handdator

Visa fullständig version : Ont i underarmen!


hefta
2012-12-28, 07:06
Tjena, Det är så att jag börjat känna smärta i vänster underarm vid vissa övningar(Militärpress, Stångrodd) Läste runt och försökte hitta befintliga trådar men fann endast besvär vid bicep curls m.m

Här har ni en bild som visar området som inte gillar övningarna: http://puu.sh/1Gfjw

Är som sagt endast i dom två övningarna jag märkt av problemet.


Ber om ursäkt ifall jag varit väldigt dålig på att söka!

vicarious
2012-12-28, 07:11
Underarmssmärtor beror ofta på att man curlar konstigt. För dålig ROM/utsträck i bottenläge brukar vara en anledning. Mycket curls med Z-stången kan också ge underarmssmärta. Hur ser det ut när du tränar biceps?

hefta
2012-12-28, 07:14
Jag kör med hantlar och Z-Stång vid bicepsövningar. Var även kanske lite otydlig i första posten men bicepsövningar ger aldrig dessa smärtor.

Scratch89
2012-12-28, 07:26
Känner du utstrålande smärta eller domningar i fingrarna?

Det kan vara så enkelt att du är stel i underarmsmuskulaturen, antingen pronatorerna (de som vrider handflatan bakåt/nedåt) eller supinatorerna (vrider handflatan uppåt/framåt). Även fast du inte känner av det när du curlar kan det vara ett problem.

Kan vara någon form av överbelastning också. Gör det ont om du trycker, klämmer eller sträcker musklerna i området? Känner du att det är en liten specifik punkt eller är det ett större molande område?

Lychgate
2012-12-28, 07:28
Svårt att säga från bilden, kan vara att flexorerna för ring- och lillfingret blir överansträngda. Tränar du dragövningar med helt supinerat grepp så belastningen av handen sprids ut helt eller greppar du primärt med pek- och långfingret?

hefta
2012-12-28, 07:31
Ja riktigt domnande smärta skulle jag inte säga, Mer som en "Snärtande" smärta bara på ungefär den punkten jag markerat. Är väl om jag sträcker armen ordentligt jag börjar känna, Jag skulle även säga att jag tränar med ett "supinerat" grepp!

Aldrig känt att det ska göra ont när jag klämmer eller trycker. Endast om jag sträcker och klämmer på samma gång.

Scratch89
2012-12-28, 07:37
Testa att börja stretcha underarmen några gånger om dagen och se om det blir bättre. Har sett folk som blir helt symptomfria på en vecka. Gärna åt andra hållet också. Man kan också hålla i något som ger en momentarm, typ ett skaft av något slag och "snurra" runt det med den andra handen.

P1EwoDGNB1c

hefta
2012-12-28, 07:41
Tackar för snabba svar! Ska ta och prova på lite stretching :)

pezrulezhaakon
2012-12-29, 16:49
hefta

Troligen använder du underarmarna lite för mycket progressivt i curlövningen, dvs att du böjer handleden samtidigt som du curlar. Då kan man få det problemet du har