handdator

Visa fullständig version : 4-split att över/underkropp?


xperia
2012-12-27, 23:16
Hej.

Har precis börjat träna igen efter några års uppehåll. Tränar som jag alltid gjort, fyra dagar i veckan, två muskelgrupper åt gången.

Bröst/Triceps
Rygg/biceps
Axlar/bröst
Ben/mage

Kör tre olika övningar per grupp. Allt som allt sex övningar per pass. Tycker att det funkar ganska bra men efter att plöjt igenom diverse forum dom sista veckorna har jag fått uppfattningen att det skulle kanske passa mig, som nybörjare, bättre att bara ha en övning per muskel och helt enkelt köra överkropp/underkropp vartannat pass?

Stämmer detta och om ja, räcker det verkligen med bara en övning för att köra slut på muskeln? Tänker på tex rygg som jag verkligen behöver minst tre övningar för att "gå igenom" hela ryggen. Eller axlar. Byter gärna schema men är bara lite fundersam och skulle uppskatta lite feedback och råd.

Så vad säger ni med mer erfarenhet? Fortsätta mangla varje muskel eller köra mer övergripande och iom det få in fler pass per vecka? Och finns det några fördelar med mitt nuvarande schema?

Tack på förhand.

nitz
2012-12-27, 23:29
Hur menar du med bara en övning? Bara böj för benen t.ex?

xperia
2012-12-27, 23:39
Nja, benen är väl en sak. Där verkar ju konsensus vara att det behövs ett antal övningar för att få önskad effekt. Men gällande överkroppen så ja, tex bara köra en övning biceps, en övning axlar etc. Alltså köra hela överkroppen varje pass med en övning per muskel. Men väldigt basic övningar då. Eller är jag helt ute och cyklar och helt missförstår det jag läser?

nitz
2012-12-28, 00:42
Nja, benen är väl en sak. Där verkar ju konsensus vara att det behövs ett antal övningar för att få önskad effekt. Men gällande överkroppen så ja, tex bara köra en övning biceps, en övning axlar etc. Alltså köra hela överkroppen varje pass med en övning per muskel. Men väldigt basic övningar då. Eller är jag helt ute och cyklar och helt missförstår det jag läser?
Finns ju vissa scheman som kör lite det tänket, tänker man sig Wendlers Boring But Big schema och kollar på bänk dagen ser den ju ut såhär t.ex:
Bench Press - 5/3/1
Bench Press - 5 x 10 at 50%
Dumbbell Row - 5 sets of 10 reps
Lite så du menar?
Du kan ju köra så om du vill, du kan även variera övningarna om du vill, det är väl lite av en smaksak, jag kan dock tycka det blir sinnessjukt tråkigt att köra bara samma övningar :D.
GVT bygger ju även lite på det tänket t.ex.

xperia
2012-12-28, 13:55
Tack för tipsen. Tror jag fortsätter med mitt schema, funkar bra och även om det inte skulle vara optimalt så är det mer effektivt än att ligga på soffan i alla fall.

nitz
2012-12-28, 17:26
Tack för tipsen. Tror jag fortsätter med mitt schema, funkar bra och även om det inte skulle vara optimalt så är det mer effektivt än att ligga på soffan i alla fall.
Hur ser ditt schema ut idag?
Kan ju vara värt att posta det så kan folk lägga upp kritik och synpunkter på det om du vill :)

xperia
2012-12-28, 20:27
I dag kör jag:

Mån:
Hantelpress 3x10
Pushdowns 3x10
Hantelflyes 3x12
Enarms triceps liggande på rygg 3x8
cablecrossover 3x12
rep pushdowns 3x10

Onsd:
Cablecurls 3x8
Latsdrag bakom nacken 3x10
Hammercurls 3x10
Smalt Latsdrag 3x10
Scottcurl 3x8
Latsdrag 3x10
Ryggresning 3xtills trött

Fred:
Hantellyft åt sidan 3x10
Hantelpress 3x10
Face pulls 3x15
Lutande hantelpress 3x10
drag till hakan 3x12
Någon bröstövning till beroende på humör

Sön:
woodchopper 3x12-15
crunches 3x12-20
hängande benlyft 3x12
benpress 3x10
liggande lårcurl 3x12
benspark 3x10
vader i maskin 3xtills trött

Tar jättegärna emot råd och tips på förbättringar.

xperia
2012-12-29, 14:39
Det jag funderar på är ju att med mitt nuvarande schema får ju varje muskelgrupp en ordentlig dos en gång i veckan, men skulle det vara fördelaktigt för mig att komprimera min träning så varje grupp tränades två ggr i veckan fast färre övningar? Är väl egentligen det som är min frågeställning. Vad tror ni?