handdator

Visa fullständig version : alpha-glycerol phosphate


RobinEH
2012-12-27, 23:20
Jag har fått lite intressant fakta framlagd som jag inte har stor kunskap om.
För att lagra fett krävs alpha-glycerol phosphate, vilket i sin tur kräver kolhydrater. Om man utesluter kolhydrater ur kosten så bör alltså lagringen av fett inte fungera.

Rent logiskt så låter detta helt fel. Något måste ju hända med ev. energiöverskott oberoende näringsämne.*gah!* Dessutom kan ju proteiner omvandlas till kolhydrater. Men som sagt så har jag ingen större kunskap om detta och därav frågan.

Vad sker med med extra energi i en diet där kolhydrater utesluts?

tjing
2012-12-28, 00:34
Acylation stimulating protein (ASP).

Purification and characterization of acylation stimulating protein.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/2909530

"...We have purified to homogeneity and analyzed the amino acid composition of a small (Mr 14,000), basic (pI 9.0) protein from human plasma. This has been named acylation stimulating protein (ASP) because it markedly stimulates triacylglycerol synthesis in human adipocytes."

Angående fettinlagring i praktiken på ett energiöverskott är det inte omöjligt att en ökad AMPK-aktivering kan påverka processen, men visst går det att lagra in fett utan utan kolhydrater i kosten.

William
2012-12-28, 07:19
Jag har fått lite intressant fakta framlagd som jag inte har stor kunskap om.
För att lagra fett krävs alpha-glycerol phosphate, vilket i sin tur kräver kolhydrater. Om man utesluter kolhydrater ur kosten så bör alltså lagringen av fett inte fungera.

Rent logiskt så låter detta helt fel. Något måste ju hända med ev. energiöverskott oberoende näringsämne.*gah!* Dessutom kan ju proteiner omvandlas till kolhydrater. Men som sagt så har jag ingen större kunskap om detta och därav frågan.

Vad sker med med extra energi i en diet där kolhydrater utesluts?

Även om kolhydrater utesluts helt från kosten så tillverkas kolhydrater i levern utav andra ämnen i kroppen. Det innebär i sin tur att man alltid tillverka glycerol i fettcellerna och således kan fett alltid lagras in i form av triglycerider.

tjing
2012-12-28, 11:09
Just precis.