handdator

Visa fullständig version : Ont i ländryggen, kan inte köra marklyft! *bild finns*


Beelz
2012-12-29, 13:04
Tja, ska dra mig iväg till en naprapat nu efter helgerna och kolla upp detta men tänkte dela med mig av mitt problem här också.

Jag får nämligen en dov smärta som kommer fram när jag sitter ner, och starkast när jag är framåtlutad tex vid toalettbesök och när jag står och diskar lite lätt framåtlutad. Den börjar dovt sen byggs upp mer och mer tills det är obehagligt. det känns också lite neråt mot rumpan.

Det är precis där jag håller tummen, jag kan också känna en liten knöl, om jag trycker på den kommer smärtan fram på en gång. Det är bara begränsat till den vänstra sidan av ländryggen också.

(en annan småsak är att jag får en brännande känsla i mitten av rectus femoris ibland.)

Körde marklyft för någon vecka sen på gymmet med lätt vikt, kunde göra ca 15 reps, precis när jag var klar och reste mig upp så strålade det till som fan i hela svanken. Veckan efter var jag öm som fan i hela svanken och i hela rövpartiet :(

http://img255.imageshack.us/img255/8215/img0019jm.jpg

Loke
2012-12-29, 13:37
Låter som en ruptur i musklerna, mycket vanligt. Kanske kombinerat med ont i disken också, men det är typ liknande rehab om det inte är väldigt allvarligt.

Rehaben brukar se ut så här för mig:

1. Viktigt at komma igång tidigt, vila är no-no.

2. Dagliga promenader är grunden.

3. Går steg 2 bra, träna ryggen 2-3 gånger i veckan. I början kanske med rygglyft och dylikt, sedan med mycket lätta marklyft och överdrivet god form. Kör inte slut på dig. Det får göra ont under själva passet, men inte timmarna/dagarna efter, då har du kört för hårt. Stretcha mellan varje set. Det bör kännas rätt bra efter ett genomfört pass.

stretch ser ut typ såhär, men man böjer sig framåt också:
http://www.blacksburgptonline.com/media/img/223251/Lower%20Back%20Stretch%20Lateral%20Flexion.jpg

4. Gå successivt över mot tyngre vikter. Detta kan ta mycket lång tid, räkna med ett halvår. Man får bättre känsla för den här punkten när man skadat sig några gånger.

Slutligen, var medveten om att varken sjukgymnaster, naprapater eller andra vårdare kan egentligen göra något åt detta, bara du kan göra det bättre på sikt.

Beelz
2012-12-29, 17:38
Låter som en ruptur i musklerna, mycket vanligt. Kanske kombinerat med ont i disken också, men det är typ liknande rehab om det inte är väldigt allvarligt.

Rehaben brukar se ut så här för mig:

1. Viktigt at komma igång tidigt, vila är no-no.

2. Dagliga promenader är grunden.

3. Går steg 2 bra, träna ryggen 2-3 gånger i veckan. I början kanske med rygglyft och dylikt, sedan med mycket lätta marklyft och överdrivet god form. Kör inte slut på dig. Det får göra ont under själva passet, men inte timmarna/dagarna efter, då har du kört för hårt. Stretcha mellan varje set. Det bör kännas rätt bra efter ett genomfört pass.

stretch ser ut typ såhär, men man böjer sig framåt också:
http://www.blacksburgptonline.com/media/img/223251/Lower%20Back%20Stretch%20Lateral%20Flexion.jpg

4. Gå successivt över mot tyngre vikter. Detta kan ta mycket lång tid, räkna med ett halvår. Man får bättre känsla för den här punkten när man skadat sig några gånger.

Slutligen, var medveten om att varken sjukgymnaster, naprapater eller andra vårdare kan egentligen göra något åt detta, bara du kan göra det bättre på sikt.

Fan vad sjyst! Ska testas!

Beelz
2013-01-05, 20:46
Update, efter stretchen kändes det bättre.. Körde dock marklyft igår tre set på 50x5 inte tungt alls.. Kändes jättebra under passet men idag är jag stel som fan i ländryggen och gluteerna, främst övre medius. Ska skippa det nästa gång och verkligen se ifall det är den övningen som bråkar

NNIF
2013-01-06, 10:51
är inte bara träningsvärk?

nyrjoh
2013-01-06, 11:27
Låter som en ruptur i musklerna, mycket vanligt. Kanske kombinerat med ont i disken också, men det är typ liknande rehab om det inte är väldigt allvarligt.

Rehaben brukar se ut så här för mig:

1. Viktigt at komma igång tidigt, vila är no-no.

2. Dagliga promenader är grunden.

3. Går steg 2 bra, träna ryggen 2-3 gånger i veckan. I början kanske med rygglyft och dylikt, sedan med mycket lätta marklyft och överdrivet god form. Kör inte slut på dig. Det får göra ont under själva passet, men inte timmarna/dagarna efter, då har du kört för hårt. Stretcha mellan varje set. Det bör kännas rätt bra efter ett genomfört pass.

stretch ser ut typ såhär, men man böjer sig framåt också:
http://www.blacksburgptonline.com/media/img/223251/Lower%20Back%20Stretch%20Lateral%20Flexion.jpg

4. Gå successivt över mot tyngre vikter. Detta kan ta mycket lång tid, räkna med ett halvår. Man får bättre känsla för den här punkten när man skadat sig några gånger.

Slutligen, var medveten om att varken sjukgymnaster, naprapater eller andra vårdare kan egentligen göra något åt detta, bara du kan göra det bättre på sikt.

Jag skulle inte rekommendera den stretchen till någon som har ont i ryggen ffa inte om jag inte träffat personen ifråga. Ryggbesvär har mycket ofta samband med dålig kontroll av ytterlägen. Alltså ryggen går för mycket mot framåt-, bakåtböjning och/eller vridning/lateralflexion.

Att då rekommendera stretch mot ytterlägen är inte bra.

Basövningar med fokus på neutralläge i ländryggen med lätt vikt är ok så länge som det ej ger smärta efteråt.

Att uppsöka sjukgymnast etc kan man ha stor nytta av då det är svårt att själv hitta vilka svagheter som man behöver jobba på.

Loke
2013-01-06, 12:01
Jag skulle inte rekommendera den stretchen till någon som har ont i ryggen ffa inte om jag inte träffat personen ifråga. Ryggbesvär har mycket ofta samband med dålig kontroll av ytterlägen. Alltså ryggen går för mycket mot framåt-, bakåtböjning och/eller vridning/lateralflexion.

Att då rekommendera stretch mot ytterlägen är inte bra.

Basövningar med fokus på neutralläge i ländryggen med lätt vikt är ok så länge som det ej ger smärta efteråt.

Att uppsöka sjukgymnast etc kan man ha stor nytta av då det är svårt att själv hitta vilka svagheter som man behöver jobba på.

Jag rekomenderar dock inget, säger bara hur jag gör. Utan den stretchen återkommer mina besvär snabbt. Vill man vara på den säkra sidan bör man såklart inte lyssna på någon på internet.

lanzal
2013-01-06, 12:04
Testa rygglyft och se om det gör ont med!