handdator

Visa fullständig version : internationell skivstång vs skolstång


Vattenflaska
2012-12-26, 20:55
Hejsan.
Jag håller på att bygga upp mitt eget hemmagym nu och funderar på vilken skivstång jag skall köpa. Budgeten är begränsad så tyvärr har jag inte råd med någon Eleiko eller liknande. Har kollat begagnatmarknaden ett par månader nu utan att hitta något till vettigt pris. Har sökt på olika sidor där de säljer träningsutrustning, både svenska sidor, men även från typ tyskland osv, men att hitta ett "billigt" skivstångsset med bumperplates verkar svårt. Någon som har något tips?

Jag har nyss skaffat ett powerrack med chinsräcke samt dipställ, jag har även romerska ringar, bänk och hantlar sedan tidigare. *flex*

Jag funderar mer och mer på att skaffa mig en längre skolskivstång dvs. 220cm så den passar racket eftersom jag har 158kg i skolvikter (25mm) sedan tidigare, detta skulle bli mycket billigare, då jag är student så vore det bättre för tillfället, även om jag vet att jag någon gång kommer att vilja ha en internationell skivstång.


Internationella skivstänger är kullagrade vilket skolskivstången inte är, vad jag har hittat iallafall. Finns det skolskivstänger som är kullagrade?

Vid vilka övningar vill man ha denna funktion? Jag förstår givetvis vid frivändningar samt marklyft att det underlättar, men i bänk och böj, kommer jag att sakna denna funktion då? Hur pass begränsad kommer jag att bli om jag köper en skolskivstång som ej är kullagrad istället för en int. skivstång?

NNIF
2012-12-26, 20:57
skaffa rejäla saker direkt, mitt råd

Vattenflaska
2012-12-27, 20:31
Jo är helt överens att man ska ha rejäla grejer, jag kommer att skaffa int skivstång nån gång, men är det en dum idé/dålig kompromiss att skaffa en skolskivstång på 220cm tillsvidare? Det blir ju så mycket billigare om jag kan använda de vikter jag har, då klarar jag mig med att lägga ut runt 600kr på skivstången, mot typ närmare 3-5000kr om jag ska skaffa int skivstång och bumperplates.