handdator

Visa fullständig version : Blodtryck... lågt eller normalt?


Sandra81
2012-12-28, 15:26
Lekte lite med en blodtrycksmätare en sådan ny som blåser upp manchetten själv ,kollar oregelbundna hjärtslag osv.
Jag hade 96/63 och puls 79.. någon som vet om det är normalt? jag tycker de är lite lågt samt för hög vilopuls?
Kan detta ha och göra med min trötthet å yrsel? Har inte alltid det med väldigt ofta.


Vad brukar normalt ligga på?

Sniggel
2012-12-28, 15:30
Tror normalt brukar anses vara 110-130/60-80. Lite osäker på exakt var intervallen går.
Vilopuls kan vara svårt att mäta. Man ska ju helst vara ordentligt avslappnad och låta nån annan kolla på en för att öka chansen att att få en "sann" vilopuls.

Känns inte helt orimligt att det låga blodtrycket kan ha att göra med din trötthet & yrsel.

Sandra81
2012-12-28, 15:57
Tror normalt brukar anses vara 110-130/60-80. Lite osäker på exakt var intervallen går.
Vilopuls kan vara svårt att mäta. Man ska ju helst vara ordentligt avslappnad och låta nån annan kolla på en för att öka chansen att att få en "sann" vilopuls.

Känns inte helt orimligt att det låga blodtrycket kan ha att göra med din trötthet & yrsel.

okej.. känns som de står och sägs olika lite överallt. pulsen är ju ganska svår att ta ja.. som du säger så borde man kanske låta någon annan som kan det där hjälpa en. Jag stressar upp mig lite också när jag testar men den här då jag tycker manchetten är så obehaglig när det spänner runt armen och gör att man känner pulsen tydligt i hela armen.

Rusk
2012-12-28, 16:02
Normal vilopuls är 60-80, sen tolkar folk "vilopuls" olika, vilken som är korrekt vet jag ej.
Vissa säger att det är när man precis vaknat och andra när man tex suttit vid datorn eller framför TV'n 1 timme.

Sandra81
2012-12-28, 16:16
Normal vilopuls är 60-80, sen tolkar folk "vilopuls" olika, vilken som är korrekt vet jag ej.
Vissa säger att det är när man precis vaknat och andra när man tex suttit vid datorn eller framför TV'n 1 timme.

jo men saken är att man inte kan testa när man ligger ner utan man måste sitta med armarna vilandes i höjd med hjärtat när man tar med den här mätaren.. sen ska man först vila i 10 minuter innan man tar blodtrycket. mina lilla rörelse gör ju att puslen går upp lite så det gäller typ att sitta blixtstilla rätt länge andas lugnt avslappnat och sen får man inte prata när man tar.. (står i instruktionerna)

Det känns ju som att de är jättesvårt att få exakt puls..

fattar inte hur sjukvården gör för där tar dom ju blodtryck å puls typ direkt man kommer in och då har man ju inte vilat något.

Angel
2012-12-28, 16:57
Vi är proffs :)

tjing
2012-12-28, 18:02
Jag hade 96/63 och puls 79.. någon som vet om det är normalt? jag tycker de är lite lågt samt för hög vilopuls?
Kan detta ha och göra med min trötthet å yrsel? Har inte alltid det med väldigt ofta.


Ja, ett så lågt blodtryck lär ge trötthet och yrsel. Äter och dricker du regelbundet, sover bra osv?

Hur är det med t ex järn?

Shajjn
2012-12-28, 18:33
Vad brukar normalt ligga på?

Ja, det verkar normalt.
Men om du ska oroa dig för något, så är det: Är det normalt för Dig?
Troligtvis är dessa värden normala för dig; puls och blodtryck varierar från person till person.

Trötthet och yrsel är vanligt och ospecifika symptom, vill du ha kontroll av detta så är vårdcentral och läkarsamtal vettigast.

Alkro
2012-12-28, 18:58
Det är inte helt ovanligt att en del tjejer ligger ganska lågt och man kan bli lite "yr" när man ställer sig upp då blodtrycket sjunker ytterligare innan kroppen hinner kompensera.

Sandra81
2012-12-28, 19:46
Ja, ett så lågt blodtryck lär ge trötthet och yrsel. Äter och dricker du regelbundet, sover bra osv?

Hur är det med t ex järn?

jag vet inte vad som är normalt för mig.. eftersom de är första gången jag testar mig själv gjorde det för något halvår sen också hemma men det visar ungefär samma :) har testat hos läkare förut men aldrig fått veta vad jag haft dom gångerna. Men yrsel har väl kommit å gått från och till men oftast som värst om jag ligger ner å reser mig snabbt eller står länge. värst är nog om jag inte ätit bra på länge eller under/efter mensen.

jag är och har varit smal hela livet (senaste jag vägde mig var de 53 kg och jag är 168cm lång) så kanske har de haft något samband med de också.

mattilainen
2012-12-28, 19:52
det är lågt blodtryck ja. Tror också det kan bidra till det du känner av. Vi inom vården ska egentligen göra som du gör. Lägga patienten och vila i 10 min (minst) men det görs sällan. Speciellt inte på yngre "friska" folk. Då tar man och då blir värdet fel helt enkelt och man "räknar" med att om det är ca 130/xx så borde det ligga på rimliga värden etc.. Det är om lathet, tidsbrist eller okunskap helt enkelt. Du har säkert fått mer rätt tal än om du tagit hos vårdcentralen eller liknande. Dock kan det vara bra att kalibrera den, alltså gå och ta ditt blodtryck hos vc och sen tar du ditt med din för att se skillnaden. Har du tagit blodtrycket på båda armarna? Ibland har man olika beroende på armen man tar den i man ska alltid ta den man har högst i.

Det kan även ha att göra med att du druckit för lite? För lite vätska, ger mindre volym (mindre blodtryck) och snabbare puls (får öka pulsen för att få runt blodet).

Eftersom du har problem med det ortostatiska blodtrycket (det när du ställer dig upp och känner dig yr) så tror jag det kan ha att göra med att du verkar ju ha lite lågt blodtryck. Är du trött annars? Hur är ditt järnvärde? Tjejer har ju ofta mer "problem" med järnvärdet.

Godfella
2012-12-28, 20:28
Det är rätt intressant det där med blodtryck och vilopuls. Jag själv ligger på 100/60 i blodtryck och har en vilopuls på ~50. Trots det känner jag mig aldrig trött eller seg, och "rullgardin" sker sällan. Är väl individuellt antar jag. :)

r1kkie
2012-12-28, 21:28
jag vet inte vad som är normalt för mig.. eftersom de är första gången jag testar mig själv gjorde det för något halvår sen också hemma men det visar ungefär samma :) har testat hos läkare förut men aldrig fått veta vad jag haft dom gångerna. Men yrsel har väl kommit å gått från och till men oftast som värst om jag ligger ner å reser mig snabbt eller står länge. värst är nog om jag inte ätit bra på länge eller under/efter mensen.

jag är och har varit smal hela livet (senaste jag vägde mig var de 53 kg och jag är 168cm lång) så kanske har de haft något samband med de också.

Sist de kolla mitt blodtryck va det i den lägre delen av vad som räknas som normalt blodtryck. Reser jag mig fort så blir jag yr. Även ganska ofta efter sista repet i marken å man rätar ut sig hastigt.

Sandra81
2012-12-28, 22:31
det är lågt blodtryck ja. Tror också det kan bidra till det du känner av. Vi inom vården ska egentligen göra som du gör. Lägga patienten och vila i 10 min (minst) men det görs sällan. Speciellt inte på yngre "friska" folk. Då tar man och då blir värdet fel helt enkelt och man "räknar" med att om det är ca 130/xx så borde det ligga på rimliga värden etc.. Det är om lathet, tidsbrist eller okunskap helt enkelt. Du har säkert fått mer rätt tal än om du tagit hos vårdcentralen eller liknande. Dock kan det vara bra att kalibrera den, alltså gå och ta ditt blodtryck hos vc och sen tar du ditt med din för att se skillnaden. Har du tagit blodtrycket på båda armarna? Ibland har man olika beroende på armen man tar den i man ska alltid ta den man har högst i.

Det kan även ha att göra med att du druckit för lite? För lite vätska, ger mindre volym (mindre blodtryck) och snabbare puls (får öka pulsen för att få runt blodet).

Eftersom du har problem med det ortostatiska blodtrycket (det när du ställer dig upp och känner dig yr) så tror jag det kan ha att göra med att du verkar ju ha lite lågt blodtryck. Är du trött annars? Hur är ditt järnvärde? Tjejer har ju ofta mer "problem" med järnvärdet.



Intressant tack :) Börjar dessutom koppla ihop lite saker som kan ge förklaring till hur jag mår (fryser jämt tex) trött, yrsel som blir värre om jag ätit dåligt sen den här gången då jag svimmade. Hände iof för några år sedan (och har inte svimmat sen dess) men då sökte ja läkare. Mamma å pappa som tvinga iväg mig eftersom jag svimmade rejält utan förklaring mitt i natten när jag skulle på toa så då ringde dom runt å rådfråga.. såklart :p
Åkte då iaf några dagar efter till sjukhuset och dom skulle då ta ekg något som är obligatoriskt enligt dom om man svimmar utan någon större orsak. Men det räckte tydligen med att dom tog blodtrycket och frågade lite frågor. Då hade jag precis haft mensen också och ätit dåligt i ett par dagar och det förklarade tydligen saken enligt läkaren. Dock togs det flera rör blodprover tror det var runt 8-9 stycken rör och det hade tydligen inte visat något konstigt så blev "friskförklarad"..

Jag testade nytt nu ikväll för å se om de var någon skillnad.. dock väntade jag mycket längre nu innan jag tog testen ungefär 20 minuter satt å kollade på film samtidigt :)

tog bilder istället så ser ni.. den ena bilden är vänster å den andre höger arm.

http://imageshack.us/a/img191/4598/blodtryck1.jpg

http://imageshack.us/a/img687/4945/blodtryck2.jpg

Angel
2012-12-28, 23:09
Jag har också lika lågt tryck som dig. Dock är jag både betydligt längre och väger mer. Känner av emellanåt och har hållt på att tuppa av några gånger men har aldrig svimmat på riktigt.

Tolkia
2012-12-28, 23:13
Intressant tack :) Börjar dessutom koppla ihop lite saker som kan ge förklaring till hur jag mår (fryser jämt tex) trött, yrsel som blir värre om jag ätit dåligt sen den här gången då jag svimmade. Hände iof för några år sedan (och har inte svimmat sen dess) men då sökte ja läkare. Mamma å pappa som tvinga iväg mig eftersom jag svimmade rejält utan förklaring mitt i natten när jag skulle på toa så då ringde dom runt å rådfråga.. såklart.
Om du har lågt blodtryck, alltid fryser, är trött och yr och svimmar ofta samt är rätt smal, så undrar jag om du äter så att du får i dig vad du behöver. Det skall inte vara så att man går och svimmar om man "ätit dåligt en dag" när man passerat tonåren. Du behöver inte redovisa dina vanor här i tråden, men du kan ju rannsaka dig själv.

mattilainen
2012-12-28, 23:54
Det ser närmare "väldigt lågt" om jag får säga det själv. Jag förstår varför du känner dig yr. Speciellt på natten när du går upp, som du säger. Kosten har troligtvis en stor del i ditt problem att göra. Fryser du låter det som att du äter för lite helt enkelt. Blodbrist kan det ju lätt bli när tjejer har just mens, om dom har en tendens att kanske ha lågt hb (järnvärde) i vanliga fall. Ibland kan ju även tjejer som äter dåligt/väger lite etc.. inte ens få sin mens. Hur det är med din behöver du ju inte svara här om du inte vill men kan tänka själv bara. Det är ju aldrig fel att betala 100 - 200 kr och gå till vårdcentralen för att få kollat upp blodprover etc tycker jag. Då tycker jag även inte du ska nöja dig med "Det ser bra ut" utan ifrågasätt. Varför är det så här? Vad kan jag göra åt det? Vad händer om jag inte gör något åt det? etc. Att ha frågor innan du kommer dit gör ofta att man inte går där ifrån och tänker "varför frågade jag inte det här?". bara ett tips

Shajjn
2012-12-29, 01:31
Ingen större mening med att fortsätta diskutera detta på internet. Snart kommer väl en hobbyläkare eller sjuksköterska att dravla om hypothyreos också, förutom det här ständiga, käcka "hur är det ditt järn?".

Gå till vårdcentral om du har besvär av din trötthet och yrsel.

Sandra81
2012-12-29, 11:38
Det ser närmare "väldigt lågt" om jag får säga det själv. Jag förstår varför du känner dig yr. Speciellt på natten när du går upp, som du säger. Kosten har troligtvis en stor del i ditt problem att göra. Fryser du låter det som att du äter för lite helt enkelt. Blodbrist kan det ju lätt bli när tjejer har just mens, om dom har en tendens att kanske ha lågt hb (järnvärde) i vanliga fall. Ibland kan ju även tjejer som äter dåligt/väger lite etc.. inte ens få sin mens. Hur det är med din behöver du ju inte svara här om du inte vill men kan tänka själv bara. Det är ju aldrig fel att betala 100 - 200 kr och gå till vårdcentralen för att få kollat upp blodprover etc tycker jag. Då tycker jag även inte du ska nöja dig med "Det ser bra ut" utan ifrågasätt. Varför är det så här? Vad kan jag göra åt det? Vad händer om jag inte gör något åt det? etc. Att ha frågor innan du kommer dit gör ofta att man inte går där ifrån och tänker "varför frågade jag inte det här?". bara ett tips

Det här är ju inga nya "symptomer" direkt.. har väl alltid haft de såhär så länge jag kan minnas iaf.. tror de var värre när jag var runt 20 med svimmandet. Yrsel och svimning är ju inget som händer dagligen precis. slarvar jag med att äta eller om jag tex är sjuk känner jag mest av det eller om det tex är varmt ute eller om jag är länge i stan utan att äta/dricka något. Brukar grabba tag i nått godis eller läsk då så mår jag genast bättre.

men det här är inget jag vetat om att det kanske har haft med lågt blodtryck att göra så de är ganska nytt och det känns skönt om jag fått en förklaring till varför jag mår lite skumt ibland. Äter bättre gör jag nu ibland upp till tre mål om dagen + massa mellanmål eftersom jag börjat tränat så upp i vikt har jag lyckats komma men det är väldigt svårt för mig att lägga på mig tex fett.

Kan ju bara se nu närmsta veckorna med all julmat å godis tryckt i mig både alladin askar 200grams choklad, läsk å massor med mat och endå känns de som jag går ner i vikt (eftersom jag inte tränat på några veckor). Jag tycker jag har lättare att gå ner i vikt än upp så det gäller att ösa på hela tiden om jag ska försöka lyckas med det..(så har det alltid varit).

Frågan är om det är farligt med för lågt blodtryck om det är värt att gå till en läkare då kanske isf. Borde kanske gå dit å ta lite prover iaf så det inte är tex diabetes eller nått hormonellt ,järn som gör mig trött å energilös.

Finns de något man kan göra för att få de lite högre då? motion? lakrits? inte så förtjust i varken lakrits eller salt men hört att man inte ska äta de om man har högt blodtryck.

Sandra81
2012-12-29, 11:53
Ingen större mening med att fortsätta diskutera detta på internet. Snart kommer väl en hobbyläkare eller sjuksköterska att dravla om hypothyreos också, förutom det här ständiga, käcka "hur är det ditt järn?".

Gå till vårdcentral om du har besvär av din trötthet och yrsel.

Ja du har så rätt :).. men det är endå intressant å diskutera om det. Finns ju många kunniga människor här.

orangec
2013-08-02, 09:18
Samma sak för mig.

Har lågt blodtryck, känner mig trött, fryser jämt, samt att jag svimmar ibland när jag reser mig för snabbt.

Ofta har jag kritvita händer och blåbärsläppar när jag sitter ute, och då är det bara jag som fryser.

Har varit hos läkare ett par gånger, tagit ekg, blodcirkulation, samt massvis med prover.

Dom hittar egentligen inga fel och vet inte var det här beror på. Jag äter bra, sover bra, röker/snusar inte och motionerar flera dagar i veckan.

Raynauds fenomen sa dock läkaren att jag hade, men denna diagnos känns väldigt vag, och flummig.

Finns någon kunnig inom området?

Silveta
2013-08-02, 12:09
Som många sagt så rekommenderas att gå till vårdcentralen för en checkup.

Sen en undran, har själv tagit blodtrycket några gånger under semestern med en bekants blodtrycksmätare han fått för högt blodtryck.

Jag fick alltid ett pulsvärde på 130-136/62-66

Är det normalt att man har så högt övervärde samtidigt som ett lågt undervärde?

Vilopulsen låg på runt 65-70.

orangec
2013-08-03, 20:19
Som många sagt så rekommenderas att gå till vårdcentralen för en checkup.

Sen en undran, har själv tagit blodtrycket några gånger under semestern med en bekants blodtrycksmätare han fått för högt blodtryck.

Jag fick alltid ett pulsvärde på 130-136/62-66

Är det normalt att man har så högt övervärde samtidigt som ett lågt undervärde?

Vilopulsen låg på runt 65-70.


Som sagt har jag redan besökt vårdcentralen ett par gånger utan något som helst resultat. Dom tar inte problemet på allvar.