handdator

Visa fullständig version : Minskas de positiva effekterna från periodisk fasta av BCAA utanför ätfönstret?


Barbastark
2012-12-29, 22:21
Tex så rekommendera ju Joachim Bartoll att inta BCAA i 3h intervall även utanför ätfönstret i hans take på periodisk fasta.

Dock undrar jag om inte de positiva effekterna man får av fastan går helt eller delvis förlorade av att inta något kcal-innehållande, och därtill ju även både insulin och MPS stimulerande så som BCAA, utanför ätfönstret?

tjing
2012-12-30, 11:04
De positiva effekterna kanske inte ens existerar i första taget.

Och vilka positiva effekter pratar du om egentligen...lågt insulin/låg näringstillgänglighet? Sure. Men det har inte mycket med muskelbygge att göra.

Barbastark
2012-12-30, 12:24
De positiva effekterna kanske inte ens existerar i första taget.

Och vilka positiva effekter pratar du om egentligen...lågt insulin/låg näringstillgänglighet? Sure. Men det har inte mycket med muskelbygge att göra.

I detta läge tänker jag främst på hälsoeffekterna från fastan som PF folket pratar om (och som jag tycker Berkhan backar upp bra med referenser) så som bättre insulinkänslighet, bättre fettoxidation, mindre dippar i testo-nivåer under dagen osv

zeusden1
2012-12-30, 14:56
Det här drar jag helt ur röven, men man skulle kunna tänka sig att den anabola responsen av den största måltiden efter träning inte är lika stor när man dricker BCAA under dagen än när man är helt fastande.

RobinEH
2012-12-30, 15:13
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=2488259&postcount=330

Beror på hur mycket energi det resulterar i.

tearz
2012-12-31, 10:21
Tex så rekommendera ju Joachim Bartoll att inta BCAA i 3h intervall även utanför ätfönstret i hans take på periodisk fasta.

Dock undrar jag om inte de positiva effekterna man får av fastan går helt eller delvis förlorade av att inta något kcal-innehållande, och därtill ju även både insulin och MPS stimulerande så som BCAA, utanför ätfönstret?

Har du läst Bartolls "artikel" om periodisk fasta ...?
SÅ svarar han faktiskt på detta.
Och enligt han så är svaret : Nej.

Barbastark
2012-12-31, 10:37
Har du läst Bartolls "artikel" om periodisk fasta ...?
SÅ svarar han faktiskt på detta.
Och enligt han så är svaret : Nej.

Har bara läst hans artikel "Periodisk Fasta för hälsa, energi och prestation", och där hittar jag inga referenser (det enda jag läst från Bartoll och PF fö).

Men har du nån bättre källa från honom så tar jag gärna del av den!

exevision
2012-12-31, 11:52
I detta läge tänker jag främst på hälsoeffekterna från fastan som PF folket pratar om (och som jag tycker Berkhan backar upp bra med referenser) så som bättre insulinkänslighet, bättre fettoxidation, mindre dippar i testo-nivåer under dagen osv

Finns det väll delade meningar om.
Ätfönstret brukar ju inte börja så tidigt så att man får med en frukost:

Ja, att hoppa över frukosten är kopplat till sämre insulinkänslighet och försämrade kolesterolvärden.http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=2863968&postcount=7

Barbastark, se inte allt så svart och vitt.

Dreas
2012-12-31, 11:58
Bartoll saknar såvitt jag vet referenser till mycket han nämner. Eller ja, han har ju dom någonstans.

T.ex. Tar ju Berkhan upp något i Body-radio. Det här med pulser var väl bevisat effektivt på gamla?

Och Barbastark, dippar i testo? Vad spelar 30-50% för roll i minskning över någon timma? Börja i rätt ände om du ska optionanera.

Eddie Vedder
2012-12-31, 12:02
Bartoll saknar såvitt jag vet referenser till mycket han nämner. Eller ja, han har ju dom någonstans.

T.ex. Tar ju Berkhan upp något i Body-radio. Det här med pulser var väl bevisat effektivt på gamla?

Barbastark startade tre trådar om i princip samma sak och jag svarade i den andra varpå den dog direkt. Han lär inte bry sig nu heller men jag svarar dig i alla fall. :) Bartoll påstår massa saker som är att betrakta som ren kvasivetenskap och det mesta är bara ihopplock från andra. Det fanns en del implicita grejer från Berkhans sida i det radioprogrammet som fick mig att småle. :D Inget illa om Bartoll som coach, han är säkert grym. Men inte ska man tro att det finns särskilt bra belägg för sakerna han hittar på. Vill man köra på något av hans koncept så tycker jag att man bara ska köra utan att ifrågasätta.

Gober
2012-12-31, 12:16
Barbastark startade tre trådar om i princip samma sak och jag svarade i den andra varpå den dog direkt. Han lär inte bry sig nu heller men jag svarar dig i alla fall. :) Bartoll påstår massa saker som är att betrakta som ren kvasivetenskap och det mesta är bara ihopplock från andra. Det fanns en del implicita grejer från Berkhans sida i det radioprogrammet som fick mig att småle. :D Inget illa om Bartoll som coach, han är säkert grym. Men inte ska man tro att det finns särskilt bra belägg för sakerna han hittar på. Vill man köra på något av hans koncept så tycker jag att man bara ska köra utan att ifrågasätta.

Vad är det för radioprogram? Edit antar det är Body Radio, visste inte att Berkhan ställt upp.

Barbastark
2012-12-31, 12:39
Finns det väll delade meningar om.
Ätfönstret brukar ju inte börja så tidigt så att man får med en frukost:

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=2863968&postcount=7

Barbastark, se inte allt så svart och vitt.

Enda "källan" i den tråden kring det hela är ju att grub säger att det det är så(han har väll antagligen dock referenser som styrker som han inte nämner).

Han och Berkhan har ju dock haft sina duster ang tolkning av studier.

Eddie Vedder
2012-12-31, 12:43
Att plocka ut ett lösryckt citat är inte helt schysst mot KG heller. Jag tror jag vet vad han syftade på där och den typen av forskning innebär inte att 1) KG säger emot IF och inte heller att 2) Berkhan ifrågasätter frukostens fördelar utifrån de premisserna.

exevision
2012-12-31, 14:27
Och Barbastark, dippar i testo? Vad spelar 30-50% för roll i minskning över någon timma? Börja i rätt ände om du ska optionanera.

Det kan ju vara så att dipparna är på grund av förhöjd proteinsyntes? Och då är det ju bara positivt.

Enda "källan" i den tråden kring det hela är ju att grub säger att det det är så(han har väll antagligen dock referenser som styrker som han inte nämner).

Han och Berkhan har ju dock haft sina duster ang tolkning av studier.

Ville visa att allt inte är svart och vitt.
Tycker Berkhan tolkar studier åt ett håll medans KG oftast har en bredare syn på det hela. Så KG är mer trovärdig i mina ögon.

tjing
2012-12-31, 15:05
Det ska sägas också att det finns rön som visar att kvinnor kan få sämre insulinkänslighet och sämre humör av periodisk fasta. Så det är inget Magiskt Koncept för Alla. Och det har ju ingen påstått heller, men en del tror ju det.

Sannolikt är män evolutionärt bättre lämpade att hantera periodisk fasta och få positiva effekter av det. Och som sagt lär det finnas en stor individuell varians för hur bra man mår av periodisk fasta.

Har man problem med nedstämdhet eller ångest bör man vara försiktig med fasta, både för att serotoninnivåer kan dippa och för att det innebär en relativt stor sympatisk aktivitet (för att vi ska leta mat). Ghrelin är också aktivt i amygdala (för att vi ska undvika faror), ett område i hjärnan högst involverat i upplevelse av rädsla vilket kan utgöra ett problem. Fasta kan sannolikt också göra oss mer benägna att belöna oss p g a ghrelins effekter i belöningssystemet, vilket kan utgöra ett problem. Eller inte. Det är som sagt individuellt och beror som vanligt på en massa annat.

I övrigt har fasta en mängd positiva effekter vad gäller insulinkänslighet, skydd av neuroner i hjärnan, fettförbränning, kardiovaskulära markörer etc. Jag ser det som en teknik mer än en livsstil.

Mina 2 ören.

tjing
2012-12-31, 15:09
Att plocka ut ett lösryckt citat är inte helt schysst mot KG heller. Jag tror jag vet vad han syftade på där och den typen av forskning innebär inte att 1) KG säger emot IF och inte heller att 2) Berkhan ifrågasätter frukostens fördelar utifrån de premisserna.

Precis. Folk missuppfattar ju King Grubs inlägg hela tiden och tror att han postar sina egna reflektioner och att det han säger är kontextlöst.

"Men King Grub sa ju att..."

Självklart kan det finnas fördelar med frukost. Och fördelar med att inte äta frukost. Folk verkar vilja se svart/vitt på saker och ting men det är sällan så enkelt. Korttidsminne t ex förbättras vid fasta och spatialt tänkande förbättras vid högre blodsocker.

Jag tror inte det är optimalt för alla att hoppa över frukost, långt därifrån.

Men för en del personer kan det vara det.

tjing
2012-12-31, 15:14
Ville visa att allt inte är svart och vitt.
Tycker Berkhan tolkar studier åt ett håll medans KG oftast har en bredare syn på det hela. Så KG är mer trovärdig i mina ögon.

Ja och Berkhan har ju PF som affärsmodell, det har inte KG, vilket gör att saker kan vinklas en aning medvetet eller omedvetet.

Eddie Vedder
2012-12-31, 15:20
Ville visa att allt inte är svart och vitt.

Läs mitt inlägg. Du har inte visat någonting med det lösryckta citatet. Att inget är svart och vitt är korrekt men ditt citat säger inte ett dugg i den här diskussionen.

Har du något bra exempel på när Berkhan tolkat forskning till sin fördel och hur har du gjort den bedömningen?

tjing
2012-12-31, 15:23
Du mena förutom att extrapolera studier på längre fasta till att gälla för 16 h?

Eddie Vedder
2012-12-31, 15:27
Du mena förutom att extrapolera studier på längre fasta till att gälla för 16 h?

Jag frågade inte dig. Och nej, jag har aldrig sett honom dra slutsatser om hur det är, bara om hur det skulle kunna vara. Och det är skillnaden.

Anledningen till att jag blev lite förvånad är ju att just Leangains är den enda svenska bloggen som skriver om kost och träning som förtjänar att tas på allvar förutom Träningslära (ja jag tycker att vi har gjort oss förtjänta av det) och Ngruppens blogg. I övrigt är det ju enbart (av vad jag sett) skit så att just påstå det om Berkhan kändes lite konstigt.

tjing
2012-12-31, 15:34
Jaha, missförstod.

Om du tycker så tycker jag att du är arrogant och högfärdig.

Eddie Vedder
2012-12-31, 15:35
Om du tycker så tycker jag att du är arrogant och högfärdig.

Jag överlever.

tjing
2012-12-31, 15:40
Du har förmodligen inte ens läst min blogg, men jag anser jag att jag postar långt mer intressanta grejer än de flesta. Men jag gör inga anspråk på topplacering för jag har en asful sida och inte så många inlägg.

Dreas
2012-12-31, 16:02
Du har förmodligen inte ens läst min blogg, men jag anser jag att jag postar långt mer intressanta grejer än de flesta. Men jag gör inga anspråk på topplacering för jag har en asful sida och inte så många inlägg.

Du gör ju också "många" antaganden och saknar kanske lite kompetens för att man ska kunna ta dig på allvar. Iaf av dina inlägg här att döma och den korta stund jag var in på din blogg.

tjing
2012-12-31, 16:14
Jag försöker alltid markera när jag extrapolerar.

I övrigt försöker jag alltid ha källor till allt jag skriver, just för sådana här lägen. Det blir ju lite smått komiskt när folk inte läser källorna jag refererar till och säger att jag antar saker.

Ge gärna ett exempel.

Allan
2013-01-07, 19:35
Jag försöker alltid markera när jag extrapolerar.

I övrigt försöker jag alltid ha källor till allt jag skriver, just för sådana här lägen. Det blir ju lite smått komiskt när folk inte läser källorna jag refererar till och säger att jag antar saker.

Ge gärna ett exempel.

Håll dig till trådämnet