handdator

Visa fullständig version : Min PT har gett mig fel upplägg, hjälp!


notmore
2012-12-27, 10:56
Hej blev precis medlem för jag behöver skriva en tråd.

stats om mig

nuvarande vikt: 116.5
längd: 172
man
tränat styrketräning i 5 år


Ok till problemet, jag anlitade en PT för att gå ner i vikt, fick ett kost schema, på 1500 kalorier per dag, o använda shapeup appen o lagra allt där, min startvikt var på 128 har gått ner till 116.5, på cirka 2 månader, visst jag är jätte glad över att ha gått ner, har förlorat nog lite muskler också, men har styrkan kvar på gymmet.

Problemet är att jag känner mig konstant hungrig, mår inte bra av detta schema överhuvudtaget, jag går powerwalk 1.5 h på morgonen och 1 h gym på kvällen, tycker jag äter FÖR lite, ringde honom och klagade och han sa du får köpa fler lektioner, så tänkte ta hjälp av er

Vad tror ni om jag äter cirka 2500 kalorier? har räknat ut ungefär vad jag förbrukar och tycker 2500 verkar mer rimligt med tanke på hur mkt jag tränar?

Jag mår verkligen inte bra av detta schema, är glad över viktnedgången och har förändrat en del, men jag vill fortsätta via en bättre väg som håller, för inatt kände jag fan orkar inte va så här hungrig.

Så vad tror ni?

nitz
2012-12-27, 11:02
Jepp, det är väldigt lite mat för den vikten.

Vad gör du om dagarna? Förutom att promenera och styrketräna dvs.
Hur gammal är du?

mattilainen
2012-12-27, 11:06
Öka till 2000 kcal. Det gör att du kan äta frukost, stor middag och kvällsmat. Jag har aldrig varit hungrig på 2000 kcal och jag äter väldigt mycket.

NNIF
2012-12-27, 11:17
+1'ar, öka till 2000 eller 2500 och ta det från där. Om du fortsätter att gå ner iaf 0.5kg i veckan på 2500 så behöver du inte minska kcal ytterligare förrän du börjar stå still.

Vunnis
2012-12-27, 11:36
Å andra sidan klarar han av att gå ner mer per tidsenhet än någon som är mindre fet, om du nu är fet. "styrketräning i fem år" säger fruktansvärt lite, särskilt när du först ber en PT om hjälp och nu gör du den här tråden. VLCD/LCD-ätarna här på forumet som börjar som normalviktiga klarar sig. Hur ser maten ut mer exakt än "1500 kcal om dagen"?

LillisJ
2012-12-27, 12:15
Å andra sidan klarar han av att gå ner mer per tidsenhet än någon som är mindre fet, om du nu är fet. "styrketräning i fem år" säger fruktansvärt lite, särskilt när du först ber en PT om hjälp och nu gör du den här tråden. VLCD/LCD-ätarna här på forumet som börjar som normalviktiga klarar sig. Hur ser maten ut mer exakt än "1500 kcal om dagen"?

+1

Börjat min VLCD diet, klarar mej på 1000 kcal utan problem. ca; 640 kcal från kasein och EAA, resten från kycklingfiléer och någon kalorifattig grönsak vid sidan om. Gissar på att jag bränner lite mer över 200 kcal efter styrketräningen, så därför äter jag 1000 kcal istället för 800. Även om det är inviduellt så får man ha lite tålamod/discilplin imo. Sysselsätt dig och tänk inte på mat hela tiden, uppa kaloriintaget som andra skriver.

uf_74
2012-12-27, 12:45
Testa PF (Periodisk Fasta) och som sägs i tråden ovan förutom det du berättat om vad gör du på dagarna? Detta påverkar di aktivitetsnivå och därmed hur mycket du ska äta/kan äta.

Lychgate
2012-12-27, 13:43
Vad har VLCD med detta att göra? Alla har inte samma förutsättningar gällande kost och blir hungriga av VLCD medans andra inte blir det. Att börja jämföra hans nuvarande problem med hunger mot att andra ligger på lägre energiintag är irrelevant då vi alla är olika.

OnT: Håller med Matti och NNIF. Höj till 2000 och se hur det känns.

notmore
2012-12-27, 13:56
Vad har VLCD med detta att göra? Alla har inte samma förutsättningar gällande kost och blir hungriga av VLCD medans andra inte blir det. Att börja jämföra hans nuvarande problem med hunger mot att andra ligger på lägre energiintag är irrelevant då vi alla är olika.

OnT: Håller med Matti och NNIF. Höj till 2000 och se hur det känns.

Tackar grabbar, kommer höja till 2000. O max en gång i veckan äta lite fritt. tack

Just d är 26 år

NNIF
2012-12-27, 13:57
Tackar grabbar, kommer höja till 2000. O max en gång i veckan äta lite fritt. tack

Just d är 26 år

bara det inte ballar ur med massa godis och dyl.

mitt tips är att laga en riktigt jävla god middag istället, typ spagetti och köttfärssås med lite riven ost på istället för en "deff-middag"

notmore
2012-12-27, 14:00
bara det inte ballar ur med massa godis och dyl.

mitt tips är att laga en riktigt jävla god middag istället, typ spagetti och köttfärssås med lite riven ost på istället för en "deff-middag"


Tack

Hehe kör inte riktigt "deff middag" utan äter vanlig mat fast mindre o siktar på högt protien

Kör en gång i veckan sk "ätardag" mest för att kunna umgås med normalt folk o va social, d spårar aldrig ut som man hört visa 20kkkk kalorier överskott =)

har kontroll på d. tack för tipset

itwillbe
2012-12-27, 21:33
Hamnade på 1500 idag iaf, det kändes sjukt för psyket att veta "Jag ska äta 2000 kcal" men käkade 1500 , allt handlar om psyket, idag var jag mätt på 1500, aja kanske en engångs sak, men verkar som att man blir mer hungrig när man tänker jag får bara äta 1500....

NNIF
2012-12-27, 21:47
Hamnade på 1500 idag iaf, det kändes sjukt för psyket att veta "Jag ska äta 2000 kcal" men käkade 1500 , allt handlar om psyket, idag var jag mätt på 1500, aja kanske en engångs sak, men verkar som att man blir mer hungrig när man tänker jag får bara äta 1500....

då kan ju sätta in dessa 500 på "kalrorikontot" om du vill :) kanske äta 2500 en dag då?

Amfksp
2012-12-27, 22:38
1500 är ju ett skämt på den vikten. Jag ligger på 2800 ungefär och jag väger något kilo under dig. Visst, du kmr ju gå ner snabbare, men jag går hellre lite långsammare och mår bra under tiden.

NNIF
2012-12-27, 22:55
1500 är ju ett skämt på den vikten. Jag ligger på 2800 ungefär och jag väger något kilo under dig. Visst, du kmr ju gå ner snabbare, men jag går hellre lite långsammare och mår bra under tiden.

jag väger 98 och deffar på ca 2300 :em:

Amfksp
2012-12-27, 23:08
jag väger 98 och deffar på ca 2300 :em:

Låter fullt rimligt tycker jag. 1500 på 116 är inte rimligt. Jag väger 105 och ligger på 2800 ungefär.

NNIF
2012-12-28, 08:39
Låter fullt rimligt tycker jag. 1500 på 116 är inte rimligt. Jag väger 105 och ligger på 2800 ungefär.

absolut, ville bara ge trådskaparen lite fler perspektiv :)

tjing
2012-12-28, 11:11
Förmodligen en idiot som lagt upp ett idiotiskt kostupplägg.

Att undvika hunger är A(lpha) och O(mega) i alla kostupplägg för viktnedgång.

Tisu
2012-12-28, 13:13
Eftersom du använder shapeup. Hur är din fördelning av fett, kolhydrater och protein när du äter 1500 kilokalorier? Det jag främst undrar över är proteinintaget då det mättar mest samt har en termogen fördel.

EDIT: Kan tillägga att jag på 99 kg kan ligga på 1500 kilokalorier utan hunger så länge jag äter uppemot en 250 g protein om dagen.

Lellee
2012-12-29, 14:06
Tack

Hehe kör inte riktigt "deff middag" utan äter vanlig mat fast mindre o siktar på högt protien

Kör en gång i veckan sk "ätardag" mest för att kunna umgås med normalt folk o va social, d spårar aldrig ut som man hört visa 20kkkk kalorier överskott =)

har kontroll på d. tack för tipset

Där har du boven(en stor del av hungern iallafall).. Klart att du kommer vara vrålhungrig om du baserar dina 1500kcal på standard mat. hade du istället valt att äta tex kokta grönsaker/kyckling fläskfile keso etc, hade du kunnat äta dig väldigt mätt trots de låga kcal intaget.

1500kcal låter ganska lågt i förhållande till din aktivitetsfaktor. Men har man en väldigt stor fettmassa då kan ibland drastiska saker vara nyttigt. inte minst för att du får ett bra tillfälle att minska din magsäck/aptit. Och för att ta över kontrollen över sig själv.

notmore
2012-12-30, 00:00
Där har du boven(en stor del av hungern iallafall).. Klart att du kommer vara vrålhungrig om du baserar dina 1500kcal på standard mat. hade du istället valt att äta tex kokta grönsaker/kyckling fläskfile keso etc, hade du kunnat äta dig väldigt mätt trots de låga kcal intaget.

1500kcal låter ganska lågt i förhållande till din aktivitetsfaktor. Men har man en väldigt stor fettmassa då kan ibland drastiska saker vara nyttigt. inte minst för att du får ett bra tillfälle att minska din magsäck/aptit. Och för att ta över kontrollen över sig själv.

Tack för tipsen, jag ökade till 2000 kcal o mår bra av det :)

Har en vän som är läkare och han rekomendera mig att inte äta så mkt protien.Därför kör jag vanlig mat som jag kommer äta ävne när jag e klar.

Tisu
2012-12-30, 13:37
Tack för tipsen, jag ökade till 2000 kcal o mår bra av det :)

Har en vän som är läkare och han rekomendera mig att inte äta så mkt protien.Därför kör jag vanlig mat som jag kommer äta ävne när jag e klar.

Fråga honom varför han rekommenderar det, jag tror inte du kommer få ett tillfredsställande svar.

http://traningslara.se/hogt-proteinintag-och-halsoeffekter-en-systematisk-litterauroversikt/

lolitalord
2013-01-03, 04:22
Hej blev precis medlem för jag behöver skriva en tråd.

stats om mig

nuvarande vikt: 116.5
längd: 172
man
tränat styrketräning i 5 år


Ok till problemet, jag anlitade en PT för att gå ner i vikt, fick ett kost schema, på 1500 kalorier per dag, o använda shapeup appen o lagra allt där, min startvikt var på 128 har gått ner till 116.5, på cirka 2 månader, visst jag är jätte glad över att ha gått ner, har förlorat nog lite muskler också, men har styrkan kvar på gymmet.

Problemet är att jag känner mig konstant hungrig, mår inte bra av detta schema överhuvudtaget, jag går powerwalk 1.5 h på morgonen och 1 h gym på kvällen, tycker jag äter FÖR lite, ringde honom och klagade och han sa du får köpa fler lektioner, så tänkte ta hjälp av er

Vad tror ni om jag äter cirka 2500 kalorier? har räknat ut ungefär vad jag förbrukar och tycker 2500 verkar mer rimligt med tanke på hur mkt jag tränar?

Jag mår verkligen inte bra av detta schema, är glad över viktnedgången och har förändrat en del, men jag vill fortsätta via en bättre väg som håller, för inatt kände jag fan orkar inte va så här hungrig.

Så vad tror ni?

Herregud vad olika pts kan tycka. Jag anlitade också en pt och fick ett upplägg på 2422kcal. Vilket jag inte ens följde då jag är tjej. Väldigt besviken blev jag. Men minst 2500kcal tycker jag du ska börja med. Och 1.5h promenad på morgonen? Gå 1h, då orkar du säkert gå fortare också än om du ska hålla på i 1.5.

itwillbe
2013-01-05, 23:12
Fråga honom varför han rekommenderar det, jag tror inte du kommer få ett tillfredsställande svar.

http://traningslara.se/hogt-proteinintag-och-halsoeffekter-en-systematisk-litterauroversikt/

Ökad risk för cancer

Tisu
2013-01-06, 11:19
Ökad risk för cancer

...

Jodå, det är känt att vasslet har massor av positiva egenskaper för hälsan.

"Whey, a protein complex derived from milk, is being touted as a functional food with a number of health benefits. The biological components of whey, including lactoferrin, beta-lactoglobulin, alpha-lactalbumin, glycomacropeptide, and immunoglobulins, demonstrate a range of immune-enhancing properties. In addition, whey has the ability to act as an antioxidant, antihypertensive, antitumor, hypolipidemic, antiviral, antibacterial, and chelating agent. The primary mechanism by which whey is thought to exert its effects is by intracellular conversion of the amino acid cysteine to glutathione, a potent intracellular antioxidant. A number of clinical trials have successfully been performed using whey in the treatment of cancer, HIV, hepatitis B, cardiovascular disease, osteoporosis, and as an antimicrobial agent. Whey protein has also exhibited benefit in the arena of exercise performance and enhancement."

Altern Med Rev. 2004 Jun;9(2):136-156.

Fullängdsartikel:

http://www.thorne.com/altmedrev/.fulltext/9/2/136.pdf

Lychgate
2013-01-06, 11:24
Ökad risk för cancer

http://assets.gearlive.com/filmcrunch/blogimages/nocountry_tommyleejones_lawsuit.jpg

Eddie Vedder
2013-01-06, 15:10
Ökad risk för cancer

Du får gärna utveckla det där.

Barsom
2013-01-07, 17:05
jag väger 98 och deffar på ca 2300 :em:

2300-2500 kcal är ju en bra deff för dig tycker jag! så inget fel på det :)
sakta men säkert gå ner i vikt, tror även du endast deffar för att få bort kroppsfett. kör på bara :)

Barsom
2013-01-07, 17:08
Det finns många klantiga "PTs" i vår värld... Att han lägger en person som väger så pass mycket på ett så lågt kaloriunderskott blir jag faktiskt förbannad på. öka ditt kalorintag med 800-1000kcal så lovar jag att du kommer må mycket bättre och du inte blir lika hungrig! låt det ta tid att gå ner i vikt, försök att inte stressa och väg dig inte allt för ofta.
Om du ska väga dig så gör det endast samma tidpunkt (på morgonen helst)