handdator

Visa fullständig version : Skada/sträckning. Orolig kille behöver hjälp!


villor91
2012-12-29, 16:11
Hej!
Jag körde ett tungt ryggpass där jag körde marklyft alldeles för tungt och det högg till lite lätt på ett område vid sidan av nedre ländrygg, ca 1-2 timmar efter passet började det kännas ordentligt, jag fick en stramande känsla när man rätade på ryggen, och jag prova att ligga på rygg och lyfta högerbenet i ett sträckt läge upp, och det gjorde ont som fan! Denna sträckning eller överbelastning gick över helt efter 2 dagar, och jag är nu orolig över att jag ska dra upp detta igen..

Frågor:
Vad är det jag har gjort?

Hur ska man förebygga det?

Jag är nu på min 4 vilodag, när ska jag börja köra igen? Nästa pass är ben med b.la knäböj och utfall.

Hjälp och tips vore ovärderligt! Tack på förhand :)

Rusk
2012-12-29, 17:40
Marklyft och ryggont, önskar jag kunde säga att det var ovanligt.
Mitt tips är att du börjar prioritera utförande före vikt, ta det även lugnt med att gå nära failure i marklyft då det är där dom mesta skadorna uppstår eftersom utförandet brister.
Känner du att det gör ont när du börjar igen så kontakta en naprapat, sjukgymnast eller kiropraktor och belasta inte korsryggen förens du har fått en diagnos och en eventuell rehabiliteringsplan.

Carcer
2012-12-29, 18:50
+1

elBjurro
2012-12-29, 21:43
Jag åkte på ungefär samma för... 2-3år sen.
Konstaterade ganska fort vad det berodde på för min del, vilket var för stela hamstrings som gjorde att min länd rundade sig lite, och i förlängningen vart det en jävligt ond sträckning.
Exakt samma symptom som du beskriver.

Har därefter varit noga med att i knäböjj, marklyft och andra övningar där ländrygg blir belastad, verkligen tänja och värma upp mina hamstrings mjukt å försiktigt innan arbetssetten drar igång samt tänka på formen noga.
Min rörlighet har blivit lite bättre och jag har inte haft några större problem sen dess.

Men det var min erfarenhet, det är inte säkert att dina problem kan härledas till samma sak bara för det.

MvH Henke

villor91
2012-12-30, 12:50
Tack för svaren! En kompis till mig trodde också att det beror på stela hamstrings, så jag får börja och värma upp dom innan setten :) Hur värmer du upp dina hamstrings elBjurro?

NNIF
2012-12-30, 12:56
stela ljumskar med kanske

värm upp och stretcha, värm upp med lite liggande/sittande bencurl 3x20 reps på lättlätta vikter

bra rörlighetsprogram finns på www.styrkelabbet.se (e-bok) sidan verkar vara nere just nu testa senare

stevez
2012-12-30, 14:14
Fundera även över om det är styrka eller större muskler du söker, om styrka så är det vettigt att lyfta tungt, men om du bara vill att musklerna ska växa (du blir ju starkare också såklart!) så är många reps på lägre vikter lika effektivt eller till och med mer effektivt enligt nya studier.

Tolkia
2012-12-30, 23:59
Hej!
Jag körde ett tungt ryggpass där jag körde marklyft alldeles för tungt ...
Att undvika det här är en god sak för att förebygga.

Tobbey
2012-12-31, 00:59
Brukar värma upp mina hamstrings med att gå ner på händerna och med raka ben gå mot händerna tills jag inte kommer längre. Märker att jag kommer närmare och närmare händerna så då känner jag mig färdig att lyfta.