handdator

Visa fullständig version : Hur föreställer DU dig helvetet?


filmjölk
2012-12-27, 16:39
Tänk dig helvetet, - platsen/platserna där onda människor hamnar i livet efter detta. Många religioner har vitt skilda föreställningar om helvetet och vilka kval man får lida.

Hur föreställer DU dig helvetet? Hur ser det ut? Varmt/kallt? Inomhus/utomhus? luktar det? etc etc.

Använd nu fantasin gott folk, gärna målande beskrivningar, funderingar, teorier mm. Försök hålla er till ämnet, fantasilösa svar som: "Jag tror inte på helvetet" eller "Jag är troende petit fleur, i min tro ingår inget helvete" - undanbedes.

Loke
2012-12-27, 16:44
Medvetande utan någon fysisk existens. Man har sina tankar, men inget mer, i en evighet. Ingen kommunikation med andra.

rooz
2012-12-27, 16:46
Folk som curlar i böjracket.

Rikard Jansson
2012-12-27, 16:51
Ändlös och konstant tortyr tror jag man vänjer sig vid. Det låter osannolikt, men jag tror faktiskt det. Istället tror jag på det här. (lite ripoff på TDKR)

En fängelsehåla höljd i mörker, där man kan genom ett stort hål i taket se ljus, som att stå i botten av en brunn. Det är oklättringsbart, om man försöker så blir det bara längre och längre, och man finner sig aldrig mer än halvvägs. Man funderar på att det är så, utan man tror helt enkelt att nästa gång klarar man det. Man lämnas med att ramla ner med blodiga benbitar till fingertoppar. Väl nere i fängelsehålan är man säker i ljuset, utanför kanterna är det helt svart, och tyst. Man kan bara vänta, och nästan panikaktigt räkna sekunderna till natten, då man inte vet vad som händer, bara vad som hände natten före, och före den, och så vidare. Kanske är den här natten inte så farlig, kanske får man bara så mycket stryk att man knappt kan andas, utan att ta någon riktig skada mer än ett par brutna revben. Kanske väntar ens värsta farhågor i mörkret, kvinnan från the grudge, eller något annat som skrämmer fram hjärtattacker, bokstavligt talat. Kanske blir man sliten i stycken, eller uppäten, bara för att vakna i ljuset nästa morgon. Kanske är det ett gäng ryska bönder från någon skräckfilm som har en speciell dragning till att våldta, inte bara med sina kroppar, men med diverse tillhyggen så som knivar, taggtråd, o.s.v.

Det hemskaste i slutänden blir att misslyckas varje dag med att klättra upp för brunnen, för hoppet gör att man håller andan vid liv, samtidigt som man väntar, panikslagen.

Rikard Jansson
2012-12-27, 16:53
+ jag tycker idén om helvetet är absurt. det finns absolut ingenting som man kan göra som gör att man förtjänar EVIGT lidande.

BelowAverage
2012-12-27, 16:56
"And I realized, fuck man, maybe that's what hell is: the entire rest of eternity spent in fuckin' Bruges. And I really really hoped I wouldn't die. I really really hoped I wouldn't die. "

Att spendera evigheten i Össjö måste vara helvetet.

Jag föreställer mig att Össjö ser ut mer så här:
http://www.hellhappens.com/damned%20souls.jpg

Och inte så här:
http://3.bp.blogspot.com/-uwkkETI7e7Y/UDjvSSR5CjI/AAAAAAAAA5s/d0AP1N5DhA0/s1600/bosch.jpg

Yes
2012-12-27, 17:13
Att vara dömd till en evig vinter i Vinslöv och bara få jobba med att putsa golfbollar.

Duran
2012-12-27, 17:21
Att fastna i den mest plågsamma känsla man någonsin känt i livet (typ bottenlös sorg, panikångest, hjälplöshet, antagligen alltihop samtidigt) och vara kvar i den för evigt. Utan att ha någon kontakt med någon/något annat än känslan.

Duran
2012-12-27, 17:23
Eller en evig släktträff.

NNIF
2012-12-27, 17:25
Medvetande utan någon fysisk existens. Man har sina tankar, men inget mer, i en evighet. Ingen kommunikation med andra.

Att fastna i den mest plågsamma känsla man någonsin känt i livet (typ bottenlös sorg, panikångest, hjälplöshet, antagligen alltihop samtidigt) och vara kvar i den för evigt. Utan att ha någon kontakt med någon/något annat än känslan.

något i den stilen... jag kommer väl tänka för evigt på min Jenny som lämnade mig :-(

NNIF
2012-12-27, 17:26
varför ger inte filmjölken oss sin bild först?

Amfksp
2012-12-27, 17:27
Som scenen i Lord of war där man är lämnad i ett hotellrum med två underbara damer som till 100% har HIV, och inga kondomer finns att tillgå.

stolpskott
2012-12-27, 17:31
Att stå i ett fuktigt, helt mörkt rum utan att kunna röra på sig, med ljudet av det djur man är absolut mest rädd för, som hela tiden kommer närmare. Den når dig aldrig, men du är hela tiden säker på att den/det ska nå dig inom någon sekund.

Rikard Jansson
2012-12-27, 17:36
Att stå i ett fuktigt, helt mörkt rum utan att kunna röra på sig, med ljudet av det djur man är absolut mest rädd för, som hela tiden kommer närmare. Den når dig aldrig, men du är hela tiden säker på att den/det ska nå dig inom någon sekund.

Hur låter vithajar?

feyin
2012-12-27, 17:36
Stockholm

stolpskott
2012-12-27, 17:37
Hur låter vithajar?

wCfWHqrYUqo

Yes
2012-12-27, 17:38
Som scenen i Lord of war där man är lämnad i ett hotellrum med två underbara damer som till 100% har HIV, och inga kondomer finns att tillgå.
Hur underbara?

Amfksp
2012-12-27, 17:40
Hur underbara?

http://www.youtube.com/watch?v=_6obos6sz8E

http://www.youtube.com/watch?v=_6obos6sz8E

Yes
2012-12-27, 18:00
Ah, då är det inte värt det.

Amfksp
2012-12-27, 18:01
Ah, då är det inte värt det.

Gillar uträkningen i översta kommentaren på YT =)

Latissimus Dorsi
2012-12-27, 18:15
en evig debatt mellan mikaelj och robbancoleman som ekar i huvudet

Duran
2012-12-27, 18:15
Eller en evig släktträff.

Släktträffen skulle förresten va i kyrkan, alla släktingar står i en evig kö till bikten och trakasserar en med allt man nånsin gjort fel i sitt liv, samtidigt som man känner outhärdliga känslor och prästerna pekar ut en och går och är sådär hotfulla som bara katolska präster kan va.

WHITEFOLKS
2012-12-27, 18:29
Jag behöver inte föreställa mig, jag lever i det.

Olegh
2012-12-27, 18:33
Ett grått töcken, blåsigt, blött och rått. Du irrar omkring planlöst, utmattad, i slask och oländig terräng. Med blöta strumpor.

Påminner lite om svensk vinter. :)

Yes
2012-12-27, 18:36
Gillar uträkningen i översta kommentaren på YT =)
Han missade dock chansen på 1/300 att man är immun. Den är icke att förringa.

Duran
2012-12-27, 18:38
Bara en till. Att vara tvångsinlagd på vuxenpsyk på en avdelning där personalen couldn't care less, utan bara tycker att man är något som ska medicineras och va tyst, hålla sig ur vägen. Medan personalen fikar i matsalen/personalrummet, pratar om allt roligt de ska göra i helgen och skrattar högt. Och om man gråter blir det bältessäng direkt. Och man får inte ens gå på toaletten själv och man får aldrig ett enda besök och somnar inte av medicinen. För alltid.

Fyllot
2012-12-27, 18:40
http://tommcmahon.typepad.com/.a/6a00d834515db069e201156f820de1970c-800wi

tjabon
2012-12-27, 18:43
En plats bestående av självupptagna pseudokändisar och mediahoror
såsom Zyzz, Carina Berg, Linda Rosing, alla dragshow-artister, m.fl.

-Fuuuuuu....... *gah!*

Jpn
2012-12-27, 18:43
Som en vanlig dag på jobbet.

tjabon
2012-12-27, 18:46
Stockholm

Jag ville inte bokstavera .. :d

ryss
2012-12-27, 18:48
Tycker hela påhittet om himlen och helvetet är urlöjligt. Finns alltså inget för min del att föreställa sig.

Eddie Vedder
2012-12-27, 18:52
Min föreställning av det bygger på den typen av bilder som visats i tråden. Det är ju den bilden som sagorna ger oss. Precis som min bild av Ronjas skog bygger på filmen om Ronja.

Duran
2012-12-27, 18:53
Bara en till. Att vara tvångsinlagd på vuxenpsyk på en avdelning där personalen couldn't care less, utan bara tycker att man är något som ska medicineras och va tyst, hålla sig ur vägen. Medan personalen fikar i matsalen/personalrummet, pratar om allt roligt de ska göra i helgen och skrattar högt. Och om man gråter blir det bältessäng direkt. Och man får inte ens gå på toaletten själv och man får aldrig ett enda besök och somnar inte av medicinen. För alltid.

Och på teven spelas konstant på jättehög volym med jättestor bild romcoms med Hugh Grant och Jennifer Aniston.

Alexton
2012-12-27, 18:57
FI får majoritetsregering och börjar skriva om diverse lagar och förordningar. Fri vilja upphör inför den nya PK maffian. Det hade varit min version av helvetet.

Rikard Jansson
2012-12-27, 18:59
FI får majoritetsregering och börjar skriva om diverse lagar och förordningar. Fri vilja upphör inför den nya PK maffian. Det hade varit min version av helvetet.

Majoriteten får absolut rösträtt. Det vore också ett helvete. Vet inte om jag formulerar det rätt, men t.ex. följande; allt röstas om, och majoritetens beslut genomförs omedelbart.

muddler
2012-12-27, 19:15
Såhär MFXJ4AaMOK4

filmjölk
2012-12-27, 19:51
varför ger inte filmjölken oss sin bild först?

Ah, för att jag ville höra er. Men ok.

Jag föreställer mig helvetet som individanpassat - eller ja, kategorianpassat för de flesta, men emellanåt när han orkar så delar Lucifer ut individuella öden, helt godtyckligt (det är ju ändå helvetet - inte finns det nån rättvisa där inte) som tex. Sysofus som rullar sten uppför en kulle i evighet i Hades. Har ni läst Dante? Han graderar helvetet i olika nivåer. Något sånt, ju elakare person, ju elakare straff. Oftast.

När man anländer till helvetet (antingen genom att Sankte Per nekar en inträde och Guds Änglar bänder loss ens klamrande desperata grepp om pärleporten och eskorterar en bort, eller genom floden Styx - Med Karon som färjkarl - i mitt huvud blandas helvetet i en religiös soppa med bitar plockade ur diverse) så påminner helvetets entré om en gigantisk flygplats. Högljutt, folk springer hit och dit, högtalare skriker på språk man inte förstår och man är vilsen och ensam trots att det är tjockt med folk omkring en. Små barn som nallat ur kakburken och sedan råkat bli överkörda av en buss blandas med massmördare i en enda röra.

Man knuffas hit och dit, väntar i köer, visiteras, lotsas än hit och än dit, är kissnödig och nervös.

Sedan avreser man till respektive destination (vilket rätt ofta blir fel det med, ibland hamnar den där kaktjyven på samma "plan" som massmördarna och vice versa - som sagt, i helvetet är det orättvist. Bagaget hamnar ofta fel eller kommer bort det med.

Sedan så anländer man till sitt helvete (om man hamnar rätt). Folk som vart lite jävliga - tex trollat på nätet får lite örfilar, varvat med långtråkighet, eller varför inte skickas tillbaks till flygterminalen i en evighetsloop? Folk som har vart onda på allvar dränks in bensin och eldas upp - återuppstår -repetera.

Har man bara vart lite ond och straffas milt, så har man ju beroende på sitt liv vitt skilda åsikter om vad som är ett milt straff. Tex. en bortskämd överklasspoling kanske hamnar på en enbart 3stjärnig semesterresort med begränsad vinlista och en kock som inte kan skilja på medium och medium-rare, utan eleikostång i hotellgymmet utan får hålla till godo med en skräpstång. Motsvarande straff för någon som är lika elak men som skulle finna något sådant godtagbart blir ju mycket värre, trots att de är lika onda.


massiv textvägg, sorry

JimmyT
2012-12-27, 20:08
En plats med bara smith maskiner. Inga fria stänger. Drömde om det en gång men vaknade fort.

ceejay
2012-12-27, 20:39
Ett ställe där man får nobben av alla kvinnor man kärar ned sig i. Imagine the ångest! :p

Rikard Jansson
2012-12-27, 20:41
Ett ställe där man får nobben av alla kvinnor man kärar ned sig i. Imagine the ångest! :p

Welcome to my life :)

OnT; sådär som i de där x antal filmerna där man sitter på ett mentalsjukhus och de typ får pengar för att man är där eller nåt och därför klassas som mentalt sjuk fast man är frisk, och inte kan komma därifrån, och tjafsar man så blir det bara värre osv

ceejay
2012-12-27, 20:45
Welcome to my life :)

OnT; sådär som i de där x antal filmerna där man sitter på ett mentalsjukhus och de typ får pengar för att man är där eller nåt och därför klassas som mentalt sjuk fast man är frisk, och inte kan komma därifrån, och tjafsar man så blir det bara värre osv

:/

Eller utvecklar, ett ställe där det till slut rinner ut i sanden, man hoppas hela tiden på att det kan bli något, och det dras ut på tiden och lidandet blir längre och längre.

Duran
2012-12-27, 20:48
Ah, för att jag ville höra er. Men ok.

Jag föreställer mig helvetet som individanpassat - eller ja, kategorianpassat för de flesta, men emellanåt när han orkar så delar Lucifer ut individuella öden, helt godtyckligt (det är ju ändå helvetet - inte finns det nån rättvisa där inte) som tex. Sysofus som rullar sten uppför en kulle i evighet i Hades. Har ni läst Dante? Han graderar helvetet i olika nivåer. Något sånt, ju elakare person, ju elakare straff. Oftast.

När man anländer till helvetet (antingen genom att Sankte Per nekar en inträde och Guds Änglar bänder loss ens klamrande desperata grepp om pärleporten och eskorterar en bort, eller genom floden Styx - Med Karon som färjkarl - i mitt huvud blandas helvetet i en religiös soppa med bitar plockade ur diverse) så påminner helvetets entré om en gigantisk flygplats. Högljutt, folk springer hit och dit, högtalare skriker på språk man inte förstår och man är vilsen och ensam trots att det är tjockt med folk omkring en. Små barn som nallat ur kakburken och sedan råkat bli överkörda av en buss blandas med massmördare i en enda röra.

Man knuffas hit och dit, väntar i köer, visiteras, lotsas än hit och än dit, är kissnödig och nervös.

Sedan avreser man till respektive destination (vilket rätt ofta blir fel det med, ibland hamnar den där kaktjyven på samma "plan" som massmördarna och vice versa - som sagt, i helvetet är det orättvist. Bagaget hamnar ofta fel eller kommer bort det med.

Sedan så anländer man till sitt helvete (om man hamnar rätt). Folk som vart lite jävliga - tex trollat på nätet får lite örfilar, varvat med långtråkighet, eller varför inte skickas tillbaks till flygterminalen i en evighetsloop? Folk som har vart onda på allvar dränks in bensin och eldas upp - återuppstår -repetera.

Har man bara vart lite ond och straffas milt, så har man ju beroende på sitt liv vitt skilda åsikter om vad som är ett milt straff. Tex. en bortskämd överklasspoling kanske hamnar på en enbart 3stjärnig semesterresort med begränsad vinlista och en kock som inte kan skilja på medium och medium-rare, utan eleikostång i hotellgymmet utan får hålla till godo med en skräpstång. Motsvarande straff för någon som är lika elak men som skulle finna något sådant godtagbart blir ju mycket värre, trots att de är lika onda.


massiv textvägg, sorry

Tänker du dig att helvetet kommer från ens egen hjärna? Med tanke på att det anpassas till ens egen bild av vad som är milt och inte.

Hank
2012-12-27, 20:56
Medvetande utan någon fysisk existens. Man har sina tankar, men inget mer, i en evighet. Ingen kommunikation med andra.

Tanken på det där får det att knyta sig i magen. Det vore nog höjden av tortyr!

Rikard Jansson
2012-12-27, 20:57
Tanken på det där får det att knyta sig i magen. Det vore nog höjden av tortyr!

Eller riktigt nice.

Beholder
2012-12-27, 21:04
Att få se dark knight rises om och om igen med någon twilight och hunger games som omväxling.

limenka
2012-12-27, 21:07
Medvetande utan någon fysisk existens. Man har sina tankar, men inget mer, i en evighet. Ingen kommunikation med andra.

Detta, helvete. *cry*

Rikard Jansson
2012-12-27, 21:07
Att få se dark knight rises om och om igen med någon twilight och hunger games som omväxling.

Utan att behöva göra något annat? Wouldpickthatversionofhell/10

Hemma Gymmaren
2012-12-27, 21:08
http://gifrific.com/wp-content/uploads/2012/06/homer-donut-machine-simpsons.gif

eiri
2012-12-27, 21:10
en lång kö som aldrig tar slut

Andy.da.wohoo
2012-12-27, 22:08
En enorm grotta, upplyst bara av de floder av eld och lava som löper igenom den. Vatten existerar inte där. Det är olidligt brännhett, ungefär som när man lägger handen på en spisplatta med full effekt, fast över hela kroppen. Samtidigt springer massvis med smådjävlar omkring och petar och sticker på en med treuddar så kalla att det pyser när de rör vid kroppen.

Existensen går ut på att vandra omkring, ändlöst och utan syfte. Andra monster finns också här, bland annat trehövdade hundar som nafsar på hela kroppen. Varje sekund är som en evighet.

mangemani
2012-12-27, 22:33
ingen dator, inget gym eller träning, inga vänner, ingenting, bara instängd i ett rum med 4 väggar och tak.
ingen toa heller så var man nödig då man kom till helvetet, så kommer man nog inte tycka om det så mycket.

Aekkelpotta
2012-12-27, 22:54
En plats med avsaknad av något gott.

burkmannen
2012-12-27, 23:04
Jag behöver inte föreställa mig, jag lever i det.

Lust att utveckla?

filmjölk
2012-12-28, 00:20
Tänker du dig att helvetet kommer från ens egen hjärna? Med tanke på att det anpassas till ens egen bild av vad som är milt och inte.

Nja, jag tänker mig mer att djävulen har en viss finess på bestraffningarna, där han kan luska ut vad som får just dig att lida. Är han på kasst humör, oengagerad och less kastar han helt enkelt in dig i en evighetseld utan att bry sig eller något annat dussinstraff, men är han på gott humör och känner sig kreativ hittar han på något individuellt och ev. proportionerligt till graden av ondska.

stolpskott
2012-12-28, 00:23
Rum etthundraett.

Sniggel
2012-12-28, 00:39
En plats tillsammans med en egotrippad psykopatisk allsmäktig figur som man måste älska och prisa i evighet "or else".

Dyrgripen
2012-12-28, 00:53
Folk som jämt och ständigt stör sig på hur andra klär sig/beter sig/tränar på gymmet istället för att sköta sig själv.

no aim
2012-12-28, 09:03
http://www.best-toddler-apps.org/wp-content/uploads/2012/03/31.jpg

BigSyke
2012-12-28, 09:22
+ jag tycker idén om helvetet är absurt. det finns absolut ingenting som man kan göra som gör att man förtjänar EVIGT lidande.

Jo att inte tro på Gud och dö på det sättet.

stridis
2012-12-28, 09:57
En plats tillsammans med en egotrippad psykopatisk allsmäktig figur som man måste älska och prisa i evighet "or else".

Det är bäst att vara stark ifall man skall till helvetet. Skattsöka runt och brottas med demonerna och grisa runt, skaffa sig en rejäl här och skövla och plundra.

Måste bara bli ruggigt höglevel först, annars så sitter man där med huvudet före i en tunna skit.

Trouble
2012-12-28, 10:03
http://3.bp.blogspot.com/__ENNNCmGxsY/S8aXxeeFQhI/AAAAAAAABl8/F3lO6OlwuvU/s1600/G%C3%A4llivare+001.JPG

Tricklew
2012-12-28, 11:13
tråden om dating, relationer mm (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=146778)

D Andersson
2012-12-28, 12:42
Medvetande utan någon fysisk existens. Man har sina tankar, men inget mer, i en evighet. Ingen kommunikation med andra.

Nästan..

J04M-EsecUw

WHITEFOLKS
2012-12-28, 12:44
Lust att utveckla?

Du ser att mångas version tycks kretsa tycks någon sorts meningslös existens.

Sniggel
2012-12-28, 13:15
Jo att inte tro på Gud och dö på det sättet.

Haha ja enligt vår s.k. "kärleksfulle gud" så är vi värda det straffet ifall vi inte tror på honom.

Konkelbär
2012-12-28, 13:20
http://cdn.idolator.com/wp-content/uploads/2012/10/12/justin-bieber-nicki-minaj-beauty-and-the-beat-600x450.jpg

filmjölk
2012-12-28, 13:28
7nnaeO6QSPI

filmjölk
2012-12-28, 13:30
Haha ja enligt vår s.k. "kärleksfulle gud" så är vi värda det straffet ifall vi inte tror på honom.

Eller om du är avundsjuk på någon annan persons fina hus. Eller om du ens tänker syndiga tankar (bara tanken, utan att ens vilja realisera det i verkligheten) om någon annans hustru.

Duran
2012-12-28, 14:03
Haha ja enligt vår s.k. "kärleksfulle gud" så är vi värda det straffet ifall vi inte tror på honom.

Jag sa faktiskt till några som ville rekrytera mig att hur kan en gud vara god som skapar oss med fri vilja och med drifter som vi blir straffade om vi följer? Och varför gömmer hen sig för oss om det är så himla viktigt för hen att bli bekräftad? Låter som en narcissistisk sadist som verkligen inte vill vårt bästa och själv inte uppfyller de krav hen har på oss.

En evig städdag medan man deffar och har influensa skulle kunna va en version av helvetet.

Sniggel
2012-12-28, 14:24
Det är bara att fortsätta ifrågasätta tills folk kommer med vettiga argument.

Filmjölk: Det räcker väl med att ångra sig iofs? *
Det svåra om man är normalt funtad är ju att tro.

* Vilket innebär att man får ett ångestfyllt liv eftersom man alltid har dåligt samvete för en uppsjö av normala hjärnfunktioner som man inte kan stänga av.

filmjölk
2012-12-28, 16:49
Jag tror inte/hoppas inte att man kan lura/köpslå med Gud genom att enbart tro på Gud, ångra sig och be om syndernas förlåtelse. Tänk dig orättvisan i att något ärkedrägg som tex. mördat, rånat och våldtagit och senare i sin dödscell ångrar sig, tar till sig Gud (mestadels av rädsla för helvetet) och sedan efter att ha avrättats släpps in i himmelriket. Sedan en genomsnäll ateist som inte tror på gud, men ändå (trots varken rädsla för straff eller löfte om belöning) gjort allt rätt utom några saker (tex. vart avundsjuk och missbrukat herrens namn) får brinna i helvetet.

Ok, åter till helvetet. Jag gillar regionala skillnader i olika mytologier om helvetet. "Vi" föreställde oss helvetet som kallt, Hel -var kallt, trist och fyllt med tråkigt arbete som att bygga en båt av sina egna naglar. Det kristna helvetet luktar svavel och är outhärdligt varmt. Hades hade individanpassade straff, som Sysofus som straffades för att han aldrig blev nöjd och uppskattade det han hade genom att tvingas rulla upp en tung sten för en kulle, misslyckas och tvingas börja om hela tiden.

Glutenkatt
2012-12-28, 17:40
Jag tror inte/hoppas inte att man kan lura/köpslå med Gud genom att enbart tro på Gud, ångra sig och be om syndernas förlåtelse. Tänk dig orättvisan i att något ärkedrägg som tex. mördat, rånat och våldtagit och senare i sin dödscell ångrar sig, tar till sig Gud (mestadels av rädsla för helvetet) och sedan efter att ha avrättats släpps in i himmelriket. Sedan en genomsnäll ateist som inte tror på gud, men ändå (trots varken rädsla för straff eller löfte om belöning) gjort allt rätt utom några saker (tex. vart avundsjuk och missbrukat herrens namn) får brinna i helvetet.

Det där kan vara lite tricky.
Om man genuint ångrar sig och genuint ber om förlåtelse - så blir man förlåten.
Om man har begått massmord och sen ber om förlåtelse på sin dödsbädd "bara för att" eller för som du säger - rädslan för helvetet.. Då är ju inte det genuint. Då har det egoistiska drivkrafter, vilket är den exakta motsatsen till nåd och förlåtelse.
Om man däremot ber om förlåtelse och i sitt innersta menar det och omvänder sig från det - så är man förlåten.

Med det sagt: Ingen är oskyldig. Ingen är god. Inte en enda.
Alla behöver förlåtelse, och även om vi kan tycka att en person verkar schysst och snäll så har vi ju ingen aning.
Alla föds in i ett behov att vara slavar till sitt ego. Samma behov och drivkrafter som får folk att mörda, våldta och bli snuskigt rika på andras bekostnad. En värld där människors egon får härska är en värld full av lidande.

OnT: Helvetet beskrivs som en separation från Gud. Gud är ljus och kärlek, alltså bör helvetet vara mörker och ensamhet. Mer än så finns inte anledning att spekulera i för min del.

Fredszky
2012-12-28, 17:53
Om man däremot ber om förlåtelse och i sitt innersta menar det och omvänder sig från det - så är man förlåten.

bra knep av kristendomen för att värva hängivna anhängare.

"aaah ok, men om du VERKLIGEN ångrar dig (vilket implicerar att du tar till oss vår tro), så är det ok. annars blir det hel vet tet.

alla får vara med!
kristendomen++;

Eddie Vedder
2012-12-28, 18:01
Måste man vara religiös för att komma till himlen så innebär det ju att himmelriket är en evighet ihop med enbart religiösa människor. Det om något vore ju ett helvete.

Krampus
2012-12-28, 18:04
tråden om dating, relationer mm (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=146778)

Loooool!!

Glutenkatt
2012-12-28, 18:27
bra knep av kristendomen för att värva hängivna anhängare.

"aaah ok, men om du VERKLIGEN ångrar dig (vilket implicerar att du tar till oss vår tro), så är det ok. annars blir det hel vet tet.

alla får vara med!
kristendomen++;

Måste man vara religiös för att komma till himlen så innebär det ju att himmelriket är en evighet ihop med enbart religiösa människor. Det om något vore ju ett helvete.

Om jag tror att Gud är en verklig, existerande Gud; Själva källan till kärlek, godhet, frid och fred så känns uttrycket "religiös" lite konstigt. Jag ser inte mig själv som religiös. Jag har mött den enda levande Guden. Riter och regler är ointressant.

Om du med religiösa människor menar = Alla som tror på Gud, så är det en majoritet av världens befolkning. En majoritet som innefattar alla olika typer av människor, både människor du skulle hata och älska. Så det säger inte så mycket.

Fredszky
2012-12-28, 18:30
Jag har mött den enda levande Guden. Riter och regler är ointressant.

ballt! berätta mer! hur kom det sig, vad hände?

pwnyou
2012-12-28, 18:39
Mjölk och honung.

Som laktosintolerant och diabetiker. Allt är jättevarmt, trångt och du hör Bieber i högtalarna. Alla väggar är gjorda av taggbuskar, du är helt ensam med mjölk och honung på marken och varannan vecka är allt jättekallt i stället.

Man har konstant psykisk och fysisk extrem ohälsa.

filmjölk
2012-12-28, 19:29
http://cdn.idolator.com/wp-content/uploads/2012/10/12/justin-bieber-nicki-minaj-beauty-and-the-beat-600x450.jpg

Han var väl inte så mycket att hänga i granen, men hon var väl rätt söt? Eller är det en transa eller något? :confused::confused: Ser helvetet ut sådär är det väl inte så tokigt?

Krampus
2012-12-28, 20:11
http://www.hellhappens.com/damned%20souls.jpg

Och inte så här:
http://3.bp.blogspot.com/-uwkkETI7e7Y/UDjvSSR5CjI/AAAAAAAAA5s/d0AP1N5DhA0/s1600/bosch.jpg

Omnomnomnom....

Jag har mött den enda levande Guden. Riter och regler är ointressant.


Lemmy? Ozzy? KWON.........?

Eddie Vedder
2012-12-28, 20:32
Så det säger inte så mycket.

För mig gör det det eftersom det utesluter alla mina kompisar och min familj.

BigSyke
2012-12-28, 20:38
[QUOTE=filmjölk;6174122]Jag tror inte/hoppas inte att man kan lura/köpslå med Gud genom att enbart tro på Gud, ångra sig och be om syndernas förlåtelse. Tänk dig orättvisan i att något ärkedrägg som tex. mördat, rånat och våldtagit och senare i sin dödscell ångrar sig, tar till sig Gud (mestadels av rädsla för helvetet) och sedan efter att ha avrättats släpps in i himmelriket. Sedan en genomsnäll ateist som inte tror på gud, men ändå (trots varken rädsla för straff eller löfte om belöning) gjort allt rätt utom några saker (tex. vart avundsjuk och missbrukat herrens namn) får brinna i helvetet. QUOTE]


Gud är 100% rättvis och allkunnig. Då kan du inte lura Gud att du "ångrar" dig osv. Vi blir döms för våra handlingar och i och med att Gud är 100% rättvis så får alla exakt det straff de förtjänar, helt underbart ju. Och om man verkligen helhjärtat ångrar sig något så är det ett straff i sig, vi vet alla att man mår piss av ånger. Sen vet vi inte exakt hur Gud kommer döma oss.
Och det med helvete så är det inte evigt straff för alla, vissa kommer vara där under en tid och sedan när de avtjänat sitt straff kommer man till himmlen. Men för vissa synder blir man inte förlåten.
Sen är det så att allt som Gud har sagt att vi ska göra och allt som är förbjudet är för VÅRAN bästa, Gud behöver ingenting från oss.

Aja det är för mycket att prata som sånt på ett strykeforum.

Eddie Vedder
2012-12-28, 20:55
Aja det är för mycket att prata som sånt på ett strykeforum.

Ja vi på strykeforum är alldeles för dumma för att förstå som sånt.

en stor stark
2012-12-28, 21:04
Är gud 100% rättvis? Att mörda 42 barn för mer eller mindre ingenting är inte rättvist i min bok. Men min bok är iofs inte bibeln.

On topic: Min bild av helvetet är nog den vanliga. Med evig, eldig tortyr. Det låter tillräckligt illa för mig. Kanske medans Justin Bieber sjunger för mig.

Fredszky
2012-12-28, 21:10
bara jag som tycker det är pissig stil att skapa människan med synd, och sen döma en till helvetet för det?

det är riggat, säger jag.

BigSyke
2012-12-28, 21:26
Ja vi på strykeforum är alldeles för dumma för att förstå som sånt.

Absolut inte, jag hänger ju själv här. Men tycker att det kommer bli för mycket att gå i djupet på ett sådant forum där förkunskapen är relativt låg om ämnet.

en stor stark
2012-12-28, 21:31
Absolut inte, jag hänger ju själv här. Men tycker att det kommer bli för mycket att gå i djupet på ett sådant forum där förkunskapen är relativt låg om ämnet.

Det är väl bara till att upplysa oss. Är väl bara bra få ut det du har att säga till folk som inte har hört det förut? Personligen tycker jag att det är svårt att hänga med då alla har sina egna versioner av allt. Och alla andra som tolkar bibeln (eller i detta fallet helvetet) på ett annat sätt "har fel".

z_bumbi
2012-12-28, 21:53
Lemmy? Ozzy? KWON.........?

Det där är tre.

<Mike>
2012-12-28, 21:54
Absolut inte, jag hänger ju själv här. Men tycker att det kommer bli för mycket att gå i djupet på ett sådant forum där förkunskapen är relativt låg om ämnet.

Ungefär lika låg som din kunskap om vilka som skriver här menar du? Du kanske borde dubbelkolla dina källor för baserat på din tidigare post verkar det som att du har ett problem med källkritik.

filmjölk
2012-12-28, 22:03
[

Aja det är för mycket att prata som sånt på ett strykeforum.

Så i takt med att musklerna växer minskar förmågan att fundera över existentiella frågor, fantasi och religiösa grubblerier? Sweet! Ge mig skivstång, proteinpulver och anabola asap!

Tricklew
2012-12-28, 22:05
Vi talar om religion, kunskap är helt irrelevant.

Ulvamal
2012-12-28, 23:20
This: https://www.youtube.com/watch?v=MV5w262XvCU

Vinter
2012-12-29, 01:44
Det är lugnt för min del, stoppade några slantar i kollektet när jag var utomlands och fick alla synders förlåtelse, så jag kan sova gott.

Courus
2012-12-29, 05:13
Ett ställe som är precis som i verkligheten, man vet alltså inte att man är död. Man tvingas hela tiden att genomlida saker såsom samlag med sina syskon, man våldtar barn och begår massa brutala mord osv, man tycker dessutom om det. Sedan emellan alla mord och våldtäkter så mår man dåligt över dem.

luderlasse
2012-12-29, 11:22
Ett gym utan fria vikter :O

Krampus
2012-12-29, 15:39
Det där är tre.

Ja men jag är inte religiös så jag vet inte vem den sanna guden är... Fairing?

BelowAverage
2012-12-29, 15:43
http://bilder3.egmont.se/cache/71/71af/71af8723183225b1922d55f01d4d32f58a49456d
*spy*:cryout:

stridis
2012-12-29, 15:57
Ja men jag är inte religiös så jag vet inte vem den sanna guden är... Fairing?

Annars så hade det blivit tjafs som treenighet eller sådan där polyteism.:Virro

Krampus
2012-12-30, 12:23
Annars så hade det blivit tjafs som treenighet eller sådan där polyteism.:Virro

"Jag döper dig Stridus Krampusson i Fairings, Chaël Sonnens och den helige Lemmys namn, amen".