handdator

Visa fullständig version : Svårt att växa utan benträning?


Axl
2004-02-13, 09:13
Sökte men hittade inget om detta...

Det jag undrar är alltså om kroppen strävar efter att vara något symmetrisk? Är det lättare att växa på överkroppen om man tränar ben samt vice versa?
Har ju sett biffiga rullstolsburna personer så jag förstår ju att det är möjligt att bli stor utan benträning.
Och ja jag tränar ben. Och nej jag har inga planer på att sluta träna ben :-)

/Axl

Fultjack
2004-02-13, 09:19
iom att du använder hela kroppen då du böjjer så borde du juh växa lite mer, sen har det väl hormonutsöndrig att göra åxå, tror jag..

King Grub
2004-02-13, 11:34
Övningar som involverar stora delar av kroppens muskelgrupper samtidigt har en oöverträffad hormoneffekt på hela kroppen, och befrämjar därför tillväxt överallt. Speciellt knäböj. ;)

Åse Columbus
2004-02-13, 12:41
Originally posted by Axl
Sökte men hittade inget om detta...

Det jag undrar är alltså om kroppen strävar efter att vara något symmetrisk? Är det lättare att växa på överkroppen om man tränar ben samt vice versa?
Har ju sett biffiga rullstolsburna personer så jag förstår ju att det är möjligt att bli stor utan benträning.
Och ja jag tränar ben. Och nej jag har inga planer på att sluta träna ben :-)

/Axl

deras (de rullstolsbundna) nerver till underkroppen är borta....alltså gäller inte resonemanget.....

för att få en riktigt biffig överkropp måste kroppen förstå att den kan bära upp den ...är underkroppen för svag så kommer inte överkroppen att växa till sin optimala storlek...

ett träd växer sig bara stor i grenverket om den har en stark stam.

Assazel
2004-02-13, 12:53
Originally posted by Åse Columbus


deras (de rullstolsbundna) nerver till underkroppen är borta....alltså gäller inte resonemanget.....

för att få en riktigt biffig överkropp måste kroppen förstå att den kan bära upp den ...är underkroppen för svag så kommer inte överkroppen att växa till sin optimala storlek...

ett träd växer sig bara stor i grenverket om den har en stark stam.

Det där tycker jag låter som en saga som inte är påtaglig. Det enda jag köper i resonemanget med benträning för ökning av överkroppen är att fler hormoner utsöndras i byggande syfte. (vetenskapligt)

Annars är det ju de grundläggande muskelbyggande faktorerna som avgör. Ex: du bryter ner dina fibrer i biceps så pass mycket att muskeln "inser" att den måste växa för att orka med samma omgång igen ifall det skulle inträffa. Detta kombinerat med mat och vila borde ju styra den största delen av hur stor din muskel blir.

Nä teorin med grenarna och stammen på trädet, tror jag är helt omöjligt för kroppen att lista ut.

Shadow Warrior
2004-02-13, 13:09
Originally posted by Assazel


Det där tycker jag låter som en saga som inte är påtaglig. Det enda jag köper i resonemanget med benträning för ökning av överkroppen är att fler hormoner utsöndras i byggande syfte. (vetenskapligt)

Annars är det ju de grundläggande muskelbyggande faktorerna som avgör. Ex: du bryter ner dina fibrer i biceps så pass mycket att muskeln "inser" att den måste växa för att orka med samma omgång igen ifall det skulle inträffa. Detta kombinerat med mat och vila borde ju styra den största delen av hur stor din muskel blir.

Nä teorin med grenarna och stammen på trädet, tror jag är helt omöjligt för kroppen att lista ut.

hehe.... klart det går att bygga en oproportionlig och dåligt balanserad kropp... fast jag förstår inte varför någon skulle villja det ;)

För övrigt så är det helkroppsövningarna och basövningarna som stimulerar kroppen mest, så utesluter man underkroppen så utesluter man nästan alla mass/styrke-byggande övningar.

/Shadow Warrior

Åse Columbus
2004-02-13, 13:42
Naturen är nog lite klokare än många tror...den tillåter inte kroppen att bli så obalanserad att den inte kan leva.....det är bara hjänfunktionen som kan bli så till den milda grad obalanserad att man behöver psykvård...rent fysiskt så strävar kroppen med naturens goda minne att få balans i tillvaron...benen måste bära upp kroppen i övrigt ...alltså begränsar benens styrka tillväxten ( om inte nervbanorna är kapade som de e på rullstolsbundna)....

tänk logiskt grabbar ..det brukar ni kunna göra :D

Shadow Warrior
2004-02-13, 15:43
Originally posted by Åse Columbus
Naturen är nog lite klokare än många tror...den tillåter inte kroppen att bli så obalanserad att den inte kan leva.....det är bara hjänfunktionen som kan bli så till den milda grad obalanserad att man behöver psykvård...rent fysiskt så strävar kroppen med naturens goda minne att få balans i tillvaron...benen måste bära upp kroppen i övrigt ...alltså begränsar benens styrka tillväxten ( om inte nervbanorna är kapade som de e på rullstolsbundna)....

tänk logiskt grabbar ..det brukar ni kunna göra :D

Visst håller jag med dej... men kolla bara på folk som tränar på dagens gym så finner du att många är mycket dåligt balanserade.... Såvisst går det att få stora armar utan att träna ben... själv tränar jag dock kroppen som en enhet och det borde fler göra.

/Shadow Warrior

stefannn
2004-02-13, 16:58
men nog faan blir benen starkare när den bär runt på en tyngre kropp ... men att benen skulle tänka nu låtter vi inte överkroppen bli något tyngre förrens vil blir starkare låter i mina örojn otroligt

Jorgen
2004-02-13, 18:08
Originally posted by stefannn
men nog faan blir benen starkare när den bär runt på en tyngre kropp ... men att benen skulle tänka nu låtter vi inte överkroppen bli något tyngre förrens vil blir starkare låter i mina örojn otroligt
Benen "tänker" inte. ;) Kroppen eftersträvar balans, om du tex är olika stark i armarna och tränar båda lika mycket borde inte skillnaden i styrka vara lika stor efter tre år med ditt sätt att tänka? Om du bryter höger arm men fortsätter att träna vänster kommer du att tappa mindre styrka i höger än om du inte hade tränat vänster.

//Jörgen