handdator

Visa fullständig version : Bryta ovanor


1684_
2012-12-28, 18:41
Har du haft någon ovana, isåfall...

* vad?
* Hur bar du dig åt att bryta det? Tips?
* Hur lång tid tog det, innan du kände "frihet" ifrån ovanan, att ha brutit den så att säga...

Även ni med taskiga ovanor, som försöker precis som mig att bryta eländet får gärna skriva en rad eller två.

Okej
2012-12-28, 18:58
Yes, hade en ovana att alltid skjuta upp allting även om det krävdes 0 från mig att egentligen "sköta mig". Jag håller fortfarande på att "lösa det", det enda sättet att komma ur ovanor, eller åtminstone ett relativt bra sätt som funkar på mig, är att göra sånt du inte hade gjort annars. Vänja sig själv vid att komma ur den gamla rutinen, istället för att gå exakt samma väg till skola/jobb/gym ta någon annan väg, beställa något nytt käk när man äter ute. Och framförallt försöka ändra sig när det väl händer, alla har vi tänkt "Nu börjar vi om, jag ska aldrig mer äta skumtomtar mitt under deffen men så sitter man där och tänker 'hur fan gick det här till?' och kör en nystart nästa vecka. Istället försöker man vara medveten om att nu gör jag fel igen, när du väl sitter med en skumtomte i käften får du försöka slåss mot dig själv och spotta ut den, ta med påsen ut på gatan och elda upp skiten (eller bara släng) och du leder med 1-0. Det jag vill säga är att det nog är mer effektivt att ändra på beteenden när du väl är inne i det förrädiska tillståndet eftersom vi alla kan sitta och säga "på måndag gäller det, då kör vi en fräsch start"

1684_
2012-12-28, 19:04
hehe ditt svar gav mig ett leende med skumtomten ;)
Nä men håller med, jag e rutin människa & fan vad jag hatar det! Kan käka frukost exakt samma jävla tid jämt, gå samma promenad osv... Nu ikväll, ska jag bara för det ta en annan runda. Då kan jag heller inte "jämföra" med hur snabbt det gick att gå den vanliga rundan igår kväll, för jag tar ju en ny kortare/längre ikväll.

Samma sak med allt typ, bara... göra nytt å sånt som du skriver, variera sig. Bara så jobbigt med tankarna far omkring!
Jag hatar att jag alltid ska jämföra med gårdagen, försöker tänka: Idag e idag, igår var igår.. Inbgen dag e den andre lik!

C.E.J.
2012-12-29, 02:38
Bet/rev på naglarna fram tills för 2-3 år sen, slutade cold turkey.

1684, räknas det verkligen som en ovana att äta frukost samma tid varje dag? :confused:

MrBoris
2012-12-29, 02:51
Du får nog ge din definition av ovana lite mer tydligt... jag ser inte direkt att rutiner/strukturerar liv kan ställas likställt med ovana.

Courus
2012-12-29, 04:57
Lider av OCD (Tvång) så har haft både en och två "ovanor". Det är väl inte riktigt samma sak som en ovana men det jag brukar göra för att bli av med tvången är att öva på att göra det, eller att inte göra det beroende på vad det är. Ett tag när jag var mindre kunde jag inte ta i disktrasor t.ex. Och för att lära mig att göra det så blev jag helt enkelt tvungen att först lägga några fingrar på den. Efter ett tag fick jag börja med att hålla i den,till slut kunde jag hålla och använda den som vanligt. Slutsatsen är att man helt enkelt får öva, börja med små saker och sedan arbeta sig framåt.

1684_
2012-12-29, 05:25
hmm. jo tvångs tankar kanske var det jag sökte efter :)