handdator

Visa fullständig version : Drick inte carbs efter träningen! Det pajjar IGF-1!


MaxHBG
2012-12-27, 02:05
Hej! Körde en youtube video-streak och hittade denna video där George Farah berättar att om du skippar carbs direkt efter träningen och bara tar hydrowhey från Optimum Nutriton och 30min efter tar du carbs.

Så kommer du att bygga mer muskler efterssom vad han säger, när du äter någon stärkelse i sammband med protein efter träning så "dödar" du dina IGF-1 nivåer.


Finns det någon vetenskap bakom detta? Någon som vet nåt?`Eller är det bara för att sälja?


Väntar på King Grub's svar!



Diskutera gärna!




Länk till videon: https://www.youtube.com/watch?v=WNgxBfWvIzE

Latissimus Dorsi
2012-12-27, 02:07
Låter osannolikt sluta lyssna på sådant.

MaxHBG
2012-12-27, 02:10
Låter osannolikt sluta lyssna på sådant.

Inget jag tagit in i skallen.

jonteeo
2012-12-27, 02:24
King Grub har redan svarat på detta, någonting med att förhöjda nivåer utav IGF-1 inte har något med muskeltillväxt att göra efter träning, utan att man redan stimulerar proteinsyntes optimalt om man intar aminosyror/vassle efter.

MaxHBG
2012-12-27, 02:26
King Grub har redan svarat på detta, någonting med att förhöjda nivåer utav IGF-1 inte har något med muskeltillväxt att göra efter träning, utan att man redan stimulerar proteinsyntes optimalt om man intar aminosyror/vassle efter.

Tack för den! :D

Xtronal
2012-12-27, 02:38
King Grub har redan svarat på detta, någonting med att förhöjda nivåer utav IGF-1 inte har något med muskeltillväxt att göra efter träning, utan att man redan stimulerar proteinsyntes optimalt om man intar aminosyror/vassle efter.

King Grub är mästaren, när jag blir stor vill jag besitta kunskapen han innehaver. All makt åt King Grub

jonteeo
2012-12-27, 02:41
King Grub är mästaren, när jag blir stor vill jag besitta kunskapen han innehaver. All makt åt King Grub

haha ja, kunskap är makt!

MaxHBG
2012-12-27, 03:40
king grub är mästaren, när jag blir stor vill jag besitta kunskapen han innehaver. All makt åt king grub

+1

Nikodemus
2012-12-27, 08:40
:bow:

Eddie Vedder
2012-12-27, 09:13
Låter osannolikt sluta lyssna på sådant.

+1

Och sluta säga "carbs". :D Byggares snack om hormoner är i bästa fall extrema extrapoleringar på gränsen till lögn men är i värsta fall lika mycket kvacksalveri som när man försöker argumentera för "law of attraction" med kvantfysik.

NNIF
2012-12-27, 09:15
+1

Och sluta säga "carbs". :D

det heter ju kolisar! *slap* ;)

Arne Persson
2012-12-27, 09:29
HA HA HA! Tack gode gud för internet! Så mycket jävla trams som folk går på nu för tiden.:d

Wormzie
2012-12-27, 09:53
HA HA HA! Tack gode gud för internet! Så mycket jävla trams som folk går på nu för tiden.:d

Ja, det var bättre förr då man alltid var skeptisk mot nya rön och alltid såg till att det var vetenskapligt förankrat.

Anders The Peak
2012-12-27, 10:19
King Grub har redan svarat på detta, någonting med att förhöjda nivåer utav IGF-1 inte har något med muskeltillväxt att göra efter träning, utan att man redan stimulerar proteinsyntes optimalt om man intar aminosyror/vassle efter.

Jag tror att du tänker på Growth Hormon eftersom Igf är direkt kopplat till regeneration av muskelvävnad.

Även om det finns en del brosciense finns det mycket erfarenhet och kunskap på den praktiska nivån Det handlar bara om att sila snacket en aning...

Arne Persson
2012-12-27, 11:13
Ja, det var bättre förr då man alltid var skeptisk mot nya rön och alltid såg till att det var vetenskapligt förankrat.

Förr rådde iallafall mer sunt förnuft utan att som idag alltid blanda in sk "vetenskapliga rön" i allt.

tjing
2012-12-27, 11:18
Kolhydrater "pajar" inte IGF-1 utan stimulerar det samma.

http://jensfitness.blogg.se/2012/december/igf-1-kalorirestriktion-och-cancer.html

"...Kolhydratsrestriktion tycks hämma cancertillväxt och svälta ut cancerceller. Varför? Cancerceller behöver en konstant tillgång av glukos för att frodas. Att äta en typisk västerländsk kost med mycket kolhydrater kan direkt göra att tumörceller delar sig och att cancern växer, via insulin-IGF-1. Ketogena dieter och dieter överhuvudtaget med låg mängd kolhydrater har visat sig inihibera celldelning hos tumörceller i provsrörsförsök och hos råttor. Orsaken är att tumörceller inte kan tillgodogöra sig ketonkroppar för sina energibehov..."

filmjölk
2012-12-27, 11:27
Förr rådde iallafall mer sunt förnuft utan att som idag alltid blanda in sk "vetenskapliga rön" i allt.


hahaha bakom Arnes rosaskimrande solglasögon är nostalgin stark. "Förr" var "man" ännu värre än nu med "byggarvetenskapen".

orkar inte skriva en ny post, så länkar till en gammal tråd.


http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=183660&highlight=g%E5rdagens+broscience

Anders The Peak
2012-12-27, 11:50
Kolhydrater "pajar" inte IGF-1 utan stimulerar det samma.

http://jensfitness.blogg.se/2012/december/igf-1-kalorirestriktion-och-cancer.html

"...Kolhydratsrestriktion tycks hämma cancertillväxt och svälta ut cancerceller. Varför? Cancerceller behöver en konstant tillgång av glukos för att frodas. Att äta en typisk västerländsk kost med mycket kolhydrater kan direkt göra att tumörceller delar sig och att cancern växer, via insulin-IGF-1. Ketogena dieter och dieter överhuvudtaget med låg mängd kolhydrater har visat sig inihibera celldelning hos tumörceller i provsrörsförsök och hos råttor. Orsaken är att tumörceller inte kan tillgodogöra sig ketonkroppar för sina energibehov..."

Sätt det i rätt perspektiv och det här var inte i relation till den broscience som det tas upp i.

Nu får man komma ihåg att IGF splittras i flera olika varianter där de viktigaste är IGF-IEa - MGF-IEa, IGF-IEb och IGF-IEc (MGF). Det är ett relativt outforskat område. Men det finns nyligen gjorda studier som visar att konditionsträning innan styrketräning ökar bildningen av ovan nämnda varianter som direkt påverkar regenerationen. Det kan finnas viss vetenskaplig koppling till Georges uttalande. Men sedan kan man inte säkert påstå att det har betydelse för anpassningssvaret på träningsinsatsen.

Mollestam
2012-12-27, 12:17
Broscience <3

tjing
2012-12-27, 12:49
Sätt det i rätt perspektiv och det här var inte i relation till den broscience som det tas upp i.

Nu får man komma ihåg att IGF splittras i flera olika varianter där de viktigaste är IGF-IEa - MGF-IEa, IGF-IEb och IGF-IEc (MGF). Det är ett relativt outforskat område. Men det finns nyligen gjorda studier som visar att konditionsträning innan styrketräning ökar bildningen av ovan nämnda varianter som direkt påverkar regenerationen. Det kan finnas viss vetenskaplig koppling till Georges uttalande. Men sedan kan man inte säkert påstå att det har betydelse för anpassningssvaret på träningsinsatsen.

Jag kollade inte videon för det brukar länkas skit.

Angående IGF och kolhydrater vet jag inte vad du menar inte stämmer? Jag känner till att IGF splicas och uttrycks i olika varianter. Vad var poängen?

jonteeo
2012-12-27, 13:42
Jag tror att du tänker på Growth Hormon eftersom Igf är direkt kopplat till regeneration av muskelvävnad.

Även om det finns en del brosciense finns det mycket erfarenhet och kunskap på den praktiska nivån Det handlar bara om att sila snacket en aning...

Det stämmer.

Arne Persson
2012-12-27, 23:09
hahaha bakom Arnes rosaskimrande solglasögon är nostalgin stark. "Förr" var "man" ännu värre än nu med "byggarvetenskapen".

orkar inte skriva en ny post, så länkar till en gammal tråd.


http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=183660&highlight=g%E5rdagens+broscience

Vilken "byggarvetenskap" om jag får fråga?

Shajjn
2012-12-28, 00:14
Glukos och aminosyror påverkar nivåerna av tillväxthormon och därmed IGF-1, och visst har det någon effekt på "muskeluppbyggnad", men det är osannolikt att någon har studerat det på ett sådant vettigt sätt att man kan dra en "slutsats" liknande den du refererar.

Sniggel
2012-12-28, 00:27
hahaha bakom Arnes rosaskimrande solglasögon är nostalgin stark. "Förr" var "man" ännu värre än nu med "byggarvetenskapen".

orkar inte skriva en ny post, så länkar till en gammal tråd.


http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=183660&highlight=g%E5rdagens+broscience

Men man var väl åtminstone mer överens även om man inte hade mer rätt?
På så vis kanske det var mindre förvirring.
Dessutom rådde det väl mer en attityd av att ifall resultaten uteblev så berodde det på att man tränade för mesigt, och inte för att man åt gluten eller hade fel PWO. Eller?

Shajjn
2012-12-28, 00:30
Kolhydrater "pajar" inte IGF-1 utan stimulerar det samma.

http://jensfitness.blogg.se/2012/december/igf-1-kalorirestriktion-och-cancer.html

"...Kolhydratsrestriktion tycks hämma cancertillväxt och svälta ut cancerceller. Varför? Cancerceller behöver en konstant tillgång av glukos för att frodas. Att äta en typisk västerländsk kost med mycket kolhydrater kan direkt göra att tumörceller delar sig och att cancern växer, via insulin-IGF-1. Ketogena dieter och dieter överhuvudtaget med låg mängd kolhydrater har visat sig inihibera celldelning hos tumörceller i provsrörsförsök och hos råttor. Orsaken är att tumörceller inte kan tillgodogöra sig ketonkroppar för sina energibehov..."

Glukos inhiberar frisättningen av tillväxthormon och därmed IGF-1 från levern. Anledningen är att både tillväxthormon och IGF-1 verkar diabetogent, dvs höjer blodglukos. Olämpligt att höja blodglukos ännu mer när glukos redan finns i blodet.

Citatet ovan är säkert delvis "sant", men du har dragit fel slutsats av den.

tjing
2012-12-28, 00:48
Jag har inte dragit någon slutsats utan återgett vad som står i artikeln. Läs den själv:

Is there a role for carbohydrate restriction in the treatment and prevention of cancer?

http://www.nutritionandmetabolism.com/content/pdf/1743-7075-8-75.pdf

"...Second, high insulin and insulin-like growth factor (IGF)-1 levels resulting from chronic ingestion of CHO-rich Western diet meals, can directly promote tumor cell proliferation via the insulin/IGF1 signaling pathway. Third, ketone bodies that are elevated when insulin and blood glucose levels are low, have been found to negatively affect proliferation of different malignant cells in vitro or not to be usable by tumor cells for metabolic demands, and a multitude of mouse models have shown antitumorigenic properties of very low CHO ketogenic diets."

tjing
2012-12-28, 01:14
Insulin ökar mängden receptorer för tillväxthormon och ökar signaleringen, vilket gör att höga insulinnivåer kan leda till en ökad syntes av IGF-1.

The insulin-like growth factor system and cancer.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12767520

Vad är det för slutsats som jag dragit fel, Shajjn? Eftersom du är så säker på din sak.

Shajjn
2012-12-28, 11:57
Vad är det för slutsats som jag dragit fel, Shajjn? Eftersom du är så säker på din sak.

"Kolhydrater "pajar" inte IGF-1 utan stimulerar det samma".
Ur ditt första citat kan man inte dra den slutsatsen; den säger just bara det att kolhydratrestriktion kan hämma tumörtillväxt, inget om relationen blodglukos och S-IGF-1. Det verkar som att du citerat ditt eget referat av en eller flera studier/reviews, vilket kanske rör ihop det för dig?

Vidare så kan man inte föra samman cancerbiologi och normalfysiologi bara sådär, särskilt när det gäller förändringar av receptorpopulation (insulinreceptor-familjen och GH-receptor, i det här fallet), vilket ju inte heller är det samma som relationen blodglukos och S-IGF-1 (on-topic).
Visst, glukos --> insulin --> ev fler receptorer, men i denna trådens sammanhang så är det ju inte inom det tidspannet, dvs irrelevant.

Det var inte jag som tog upp nivåer av IGF-1, det var trådskaparen.

tjing
2012-12-28, 18:08
Det känns lite som att du försöker prata dig ur en fälla för jag har återgett precis allting korrekt, vilket du också sett när du (förhoppningsvis) läste de länkar jag postat.

Du å andra sidan verkar vara lite dåligt insatt och försöker posta ikapp.

svenbanan
2012-12-28, 19:22
Förr rådde iallafall mer sunt förnuft utan att som idag alltid blanda in sk "vetenskapliga rön" i allt.

Källa på det?








;)

Shajjn
2012-12-28, 20:17
Det känns lite som att du försöker prata dig ur en fälla för jag har återgett precis allting korrekt, vilket du också sett när du (förhoppningsvis) läste de länkar jag postat.

Du å andra sidan verkar vara lite dåligt insatt och försöker posta ikapp.

1. Du har fel. Kolhydrater stimulerar inte IGF-1(-nivåer), som du påstod.
2. Ditt första inlägg tillförde ingenting, det såg mest ut som ett inlägg där du bara valt att citera något du tidigare skrivit på din blogg (uppreglering av insulinlika-receptorer hos tumörceller), som du tror matchar trådens ämne (IGF-1-nivåer efter glukosintag). Det hjälper inte att du sen länkar till de (för tråden, irrelevanta) studierna.

Dvs, du postar strunt.
Tillväxthormon och IGF-1 må inte vara ett personligt specialämne, men jag är nog mer bevandrad i endokrinologi och medicinska ämnen generellt - som läkarstudent - jämfört med dig.

Arne Persson
2012-12-28, 21:26
Källa på det?








;)

Ana, L. & Rectu, M., 2011: Handbook in Common Sense about Theory in Hard Core Training for the Modern Kolozzeum Member. Journal of Phatetic TUT- and PT-Training for the Experience Internet Surfer. Pp. 1-510. Santa Monica, USA. MF Publ.

svenbanan
2012-12-28, 22:11
^
:laugh: :laugh: :laugh:

Nikodemus
2012-12-28, 22:29
haha arne

Huddex
2012-12-29, 08:36
Lol