handdator

Visa fullständig version : Att stretcha knävecket


okiol
2012-12-27, 04:24
Jag har märkt att i många stretchingar verkar det som att min flaskhals är knävecket, men jag är fundersam om det är så att om det känns i knävecket så bör man böja på knä och belasta lite annorlunda så att det stretchar i höfter, baksida lår eller vader istället och att till slut kommer det helt enkelt att räcka och knävecken ska aldrig bli rörligare? Har hittills tänkt att jag måste stretcha knävecken då det känns precis som när det sträcker i vilken muskel som helst, men inser nu att det skulle finnas ganska starka anledningar till att det inte är helt smart?

Så: knäveck: stretcha, ja nej?

Svagochstark
2012-12-27, 04:46
Jag har märkt att i många stretchingar verkar det som att min flaskhals är knävecket, men jag är fundersam om det är så att om det känns i knävecket så bör man böja på knä och belasta lite annorlunda så att det stretchar i höfter, baksida lår eller vader istället och att till slut kommer det helt enkelt att räcka och knävecken ska aldrig bli rörligare? Har hittills tänkt att jag måste stretcha knävecken då det känns precis som när det sträcker i vilken muskel som helst, men inser nu att det skulle finnas ganska starka anledningar till att det inte är helt smart?

Så: knäveck: stretcha, ja nej?


Absolut inte. Stretcha aldrig leden, stretcha om nödvändigt musklerna, i ditt fall baksida lår och vad.

okiol
2012-12-27, 18:06
ok tack, det kanske förklarar min knäledssmärta... :D

Honken
2012-12-27, 18:37
Vad är syftet med stretchandet?

okiol
2012-12-27, 18:51
rörlighet, hälsa, the same old usual :) dels tror jag att det är bra för mig att bli otroligt mycket rörligare än jag är, har haft lite ryggproblem och shit. Och dessutom tycker jag att det skulle vara roligt att bli rörlig, det är en ny utmaning. Har aldrig varit det! Det återkommer ju i all form av fysisk träning att rörligheten spelar in, så självklart vill man klara av det! tanken är att klara av att sitta i halvlotus, men vill försöka att träna rörligheten någotsånär jämnt iaf så att det inte blir konstiga obalanser

Tolkia
2012-12-27, 20:24
Knävecket är ingen muskel du kan stretcha. Är du så stel att du inte kan sitta med någotsånär raka ben (ad modum hockeykille) är det förmodligen baksida lår och kanske vaden som är stela. Obs. att det inte finns någon poäng med att vara överrörlig i knäleden så att man kan böja den halvvägs åt fel håll, på det sätt som vissa rörliga tonårstjejer kan - om man inte satsar på en karriär som kinesisk gymnast eller något. Att töja på själva leden är att be om att få ont (undantaget om man har något specifikt problem med leden som åtgärdas under kunnig ledning).

Sheogorath
2012-12-27, 20:42
Knävecket är ingen muskel du kan stretcha. Är du så stel att du inte kan sitta med någotsånär raka ben (ad modum hockeykille) är det förmodligen baksida lår och kanske vaden som är stela. Obs. att det inte finns någon poäng med att vara överrörlig i knäleden så att man kan böja den halvvägs åt fel håll, på det sätt som vissa rörliga tonårstjejer kan - om man inte satsar på en karriär som kinesisk gymnast eller något. Att töja på själva leden är att be om att få ont (undantaget om man har något specifikt problem med leden som åtgärdas under kunnig ledning).

:thumbup:

okiol
2012-12-27, 21:07
yeps, tack så mycket! fan vad tur att jag kom på det här och frågade, så att jag inte satt och stretchade skiten, vilken jävla flopp det hade varit...