handdator

Visa fullständig version : Länd/rump problem...


MyDoris
2012-12-29, 23:26
Jo nu när man försöker vara så duktig och ligga i med träningen under julledigheten så är det inte utan att man ska lyckas få jäkligt ont i rygg/rumpa.

Jag har sedan 3 1/2 månad tillbaka gått till sjukgymnast efter en korsband och menisk op. Nu har jag kommit igång ganska bra efter op och kör cykling 1-2 ggr per dag och 2 st 45 min pass sjukgymnastik efter sjukgymnastens schema. Men nu har jag efter gårdagens träning fått ont. Det började med lite molande värk i länden och sedan har jag fått mer och mer ont ner mot rumpan. Så att jag nästan inte kunde gå i morse när jag gick upp från sängen. Jag stretchade så gott jag kunde och gick och det har känts mycket bättre. Smärtan sitter nu inne i skinkan kan man säga och strålar inte jätte mycket neråt men molar väldigt i länden och i vissa moment strålar det överallt fast inte speciellt långt ner i benen...
Jag har googlat lite på vad det kan vara och kommer fram till falsk ischias och/eller piriformis syndrom. Osäker på vad skillnaden är.

Så det jag undrar nu är om jag ska träna imorgon eller inte? Jag har stretchat under dagen men inte tränat alls. Någon som har lite tips kanske?
Ska tillbaka till sjukgymnasten först den 8/1 så det är ett tag till dess. Men man vill ju bara träna på så att man kan visa sjukgymnasten att man varit duktig trots ledigheten!! *flex*

mikaelj
2012-12-29, 23:32
Jag har fått liknande problem och då töjt:

http://chiropractorkeller.com/wp-content/uploads/2010/07/Iliopsoas-Stretch-1.gif

Det är höften (längst upp på benet) som skall fram, inte överkroppen. Om det inte känns något hos dig (vilket det borde) kan du ha bakre benet på en pall/bänk.

MyDoris
2012-12-29, 23:40
Tack! Jag ska testa om jag kan göra denna övningen då jag fortfarande är begränsad i vad jag får och inte får göra i rörelser, efter min op.... Men det är värt att testa! Känslan i knät får avgöra det! Inte lätt att göra rätt alltid med alla får/inte-får-göra...

mikaelj
2012-12-30, 00:00
Tack! Jag ska testa om jag kan göra denna övningen då jag fortfarande är begränsad i vad jag får och inte får göra i rörelser, efter min op.... Men det är värt att testa! Känslan i knät får avgöra det! Inte lätt att göra rätt alltid med alla får/inte-får-göra...

Förstår. Placera benet så att du har låret på en upphöjning så att knäet inte belastas? Trixa och se där det fungerar för dig.

Trycket skall vara tvärs genom höften (diagonalt mot överkroppen) ned mot golvet.

svenbanan
2012-12-30, 00:16
Jag tror jag haft nåt liknande också. För mig domnade skinkan bort litegrann ibland.

Det jag gjorde var stretcha utsidan av höften med följande stretch:

*Stå med en vägg c:a en halvmeter till vänster om dig. Kanske lite närmre.
*Stå med vänstra foten lite framför kroppen och högra foten lite bakom.
*Flytta flytta vänstra (främre) foten utåt från väggen ett par decimeter, så du står med benen korsade.
*Sträck upp högra armen ovanför huvudet och försök nå väggen över huvudet med handen. Armen ska vara så rak som möjligt.
*Tryck ut höften åt höger (från väggen) så du känner att det stretchar i högra sidan och på utsidan av höger höft och ben.

Flytta runt lite och experiementera med lite olika fotställningar och avstånd till väggen odyl tills du hittar vad som funkar.

Har dock ingen koll på hur pass kompatibelt det är med din operation.

Lycka till.

MyDoris
2012-12-30, 07:09
Tack för tipsen!
Det har gått fint med övningarna och när dom är gjorda så känns det bättre ett tag i alla fall.
Har ju kommit rätt långt med min rehab efter op så jag kan känna vad som är ok och vad som inte är.

Men jag tränar ju i stort sett bara cykling+övningar för att stärka ben/rumpa (övningarna stärker dock också rest del av kroppen) så är det ok att fortsätta träna idag eller behöver man vila något? Vill inte förvärra situationen...men tränar gärna! :)