handdator

Visa fullständig version : När är det bäst att trycka i sig protein respektive kolhydrater under dagen?


Zolid
2012-12-26, 09:07
Tränar 5-6 gng i veckan och undrar när jag ska smälla i mig maten helt enkelt?. vart/när ger de som bäst effekt att sätta i mig mina cirka 2g protein per kilo. Och när/var ger det bäst effekt att trycka i sig kolhydraterna?

NNIF
2012-12-26, 09:09
ska du äta allt protein på en gång och alla kolhydrater på en gång?

vad tränar du 5-6ggr i veckan?

När tränar du

vad har du för sysselsättning?

Zolid
2012-12-26, 09:16
nej jag äter cirka 5-7 gng per dag så spelar ingen roll när jag får i mig det för egen del. Det mest optimala för att öka i muskelmassa bara. Styrketränar och gör det i princip alltid runt 17.00 efter jobbet. och jobbar som betongare men är inte enormt tungt jobb där jag är nu. Tackar på förhand //Martin

NNIF
2012-12-26, 09:31
ät så att du kan prestrera maximalt på passet, vissa gillar äta innan andra inte. Ät protein och kolhydrater tätt inpå passet (efteråt)

Wiizra
2012-12-26, 09:32
Spelar ingen roll när du äter, men du bör få i dig något post workout

Zolid
2012-12-26, 10:21
okey innan träning är inte lika viktigt då ?. Funderade mest på vad som var optimalt. Och tack så mycket för svaren

NNIF
2012-12-26, 10:31
okey innan träning är inte lika viktigt då ?. Funderade mest på vad som var optimalt. Och tack så mycket för svaren

för vissa funkar det att äta ägg och potatis en timme innan träning, för andra inte (man spyr upp skiten)

Latissimus Dorsi
2012-12-26, 11:18
Rätt bra med kolhydrater innan passet, även lite protein så du presterar bra. Sen protein snabbt efter träningen, sedan en timme.senare vanlig mat.

NNIF
2012-12-26, 11:48
Rätt bra med kolhydrater innan passet, även lite protein så du presterar bra. Sen protein snabbt efter träningen, sedan en timme.senare vanlig mat.

hur påverkar protein innan passet prestationen?

Latissimus Dorsi
2012-12-26, 11:53
hur påverkar protein innan passet prestationen?

Det är jävligt gott och är man mätt och belåten fungerar allt bra. Sen har jag för mig att protein innan träning även det fyller någon slags funktion.

NNIF
2012-12-26, 11:57
Det är jävligt gott och är man mätt och belåten fungerar allt bra. Sen har jag för mig att protein innan träning även det fyller någon slags funktion.

hehe det beror ju på när man menar "innan" träning med, frukost kl 9 är ju innan träning om man kör kl 18 på kvällen ;)

men så vitt jag vet finns det inga vetenskapliga evidens för att proteinintag tätt inpå ett styrketräningspass ger något extra om man ändå tar protein direkt efteråt. Men opti-onanisten inom oss säger ju att protein innan säkert är bra :D

Mollestam
2012-12-26, 13:29
Rejält med kolhydrater innan passet, då du verkar ha ett ganska fysiskt tungt jobb, och sedan glykogenpåfyllnad samt protein efter passet. Så hade nog jag gjort i alla fall, sen om det är mest opti enligt forskningen har jag ingen aning om.

crizzan
2012-12-26, 16:39
Efter tycker jag är viktigast. Gillar inte att äta inom 2h före träningspass för känner mig tung då. Du kan ju dock ta tex EAA eller BCAA med malto precis innan. Annars säger jag lägg mestadels av din mat efter träning.

Zolid
2012-12-26, 17:51
okey, tack så hemskt mycket för all hjälp ;)

Sniggel
2012-12-26, 20:31
Protein är viktigt efter träningen. Det behöver inte vara så mycket som möjligt men iaf en 30g så snart som möjligt för att sen följas upp med mer vid senare tillfälle. Resten kan spridas ut lite hur som helst.
En viss mängd kolhydrat kan vara bra att ha direkt efter träning. Men det är inte säkert det är nödvändigt att skynda sig om man inte tränar samma muskler varje dag.
Utöver detta kan det vara bra att äta något före träning för att det ska kännas bra. Detta är väldigt individuellt och vissa behöver inte äta något alls före träning utan klarar sig på att äta all sin mat för dagen efter träning och inget före.
Men som sagt. Proteinintag snart efter för att optimera proteinbalansen samt minst en gång till innan läggdags. Kolhydrater snart efter om man vill och resten av maten kan ätas lite när som helst, beroende på vad man trivs med.
Allt från all mat i ett enda mål efter träning till kanske 10 mål jämnt fördelade över dagen.