handdator

Visa fullständig version : När ska man ta EAA och BCAA?


Zolid
2012-12-28, 17:37
När ger det störst effekt ?

Ballt
2012-12-28, 17:38
före och efter träning

StarkaUlf
2012-12-28, 17:39
Efter träning.

Skitväder
2012-12-28, 17:41
bcaa vid läggdags med

StarkaUlf
2012-12-28, 17:41
bcaa vid läggdags med

Varför det?

Skitväder
2012-12-28, 18:00
L-Leucine behövs för musklernas reparation även för återhämtningen. Därför ett skäl till att ta det innan läggdags

King Grub
2012-12-28, 18:59
bcaa vid läggdags med

Det finns inte tillräckligt med grenade aminosyror i proteiner från mat?

Skitväder
2012-12-28, 20:40
Det finns inte tillräckligt med grenade aminosyror i proteiner från mat?

Det betyder även att man måste äta något som är proteinrikt innan läggdags. Frågan var ju hur man ska ta BCAA för störst effekt och det är bl.a. ta det innan man lägger sig för att få i sig dom tre aminosyrorna som hjälper till när man återhämtar sig undervila.

crizzan
2012-12-28, 21:16
På morgonen är det väl bra? Har läst att det är bra med vassle på morgonen så borde väl vara bra med EAA/BCAA då också? Kanske bara är trams?

StarkaUlf
2012-12-28, 21:27
Det betyder även att man måste äta något som är proteinrikt innan läggdags. Frågan var ju hur man ska ta BCAA för störst effekt och det är bl.a. ta det innan man lägger sig för att få i sig dom tre aminosyrorna som hjälper till när man återhämtar sig undervila.

Nej, man måste inte äta något proteinrikt innan läggdags. Och inte BCAA heller.

På morgonen är det väl bra? Har läst att det är bra med vassle på morgonen så borde väl vara bra med EAA/BCAA då också? Kanske bara är trams?

Bra för vad?

King Grub
2012-12-28, 21:53
Det betyder även att man måste äta något som är proteinrikt innan läggdags. Frågan var ju hur man ska ta BCAA för störst effekt och det är bl.a. ta det innan man lägger sig för att få i sig dom tre aminosyrorna som hjälper till när man återhämtar sig undervila.

EAA/BCAA i tillskottsform stimulerar proteinsyntesen kraftigt, men kortvarigt. Bara ett par timmar senare är den nere på basnivåer igen och proteinbalansen negativ i fastande tillstånd.

Skitväder
2012-12-28, 23:03
EAA/BCAA i tillskottsform stimulerar proteinsyntesen kraftigt, men kortvarigt. Bara ett par timmar senare är den nere på basnivåer igen och proteinbalansen negativ i fastande tillstånd.

Så du skulle säga att det bättre att äta proteinrik mat innan man ska sova istället för att ta BCAA ?

King Grub
2012-12-29, 09:52
Ja.

Sheogorath
2012-12-29, 11:15
På morgonen är det väl bra? Har läst att det är bra med vassle på morgonen så borde väl vara bra med EAA/BCAA då också? Kanske bara är trams?

Vanlig mat (protein) är bättre. Proteinbalansen styrs delvis av mängden aminosyror du får ut i omlopp och det är ganska små mängder det rör sig om vid normaldoseringar av EAA eller BCAA. Samma resonemang som varför det är bättre med helt protein innan sänggående.

MVP
2012-12-29, 12:49
Jag har hört av grub t.ex att EAA blir som vassle och du kan ta det när du vill för att t.ex komma upp i ditt proteinbehov under dagen. Morgon,middag,kväll kanske är bra?

King Grub
2012-12-29, 13:01
Jag har inte sagt att det "blir som vassle" utan att det motsvarar motsvarande mängd EAA från ett intakt protein vad gäller muskeluppbyggnad.

MVP
2012-12-29, 13:34
Jag har inte sagt att det "blir som vassle" utan att det motsvarar motsvarande mängd EAA från ett intakt protein vad gäller muskeluppbyggnad.

10g EAA = 20g vassle sa du väl?

Sheogorath
2012-12-29, 13:42
10g EAA = 20g vassle sa du väl?

Ja, men det gäller ju inte alla tänkbara effekter EAA eller vassle kan tänkas ha i kroppen. T.ex. doneras inte lika mycket kväve från 10 g EAA som från 20 g vassle. De har samma akuta effekt på MPS. Men inte samma effekt på proteinbalansen efter X antal timmar, exempelvis.

Nebuchadnezzar
2012-12-29, 13:46
10g EAA = 20g vassle sa du väl?

Man brukar säga 10g EAA = 20g vassle, men det är bara med avseende på mängden EAA.

MVP
2012-12-29, 14:14
Man brukar säga 10g EAA = 20g vassle, men det är bara med avseende på mängden EAA.

Men vilket är bäst om man vill ha ett hjälpmedel att fixa sina dagliga 2g / kkv protein?

Eddie Vedder
2012-12-29, 14:16
Men vilket är bäst om man vill ha ett hjälpmedel att fixa sina dagliga 2g / kkv protein?

Bäst och bäst. Tar du mycket EAA behöver du ju inte lika många gram protein av orsaker som du fått förklarat för dig. Att peta i sig extra EAA-portioner flera gånger per dag låter dyrt men har du inga problem med pengarna så kör på.

Nebuchadnezzar
2012-12-29, 14:48
Som ovan. Blir ju lite färre kalorier om du kör på EAA, ifall det känns relevant.

ChrisDEFC
2012-12-29, 17:16
Kan inte BCAA ha en uppiggande effekt också? Isf dumt att ta strax före sänggående.

Vad föredrar ni att ta som mellanmål? Säg att ni äter lunch vid 2 och middag vid 7 och ska ha nått runt 4-5tiden. Vassle eller EAA? Själv kör jag på vassle då det är godare och känns som det ger lite mer mättnad. Däremot när jag är i farten och inte vill ha nån mättnad kan det bli att jag häller ner lite EAA eller tar några BCAA kapslar. EAA/BCAA tar jag åxå före gymmet.

MVP
2012-12-29, 18:04
Bäst och bäst. Tar du mycket EAA behöver du ju inte lika många gram protein av orsaker som du fått förklarat för dig. Att peta i sig extra EAA-portioner flera gånger per dag låter dyrt men har du inga problem med pengarna så kör på.

Tar man det morgon,middag,kväll så blir det typ 300 spänn i månaden. Så det kanske blir lite dyrare än proteinpulver men då slipper jag problem med acne :)

Frågan är bara om det verkligen är bra att ta det 3 gånger per dag. Jag vet ni förklarar men tycker det är så rörigt med allting.

Dock vet jag inte om jag får acne av alla eller bara av whey 80 osv?

Eddie Vedder
2012-12-29, 19:00
Jag vet ni förklarar men tycker det är så rörigt med allting.

Då är mitt råd att du slutar bry dig helt om sånt här trams. Och det säger jag inte för att dryga mig utan för att jag på allvar tror att det är det bästa rådet du kan få.

NNIF
2012-12-29, 19:12
Då är mitt råd att du slutar bry dig helt om sånt här trams. Och det säger jag inte för att dryga mig utan för att jag på allvar tror att det är det bästa rådet du kan få.

+1

bara ät och ha kul grabben