handdator

Visa fullständig version : Tuberositas Ischiadicum - Underlig smärta


Zibbe
2012-12-26, 11:03
Hej alla kunniga!

Har under en tid till och från plågats utav aktivitetsutlöst smärta runt mitt vänstra sittben. Det uppstod efter att jag under en tid försökt böja progressivt med en mer framåtlutad böjstil och försöka nyttja stretchreflexen i "posterior chain" maximalt i botteläget. Smärtan är ganska specifik för rörelser med en stor abduktion och samtidig flexion i höftleden (bredbenta knäböj, "cossack squats", utfall med steget långt ut åt sidan etc.). Ingen smärta om jag smalnar av stansen i böj och vanliga marklyft känns ingenting.

Ingen smärta när jag spänner eller tränar hamstrings separat, dock så gör det lite ont om jag står upp och tänker "spänn musklerna som om du skall adducera benet" och sedan gör detta hårt. Kan det vara något med Adductor magnus tro?

pezrulezhaakon
2012-12-26, 16:13
Zibbe

Det finns en bursa på sittbenet som kan blivit irriterad. Ischiogluteal bursa. Är smärtan där i det området?

Kan du trycka fram smärtan med fingret?

Sheogorath
2012-12-26, 16:41
Hej alla kunniga!

Har under en tid till och från plågats utav aktivitetsutlöst smärta runt mitt vänstra sittben. Det uppstod efter att jag under en tid försökt böja progressivt med en mer framåtlutad böjstil och försöka nyttja stretchreflexen i "posterior chain" maximalt i botteläget. Smärtan är ganska specifik för rörelser med en stor abduktion och samtidig flexion i höftleden (bredbenta knäböj, "cossack squats", utfall med steget långt ut åt sidan etc.). Ingen smärta om jag smalnar av stansen i böj och vanliga marklyft känns ingenting.

Ingen smärta när jag spänner eller tränar hamstrings separat, dock så gör det lite ont om jag står upp och tänker "spänn musklerna som om du skall adducera benet" och sedan gör detta hårt. Kan det vara något med Adductor magnus tro?

Tror du kan vara rätt på det. Kanske en tendinit eller partiell ruptur/översträckning/bristning.

Zibbe
2012-12-27, 02:35
Zibbe

Det finns en bursa på sittbenet som kan blivit irriterad. Ischiogluteal bursa. Är smärtan där i det området?

Kan du trycka fram smärtan med fingret?

Jag får svara "ibland" på den frågan, vissa dagar är det ömt och andra är det mindre ömt. Vet med mig att det i perioder gör ont att sitta, framförallt på hårda ytor. Det hela debuterade under min tävlingsdeff då majoriteten av "sittfläsket" försvann.

Sitter generellt väldigt mycket under vardagarna, både i förläsningsstol och cykelsadel.

pezrulezhaakon
2012-12-27, 23:40
Zibbe

Jag tippar nog mest på problem med bursan, då du beskriver att smärtan kommer och går och inte är konstant-"aktig".

Muskelbristning/ansträngning/sträckning i adduktor (mangus), är väl inte uteslutet, men skulle nog påstå att smärtproblemet mer sannolikt skulle te sig lite mer konsekvent, och borde göra ont eller märkas av även vid smalare stance.

Bursor blir ju lättare irriterade vid (passivt) tryck, vilket inte adduktormusklerna blir på samma sätt då de inte är särskilt aktiva då du sitter.