handdator

Visa fullständig version : progression = allt? Kost,sömn,vila kommer alltid prio 2


MVP
2012-12-28, 01:19
Allt är ju viktigt runt träning, men kan man inte iaf för nybörjaren (personer som bänkar typ 70kg :p ) säga att progression är allt? Går du till gymmet och ökar 2,5 kg / vecka i basövningarna är det kanske mindre viktigt att vara petig med 8h sömn och 2g/kkv protein. Ökar man varje vecka funkar det ju, och musklerna tvingas bli större och starkare? Om man orkar öka varje vecka måste det ju vara ett kvitto att man vilar och äter bra oavsett om det är 100g eller 200g protein eller 5 eller 10 h sömn. ?

jonteeo
2012-12-28, 01:28
Förstår inte riktigt om du bara menar nybörjare? Progressionen är ju klart bättre för nybörjare, då kommer ju muskeln nog även utvecklas utan ett stort överskott av protein eller kalorier, eftersom det är helt nytt för kroppen med belastning från vikter.

Men ökningarna hade ju klart varit bättre om man hade skött sömn och kost. Sedan är inte styrkeökning ett kvitto på ökad muskelmassa.

Sedan för en icke nybörjare är det ju omöjligt att hålla 2,5kg ökning i tex bänkpress varje vecka.

Stefan J
2012-12-28, 01:28
Vad tror du behövs för att i längden kunna hålla en progression? Är det bara att lasta på mer och mer vikt så sköter det sig självt? :)

Latissimus Dorsi
2012-12-28, 01:29
Kost och alla andra variabler påverkar progressionen, så visst är det viktigt att ha koll på båda.

blondyz
2012-12-28, 01:33
Så är det väl för alla. Så länge du klarar av att hålla en bra progression mot ditt/dina mål så når du dem. Ju svårare mål du har, ju svårare blir de att nå, och detta ställer högre krav på återhämtning och vila.

Om du inte sköter mat, vila och sömn så kommer du till en punkt där du inte kan hålla din progression. Då får du helt enkelt vila/äta/sova/träna bättre för att fortsätta öka. När allt är 100% och du inte ökar längre så sitter det i huvudet eller så har du nått ditt genetiska max. Att sköta allt till 100% är inte helt möjligt, även de allra bästa som inte dopar sig har mycket svårt att nå sitt max. Ingen vet exakt var det ligger, och ingen kan till 100% sköta allt alltid. Förmodligen peakar man någonstans i närheten av max, för att sedan ligga och guppa däromkring tills man slutar eller blir för gammal.

Latissimus Dorsi
2012-12-28, 01:34
Så är det väl för alla. Så länge du klarar av att hålla en bra progression mot ditt/dina mål så når du dem. Ju svårare mål du har, ju svårare blir de att nå, och detta ställer högre krav på återhämtning och vila.

Om du inte sköter mat, vila och sömn så kommer du till en punkt där du inte kan hålla din progression. Då får du helt enkelt vila/äta/sova/träna bättre för att fortsätta öka. När allt är 100% och du inte ökar längre så sitter det i huvudet eller så har du nått ditt genetiska max. Att sköta allt till 100% är inte helt möjligt, även de allra bästa som inte dopar sig har mycket svårt att nå sitt max. Ingen vet exakt var det ligger, och ingen kan till 100% sköta allt alltid. Förmodligen peakar man någonstans i närheten av max, för att sedan ligga och guppa däromkring tills man slutar eller blir för gammal.

Njae, kanske hellre omvärdera sin träning.

blondyz
2012-12-28, 01:36
Njae, kanske hellre omvärdera sin träning.

Detta anser jag ingå i "vila/äta/sova/träna bättre". När man gjort det till 100% har man nog omvärderat sin träning otaliga gånger.

Tolkia
2012-12-28, 11:03
Mat och sömn handlar ju inte bara om att öka i bänken varje vecka, utan om att orka med sitt liv och få vara frisk. Gärna även efter 25.

Morty
2012-12-28, 11:13
Allt är ju viktigt runt träning, men kan man inte iaf för nybörjaren (personer som bänkar typ 70kg :p ) säga att progression är allt? Går du till gymmet och ökar 2,5 kg / vecka i basövningarna är det kanske mindre viktigt att vara petig med 8h sömn och 2g/kkv protein. Ökar man varje vecka funkar det ju, och musklerna tvingas bli större och starkare? Om man orkar öka varje vecka måste det ju vara ett kvitto att man vilar och äter bra oavsett om det är 100g eller 200g protein eller 5 eller 10 h sömn. ?

Vad tror du behövs för att i längden kunna hålla en progression? Är det bara att lasta på mer och mer vikt så sköter det sig självt? :)

Stefan levererar svaret: Du kan inte hålla progression utan att sköta kost och sömn. Träningen är viktigast, för den skapar förutsättningarna för att bli bättre, men sköter du inte sömn och mat så blir du inte bättre.

MVP
2012-12-28, 11:59
Men jag menar att funkar det med 2,5 kg i veckan i basövningarna (även när det börjar bli tungt) borde det väl vara ett kvitto att man sköter mat och sömn, man orkar ju? Försöker komma ifrån att behöva räkna kcal/protein vid bulk

Rikard Jansson
2012-12-28, 12:02
Men jag menar att funkar det med 2,5 kg i veckan i basövningarna (även när det börjar bli tungt) borde det väl vara ett kvitto att man sköter mat och sömn, man orkar ju? Försöker komma ifrån att behöva räkna kcal/protein vid bulk

Se det såhär, där 1 är perfekt, 0 är totalt och ytterligt värdelöst, och 0.5 är ganska kasst.

Träning - 1
Vila - 0.9
Kost - 0.8

Multiplicerade så får du fram ökningstakten. 1*0.9*0.8= 0.72

bara 1 i alla variabler ger 1 som slutresultat

Shajjn
2012-12-28, 12:06
Men jag menar att funkar det med 2,5 kg i veckan i basövningarna (även när det börjar bli tungt) borde det väl vara ett kvitto att man sköter mat och sömn, man orkar ju? Försöker komma ifrån att behöva räkna kcal/protein vid bulk

Du kan reducera "kost och sömn" till att bara äta och sova efter vanligt sunt förnuft. Dvs, ja du har rätt, du behöver inte räkna kcal, protein eller bulka.

Är ditt mål just enbart styrkeprogression, så är det väl alldeles ypperligt om du bara behöver bekymra dig om regelbunden gymvistelse, och inget annat.

MVP
2012-12-28, 12:16
Du kan reducera "kost och sömn" till att bara äta och sova efter vanligt sunt förnuft. Dvs, ja du har rätt, du behöver inte räkna kcal, protein eller bulka.

Är ditt mål just enbart styrkeprogression, så är det väl alldeles ypperligt om du bara behöver bekymra dig om regelbunden gymvistelse, och inget annat.
Finns det inga grova snubbar med bra fysik som bara äter när dom är hungriga och sover när dom är trötta? Kan man glömma grymma resultat genom att bara gå på mat och sov klockan? Verkar som alla väger,räknar,reder ut,pulver,kost,2-3kg protein kkv,8h sömn.

Wormzie
2012-12-28, 12:18
Se det såhär, där 1 är perfekt, 0 är totalt och ytterligt värdelöst, och 0.5 är ganska kasst.

Träning - 1
Vila - 0.9
Kost - 0.8

Multiplicerade så får du fram ökningstakten. 1*0.9*0.8= 0.72

bara 1 i alla variabler ger 1 som slutresultat

Gillar tanken bakom detta tänk.. +1

aldoschadewitz
2012-12-28, 12:41
progression för mig är antingen samma vikt och fler vikt eller samma reps och högre vikt? stämmer inte det?

de andra är väl bara faktorer som påverkar om man kan utföra det eller inte..

Morty
2012-12-28, 15:15
Se det såhär, där 1 är perfekt, 0 är totalt och ytterligt värdelöst, och 0.5 är ganska kasst.

Träning - 1
Vila - 0.9
Kost - 0.8

Multiplicerade så får du fram ökningstakten. 1*0.9*0.8= 0.72

bara 1 i alla variabler ger 1 som slutresultat

Snyggt :cool:

Eddie Vedder
2012-12-28, 15:19
Progressionen är ju mätverktyget. Målet och inte medlet. Medlet är bland annat vad du äter.

Stefan J
2012-12-28, 15:37
Finns det inga grova snubbar med bra fysik som bara äter när dom är hungriga och sover när dom är trötta? Kan man glömma grymma resultat genom att bara gå på mat och sov klockan? Verkar som alla väger,räknar,reder ut,pulver,kost,2-3kg protein kkv,8h sömn.

Jodå, det finns fullt med folk som äter när de är hungriga och sover när de är trötta. Det är så det ska vara. Det fetstilta längst ner är näst intill meningslöst om du täcker dina behov. Det räcker gott att äta sig mätt och att sova hyfsat. Under förutsättningar att din hunger gör att du får i dig tillräckligt med näringsämnen förstås, men det gör den för de flesta av oss (hungern brukar öka när man tränar hårt).

Så såvida du inte lever på chips och cola och spelar spel nätterna igenom (så att du får 2-4h sömn/natt) så räcker helt vanlig mat när man är hungrig och god sömn. Jag fick intrycket av att du tänkte dig att man mer eller mindre kan skita i att äta och sova och bara klara sig genom att lägga på vikter, och det kan du naturligtvis inte. Men man måste verkligen inte göra mat till en livsstil och bli besatt av den, det är som du själv säger inte det som avgör om man får resultat eller inte.

NNIF
2012-12-28, 15:48
Progressionen är ju mätverktyget. Målet och inte medlet. Medlet är bland annat vad du äter.

+1

Se det såhär, där 1 är perfekt, 0 är totalt och ytterligt värdelöst, och 0.5 är ganska kasst.

Träning - 1
Vila - 0.9
Kost - 0.8

Multiplicerade så får du fram ökningstakten. 1*0.9*0.8= 0.72

bara 1 i alla variabler ger 1 som slutresultat

bra formel! Jag får fixa en exjobbare till detta :D

MVP
2012-12-28, 15:49
Jodå, det finns fullt med folk som äter när de är hungriga och sover när de är trötta. Det är så det ska vara. Det fetstilta längst ner är näst intill meningslöst om du täcker dina behov. Det räcker gott att äta sig mätt och att sova hyfsat. Under förutsättningar att din hunger gör att du får i dig tillräckligt med näringsämnen förstås, men det gör den för de flesta av oss (hungern brukar öka när man tränar hårt).

Så såvida du inte lever på chips och cola och spelar spel nätterna igenom (så att du får 2-4h sömn/natt) så räcker helt vanlig mat när man är hungrig och god sömn. Jag fick intrycket av att du tänkte dig att man mer eller mindre kan skita i att äta och sova och bara klara sig genom att lägga på vikter, och det kan du naturligtvis inte. Men man måste verkligen inte göra mat till en livsstil och bli besatt av den, det är som du själv säger inte det som avgör om man får resultat eller inte.
Precis det jag menar, vill kunna lära mig lyssna på kroppen osv. Äta normal mat tills man är proppmätt sen ta gainer efter passen. Ökar man inte tar jag hellre en extra macka på rutin eller 2 gainers så ser man ju. Att räkna verkar riktigt jobbigt!

Tolkia
2012-12-28, 15:51
Att många nämner sömn som ett problem, eller i alla fall en faktor man tänker på, har förmodligen att göra med att det är VÄLDIGT vanligt att man sover mindre än vad man skulle behöva göra för att känna sig utvilad. Även bland personer som inte har sömnproblem.

MVP
2012-12-28, 16:01
Att många nämner sömn som ett problem, eller i alla fall en faktor man tänker på, har förmodligen att göra med att det är VÄLDIGT vanligt att man sover mindre än vad man skulle behöva göra för att känna sig utvilad. Även bland personer som inte har sömnproblem.

Typ gamers wow:are osv kanske

StarkaUlf
2012-12-28, 16:22
Typ gamers wow:are osv kanske

Typ folk som jobbar, vanliga svenssons, folk som tränar mycket. Det är nog väldigt många som sitter uppe och kollar några program på TVn på kvällen istället för att sova. För att sedan stiga upp tidigt på morgonen och börja arbeta.

Loke
2012-12-28, 16:49
Att många nämner sömn som ett problem, eller i alla fall en faktor man tänker på, har förmodligen att göra med att det är VÄLDIGT vanligt att man sover mindre än vad man skulle behöva göra för att känna sig utvilad. Även bland personer som inte har sömnproblem.

Mm, kanske är det så. Själv tycker jag det är en enormt överskattad faktor, jag har aldrig någonsin märkt att sömnen har effekt på min träning. Även vila är ett begrepp som måste ses som luddigt, det är ju tex knappast så att det bästa är att vara en strandad val så fort man inte är på gymmet.

Stefan J
2012-12-28, 18:16
Mm, kanske är det så. Själv tycker jag det är en enormt överskattad faktor, jag har aldrig någonsin märkt att sömnen har effekt på min träning. Även vila är ett begrepp som måste ses som luddigt, det är ju tex knappast så att det bästa är att vara en strandad val så fort man inte är på gymmet.

Sömnen har inte en direkt akut effekt på träningen. Alltså det blir ingen skillnad på resultaten om du sover bra eller dåligt ett par dagar eller någon vecka mer än att du kanske är lite seg och därför inte orkar ta i riktigt. Men merparten av kroppens reparationer av vävnadsskador och återhämtningen av det centrala nervsystemet sker under djupsömnen. Så troligen visar sig effekterna av god/dålig sömn efter en längre tid. Skulle man mäta resultaten av träning hos två kontrollgrupper där den ena gruppen sovit regelbundet dåligt (4-5h) och den andra gruppen sovit bra (7-9h) under ett år så är jag säker på att skillnaderna blivit påtagliga.

Linjedomarn
2012-12-28, 18:46
Se det såhär, där 1 är perfekt, 0 är totalt och ytterligt värdelöst, och 0.5 är ganska kasst.

Träning - 1
Vila - 0.9
Kost - 0.8

Multiplicerade så får du fram ökningstakten. 1*0.9*0.8= 0.72

bara 1 i alla variabler ger 1 som slutresultat

Genius!

Man kan absolut göra framsteg än om man äter vitt bröd med kaviar på till middag varje dag och spenderar nätterna framför datorn om man sköter träningen. Man måste ju bara bestämma sig för vilket resultat man vill uppnå.

Lillpajken94
2012-12-28, 18:59
Se det såhär, där 1 är perfekt, 0 är totalt och ytterligt värdelöst, och 0.5 är ganska kasst.

Träning - 1
Vila - 0.9
Kost - 0.8

Multiplicerade så får du fram ökningstakten. 1*0.9*0.8= 0.72

bara 1 i alla variabler ger 1 som slutresultat

Bra svar, :)