med hantlar) ska utföras utan vikter och rör de kontrollerat uppåt knäcker högra axel till med ett högt klickljud i det absoluta toppläget för armen, detta sker varje gång och det är också en ny åkomma.

Vad är det här?! Vad ska jag göra? Är det OK att träna? Som sagt, det gör inte ont... har försökt googla men hittar inget vettigt om just detta. Har inte råkat ut för någon olycka sedan 13-årsåldern och har inte haft några problem förutom de som började för tre veckor sedan.

Tacksam för svar, god fortsättning på er!

Ti84Plus
2012-12-30, 05:46
För att klargöra bilden lite, det är armen och underarmen inte hela armen och handen. Det vill säga handen är inte utritad.

Är ny här men hittade inte redigeringsknappen, antar att den försvinner efter en viss tid? Annars ber jag om ursäkt för dubbelpost.

Mvh

stromming
2012-12-30, 11:30
Be någon ta bild på skuldrorna. Mest för att jag är intresserad

wNlk
2012-12-30, 15:22
Min gissning går på en vingad scapula.
Sök på winged scapula på google så får du jämföra :)

Ti84Plus
2012-12-30, 18:46
Min gissning går på en vingad scapula.
Sök på winged scapula på google så får du jämföra :)

Tack för svar! :)

Ja det känns som att det kan vara det. Var och provade diverse och märkte att under latsdragen och axelpressen kändes högra skuldra instabil. Svårt att förklara men som att skuldran inte var låst i sin naturliga position.

När jag väl kom hem fick jag känningar i skulderområdet som gick över efter någon timme. Inte smärta direkt, snarare obehag av att sitta ner i framåtlutad position som man så ofta gör när man sitter framför datorn och studerar.

Vilken typ av sjukgymnast/läkare/naprapat ska man uppsöka? Känns inte som patientsäkerheten verkar tillförlitlig på det här området. Tips välkomnas om någon har någon specifik att rekommendera i Malmöområdet med omnejd (Helsingborg, Lund, Köpenhamn etc.)!

Är inte helt 100 på kroppens anatomi men jag antar att övningar som rodd, sidolyft, omvända flyes för baksida axel, ben, mage, biceps och triceps inte bör förvärra situationen? Känns synd att skippa gymmet helt och hållet pga detta. Någon som är mer insatt med synpunkter på liknande problem kombinerat med gym?

Be någon ta bild på skuldrorna. Mest för att jag är intresserad

Ska göra det när man har en bekant över! :)

Mvh

Pjotor
2012-12-30, 21:21
Vingscapula kan du träna bort (om du inte har andra besvär) med gedigen träning av övre ryggen, ffa genom olika roddövningar. Komplettera med någon övning för rotatorkuffen. Mer än så brukar inte behövas.

exevision
2012-12-31, 14:54
Vingscapula kan du träna bort (om du inte har andra besvär) med gedigen träning av övre ryggen, ffa genom olika roddövningar. Komplettera med någon övning för rotatorkuffen. Mer än så brukar inte behövas.

Jo, framförallt träning för serratus.