handdator

Visa fullständig version : Kostupplägg för tjejer


Eenyaa
2012-12-29, 17:46
Jag har letat lite bland trådarna men inte hittat något, kanske letar jag för dåligt?

Tittade på deffguiden och med hjälp av alla siffrorna räknade jag ut att jag skulle ligga på ca 1419 kcal om dagen vid vila, det låter väl lite mycket? Eller? Väger 63 kg, är 168 cm och 32 år. Har jag räknat fel? Jag springer milen på en timme minst 4 dagar i v och försöker tvinga mig till gymmet nån gång / två per vecka och kör så tungt jag kan. Utöver det är jag rörlig, har inget stillasittande jobb och bor på landet med allt som ska göras där.

Tills nu har jag bara ätit utan eftertanke men funderar på att trimma formen och har blivit mer intresserad av kostupplägg. Jag älskar mat i de flesta former och hatar att vara hungrig - men det kanske man måste? *facepalm*

Vad är bra för tjejer att knapra, gärna mättande saker och hur fördelar man bäst maten under dagen? Lägga mig hungrig gör jag ogärna *cry* Finns det redan trådar om detta får ni gärna länka, jag är ny på det här forumet och har säkert missat massor!

Hennish
2012-12-29, 17:49
Springer du milen fyra gånger per vecka och har en relativt aktiv vardag så tycker jag inte att 1419kcal låter för mycket, snarare tvärtom.

Eenyaa
2012-12-29, 17:57
Nää men enligt uträkningen skulle siffran vara vid vila. Jag äter mer än så, tror jag! Håller på försöker lära mig det här om vad saker och ting faktiskt innehåller och har till och med köpt på mig en hushållsvåg ;)

Februari
2012-12-29, 18:00
Jag äter samma mat som killar gör, varför skulle det vara någon skillnad?

Gällande hur många kcal du behöver kan du börja med att räkna ut ungefär och sen testa någon vecka för att utvärdera. Började exempelvis på 2000 kcal per dag och se vad som händer med vikten.

Eenyaa
2012-12-29, 18:12
Tack! Nädå, ingen skillnad mellan könen men som det är just nu så stoppar jag bara i mig mat när jag är hungrig utan eftertanke på vad det innehåller etc. Formulerade mig nog lite fel i just den meningen. Jag märker ju att viss mat gör att jag håller mig mätt längre, annan mat gör mig hungrig direkt igen etc. Skulle allmänt behöva lära mig om vilken mat som är bra för vad, och vad som är ett rimligt kostupplägg för en tjej. Är också nyfiken på hur mycket det skiljer i förbränning om man är helt inaktiv vs aktiv som mig eller någon som tränar seriöst.

Hittar andra trådar men det är bara killar som frågat och där ser ju siffrorna helt olika ut, verkar det som?

nisse1976
2012-12-29, 18:25
Tack! Nädå, ingen skillnad mellan könen
Jo det är lite skillnad, killar bränner meri ren vila (och annars också)

Jag märker ju att viss mat gör att jag håller mig mätt längre, annan mat gör mig hungrig direkt igen etc.
Protein mättar generellt bäst

Skulle allmänt behöva lära mig om vilken mat som är bra för vad
Grovt kan man säga protein för muskeluppbyggnad/bevaring och kolhydrat om man kör mycket kondition.

och vad som är ett rimligt kostupplägg för en tjej.
Som killar, hyfsat bra med protein för mättnad och muskelbevaring och kolhydrater i samband med tyngre konditionsträning

Är också nyfiken på hur mycket det skiljer i förbränning om man är helt inaktiv vs aktiv som mig eller någon som tränar seriöst.
Har du 1400 i vila skulle jag gissa på att du bör ligga runt 2000 med din träning, lite beroende på hur aktiv din vardag är.

Maine_Cat
2012-12-29, 18:27
Jag har letat lite bland trådarna men inte hittat något, kanske letar jag för dåligt?

Tittade på deffguiden och med hjälp av alla siffrorna räknade jag ut att jag skulle ligga på ca 1419 kcal om dagen vid vila, det låter väl lite mycket? Eller? Väger 63 kg, är 168 cm och 32 år. Har jag räknat fel? Jag springer milen på en timme minst 4 dagar i v och försöker tvinga mig till gymmet nån gång / två per vecka och kör så tungt jag kan. Utöver det är jag rörlig, har inget stillasittande jobb och bor på landet med allt som ska göras där.

Tills nu har jag bara ätit utan eftertanke men funderar på att trimma formen och har blivit mer intresserad av kostupplägg. Jag älskar mat i de flesta former och hatar att vara hungrig - men det kanske man måste? *facepalm*

Vad är bra för tjejer att knapra, gärna mättande saker och hur fördelar man bäst maten under dagen? Lägga mig hungrig gör jag ogärna *cry* Finns det redan trådar om detta får ni gärna länka, jag är ny på det här forumet och har säkert missat massor!

Dina siffror i vila stämmer, med den aktiviteten kan du äta i princip så mkt du vill av bra basvaror som kött,fisk,grönsaker och lite mer sansat av pasta, ris och få bra resultat. Hungrig behöver du inte vara. Hur du lägger upp när du äter kan du bara själv avgöra själv äter jag 6 mål om dagen

Frukost havregrynsgröt, bär och ägg
Mellanmål 2dl keso pumpafrön
Lunch/middag 200g kött/fisk 250-300g gönsaker 75g ris/quinoa
Mellanmål 150g rostbiff
Kvällsmål 2,5 dll kesella/bär
+ proteindrink före och proteindrink + banan efter träning

Så ser mitt upplägg ut och ca 2000-2200kcal

Nelli
2012-12-29, 19:37
Jag har letat lite bland trådarna men inte hittat något, kanske letar jag för dåligt?

Tittade på deffguiden och med hjälp av alla siffrorna räknade jag ut att jag skulle ligga på ca 1419 kcal om dagen vid vila, det låter väl lite mycket? Eller? Väger 63 kg, är 168 cm och 32 år. Har jag räknat fel? Jag springer milen på en timme minst 4 dagar i v och försöker tvinga mig till gymmet nån gång / två per vecka och kör så tungt jag kan. Utöver det är jag rörlig, har inget stillasittande jobb och bor på landet med allt som ska göras där.

Tills nu har jag bara ätit utan eftertanke men funderar på att trimma formen och har blivit mer intresserad av kostupplägg. Jag älskar mat i de flesta former och hatar att vara hungrig - men det kanske man måste? *facepalm*

Vad är bra för tjejer att knapra, gärna mättande saker och hur fördelar man bäst maten under dagen? Lägga mig hungrig gör jag ogärna *cry* Finns det redan trådar om detta får ni gärna länka, jag är ny på det här forumet och har säkert missat massor!

Tror du räknat ut basal energi, du ska multiplicerande aktivitetsfakor. Väger 58,5 är 169 lång och har ett kcal behov på 1700. Om jag inte tränar och jobbar (stilla sittande jobb) sen lägger man på för löpning etc

Mättande, är mycket grönsaker, fiberrika som broccoli. Protein är bra och även fett men då kan kcal dra iväg.
Maine-Cats råd ger jag personligen inget för då "mycket" är relativt och "mycket" för mig ligger på 3-500g kött och sen annat på det så ligger man lätt på kcal överskott... Om du ska ner är räkna bra, gör det lite lättare att modifiera om man inte får det resulta man vill. Sikta på 500 i underskott.

Men du får prova dig fram vad som fungerar för sig och din kropp äpplen tex funkar inte för mig, jag får ett konstant sug/hunger av dem men så är det inte för alla.

Jeml
2012-12-29, 19:44
Tjejer klarar sig väl inte lika bra på en kost med lite fett som killar? Tror man rekommenderar MINST 1g/kg kv till tjejer medans killar kan klara sig på mindre bättre än tjejer.

Någon annan för gärna fylla på med fakta, detta är något jag har för mig :)

Eddie Vedder
2012-12-29, 19:45
Jo det är lite skillnad, killar bränner meri ren vila (och annars också)

Ja den som är större förbrukar ju mer i vila och på gruppnivå är män större. Men hon springer fyra mil i veckan och förbrukar ju då förmodligen mer energi än den genomsnittlige mannen gör. Inte mindre.

RassK
2012-12-29, 20:18
Tjejer klarar sig väl inte lika bra på en kost med lite fett som killar? Tror man rekommenderar MINST 1g/kg kv till tjejer medans killar kan klara sig på mindre bättre än tjejer.

Någon annan för gärna fylla på med fakta, detta är något jag har för mig :)

Jo, det kvinnliga könet har en tendens att klara sig bättre på lågkolhydrats/mediumfett's dieter. Vågar inte uttala mig med teorier om varför, risk för att bli bashad.

Eenyaa
2012-12-29, 20:41
Tack alla för era tips och funderingar - det är guld!

Jag skulle ju vilja gå ner iaf till 60 då jag vägde det för ett par år sedan och det känns mer som jag. Men hur mycket jag än rör på mig nu så står vågen på 63 och då förstår jag ju att jag är för matglad. Problemet är att jag inte kan särskilt mycket om kost, vet inte vad som innehåller bra fett till ex (om ni inte menar randen på fläskotletten förstås - men den vägrar jag äta! *spy*)

Sitter ni kanske på några fina länkar till sidor där man ser vad det som är "bra att äta" innehåller? Till ex en avocado? Finns det färdiga kostscheman för tjejer på nätet att ta del av så man får en fingervisning? Några av er har lagt in bra tips här, kom gärna med fler! *yourock*

nisse1976
2012-12-29, 20:49
Ja den som är större förbrukar ju mer i vila och på gruppnivå är män större. Men hon springer fyra mil i veckan och förbrukar ju då förmodligen mer energi än den genomsnittlige mannen gör. Inte mindre.

Självklart förbrukar man mer om man är större och självklart förbrukar man mer om man springer mer.
Men en kille som är lika lång och väger lika mycket som en tjej förbrukar mer om bägge ligger och glor i taket (eller rör på sig lika mycket).

RassK
2012-12-29, 21:06
Tack alla för era tips och funderingar - det är guld!

Jag skulle ju vilja gå ner iaf till 60 då jag vägde det för ett par år sedan och det känns mer som jag. Men hur mycket jag än rör på mig nu så står vågen på 63 och då förstår jag ju att jag är för matglad. Problemet är att jag inte kan särskilt mycket om kost, vet inte vad som innehåller bra fett till ex (om ni inte menar randen på fläskotletten förstås - men den vägrar jag äta! *spy*)

Sitter ni kanske på några fina länkar till sidor där man ser vad det som är "bra att äta" innehåller? Till ex en avocado? Finns det färdiga kostscheman för tjejer på nätet att ta del av så man får en fingervisning? Några av er har lagt in bra tips här, kom gärna med fler! *yourock*

Lax, makrill, nötter, avokado, ägg, fetkeso och fetkvarg är exempel på näringsrika och mättande fettkällor som passar mycket bra vid s.k. "diet".

Eddie Vedder
2012-12-29, 22:40
Men en kille som är lika lång och väger lika mycket som en tjej förbrukar mer om bägge ligger och glor i taket (eller rör på sig lika mycket).

För att han har mer muskler i så fall. Men har han inte det så gör han ju inte det. Min poäng var att ditt svar om män och kvinnor generellt inte spelar någon som helst roll i den här tråden då kvinnan i fråga verkar vara en högenergiförbrukare.

nisse1976
2012-12-29, 23:02
Det var ett svar på påståendet att det inte skiljer något mellan män och kvinnor. Längre ner i mitt inlägg kommer ett svar angående trådskaparens förbrukning.

Vi behöver kanske inte dra en alltför lång diskussion angående huruvida mitt svar spelar någon som helst roll för tråden eller inte dock, det är lite OT.
Så om du fått fram det du ville kan vi kanske nöja oss?

Eenyaa
2012-12-29, 23:23
RassK - ja, just såna exempel behöver jag! Tack! :D

Hennish
2012-12-29, 23:28
RassK - ja, just såna exempel behöver jag! Tack! :D

Fast du måste även inse att det inte är något magiskt med dessa livsmedel som gör att du kommer tappa vikt om du börjar äta dom, det RassK menar är att detta är bra fettkällor, men det är ju även just det: fettkällor som innehåller energi.

Eenyaa
2012-12-29, 23:36
Haha jo det förstår jag...men jag är sån som kletar i smör i stekpannan, har grädde i såserna och glatt äter pannkakor med socker på. Mums!

Jag är inte överviktig, är faktiskt nöjd med hur jag ser ut överlag. En skymt av armarna kan ni se på min avatar till vänster här. Har nog haft tur som kunnat äta vad jag vill. Men nu när man nyligen passerat 30 tycker jag mig börja notera ett begynnande gäddhäng så jag vill göra vad jag kan för att förhindra en negativ utveckling och börja lära mig äta rätt :) Därför mottages alla tips tacksamt på bra mat som också håller mig pigg och mätt :D

Jeml
2012-12-29, 23:54
tänker du väga mat eller äta på känn?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Ronn
2012-12-29, 23:55
Tack alla för era tips och funderingar - det är guld!

Jag skulle ju vilja gå ner iaf till 60 då jag vägde det för ett par år sedan och det känns mer som jag. Men hur mycket jag än rör på mig nu så står vågen på 63 och då förstår jag ju att jag är för matglad. Problemet är att jag inte kan särskilt mycket om kost, vet inte vad som innehåller bra fett till ex (om ni inte menar randen på fläskotletten förstås - men den vägrar jag äta! *spy*)

Sitter ni kanske på några fina länkar till sidor där man ser vad det som är "bra att äta" innehåller? Till ex en avocado? Finns det färdiga kostscheman för tjejer på nätet att ta del av så man får en fingervisning? Några av er har lagt in bra tips här, kom gärna med fler! *yourock*

Man behöver inte ha sån stenkoll, om du står still på vågen så ät lite mindre än vad du brukar bara. Det gör ingen skillnad om du räknar ut en siffra som du ska förhålla dig till eller om du minskar dina portioner litegranna på känn, följ bara resultatet på vågen och i spegeln och justera när det behövs.

Eenyaa
2012-12-30, 00:00
Tja, funderar på om jag ska börja väga min mat så jag iallafall vet hur mycket jag äter av vad. Tror det blir lättare att äta på känn senare då ?

Ronn
2012-12-30, 00:10
Tja, funderar på om jag ska börja väga min mat så jag iallafall vet hur mycket jag äter av vad. Tror det blir lättare att äta på känn senare då ?

Det är ju inget som hindrar dig från att göra det. :)

Om inte annat så får du en bättre uppfattning om vad olika saker innehåller.

RassK
2012-12-30, 12:56
Det är en bra ide att både styrketräna och konsumera mjölkprodukter kan man fastslå iaf.


Resistance exercise (RE) preceding the provision of high-quality dairy protein supports muscle anabolism. Milk contains bioactive components, including two high-quality protein fractions, calcium and vitamin D, each of which has been shown modulate body composition (increasing lean mass and decreasing fat mass) under energy balance and hypoenergetic conditions. These dairy nutrients are also essential for skeletal health. Acutely, no study of RE and milk/whey consumption has been undertaken exclusively in female athletes, let alone women, nevertheless, studies with both men and women show increased lean mass accretion following milk/whey compared to soy/placebo. Currently, no longer-term RE studies with milk supplementation have been done in female athletes. However, trials in young recreationally active women demonstrated augmented increases in lean mass and decreases in fat mass with RE and milk or whey protein consumption. The amount of protein consumed post-exercise is also important; two trials using yogurt (5 g protein/6 oz) failed to demonstrate a positive change in body composition compared to placebo. For bone health, RE plus dairy improved bone mineral density at clinically important sites and reduced bone resorption. With energy restriction, in one study, higher dairy plus higher protein resulted in greater fat loss, lean mass gain and improved bone health in overweight women. In another study, milk and calcium supplementation showed no greater benefit. Neither trial exclusively utilized RE. Overall, RE and milk/dairy consumption positively impact body composition in women by promoting losses in fat, gains or maintenance of lean mass and preservation of bone. Future studies in female athletes and under energy restriction with RE alone are warranted.


Impact of milk consumption and resistance training on body composition of female athletes. Med Sport Sci. 2012.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23075559

christofer79
2013-01-01, 16:32
Min fru 33år gammal gick ner 16kg på 12v och det var nästan bara rent bodyfat, hon har även fått upp bra muskulatur på dessa 12v ifrån att inte träna alls. Orkar du så kolla hennes blogg där har hon lagt ut lite hur hon gått tillväga. Nu ser jag att du redan är vältränad, men alla små tips är ju välkomna.

http://www.linnchristofer.blogspot.se/

Nu vet jag inte om man får länka men jag gör det så påminn mig iså fall så tar jag bort länken.

Eenyaa
2013-01-01, 18:03
Tack till er för tips! :D

Jag ska kika in på bloggen också! Alltid intressant att se hur andra gör!