handdator

Visa fullständig version : internationell skivstång vs skolstång


Vattenflaska
2012-12-26, 20:55
Hejsan.
Jag håller på att bygga upp mitt eget hemmagym nu och funderar på vilken skivstång jag skall köpa. Budgeten är begränsad så tyvärr har jag inte råd med någon Eleiko eller liknande. Har kollat begagnatmarknaden ett par månader nu utan att hitta något till vettigt pris. Har sökt på olika sidor där de säljer träningsutrustning, både svenska sidor, men även från typ tyskland osv, men att hitta ett "billigt" skivstångsset med bumperplates verkar svårt. Någon som har något tips?

Jag har nyss skaffat ett powerrack med chinsräcke samt dipställ, jag har även romerska ringar, bänk och hantlar sedan tidigare. *flex*

Jag funderar mer och mer på att skaffa mig en längre skolskivstång dvs. 220cm så den passar racket eftersom jag har 158kg i skolvikter (25mm) sedan tidigare, detta skulle bli mycket billigare, då jag är student så vore det bättre för tillfället, även om jag vet att jag någon gång kommer att vilja ha en internationell skivstång.


Internationella skivstänger är kullagrade vilket skolskivstången inte är, vad jag har hittat iallafall. Finns det skolskivstänger som är kullagrade?

Vid vilka övningar vill man ha denna funktion? Jag förstår givetvis vid frivändningar samt marklyft att det underlättar, men i bänk och böj, kommer jag att sakna denna funktion då? Hur pass begränsad kommer jag att bli om jag köper en skolskivstång som ej är kullagrad istället för en int. skivstång?

NNIF
2012-12-26, 20:57
skaffa rejäla saker direkt, mitt råd

Vattenflaska
2012-12-27, 20:31
Jo är helt överens att man ska ha rejäla grejer, jag kommer att skaffa int skivstång nån gång, men är det en dum idé/dålig kompromiss att skaffa en skolskivstång på 220cm tillsvidare? Det blir ju så mycket billigare om jag kan använda de vikter jag har, då klarar jag mig med att lägga ut runt 600kr på skivstången, mot typ närmare 3-5000kr om jag ska skaffa int skivstång och bumperplates.
Kommer jag att bli väldigt begränsad i mina övningar just pga skolskivstången?

NNIF
2012-12-27, 20:33
Jo är helt överens att man ska ha rejäla grejer, jag kommer att skaffa int skivstång nån gång, men är det en dum idé/dålig kompromiss att skaffa en skolskivstång på 220cm tillsvidare? Det blir ju så mycket billigare om jag kan använda de vikter jag har, då klarar jag mig med att lägga ut runt 600kr på skivstången, mot typ närmare 3-5000kr om jag ska skaffa int skivstång och bumperplates.
Kommer jag att bli väldigt begränsad i mina övningar just pga skolskivstången?

jag skulle inte vilja träna på de vikter jag kör med en skolstång iaf!

rooz
2012-12-27, 20:35
Vad tål en skolstång?
100-130kg?

Når man ganska fort i böj&mark te.x.

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

z_bumbi
2012-12-27, 20:36
Det som begränsar mest är vikterna du kan lasta på stången och då får du kolla vad den stång du funderar på klarar av.
Om just du sedan får ut mest av att köpa en skolstång eller vänta och lägga lite mer pengar på en billig internationell stång kan nog ingen svara på. Det du redan har i utrustning funkar ju ganska bra för att träna igenom hela kroppen så jag ser i alla fall inget automatiskt svar på den frågan.

Vattenflaska
2012-12-27, 22:17
Okej, tack för svar.
Men att skolskivstången ej är kullagrad är något som inte begränsar särskillt mycket? Har funderat vilka övningar man har mest nytta av den funktionen, det är väl frivändningar och ev marklyft.

Jag ska undersöka vad skolskivstången pallar, så det får avgöra. Men kan bli en bra tillvidarestång iallafall, tills dess att jag skaffat en "riktig" int skivstång.

NNIF
2012-12-27, 22:21
Okej, tack för svar.
Men att skolskivstången ej är kullagrad är något som inte begränsar särskillt mycket? Har funderat vilka övningar man har mest nytta av den funktionen, det är väl frivändningar och ev marklyft.

Jag ska undersöka vad skolskivstången pallar, så det får avgöra. Men kan bli en bra tillvidarestång iallafall, tills dess att jag skaffat en "riktig" int skivstång.

om man får nytta av kullagring i mark vette tusan ;) men ja frivändningar det najs att prylen roterar!

Sokrates696
2012-12-27, 22:34
Det finns ett set för 3400:- inkl. 220cm/50mm int. stång med 135kg vikter, fri frakt.
Kan inte bli billigare. Sök på blocket.
Då har du en bra start.

EDIT, komplettera med ett par bumperplates 20kg:s.

/Tommy.

Vattenflaska
2013-01-06, 11:55
Letar med ljus och lykta efter int skivstång, hittade denna
Sedan komplettera med vikter eftersom? Den skivstången ska vara härdad för 700kg enligt uppgift.

NNIF
2013-01-06, 11:56
vilka övningar vill du kunna köra och på vilka vikter samt hur mycket pengar har du till ditt förfogande? :)

Vattenflaska
2013-01-06, 12:11
Jag kör i huvudsak basövningarna, bänk, böj, mark, frivändning, sedan givetvis med andra mer kompletterande och isolerande övningar.
Jag har alltid tränat själv så har inte vågat maxa på någon övning då jag saknat passare, och att fråga nån annan på gymmet har inte varit aktuellt heller, men nu håller jag på att ställa iordning ett bättre hemmagym, har skaffat mig ett powerrack så att jag vågar lasta på =)
Men vikter som jag kör ligger runt 120kg som mest med det jag tränar idag. Pga ett knä som strulat så ligger böj lite efter med 100kg, bänk 85kg, mark 120kg. Så för er är det mest uppvärmningsvikter än så länge =)
Ekonomin är lite begränsad då jag är student, men har väl insett att det är svårt att få bra grejer billigt.
Men ändå desto billigare desto bättre, men 4000kr (gärna mindre) är väl vad som kommer att läggas idag. Sedan så kan man köpa mer vikter eftersom. Bumperplates är ett krav.

NNIF
2013-01-06, 12:15
Ekonomin är lite begränsad då jag är student, men har väl insett att det är svårt att få bra grejer billigt.
Men ändå desto billigare desto bättre, men 4000kr (gärna mindre) är väl vad som kommer att läggas idag. Sedan så kan man köpa mer vikter eftersom. Bumperplates är ett krav.


jag skulle köpa något som du kan använda i många år framöver, stänger under 2000 pix tenderar att vara rena rama skräpet

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=193780

bra tråd

Vattenflaska
2013-01-08, 19:23
Tack för svar. Det känns mer och mer som att det är värt att lägga pengarna på något, precis som du skriver, som kan användas många år framöver. Brukar ofta löna sig att köpa rejäla grejjer.

Hur är det med själva greppdiametern av stången?
Vad är standard på gym? Jag trodde att det var 28mm, men har nu hittat en stång som är 31mm, vad vill man ha och varför?

Vad skulle ni välja mellan att köpa en Eleiko stång med 10år på nacken som använts flitigt, mot att köpa en ny jordanstång?
Vad är det för skillnad mellan en tävlingsstång och en träningsstång?

Tack för hjälpen

Vattenflaska
2013-01-10, 16:20
Jag läste om någon som tipsat om en skivstång som heter typ "the rogue", men hittar inget ställe att beställa den ifrån. Någon som har någon aning? (gärna på denna sida atlanten).
Annars så lutar det mot jordanstången för 1990:- Men denna har som sagt 32mm diameter.
Hur påverkar diametern, är det något man märker av, att denna ska vara lite grövre?

Sokrates696
2013-01-10, 17:06
Grovlek på stång: Beror på hur stora händer du har, men man vänjer sig säkert.

/Tommy.

Tomas W
2013-01-10, 17:33
Tävlingstång har jag för mig ska vara extra kalibrerad och exakt på vikt, en träningsstång klarar du dig alldeles utmärkt på. Tror inte det är någon skillnad i kvalite utan mer exaktheten på vikt/diameter. Någon som har mer koll kan säkert fylla i vad de kontrollerar på en tävlingsstång.

willtjam
2013-01-10, 18:49
skaffa rejäla saker direkt, mitt råd

+1
Jag har själv skolstång och jag ångrar mig som tusan. Nu i efterhand så hade jag hellre väntat några månader extra och skaffat int.

Vattenflaska
2013-01-10, 19:24
Jo, har ju köpt på mig saker efterhand, och visst absolut i början så funkar det väl med skolstång, men med facit i hand, hade jag lagt alla pengar direkt på rejäla grejjer så hade det nog blivit ungefär samma summa som man lagt ut nu. Så jag är helt inne på att köpa int skivstång med bumperplates, och sälja av mig skolstången.

Någon som beställt från strengthshop.co.uk ? De har bumperplates till hyffsade priser med 10års garanti, ska kolla vad frakten går på, lär ju dra iväg då det är relativt tunga saker.

Ingen som har tips på någon bra int skivstång för typ 2000:-
Eller som har sett var man kan köpa "the rogue" skivstången?

PrimalAeon
2013-01-11, 07:10
Har du kollat in stänger samt vikter från uppsalabaserade Primal Fitness ? Verkar rätt ok

NNIF
2013-01-11, 08:01
Tack för svar. Det känns mer och mer som att det är värt att lägga pengarna på något, precis som du skriver, som kan användas många år framöver. Brukar ofta löna sig att köpa rejäla grejjer.

Hur är det med själva greppdiametern av stången?
Vad är standard på gym? Jag trodde att det var 28mm, men har nu hittat en stång som är 31mm, vad vill man ha och varför?

Vad skulle ni välja mellan att köpa en Eleiko stång med 10år på nacken som använts flitigt, mot att köpa en ny jordanstång?
Vad är det för skillnad mellan en tävlingsstång och en träningsstång?

Tack för hjälpen

finns ingen "gymstandard"

jag vill ha tunna stänger för har små och klena händer :em:
jag borde ha en Elieko- damstång! :(

jag skulle TRO att man i billigare stänger kompenserar för lite sämre stål genom att göra det tjockare = hållbarare.?

jag skulle köpa eleikon, lätt

skillnaden är som sagt viktkalibreringen i första hand.

NNIF
2013-01-11, 08:03
Har du kollat in stänger samt vikter från uppsalabaserade Primal Fitness ? Verkar rätt ok

har stången och vikterna på gymmet, pajade efter några månader :)
banan-stången kallas den för nu!

dock har jag bara köpt in de mindre bumpersvikterna, de större 20 och 25kg kanske håller bättre, se denna tråd: http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=193780

:)

oldlifter
2013-01-11, 08:11
Köp den bästa stången du har råd med. Snåla kan du göra på alt annat.

NNIF
2013-01-11, 08:20
Köp den bästa stången du har råd med. Snåla kan du göra på alt annat.

exakt, för viktplattor som går sönder kan man alltid ha någon nytta av. Vad ska man ha en böjd och kass stång till?

Vattenflaska
2013-01-14, 23:30
Ska mest troligt slänga iväg en beställning imorgon, blir 100kg bumperplates med 10års garanti (förutom 5kgs plattorna) och en skivstång med livstidsgaranti som ska vara klassad till 680kg, 20kg 28mm diameter, verkar vara jämförbar med the rogue barbell enligt uppgift. Kommer att landa på typ 5700:- (inkl frakt) från Tyskland. Då det var livstidsgaranti på stången och läser man på spec. så verkar den vara bra mycket bättre än de billiga "kina-stängerna" även om detta är ett märke jag inte hört talas om "perpetual" heter den. Men någon bananstång hoppas jag att jag slipper oroa mig för.

Någon som har något bättre tips för denna peng?

Har hållit utkik länge nu på blocket men att hitta något set med en vettig skivstång och bumperplates verkar vara lättare sagt än gjort.
Även om det känns dyrt nu som student så blir det inte så mycket då man slår ut kostnaden på ett par år =)

Någon som har något att tillägga innan jag beställer?

Tack för era tidigare synpunkter

Skaggbiff
2013-01-15, 06:57
http://www.rogueeurope.eu/

Vattenflaska
2013-01-15, 16:23
Det blev bra mycket dyrare ifall jag köpte allt därifrån, typ 8000:- inkl frakt med samma vikter och the rogue bar, sedan så var det "bara" ett års garanti på deras bumperplates mot de 10år som det andra företaget erbjöd.

simp4n
2013-01-15, 16:36
Det blev bra mycket dyrare ifall jag köpte allt därifrån, typ 8000:- inkl frakt med samma vikter och the rogue bar, sedan så var det "bara" ett års garanti på deras bumperplates mot de 10år som det andra företaget erbjöd.

Vilken sida i tyskland beställer du från? :)

Vattenflaska
2013-01-15, 22:54
Nu är det beställt =)

Det borde vara lugnt att länka till dem då de inte säljer kosttillskott.

Blev alltså denna:
https://www.strengthshop.de/bars-hantelstangen/bars-langhantelstangen/perpetual-weightlifting-bar-20kg.html
Bumperplates:
https://www.strengthshop.de/weight-plates-hantelscheiben/bumper-plates-vollgummi-hantelscheiben/bumper-plates-sets-vollgummi-hantelscheiben-sets/black-bumper-plate-vollgummi-hantelscheiben-sets/100kg-set-of-bumper-plates-black-vollgummi-hantelscheiben-schwarz-set.html

+ lite andra småprylar

Payter
2013-01-15, 23:48
Har både en Eleiko träningsstång (tyngdlyftnings varianten) och en vanlig skräpstång.Det värsta (?) med att ha en Eleiko är väl att det nästan är en pina att lyfta med andra stänger.Förrutom Apollons axle som alltid är rolig och skön,då.

Johan O
2013-01-16, 07:42
Bra priser! Riktigt bra pris på gummimattor dessutom. Sådär billigt för rejäla gummimattor hittar man inte i sverige.

Tomas W
2013-01-17, 20:49
http://www.blocket.se/stockholm/Internationell_Skivstang_och_viktskivor_gummi_4430 0873.htm?ca=23_14&w=3

Om du bor i närheten men kanske lite sent ute?

Vattenflaska
2013-01-18, 00:22
Tack för tipset, har redan beställt nu =), jag tror jag haft kontakt med honom, jag bor i norra delen av landet och han orkade inte skicka något.
Men nu är det bara att vänta på leverans på de andra grejerna =)

Ska bli spännande att få hem allt, Eleiko skivstänger anses vara creme de la creme av skivstänger, jag har lyft endel Eleiko (20kgs träningsstången tror jag det var) då gymmet hade sådana. Så det ska bli spännande att få jämföra själv.

Men ni som verkligen inte kan tänka er någon annan stång än Eleiko, vad tycker ni att det är som gör dessa stänger så överlägsna allt annat? Vad är den största skillnaden mot andra stänger?
Det kanske är vid tyngre lyft som skillnaden märks mest?

Vattenflaska
2013-02-25, 19:54
Tjabba.

Har fått hem allting nu och tänkte lämna några synpunkter.
Allt kom hem till dörren, mycket smidigt. Leveranstiden var ca 1v, kom dock som två separata leveranser.

Är väl rätt nöjd, med tanke på priset, har dock reklamerat skivstången då den hade två oacceptabla fel, det ena var att den endast vägde 18,7kg, vilket är mer än de avvikande 5% man kan få räkna med, sedan så var ena "hållaren" den som är 50mm och kullagrad där man lastar på vikterna, den var lite smalare på ena sidan så att viktklämman inte kunde nypa åt, den var alltså inte jämt cylindrisk eller hur man nu kan förklara det. Går ju bra att köra bänk och böj, men mer explosiva övningar som frivändningar osv blir lite drygt då vikterna kan åka fram o tillbaka på ena sidan.

Ang skivstången så hade dom fått en ny leverans nu, men även denna misstämde något viktmässigt, typ 19kg istället för 20kg, de skulle få en ny leverans i slutet av mars, och det är den jag hoppas på. Jag kanske är lite kinkig, men jag vill ha det så bra som möjligt då jag förhoppningsvis inte ska köpa några fler skivstänger på ett tag, vill att det ska bli så bra som möjligt.

Jag tycker personligen att lättringen är lite för oräfflad på vissa delar av skivstången, fungerar nog perfekt om man använder remmar/kalk. Men upplevde de som att jag tappade greppet lite i framförallt bänkpressen tex. Det är olika grad av hur pass grov räfflingen är, finns som olika områden, typ grövst där man håller för marklyft, sedan lite mindre räfflad längre ut.


Viktskivorna var helt okej, men vill höjja en varningen finger för dessa, viktmässigt är de bra, vägde dem och de skiljde max 200g på den som skiljde som mest från den angivna vikten, vilken anses som lite då dessa inte är kalibrerade.
Men de luktar sjukt mycket gummi, har tvättat dem i flera omgångar, samt haft dem på vädring på balkongen ett par gånger, och de luktar fortfarande en hel del, (bor i lägenhet vilket gör det till ett problem om det luktar däckfabrik här), men lukten ska försvinna med tiden.
Är det någon som sitter inne på något tips på hur man får bort gummidoften effektivt? Tips mottages tacksamt! =)

Joni på strengthshop.de har varit mycket tillmötesgående och hjälpsam, snabb med svar osv. Hoppas att nästa leverans de får av skivstängerna levererar =) annars så får jag överväga att köpa någon annan stång, typ rogue eller något.


//
Viktor

Konstruktion
2013-02-26, 06:08
Kan ge dig ett starkare grepp tror jag, finns ju t.ex. Fat Gripz som man kan sätta på tunnare stänger för extra jobb. Så att den är grövre är väl knappast ett minus i alla fall.

rememberence
2013-02-26, 11:02
Tjabba.

Har fått hem allting nu och tänkte lämna några synpunkter.

//
Viktor

Grym "recension", återkom gärna när du fått den nya stången :)

z_bumbi
2013-02-26, 11:20
Inte för att vara överdrivet negativ men om den första omgången var kass och den andra också är det så vad talar för att den tredje omgången är bättre?
Klarar de t ex inte av att svarva en cylinder, vilket de flesta klarar av med en vanlig metallsvarv och några timmars instruktioner, så skulle jag ärligt talat hellre avbeställa och lägga några tusen mer på en bra stång på en gång. Så himla billigt var det inte.
Vi har fyra totala skräpstänger på gymmet (det var inte vi som köpte in dem) som efter ett halvår glappar så mycket i lagren att man kan använda dem som maracas. Det är också den enda riktiga användningen man kan ha dem förut att ha dem som ankare och klubben har ingen båt.

rememberence
2013-02-26, 11:28
Det är också den enda riktiga användningen man kan ha dem förut att ha dem som ankare och klubben har ingen båt.

Jag kan tänka mig att dom används som någon sorts konstinstallation där man uttrycker frustrationen och ilskan i ett avskräckande exempel med hjälp utav dom? Dörrstopp? Galg-hängare?

Vattenflaska
2013-02-26, 11:46
Jag håller med dig där, blev riktigt förvånad att skivstången inte var mer akkurat viktmässigt, tydligen så var det bara min stång som haft problemet med att sången var ocylindrisk på ena sidan. strengthshop erbjöd att skicka en ny del, samt kompensation/avdrag på priset. Men jag tror att jag alltid skulle störa mig vetskapen om detta, valde därför att vänta på nästa leverans.

Ja, det vet jag inte än, annat än att dom har varit i kontakt med tillverkaren som ska ha lovat rätt vikt i nästa leverans, så problemet är ju uppmärksammat. Avviker den mycket även då, så kommer jag att leta vidare, kanske Roguebar eller någon liknande.

Anledningen till att jag valde denna var ju att den var smal som en eleiko 28mm, ska klara 680kg (de flesta andra i denna prisklass har typ rankad för 320kg), sedan livstidsgaranti gjorde att jag valde denna. Det är ändå ett ganska högt steg prismässigt till nästa kvalitetsnivå. Som student så var denna kompromiss bäst.

Haha, det lät ju värre, men som jag skrev så är jag inte så orolig för sådant i och med livstidsgarantin. Den ska vara gjord för att klara av att släppa den högt, osv.

Payter
2013-02-26, 12:48
Sluta länka såna sidor! Hittade farmers walk grejer jag vill ha!

Vattenflaska
2013-04-29, 20:49
Nu har han fått hem en ny leverans av skivstängerna, väger in på 19,8kg, det måste väl anses vara acceptabelt för en icke kalibrerad skivstång?