handdator

Visa fullständig version : Tung start vid benpress


Johan86
2012-12-29, 20:15
Jag gillar att köra djupa benpressar. Men på dom gymmen jag tränar så finns endast sittande benpressar. Och då får man starta med död vikt på det djupet som man ska ner till. Alltså inte som en gammaldags benpress där man ligger ner och startar med raka ben och släpper låsningen. Har ni några tips på hur man underlättar starten? Det känns som att det blir en otrolig belastning på knäleden på detta vis.

ReXi
2012-12-29, 20:49
Jag gillar att köra djupa benpressar. Men på dom gymmen jag tränar så finns endast sittande benpressar. Och då får man starta med död vikt på det djupet som man ska ner till. Alltså inte som en gammaldags benpress där man ligger ner och startar med raka ben och släpper låsningen. Har ni några tips på hur man underlättar starten? Det känns som att det blir en otrolig belastning på knäleden på detta vis.
Jag brukar hjälpa till med handflatorna å "putta" knäna för att underlätta starten.

LillisJ
2012-12-29, 22:01
Jag brukar hjälpa till med handflatorna å "putta" knäna för att underlätta starten.

Du tog orden ur mun på mej. *flex*

z_bumbi
2012-12-29, 22:20
Kör med en vikt som du kan hantera. Om du ändå ska köra ett antal reps på vikten så bör du inte ha några som helst problem att starta med död start om du inte kortar av rörelsen i övriga reps eller studsar mycket i botten.
Om du tycker du får sämre träning av det i andra lägen så är det just det som en djup rörelse innebär och det är enkelt att fixa genom att köra kortare rörelse och mer vikt på andra set/pass.

Snömannen
2012-12-30, 10:46
Har likadan maskin på mitt gym och upplever samma sak. För ett tag sedan sjöng det till i vä knä som sedan svullnade och var helt blått i en dryg vecka. Jag vet inte om det var tung vikt med död start som var orsaken eller om det var "för tungt genom hela övningen" men jag upplevde att starten var det som kändes mest ohälsosamt för knäna medan övriga reps med lika djupa vändningar inte alls kändes lika "illa".

Numera hjälper jag dock alltid till med händerna i starten och har även börjat fasa ut benpressen mot djupa böjar i smithen. Smithen har ju fördelen att man startar i upprätt läge. Kändes även väldigt bra i knäna. Nackdelen var djävulsk träningsvärk i insida lår.

AronP
2012-12-30, 10:50
I många fall kan man starta med röven en bit upp på ryggstödet, och på så sätt ha benen lite rakare, och slidea ned längst ryggstödet samtidigt som man pressar släden uppåt.