handdator

Visa fullständig version : Äter jag för mycket proteiner?


uuzimaki94
2012-12-25, 22:35
Hejsan gentz and ladies.. :D

Jag vet inte riktigt om jag får i mig för mycket proteiner, har haft en del diskussioner med mina vänner som styrketränar seriöst som jag och haft en del prat om det. Jag har hört att man ska få i sig 2g * sin kroppsvikt, är det sant? vad har ni hört?
Jag ska ge ett exempel på hur min dagliga kost kan se ut och respektive proteiner jag får i mig (inte kolhydrater, vitaminer osv), bara protte...

Mål 1 (frukost): 2-3 dl havregrynsgröt, proteinshake, 2-3 dl mjölk ca ~ 40 g
Mål 2 (mellanmål): 250g kvarg & yoghurt = 18 g
Mål 3 (lunch): ca 200 g kycklingbröstfilé och mjölk ca ~ 25-30 g
Mål 4 (mellanmål): mass fx gainer ~ 20 g
Mål 5 (mellanmål - efter träning): proteinshake ~ 26g
Mål 6 (middag): fisk, kött, fågel ca 200 g med ris, pasta, potatis och mjölk ~ 30 g
Mål 7 (mellanmål): 3-5 ägg ~ 20-35 g
Mål 8 (kvällsmål): 500 g kvarg eller 5 ägg ~ 60 g / 35 g

totalt intagna proteiner ca; 220 - 250 g ~

Hur är det, är det bra att ligga på överskott, om man ligger under beräknade mängden man behöver, vad händer då, bygger man inte nånting eller hur är det?:cool:

Uppskattar tips och råd, tack :) :) :)

RykteT
2012-12-25, 22:39
Vad väger du?

uuzimaki94
2012-12-25, 22:46
Väger 84-85 kg, ca 180 cm lång

NNIF
2012-12-25, 22:49
Väger 84-85 kg, ca 180 cm lång

du äter inte skadliga mängder iaf

man bygger visst på längre intag av protein än 2g/kg kroppsvikt

ceejay
2012-12-25, 22:50
Det är väl okej skulle jag säga. 200g protein kan man tycka räcker i alla lägen.

uuzimaki94
2012-12-25, 22:52
NNIF vad menar du med att man bygger längre intag av proteiner än 2g / kroppsvikt? :P

uuzimaki94
2012-12-25, 22:53
Okej, vet ni förresten hur mycket kroppen kan ta emot proteiner per måltid eller timme? menar om jag pressar i mig 50g proteiner eller 100g proteiner kan kroppen bara ta emot 50g och resterande 50g bara är meningslöst?

RykteT
2012-12-25, 22:56
Okej, vet ni förresten hur mycket kroppen kan ta emot proteiner per måltid eller timme? menar om jag pressar i mig 50g proteiner eller 100g proteiner kan kroppen bara ta emot 50g och resterande 50g bara är meningslöst?

Du tar upp i princip alltihop!

NNIF
2012-12-25, 22:57
NNIF vad menar du med att man bygger längre intag av proteiner än 2g / kroppsvikt? :P

du skrev ju att du tror att 2g protein/kg kroppsvikt är det som krävs för att bygga, det är inte så. Den gränsen är lägre samt beror på många parametrar.

Sedan är det ju så att om man äter mindre än det man behöver så bygger man ju inte, per definition liksom.. men om det är 2g/kg kroppsvikt man behöver.. det beror på som sagt, Livsmedelsverket har jag för mig rekommenderar 1,2 - 1,6 g prot / kg kroppsvikt har jag för mig. Så vilket "teoretiska" värde är det man ska följa?

Okej, vet ni förresten hur mycket kroppen kan ta emot proteiner per måltid eller timme? menar om jag pressar i mig 50g proteiner eller 100g proteiner kan kroppen bara ta emot 50g och resterande 50g bara är meningslöst?

Kroppen tar upp i princip ALLT du trycker i dig.

Proxy
2012-12-25, 22:59
Man får skilja på räcker och vad som är bättre.
Det räcker med små mängder protein, men du lär få bättre resultat av större mängder än så.

uuzimaki94
2012-12-25, 22:59
Okej :) tack

uuzimaki94
2012-12-25, 23:00
Kanske inte angår tråden, men en fråga till er, vad äter ni innan ni går och lägger er? äter kvarg, kesella cottage cheese eller kvarg, är det bra? finns det bättre?

NNIF
2012-12-25, 23:04
Kanske inte angår tråden, men en fråga till er, vad äter ni innan ni går och lägger er? äter kvarg, kesella cottage cheese eller kvarg, är det bra? finns det bättre?

kvarg, kesella ÄR kvarg, sedan kvarg igen, jädra upprepande av saker haha

men proteinet som finns i kvarg och keso (stug-ost) är mycket långsamt och bra, finns knappast något bättre. Ägg är sjysst med, tas upp lite snabbare, annars helt vanlig hårdost men den har oftast ganska mycket fett i sig samt en hel del salt.

Man får skilja på räcker och vad som är bättre.
Det räcker med små mängder protein, men du lär få bättre resultat av större mängder än så.

sedan är ju inte sambandet mellan proteinintag och hypertrofi linjärt samt beror på andra faktorer så som makronutrinetfördelning osv.

Proxy
2012-12-25, 23:06
sedan är ju inte sambandet mellan proteinintag och hypertrofi linjärt samt beror på andra faktorer så som makronutrinetfördelning osv.

Utan tvekan, samt lider troligtvis av en stor del avtagande avkastning.

uuzimaki94
2012-12-25, 23:07
Okej :) Om man käkar lite chips på kvällskvisten vid 21 tiden till en rulle på tv, har hört "NO CARBS AFTER 6" att om man käkar carbs osv så lägger det sig som fett, är det verkligen så jävla skadligt att käka ca 100 g chips på kvällskvisten? något negativt?

vicarious
2012-12-25, 23:11
Okej :) Om man käkar lite chips på kvällskvisten vid 21 tiden till en rulle på tv, har hört "NO CARBS AFTER 6" att om man käkar carbs osv så lägger det sig som fett, är det verkligen så jävla skadligt att käka ca 100 g chips på kvällskvisten? något negativt?

Det stämmer inte.

RykteT
2012-12-25, 23:13
Okej :) Om man käkar lite chips på kvällskvisten vid 21 tiden till en rulle på tv, har hört "NO CARBS AFTER 6" att om man käkar carbs osv så lägger det sig som fett, är det verkligen så jävla skadligt att käka ca 100 g chips på kvällskvisten? något negativt?

Mitt tips är att tänka såhär om ett påstående: "Hade det här varit användbart för människorna för 10 000 år sedan på savannen?"

Det hade inte funkat att en människa då hade lagt på sig mer fett på natten än på dagen då våra ögon är anpassade för solljus...
Slutledning: Broscience!

Sverker
2012-12-26, 07:50
Okej :) Om man käkar lite chips på kvällskvisten vid 21 tiden till en rulle på tv, har hört "NO CARBS AFTER 6" att om man käkar carbs osv så lägger det sig som fett, är det verkligen så jävla skadligt att käka ca 100 g chips på kvällskvisten? något negativt?

Det är inte glukosen i chipsen som sätter sig i fettdepåerna. 100 gram chips är drygt 500 kcal och de kalorierna ska förbrännas. Annars sitter de på mage och höfter.

NNIF
2012-12-26, 08:18
Okej :) Om man käkar lite chips på kvällskvisten vid 21 tiden till en rulle på tv, har hört "NO CARBS AFTER 6" att om man käkar carbs osv så lägger det sig som fett, är det verkligen så jävla skadligt att käka ca 100 g chips på kvällskvisten? något negativt?

skadligt?! 100g chips är typ 550-600 kcal!!! dvs som en "portion" mat!

Det spelar väsentligen ingen roll NÄR man äter, allt överskott (på sikt) lagras som fett!

Kolhydrater lagras som fett om dina glykogendepåer är fyllda, både i muskel och lever

Sen finns det väl inget nyttigt i chips direkt, massa salt och kassa fetter. *popcorn*