handdator

Visa fullständig version : Ska vi diskutera politik på Kolozzeum?


Allan
2012-12-25, 14:46
I Allmänt Forum har vi alltid kunnat prata politik, och med rätt god stämning. Tyvärr ser jag att det håller på att ändras. Folk blir både hotfulla och elaka numera och Kolozzeum är inte samma myshörna som förr.
1. Politiktrådarna, i synnerhet de som handlar om invandring, måste bevakas mycket hårdare för att undvika att forumet översvämmas av de där vanligaste påhoppen om religion, etnicitet, sexuell läggning etc. Och det tar mycket kraft och tid av moderatorerna.
2. Till skillnad från andra, mer korkade forum, är staffen inte anonym här. I en teoretisk förlängning kan staffen få skit för somligt som emellanåt publiceras här. Sånt är inte heller kul.

Därför undrar jag - ska vi stoppa politisk debatt på Kolozzeum? Det vore inte särskilt kul men det blir kanske nödvändigt. Vi ser ju att somliga reggar sig här enbart för att driva vissa politiska frågor, och de gör det hårt, vilket ger en sämre stämning.
I såna fall blir vi ju som andra stora forum, där man helt enkelt inte debatterar sånt, just beroende på ovanstående. Body och SweClockers är väl de som jag närmast tänker på.

Jag släpper en poll här, och det är bara jag som frågar. Jag talar inte på minsta vis för resten av staffen - jag vill bara veta vad medlemmarna tycker

eternallord
2012-12-25, 14:52
Fri debatt men låg toleransnivå för idioter/idioti. Kan nog gott bannas mer när folk går över till personangrepp och dylikt.

dream_theater_
2012-12-25, 14:56
Det kanske vore lättare om ni hade EN tråd där folk får diskutera politik, och EN tråd där folk spyr galla över invandringen. Är det kanske lättare att moderera då? Annars kan ni lika gärna förbjuda allt vad politik heter på Kolo.

Tigerkotten
2012-12-25, 14:58
"Ja, men hårt modererad. Som nu!"

Skulle knappast kalla det hårt modererad i dagsläget.(fast självklart är det säkert massor av saker och ting jag ej ser också)

Tricklew
2012-12-25, 14:59
Överlag så tycker jag att desto mer vi kan diskutera här, desto bättre, men med tanke på den låga nivån som hålls i alla politiktrådar nu så hade jag knappast sörjt om de försvann.

Röstade på: Ja, men hårt modererad.

Control_61
2012-12-25, 14:59
En tråd för politik hade kunnat vara något. Känns lite tunt med bara 1 tråd, men de flesta politiska diskussioner rör ju ändå samma saker för många kolo-användare.

Måsse
2012-12-25, 15:01
en tråd för politik hade kunnat vara något. Känns lite tunt med bara 1 tråd, men de flesta politiska diskussioner rör ju ändå samma saker för många kolo-användare.

+1

pwnyou
2012-12-25, 15:03
Jag röstade på "Ja, men hårt modererad. Som nu."

Robbmeister
2012-12-25, 15:05
Det är inget fel med politiska debatter men jag tycker att några användare borde hålla god ton istället för att komma med personangrepp.

Amfksp
2012-12-25, 15:05
Går det att rösta på hårdare moderering för personangrepp så röstar jag på det.

Loke
2012-12-25, 15:05
Det lama är ju att precis allt som har med samhället att göra nu för tiden spårar ur i en SD-tråd. Detta gör ju att vi i praktiken INTE får utrymme att faktiskt diskutera politik. Det tycker jag är det riktigt irriterande. Fri debatt kräver uppenbarligen hård moderering.

qqq111
2012-12-25, 15:08
Varför skulle man inte få prata om något specifikt? Problemet blir ju bara om folk tvingas läsa/diskutera om sånt dom inte vill, dvs att saker skulle spilla över till andra trådar. Mer fokus på att topic hålls är allt som krävs!

mela
2012-12-25, 15:09
Jag röstade för att ta bort det.
Jag gillar politik och tycker om att diskutera politik, men det fungerar inte på det här forumet längre. Det går till personangrepp och folk blir upprörda helt i onödan.

feyin
2012-12-25, 15:13
Självfallet.

strikt
2012-12-25, 15:15
Hur är upplägget för mods? Har ni en för varje sektion?

Isf, in med någon ny mod på allmänt sektionen som får hjälpa till, är väl mest där saker händer som behöver ett mer vakande öga.

Ronn
2012-12-25, 15:16
Det funkar inte så länge man har uppviglare som bara är med i diskussionerna för att propagera och provocera.

Alternativ två, behåll men med hård moderation, vad innebär det för er moderatorer? Ni säger att det är väldigt hög belastning för er så är det ett rimligt alternativ?

Exdiaq
2012-12-25, 15:17
Det kanske vore lättare om ni hade EN tråd där folk får diskutera politik, och EN tråd där folk spyr galla över invandringen. Är det kanske lättare att moderera då? Annars kan ni lika gärna förbjuda allt vad politik heter på Kolo.

Detta kan vara en idé. Just av den anledningen att jag "bara" har 2 trådar om försvar som jag skriver i titt som tätt. Hade eventuellt nått större publik om jag skapat en ny tråd för varje litet inlägg i debatten, men det hade bara blivit irriterande för alla inblandade.

Invandring/integration borde klara sig på max 2-3st och inte femtioelva stycken om diverse småsaker.

Valde alternativ 2.

cero
2012-12-25, 15:21
Självklart måste man få kunna diskutera politik. Röstade på alternativ 2.

Fordon
2012-12-25, 15:24
Röstade på fri debatt, men hoppas att det reglerna fortfarande gäller (personangrepp et al). In med en till moderator, med tanke på hur stort kolo har vuxit.

Ulvamal
2012-12-25, 15:26
Det är rätt uppenbart att det inte funkar som det är nu. Vissa delar kanske borde kunna/få diskuteras (folkhälsofrågor etc.) men som det ser ut verkar en klick rena nasse-agitatorer verka här. Tyvärr är detta inte isolerat till kolo, utan verkar grassera överallt där man anonymt kan komma till tals om politik. Således troligen en medveten satsning från högerpopulisterna och därmed ett starkt argument för ett förbud.

Andy.da.wohoo
2012-12-25, 15:28
Klart man ska få diskutera politik och allt annat möjligt som kan tänkas komma upp. Dock måste alla användare bli bättre på att rapportera orättheter (personangrepp osv.) direkt. Visst, det är moderatorer och admins som städar bort all skit, men vi användare kan hjälpa till genom att peka på en del av den skit som tyvärr händer.

Så jag tycker att det ska fortsätta som nu.

rooz
2012-12-25, 15:29
Ibland borde det komma ett inlägg te.x "skärpning, begrips" så man ser en viss aktivitet från mods också.

Jag tycker dock vi kan skita i politikdebatter. Mest påhopp och politiska troll. Samt att alla handlar om SD.

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

Ulvamal
2012-12-25, 15:35
Jag tycker dock vi kan skita i politikdebatter. Mest påhopp och politiska troll. Samt att alla handlar om SD.


Ungefär precis så.

"Strange game, Dr Falken. The only way to win is not to play."
- Joshua

pwnyou
2012-12-25, 15:37
Var försiktig med att förbjuda debatter. Då åker åsikterna ner i kloakerna och blir värre. Folk som är genuint intresserade av politik måste bege sig till flashback, och där vet vi hur det ser ut. Folk kommer även att se det som ett sätt att sänka yttrandefriheten och vi vet alla vilket parti det gynnar.

cero
2012-12-25, 15:42
Det är rätt uppenbart att det inte funkar som det är nu. Vissa delar kanske borde kunna/få diskuteras (folkhälsofrågor etc.) men som det ser ut verkar en klick rena nasse-agitatorer verka här. Tyvärr är detta inte isolerat till kolo, utan verkar grassera överallt där man anonymt kan komma till tals om politik. Således troligen en medveten satsning från högerpopulisterna och därmed ett starkt argument för ett förbud.

Är väl knappast så att det har gått överstyr? Är ett fåtal högljudda personer som står för det mesta.

Tricklew
2012-12-25, 15:45
Är väl knappast så att det har gått överstyr? Är ett fåtal högljudda personer som står för det mesta.

Ulvamal är tyvärr en av dom som hjälper till att förstöra diskussionerna, då han alltid ska gå offtopic och idiotförklara alla som inte delar hans åsikter.

ducedo
2012-12-25, 15:49
Skulle gärna se fler politiska diskussioner men liksom alltid, oberoende av anonymitet eller forum, så haglar personliga påhopp och troll. Istället för att faktiskt diskutera fakta och siffror så läggs fokus på epitet såsom offerkofta, vit kränkt man, stenkastande vänstern, efterblivna, IQ-befriade, rasist, idiot, outbildad, arga unga män, nötter, etc, etc.

Ser gärna extremt modererade trådar där man utdelar bestraffningar så fort man använder sig av den här sortens "retorik". Det kräver dock troligtvis en en utökning av antalet moderatorer. Annars känns det ganska meningslöst då det aldrig resulterar i något annat än personliga påhopp och irritation.

Exdiaq
2012-12-25, 15:50
Ungefär precis så.

"Strange game, Dr Falken. The only way to win is not to play."
- Joshua

Uruselt tankesätt enligt mig. SD/SvP och anti-SD/SvP's reaktionära tendenser som verkar förvärras exponentiellt måste tas ner till en nivå där det i alla fall går att diskutera istället för att agera som brittiska överhuset på steroider och amfetamin. Det gör man inte genom att förbjuda, enda chansen är att reglera.

Sen kan man säga att Kolozzeum inte har en skyldighet att ta på sig detta samhällsproblem. Jag tror bara att det kommer bita oss alla i arslet längre fram om båda sidor får bete sig som en skock skadeskjutna babianer samtidigt som den gråa massan i mitten blir allt mindre.

“Two percent of the people think; three percent of the people think they think; and ninety-five percent of the people would rather die than think.” - George Bernard Shaw

Okej
2012-12-25, 15:51
Ja, men kan ni banna ordet rasist? Är så jävla trött på att läsa det, allt från "Jag är inte rasist men..." JA vi normala människor inser att man kan vara kritisk till invandring utan att spara upp till en gaskammare. Till alla jäkla rasist-påhopp från vänstermobben

edit: eller låt Jarod sitta och bevaka tråden hela dagarna och ge honom titeln "Fru Talman" :D

Amfksp
2012-12-25, 15:53
Går ju att genomföra väldigt enkelt med en regel som säger att personangrepp är lika med avstängning.
Som ducedo skriver så används massa påhopp från båda sidor friskt, och antagligen för att dom kommer undan med det.
Sen får ju moderator ha lite känsla och sunt förnuft, men det litar jag på att det är så.

Allan
2012-12-25, 15:57
Nej, Kolozzeum har inte yttrandefrihet. Det är ett modererat forum. Man säger helt enkelt inte vad man vill här. Man håller en hyfsad samtalston.
När det gäller utökning av staffen - ingen av oss som är moderatorer är det för att vi älskar att ta uppkäftigt folk i örat i Allmänt hela tiden. Och vi modererar i alla forum. Kort sagt, vi är på Kolozzeum för att vi är intresserade av kost och träning.

strikt
2012-12-25, 16:10
Ja, men kan ni banna ordet rasist? Är så jävla trött på att läsa det, allt från "Jag är inte rasist men..." JA vi normala människor inser att man kan vara kritisk till invandring utan att spara upp till en gaskammare. Till alla jäkla rasist-påhopp från vänstermobben

edit: eller låt Jarod sitta och bevaka tråden hela dagarna och ge honom titeln "Fru Talman" :D


Ooooh... en avatartext to die for.

Hoppas Jarod tar den :)

andyone
2012-12-25, 16:20
Går det att rösta på hårdare moderering för personangrepp så röstar jag på det.
Det låter ok.


VIsst är det skitmusik, men för att dra en parallell mellan sabaton och SD måste man vara utvecklingsstörd.

Jockefoten
2012-12-25, 16:22
Ja politik ska diskuteras dock måste det modereras betydligt hårdare än i nuläget, och det gäller båda sidorna av debatten. :)

Jaeg
2012-12-25, 16:22
Problemet är väl att en banning ioch varningar nte gör något, är ju bara att regga om sig på under minuten och fortsätta.

stridis
2012-12-25, 16:26
Fri debatt men låg toleransnivå för idioter/idioti. Kan nog gott bannas mer när folk går över till personangrepp och dylikt.

^^Saklig debatt utan personangrepp vore trevligt.

Rikard Jansson
2012-12-25, 16:36
Ja, klart. Om folk inte gillar politik-trådar så behöver de inte gå in där.

Amfksp
2012-12-25, 16:36
Det låter ok.

Jag kör även för fort, det betyder inte att jag tycker det ska vara tillåtet. Eftersom debattklimatet är på ett visst sätt är det enkelt att ryckas med, det betyder inte att jag inte vill se hårdare moderering i framtiden.

Ulvamal
2012-12-25, 16:47
Ulvamal är tyvärr en av dom som hjälper till att förstöra diskussionerna, då han alltid ska gå offtopic och idiotförklara alla som inte delar hans åsikter.

Källa på det?



Uruselt tankesätt enligt mig. SD/SvP och anti-SD/SvP's reaktionära tendenser som verkar förvärras exponentiellt måste tas ner till en nivå där det i alla fall går att diskutera istället för att agera som brittiska överhuset på steroider och amfetamin. Det gör man inte genom att förbjuda, enda chansen är att reglera.

Sen kan man säga att Kolozzeum inte har en skyldighet att ta på sig detta samhällsproblem. Jag tror bara att det kommer bita oss alla i arslet längre fram om båda sidor får bete sig som en skock skadeskjutna babianer samtidigt som den gråa massan i mitten blir allt mindre.

“Two percent of the people think; three percent of the people think they think; and ninety-five percent of the people would rather die than think.” - George Bernard Shaw

Helt riktigt. Men invandringspolitik börjar bli som SPAM.
Vill du diskutera...
....motorcyklar och invandring?
....bilar och invandring?
....hembryggning och invandring?
....barnuppfostran och invandring?

Eller träning och invandring?


Um. Jag villdiskuteraträning, skulle man kunna få det utan invandringstjafs?

Eeeeew! "Yttrandefrihet!" / "Detta måste bemötas!"

Faktum är ju att det upplåts för många arenor för detta tjafs. Inte för få.

Eddie Vedder
2012-12-25, 16:47
Ja, klart. Om folk inte gillar politik-trådar så behöver de inte gå in där.

Läs Lokes svar. Det är ju inte politik utan bara en sur person som vill uppvigla genom en länk till en artikel och inom en sekund är det en invandringstråd. ALLT försök till politisk diskussion drunknar nu. Så den som vill diskutera politik får ju inte utrymme bortsett från 1) narkotika/doping, 2) invandring.

Latissimus Dorsi
2012-12-25, 16:53
Läs Lokes svar. Det är ju inte politik utan bara en sur person som vill uppvigla genom en länk till en artikel och inom en sekund är det en invandringstråd. ALLT försök till politisk diskussion drunknar nu. Så den som vill diskutera politik får ju inte utrymme bortsett från 1) narkotika/doping, 2) invandring.

Kan de inte vara så att dessa två just är heta potatisar? (lol idiomatiskt uttryck i plural).

Vad annars skall man diskutera, det som man finner redan fungerar bra? Men visst börjar trådarna om invandring bli riktigt jävla tjatiga, som att alla följer en och samma mall.

Oxe
2012-12-25, 16:54
Lås debatten till 1-2 trådar, sen principen hellre banna användarna än att låsa trådarna.

Har man inte möjlighet på forumet att tillsätta mods per avdelning ?

Loke
2012-12-25, 16:56
Ja, klart. Om folk inte gillar politik-trådar så behöver de inte gå in där.

Fast grejen är ju att vi som gillar politik tycker läget är rätt hopplöst nu. Tittar man i trådarna så ser man att det inte alls är samma folk som brukar delta i politiska diskissioner där, eftersom det faktiskt inte är politiska diskussioner, det är en massa tjafs och lynchmobbar. Och jag tycker inte ens personangreppen är det jobbiga, det kan jag leva med. Det jobbiga är att trådarna är extremt förutsägbara, det kommer inte fram några genomtänkta ideer eller något sådant, det är enbart kackel.

Du vet, det är som om knäböjshysterin skulle gå för långt i tränignsdelen, alla trådar skulle vridas till att handla om knäböj. Ville man diskutera något annat så var man blind för den verkliga träningen, som var knäböj. Gjorde man något annat än knäböj så var man ett pucko. De som var mest intresserade av träning skulle då hata träningsdelen, för den skulle vara för tråkig.

Rikard Jansson
2012-12-25, 16:57
Läs Lokes svar. Det är ju inte politik utan bara en sur person som vill uppvigla genom en länk till en artikel och inom en sekund är det en invandringstråd. ALLT försök till politisk diskussion drunknar nu. Så den som vill diskutera politik får ju inte utrymme bortsett från 1) narkotika/doping, 2) invandring.

Ja, jo, det förstås. Är inte intresserad av politik-diskussioner öht och förstår inte varför folk vill spendera så mkt tid med att kalla varandra idioter och försöka övertyga varandra om saker när ingen någonsin kommer ändra sig. Men är också emot förbud.

stridis
2012-12-25, 16:59
Kan de inte vara så att dessa två just är heta potatisar? (lol idiomatiskt uttryck i plural).

Vad annars skall man diskutera, det som man finner redan fungerar bra? Men visst börjar trådarna om invandring bli riktigt jävla tjatiga, som att alla följer en och samma mall.

Något av det här kanske:
EU och stolligheterna därifrån.
Militärindustrin, både den egna och Stormakternas
Arbetsmarknaden
Bostadsmarknaden
Direktdemokrati
Uppdelningen av makt i Sverige
Integritet
Brott och Straff
Demografin.

Oxe
2012-12-25, 17:04
vissa forum har man ju en funktion att man måste varit medlem ett visst tag och skrivit några inlägg för att posta i vissa trådar, 3månder och 100 inlägg så tar man ju bort, många troll och folk som enbart vill diskutera vissa allmänt frågor

CrazyJoeDavola
2012-12-25, 17:15
Ta bort Allmänt, det är väl ett träningsforum?

strikt
2012-12-25, 17:18
vissa forum har man ju en funktion att man måste varit medlem ett visst tag och skrivit några inlägg för att posta i vissa trådar, 3månder och 100 inlägg så tar man ju bort, många troll och folk som enbart vill diskutera vissa allmänt frågor

Mer sånt!

olle lindblad
2012-12-25, 17:47
Oxe har en bra idé att spinna vidare på. Om trollen inte fick posta i allmänt förrän de gjort ett visst antal inlägg i träningsdelen och varit reggade en viss tid skulle problemet minska radikalt.

Tricce
2012-12-25, 17:48
Oxe har en bra idé att spinna vidare på. Om trollen inte fick posta i allmänt förrän de gjort ett visst antal inlägg i träningsdelen och varit reggade en viss tid skulle problemet minska radikalt.

+1

Bra förslag.

Okej
2012-12-25, 17:50
Men ne *cry*

Morty
2012-12-25, 17:53
Vore väldigt skönt utan det. Jag tycker att det är jobbigt att behöva se rasismen hela jävla tiden. Tycker att internets rasismtroll kan hålla sig på avpixlat, flashback, realisten, mm, inte här.

lei
2012-12-25, 17:53
Håller med om det, ofta så är det folk som verkar regga sig bara för att propagera i en tråd. Diskussion kan vara kul men jag tror inte så många här är intresserade av vad en person som reggar sig för att skriva att avpixlat är den enda verkligheten och aldrig skriver något mer på forumet tillför särskilt mycket..

Johanss0n
2012-12-25, 17:56
Oxe har en bra idé att spinna vidare på. Om trollen inte fick posta i allmänt förrän de gjort ett visst antal inlägg i träningsdelen och varit reggade en viss tid skulle problemet minska radikalt.

Fast det skulle ju mycket väl kunna leda till att de postade massa meningslösa inlägg i resten av forumet bara för att nå upp till gränsen.

Det räcker med att skapa ett par trådar tex invandring och integration, feminism/antifeminism osv och sedan bara plocka bort och varna den som skapar nya trådar för att diskutera liknande frågor.

Herman H
2012-12-25, 18:19
Fast det skulle ju mycket väl kunna leda till att de postade massa meningslösa inlägg i resten av forumet bara för att nå upp till gränsen.

Det räcker med att skapa ett par trådar tex invandring och integration, feminism/antifeminism osv och sedan bara plocka bort och varna den som skapar nya trådar för att diskutera liknande frågor.

Men då straffar man ju ut sig enligt det normala regelverket ju. Det blir förmodligen väldigt lätt att se om det är ett troll-konto med tanke på förmodat useende på tråd/kommentar.

Jag tycker Oxe har en bra idé, om det nu går att genomföra.

Kung atlas
2012-12-25, 18:36
vissa forum har man ju en funktion att man måste varit medlem ett visst tag och skrivit några inlägg för att posta i vissa trådar, 3månder och 100 inlägg så tar man ju bort, många troll och folk som enbart vill diskutera vissa allmänt frågor

+1

Johanss0n
2012-12-25, 18:43
Men då straffar man ju ut sig enligt det normala regelverket ju. Det blir förmodligen väldigt lätt att se om det är ett troll-konto med tanke på förmodat useende på tråd/kommentar.

Jag tycker Oxe har en bra idé, om det nu går att genomföra.

Nej, du kan ju tex bumpa varenda bildtråd och skriva ser bra ut kör hårt, eller skapa 15 olika trådar där du frågar om vad folk tycker om olika träningsupplägg osv osv

Det vore knappast svårt att göra 50 inlägg på 10 minuter utan att bryta mot några regler.

Jag tror nog att det skulle få bort en hel del, men några skulle garanterat tycka att det vore värt att lägga ned tiden för att få chansen att sprida sina "sanningar".

Olegh
2012-12-25, 18:46
Hellre inte alls än som det ser ut nu.

Det förs liksom ingen dialog, utan det är bara bajskastning på varierande nivå. Stundom högre, stundom lägre.


Jag måste tillägga att jag är alldeles helvetiskt trött på poster som har andemeningen "nu får det var nog!11", eller "öppna ögonen", postade av någon smart jäkel som har genomskådat allt och har sanningen i sin hand.

cero
2012-12-25, 18:47
Oxe har en bra idé att spinna vidare på. Om trollen inte fick posta i allmänt förrän de gjort ett visst antal inlägg i träningsdelen och varit reggade en viss tid skulle problemet minska radikalt.

Väldigt dålig idé. Vissa kanske är här för att enbart diskutera i Allmänt, och då måste man väl få göra det?

När det gäller utökning av staffen - ingen av oss som är moderatorer är det för att vi älskar att ta uppkäftigt folk i örat i Allmänt hela tiden. Och vi modererar i alla forum. Kort sagt, vi är på Kolozzeum för att vi är intresserade av kost och träning.

Finns säkert fler personer som är här för att de är intresserade av kost och träning, och som gärna hjälper till att moderera forumet.

Exdiaq
2012-12-25, 18:50
Väldigt dålig idé. Vissa kanske är här för att enbart diskutera i Allmänt, och då måste man väl få göra det?

Då kan man bege sig till ett annat forum i mitt tycke för det finns garanterat ett överflöd av forum som kan tänkas passa då. Kolozzeum är ett träningsforum, allmänt-delen är bara ett trevligt tillskott.

Oxe's förslag var bra.

Gober
2012-12-25, 18:54
Borde finnas något underforum så man slapp se en ny SD-tråd varje gång man öppnar Kolo. Jag är inte emot att folk ska få starta trådar och diskutera politik, men eftersom alla trådar slutar på samma sätt här på Kolo så hade jag gärna sluppit se skiten.

Allan
2012-12-25, 18:57
Just i den här tråden tänker jag inte moderera särskilt hårt, just to prove my case...

Andy.da.wohoo
2012-12-25, 18:59
Ta bort Allmänt, det är väl ett träningsforum?

Det vore en antilösning. Colosseum är ju ett träningsforum och en mötesplats att träffa likasinnade, vilket man gör i allmänt. Även om det tramsas och flamsas mycket där också.

Beholder
2012-12-25, 19:03
vissa forum har man ju en funktion att man måste varit medlem ett visst tag och skrivit några inlägg för att posta i vissa trådar, 3månder och 100 inlägg så tar man ju bort, många troll och folk som enbart vill diskutera vissa allmänt frågor

Tänkte det jag med. Även fast jag inte har skrivit särskilt mycket själv. Läser mest om träning då jag inte känner att jag kan erbjuda så mycket om träning :-)

cero
2012-12-25, 19:05
Då kan man bege sig till ett annat forum i mitt tycke för det finns garanterat ett överflöd av forum som kan tänkas passa då. Kolozzeum är ett träningsforum, allmänt-delen är bara ett trevligt tillskott.

Oxe's förslag var bra.

Tänk om man nöjer sig med att läsa på träningsdelen, och vill diskutera i Allmänt?

Sen om folk kommer hit för att diskutera i Allmänt, och sedan börjar läsa och lära sig om träning så är väl det jättebra.

Silencer
2012-12-25, 19:05
Folk blir verkligen otrevliga, rent av obehagliga och elaka när politik diskuteras. Visst är det trist. På sätt och viss begränsas ju skadan när det hålls ganska isolerat i "allmänt", men det kanske svärtar ner forumets stämning. Jag skulle definitivt förstå ett förbud. Bryr mig inte så jättemycket för eller mot faktiskt, jag är inte på kolozzeum för att diskutera politik, även om jag ibland inte kan låta bli.

Pudzianovski
2012-12-25, 19:09
Ja, men hårt modererad. Som nu!

Gärna hårdare än nu.

Allan
2012-12-25, 19:11
Jag vill påpeka att vi har ett antal trådar där debattens vågor gått rejält höga, men där nivån ändå är anständig, och folk kan t o m skämta med varandra. Till exempel
Klimathotet är bullshit (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=97214) eller SvD: Starkt stöd för homoäktenskap (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=107645)
Eller så är det bara för att efter tio år på brädan har flera av oss faktiskt redan debatterat varvet runt, kan motståndarna, känner argumenten, och VET vartåt det barkar så snart vissa kliver in.

Lando
2012-12-25, 19:12
Ja, men i så fall med hårdare moderering än idag. Annars inte alls.


EDIT:

vissa forum har man ju en funktion att man måste varit medlem ett visst tag och skrivit några inlägg för att posta i vissa trådar, 3månder och 100 inlägg så tar man ju bort, många troll och folk som enbart vill diskutera vissa allmänt frågor

Det här vore ju lysande.

maximuscle
2012-12-25, 19:14
politik e ett laddat ämne å kommer förmodligen alltid va, men om man inte kan ta andras åsikter så tycker jag man kan hålla sig ifrån dom trådarna, sen behöver det inte finnas 10 olika politik trådar. Man får helt enkelt hålla sig till dom som finns...


tillägg: tycker så klart att folk som reggar konto BARA för att skriva politik har nada att göra här då detta e ett TRÄNINGSFORUM i första hand! och det e träning jag vill läsa å snacka om...

Allan
2012-12-25, 19:15
politik e ett laddat ämne å kommer förmodligen alltid va, men om man inte kan ta andras åsikter så tycker jag man kan hålla sig ifrån dom trådarna, sen behöver det inte finnas 10 olika politik trådar. Man får helt enkelt hålla sig till dom som finns...


tillägg: tycker så klart att folk som reggar konto BARA för att skriva politik har nada att göra här då detta e ett TRÄNINGSFORUM i första hand! och det e träning jag vill läsa å snacka om...

Woo-hoo! En äkta veteran på forumet yttrar sig!

maximuscle
2012-12-25, 19:16
Woo-hoo! En äkta veteran på forumet yttrar sig!


haha :d

alltid läst mkt men som du ser skriver jag sällan ..

Oxe
2012-12-25, 19:19
Väldigt dålig idé. Vissa kanske är här för att enbart diskutera i Allmänt, och då måste man väl få göra det?



Finns säkert fler personer som är här för att de är intresserade av kost och träning, och som gärna hjälper till att moderera forumet.

Man måste inte få göra nånting, admin/mods bestämmer vad man får inte får svårare än så är det inte, och ifall det nu är ett problem att det tar mycket kraft så att göra som jag skrev så skall du debattera nåt socialt som inte är träningsrelaterat(problem område) så skall du varit medlem ett tag då kommer inte folk starta ett nytt konto för att få säga sin åsikt i smyg, blir folk bannade och startar ett nytt så är det karenstid, och inlägg så skall du iaf läsa andra delar av forumet.

Det gör det jobbigare att vara oseriös, eller seriöst intresserad av nånting som inte har med träning att göra.

Detta gäller ju isf "problem" trådar, nystardade trådar kan tas bort direkt och användare varnas ifall man från går det.

Men det kommer ju finnas negativa aspekter med det också, men vill man så gärna skriva jävla razzar eller invandrar patrask så får man vänta blir man bannad så dröjer det minst karenstiden innan man kan göra om det

cero
2012-12-25, 19:24
Sen säljer ju Kolozzeum kosttillskott, och då är det ju bra för försäljningen att så många personer som möjligt tar del av forumet, och inte bara dem som vill snacka träning.

Oxe: Som sagt, är ett fåtal högljudda troll som verkar stå för det mesta.. så att ta bort hela Allmänt-delen eller lägga till massa begränsningar vore löjligt i mitt tycke. Lite hårdare moderering och det är löst!

Oxe
2012-12-25, 19:26
Att 3-4 trådar kräver en sån sak tvivlar jag förändrar försäljningen minimalt

Fishtank
2012-12-25, 19:30
Oxes förslag är utmärkt.
3 månader och 100-150 riktiga inlägg innan man ens kan se allmänt forumet.

Om någon då skulle orka trolla skulle det krävas mycket mer jobb och de skulle vara lättare för admins att plocka.
Att bara moderera hårdare kommer lägga en enorm arbetsbörda på admins i onödan.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Donner
2012-12-25, 19:35
Moderera politiktrådarna med järnhand. Är på kolozzeum för att läsa om träning men även för att läsa och lära i allmänt. Som det är nu blir man lite dummare för var gång man klickar in i en politiskt lagd tråd.

PixelMiner
2012-12-25, 19:37
Problemet är väl att en banning ioch varningar nte gör något, är ju bara att regga om sig på under minuten och fortsätta.

Några andra forum har funktionen att en ny användares postningar måste granskas av mods innan den publiceras. I samband med detta borde mods kunna kolla om e-postadressen verkar vettig och inte bara något påhittat. På så sätt hindrar vi att troll (och spambots) registrerar sig och postar trams.

Sedan tycker jag att Kolo har oftast har en rätt hög lägsta nivå. Visst har man sett att diskussioner spårar ur. Men det brukar oftast räcka med ett tryck på "anmäl" knappen och så är några av våra duktiga mods där och tar folk i örat. Så att förbjuda diskussioner om politik är fel, likaså att stänga ner hela allmänt delen.

Låt oss fortsätta diskutera, skämta och skoja med varandra. Men modda hårt och var inte rädd för att vare sig varna eller banna användare.

En funktion som kan vara värd att titta på är s.k. Hellbanning (http://en.wikipedia.org/wiki/Hellbanning). Dvs då den bannade användaren ser forumet precis som vanligt och hen kan posta som vanligt, den enda skillnaden är att ingen annan ser personens postningar. Användaren vet inte ens om att hen är bannad. På så sätt brukar tråkiga troll inte få mat, svälta ihjäl och dö rätt fort.

Okej
2012-12-25, 19:39
Oxes förslag är utmärkt.
3 månader och 100-150 riktiga inlägg innan man ens kan se allmänt forumet.

Om någon då skulle orka trolla skulle det krävas mycket mer jobb och de skulle vara lättare för admins att plocka.
Att bara moderera hårdare kommer lägga en enorm arbetsbörda på admins i onödan.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Jag gillar inte det förslaget av uppenbara anledningar, jag känner inte att jag har speciellt mycket att tillföra på träningsdelen mer än att skriva något kycklingrecept någon gång i månaden. Jag gillar börs-tråden (ja, den håller mycket bättre standard oftast än rena ekonomiforum) och bild-tråden. Jag kan förstå tanken bakom men att inte ens S-E den innan man nått upp till ert lilla krav, vad är logiken bakom det?

strikt
2012-12-25, 19:39
De som har så stora problem med politiska trådar och är här för att läsa på om träning, skippa de politiska trådarna då?

Någon extra admin tycker jag ändå kan behövas ifall det nu blir för stort jobb, alltid bra med mer folk som är aktiva och kan städa upp ifall det behövs. Ifall nu kolo växt så bra så är det väl dags med lite mer rekrytering.

Hellre mer kontroll från kolo för att hålla en sansad nivå i alla ämnen än att förbjuda ämnen osv.

Donner
2012-12-25, 19:44
De som har så stora problem med politiska trådar och är här för att läsa på om träning, skippa de politiska trådarna då?

Någon extra admin tycker jag ändå kan behövas ifall det nu blir för stort jobb, alltid bra med mer folk som är aktiva och kan städa upp ifall det behövs. Ifall nu kolo växt så bra så är det väl dags med lite mer rekrytering.

Hellre mer kontroll från kolo för att hålla en sansad nivå i alla ämnen än att förbjuda ämnen osv.

Fast problemet är ju att de som vill diskutera politik på en vettig nivå inte kan göra det.

cero
2012-12-25, 19:48
Att 3-4 trådar kräver en sån sak tvivlar jag förändrar försäljningen minimalt

Vad menar du?

Oxes förslag är utmärkt.
3 månader och 100-150 riktiga inlägg innan man ens kan se allmänt forumet.

Om någon då skulle orka trolla skulle det krävas mycket mer jobb och de skulle vara lättare för admins att plocka.
Att bara moderera hårdare kommer lägga en enorm arbetsbörda på admins i onödan.

Sista meningen: inte om man skaffar fler moderatorer. Övertygad om att det finns en del 'veteraner' här som gärna hjälper till med sådant.

Att man ska behöva vänta 3 månader (!) för att kunna skriva något i Allmänt är bara löjligt. Då blir det säkert så att många som är här främst för att diskutera träning registrerar sig på ett annat forum där man även kan prata om annat.

Och som jag skrev förut, finns dem som är här för att lära sig om träning, men känner att det inte finns så mycket att diskutera. Då är det bra att Allmänt finns.

Tyrwing
2012-12-25, 19:50
Vore väldigt skönt utan det. Jag tycker att det är jobbigt att behöva se rasismen hela jävla tiden. Tycker att internets rasismtroll kan hålla sig på avpixlat, flashback, realisten, mm, inte här.

Skärp dig. det är väl precis det här som ska undvikas?
Sluta anklaga folk för rasism när det inte ens stämmer med verkligheten.

Jag röstade för hårdare moderering.
Klart ska det kunna diskuteras men just nu är det bara pajkastning, både från "rasisterna" och multikulti-folket. Några få stackare från varje sida försöker diskutera det hela.

Blir mest besviken på att man ser användare på Kolo som jag sett som vettiga individer via deras träningstips sitta och bete sig som småbarn.

Oxes tips om 100 inlägg är definitivt en bra idé!

andyone
2012-12-25, 19:56
Det räcker med att skapa ett par trådar tex invandring och integration, feminism/antifeminism osv och sedan bara plocka bort och varna den som skapar nya trådar för att diskutera liknande frågor.
Det här, hårdare moderering samt att leta fram ett add-on till forumplattformen som gör det möjligt att blockera trådar vore opti. Som en omvänd prenumeration på en tråd.

???

Profit

Deceiver85
2012-12-25, 20:40
Jag ger mig sällan in i de politiska debatterna längre eftersom nivån tenderar att vara så låg och urspårad (från båda håll), så det kvittar.

Jag menar, varför ens ta debatten med folk vars främsta argument är "RASIIIIIST"/"KOMMUNIIIIIST"?

Hank
2012-12-25, 20:43
Jag ger mig sällan in i de politiska debatterna längre eftersom nivån tenderar att vara så låg och urspårad (från båda håll), så det kvittar.

Jag menar, varför ens ta debatten med folk vars främsta argument är "RASIIIIIST"/"KOMMUNIIIIIST"?

Om du känner att du inte ens kan argumentera ned en person med så dåligt underbyggda åsikter så gör du nog rätt i att inte ge dig in i debatterna.

On topic - Självklart ska det få diskuteras fritt. Politik skapar starka åsikter och personangrepp är en del av spelet. Det är väl inte så mycket att grina över.

Otur
2012-12-25, 21:29
Självklart ska det kunna diskuteras. Men under mer kontrollerade former.
Det känns rätt onödigt att det ploppar upp en ny SD-tråd varje vecka. Som på sikt går ut på precis samma sak. Samma personer säger samma sak.
Det blir aldrig något slut på det, känns det som.

Ge lite fler varningar i allmänt på den delen kanske? Ta bort angrepp som innehåller personangrepp och onödigt trollande i politik frågor. Även om jag själv kan skratta väl åt troll, så gör det knappast saken bättre.

Amfksp
2012-12-25, 21:37
Oxes förslag är utmärkt.
3 månader och 100-150 riktiga inlägg innan man ens kan se allmänt forumet.

Om någon då skulle orka trolla skulle det krävas mycket mer jobb och de skulle vara lättare för admins att plocka.
Att bara moderera hårdare kommer lägga en enorm arbetsbörda på admins i onödan.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Tror snarare oxe menade att vissa politik-trådar skulle kräva det och att man inte fick behandla dessa ämnen utanför dom trådarna.
Inte hela allmänt.

Fishtank
2012-12-25, 21:56
Kanske, fast hela allmänt som på andra forum tycker jag skulle vara bra, väldigt många dec - 12 med noll inlägg här.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Jaeg
2012-12-25, 22:04
Har själv inget emot invandrare men i de flesta trådarna tycker jag faktiskt att det är motståndarna till SD som beter sig illa och inte tillåter att andra tycker annorlunda. Så länge debatterna sköts snyggt och sakligt har jag ingenting emot det oavsett vad jag själv tycker, alla har vi olika åsikter baserade på olika erfarenheter. Tycker det har blivit lite väl hård stämning gällande VAD/HUR man ska tänka för att inte idiotförklaras av många medlemmar och jargongen med att förlöjliga andra tillåts allt för mycket.

Tycker att diskussionerna ska få tillåtas men att det införs nolltolerans gällande hånande och smutskastning. Ni får helt enkelt lära er att folk tycker annorlunda än er utan att kalla dem för anus det första ni gör och istället hålla er till ämnet, oavsett diskussion och vilken sida ni står på.

Jaeg
2012-12-25, 22:18
Tycker också det är tråkigt att se hur känslor från vissa trådar följer vidare till andra. Ogillar man någons åsikter gällande något i en tråd så attackerar man vidare i 20 andra trådar och idiotförklarar personen så mycket som bara går. Det tycker jag tillåts allt för mycket med, att känslor styr trådarna istället för ämnet. Vuxenmobbing

gratefuldead
2012-12-25, 23:32
Om du känner att du inte ens kan argumentera ned en person med så dåligt underbyggda åsikter så gör du nog rätt i att inte ge dig in i debatterna.

Varför skulle han göra det när han inte behöver det? Det är ett internetforum där folk kan häva ur sig vad som helst, varför ta en onödig argumentation med en idiot när det är i själva verket är helt oväsentligt? Idioter finns i överflöd.

OnT: Censur är fel, men samtidigt så är det ett träningsforum. Visst, man kan låta bli att klicka på trådarna men det är svårt att bara ignorera. Tycker illa om fler personer på forumet nu än när det diskuterades mindre. Allmänt-delen är överrepresenterade av (i mitt tyckte) idioter och det har blivit helt ointressant. Spenderar otroligt mycket mindre tid på forumet än förut. Det är en tråkigt tendens att det ska övergå från ett näst intill renodlat träningsforum till ett mer allmänt diskussionsforum.

Deceiver85
2012-12-25, 23:36
Om du känner att du inte ens kan argumentera ned en person med så dåligt underbyggda åsikter så gör du nog rätt i att inte ge dig in i debatterna.

On topic - Självklart ska det få diskuteras fritt. Politik skapar starka åsikter och personangrepp är en del av spelet. Det är väl inte så mycket att grina över.

Snälla du, jag var offentlig och aktiv kommun och landstingspolitiker i över två år, jag har tagit min beskärda del av "debatter".

strikt
2012-12-25, 23:51
Varför skulle han göra det när han inte behöver det? Det är ett internetforum där folk kan häva ur sig vad som helst, varför ta en onödig argumentation med en idiot när det är i själva verket är helt oväsentligt? Idioter finns i överflöd.

OnT: Censur är fel, men samtidigt så är det ett träningsforum. Visst, man kan låta bli att klicka på trådarna men det är svårt att bara ignorera. Tycker illa om fler personer på forumet nu än när det diskuterades mindre. Allmänt-delen är överrepresenterade av (i mitt tyckte) idioter och det har blivit helt ointressant. Spenderar otroligt mycket mindre tid på forumet än förut. Det är en tråkigt tendens att det ska övergå från ett näst intill renodlat träningsforum till ett mer allmänt diskussionsforum.

Det är inte så enkelt att du mer eller mindre är tillräckligt upplyst om allt gällande träning numera då, efter att plöjt kolo efter det man är intresserad av så har man ju rätt bra koll, eller vet vart man ska gå för att få den informationen.

Så är ju en naturlig förklaring till att man mer läser trådar som inte berör träning lika mycket efter man har läst igenom grunderna så säga.

sweetkarolina
2012-12-26, 00:06
Mina 5 cent är att kolo är (ska vara) ett forum för träning, tävling och kost. Men jag tycker det oftast är det ovidkommande som tar överhand. Med det sagt skulle jag inte sakna "allmänt"-debatterna.
Tvärtom så kanske det skulle vara ett lyft för övrig mer relevant verksamhet. Och jag ser det inte som censur, det finns forum som tillåter den debatten. Kanske tom forum som riktar in sig på politisk debatt. Men kolo är ett träningsforum.

Skickat från min LT15i via Tapatalk 2

Stoltz
2012-12-26, 00:22
Fast det är sanning med modifikation att påstå att Kolozzeum är endast ett träningsforum.

Hur många har inte fått galet med hjälp i Allmänt med helt andra saker i sina liv? Allt från att inte kunna få upp toalettdörren, till att komma ur en svacka som hållit på att ta kål på personen i fråga.

Det är mer än ett träningsforum, men med det inte sagt att det är ett politiskt forum. Men jag tycker att allmänts förmåga att både hjälpa och diskutera ger ett stort djup till forumet.

Jag skulle vilja se ännu hårdare moderering kring just politiska och religiösa trådar. Nu har vi många som snarare argumenterar retorik än religion, men pajkastningen ser jag gärna att man kickar ut direkt vid första tillfälle.

Fyllot
2012-12-26, 00:24
Utan allmänt skulle 50% av medlemmarna försvinna så varför knyta säcken bara för att en minoritet inte har något att diskutera på politisk nivå? Personangrepp och blaj kommer alltid finnas i trådar oavsett vad det handlar om.

Okej
2012-12-26, 00:36
Jag tror många här inne tänker för smalt. Problemet är inte att allmänt finns, att plocka bort allmänt för att några personer inte sköter sig är inte problemet. Det är lika dumt som att amputera bägge benen för att en tånagel växer inåt, eller att förbjuda all fordonstrafik för att ett fåtal skadas per år.

Vad är problemet? Hitta det, ta bort det och förhindra att det kommer tillbaka. Enligt mig är problemet att vissa användare spårar ur och för ett korståg för sin åsikt här. En lösning skulle kunna vara att helt enkelt låta mod/admin plocka bort personerna utan problem, för precis som folk nämnt här, Kolozzeum är inte Flashback och yttrandefrihet råder inte här, vilket också ger mod mer makt.

När problemen är borta behöver man hindra att dom kommer tillbaka. Man skulle då kunna införa någon sorts verifiering för att regga. Typ som att skriva in sitt mobilnmr. få ett sms med en kod som man verifierar med. På det sättet hindrar man att samma person reggar sig 100 gånger och gamla medlemmar som sköter sig skadas inte eftersom dom redan är registrerade.

Det är givetvis en kostnads-/tidsfråga att införa något sådant system men det är en idé och jag är säker på att någon smart person kommer på något sätt att lösa detta.

För som sagt, enligt mig ligger problemet på enskilda individer, subproblemet är att dom kan återkomma utan problem och utan fördröjning.

Sen kommer ett problem till, vad är tillåtet i de här trådarna?

filmjölk
2012-12-26, 00:51
Får jag föreslå något hitåt innan ni pekar med hela handen?

"Kolozzeum är i första hand ett träningsforum och vill inte förknippas med frågor som inte är politiskt korrekta, var vänlig att försök avstå ifrån att diskutera: Sverigedemokraterna, rasforskning, rasism, terrorism, Lars Wilks, antisemitism, anti-islamism, haschlegalisering, porr, antifeminism, positiv inställning till sexköp, positiva sidor av doping eller förhärligande av droger.

Innan du postar, ställ dig själv frågan: "Är det här politiskt korrekt?" Är svaret på den frågan: "Nej!" tänk då igenom en gång till innan du postar. Givetvis har du rätt till din åsikt, men vi vill undvika dålig stämning på forumet och det finns andra ställen där du kan föra den diskussionen.

Dessa frågor skapar ofta en otrevlig stämning på Kolozzeum och för att komma tillrätta med detta har vi valt att försöka begränsa dessa diskussioner, det kan tyckas odemokratiskt, och det kanske det är, men det är den enda lösningen vi kan komma på för att kunna göra Kolozzeum till ett trevligare forum att vara på. Vi ber om ursäkt för ev. obehag detta åsamkar.

Moderatorerna förbehåller sig rätten att helt enkelt plocka bort trådar och/eller inlägg med dylika diskussioner, utan förvarning, oavsett "urspårningsgrad".


/mvh Kolozzeum-staffen. "


Jag är själv både gravt islamofob och nog rasist med, och deltar i många av de diskussionerna, men jag tycker att visst, de skapar en kass stämning på forumet och det finns andra platser att diskutera de frågorna på än här.

Olegh
2012-12-26, 00:55
Det har ingenting med "politisk korrekthet" att göra.

Sniggel
2012-12-26, 01:54
Ja, jo, det förstås. Är inte intresserad av politik-diskussioner öht och förstår inte varför folk vill spendera så mkt tid med att kalla varandra idioter och försöka övertyga varandra om saker när ingen någonsin kommer ändra sig. Men är också emot förbud.

Folk ändrar sig faktiskt. Jag har modifierat min åsikt i många frågor de senaste 10 åren. Detta är mycket tack vare politiska diskussioner i olika sammanhang.

Tigerkotten
2012-12-26, 02:23
Utan allmänt skulle 50% av medlemmarna försvinna så varför knyta säcken bara för att en minoritet inte har något att diskutera på politisk nivå? Personangrepp och blaj kommer alltid finnas i trådar oavsett vad det handlar om.

Instämmer att om allmänt försvann, så skulle forumet tappa många användare. Men däremot om man ej fick diskutera politik längre så tror jag inte summan skulle gå ner.

Fishtank
2012-12-26, 03:11
Politik är nog de enda trådar jag orkar läsa noga förutom vissa prenumererade numera så jo politikdiskussionerna behövs.
Själv tycker jag nivån på kolo är mycket högre i politiska frågor än andra forum och därför orkar jag läsa kolo.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Eddie Vedder
2012-12-26, 09:07
Kan de inte vara så att dessa två just är heta potatisar? (lol idiomatiskt uttryck i plural).

Vad annars skall man diskutera, det som man finner redan fungerar bra? Men visst börjar trådarna om invandring bli riktigt jävla tjatiga, som att alla följer en och samma mall.

Jo givetvis är det därför men det ändrar ju inget. Men jag kan ju erkänna att just de två förstås var en överdrift. Vi kan ju istället säga att ALLA diskussioner som man med god vilja kan vrida till en "Jävla Sverige!!!" diskuteras. Oavsett om det handlar om en lögn att Laxå inte tillåter Pepparkaksgubbar av rasistiska skäl eller en lögn om att Sverige förbjudit svarta dockor i Kalle Anka.

Men det finns en skillnad i specifika ämnen så som feminism, doping, cannabis, religion etc. och det är att de får vara ganska fria till diskussion om sakfrågan i någon mån. Och att det faktiskt ofta finns en hel del givande dialog från intelligenta människor. "Invandringstrådar" finns ju knappt egentligen, det är snarare ALLA diskussioner bortsett från några få som blir till trådar om invandringen. Och det är knappast smarta människor som diskuterar i dialog utan korkade människor som propagerar i monolog. Och det är alla de här urspårningarna om och om och om igen som är ett väldigt problem och det blir en ond cirkel eftersom fler hittar hit enbart i syfte att förstöra ännu fler diskussioner med sina propagandamonologer.

Folk ändrar sig faktiskt. Jag har modifierat min åsikt i många frågor de senaste 10 åren. Detta är mycket tack vare politiska diskussioner i olika sammanhang.

+1

Jag har modifierat, utvecklat och till och med helt ändrat åsikt i många ämnen tack vare goda argument och ny information.Det är ju en självklarhet att jag inte har åsikter som är huggna i sten och orubbliga om bara min debattör/mina debattörer är bra. Jag har även modifierat, utvecklat ändrat andras åsikter och idéer. Den som påstår att folk aldrig ändrar sig pratar nog mest baserat på sin egen inskränkthet i så fall.

Johanss0n
2012-12-26, 11:05
Varför göra svårare än det är?

Det allra smidigaste måste ju vara att skapa ett underforum till allmänt, då kan de som är livrädda för muslimer/sverigedemokrater hålla sig där, och de som bara vill skriva gulliga saker i babbla-tråden eller titta på halvnakna tjejer slipper se dessa trådar.

Alla blir nöjda och glada med minimal arbetsinsats.

Tolkia
2012-12-26, 11:14
Varför göra svårare än det är?

Det allra smidigaste måste ju vara att skapa ett underforum till allmänt, då kan de som är livrädda för muslimer/sverigedemokrater hålla sig där, och de som bara vill skriva gulliga saker i babbla-tråden eller titta på halvnakna tjejer slipper se dessa trådar.

Alla blir nöjda och glada med minimal arbetsinsats.
Det här tycker jag är ett ganska bra exempel på vad det är som inte fungerar. Det gäller f.ö. inte bara invandringsdiskussionerna utan brukar även komma till synes när personangrepp generellt, eller beteende kring folks bilder problematiseras. Så snart någon kritiserar sluggerbeteenden (slå vilt omkring sig i alla diskussioner, allt är OK för "man har rätt till sin åsikt") är den personen överkänslig och bör hålla sig till att skriva "gulliga saker i babbla", alternativt är den personen "politiskt korrekt" (se t.ex. filmjölks inlägg ovan) och har därmed straffat ut sig oavsett vad diskussionen från början handlade om. Vill man ha frihet för den egna åsikten - oavsett vad den är - måste man även acceptera frihet för andra åsikter. Oftast vill man ju inte ha full frihet för sina motståndare att kasta bajs, och då är det lämpligt att belägga även sig själv med restriktioner när det gäller hur mycket bajs man får kasta.

Kolozzeum skiljer sig egentligen inte så mycket från samhället i övrigt här, tycker jag. Det finns inget sammanhang där man kan vara helt ocensurerad i alla lägen.

Eddie Vedder
2012-12-26, 11:38
Varför göra svårare än det är?

Det allra smidigaste måste ju vara att skapa ett underforum till allmänt, då kan de som är livrädda för muslimer/sverigedemokrater hålla sig där, och de som bara vill skriva gulliga saker i babbla-tråden eller titta på halvnakna tjejer slipper se dessa trådar.

Alla blir nöjda och glada med minimal arbetsinsats.

Det här tycker jag är ett ganska bra exempel på vad det är som inte fungerar. Det gäller f.ö. inte bara invandringsdiskussionerna utan brukar även komma till synes när personangrepp generellt, eller beteende kring folks bilder problematiseras. Så snart någon kritiserar sluggerbeteenden (slå vilt omkring sig i alla diskussioner, allt är OK för "man har rätt till sin åsikt") är den personen överkänslig och bör hålla sig till att skriva "gulliga saker i babbla", alternativt är den personen "politiskt korrekt" (se t.ex. filmjölks inlägg ovan) och har därmed straffat ut sig oavsett vad diskussionen från början handlade om. Vill man ha frihet för den egna åsikten - oavsett vad den är - måste man även acceptera frihet för andra åsikter. Oftast vill man ju inte ha full frihet för sina motståndare att kasta bajs, och då är det lämpligt att belägga även sig själv med restriktioner när det gäller hur mycket bajs man får kasta.

Kolozzeum skiljer sig egentligen inte så mycket från samhället i övrigt här, tycker jag. Det finns inget sammanhang där man kan vara helt ocensurerad i alla lägen.

Först och främst håller jag med Tolkia i det hon skrev men jag vill också tillägga att jag verkligen inte vill ha ett underforum med anarki. Dels vill jag inte ha Flashback 2 och dessutom kommer det ju oundvikligen smitta av sig på övriga delar också. Vilken extremist skulle nöja sig med extremistforumets diskussioner? Det här är min åsikt både i egenskap av medlem på forumet och i egenskap av moderator. Även om jag inte skulle vara det senare så skulle jag må dåligt om forumet urartade.

pwnyou
2012-12-26, 11:41
Jag har ett förslag till lösning.

Vi skapar några trådar, typ:
- Den stora tråden om integration och invandring
- Den stora tråden om narkotika och dopning
- Den stora tråden om skatter
- Den stora tråden om brott och straff
- Den stora tråden om EU
- Den stora tråden om jämställdhet och feminism

I trådarna gäller nolltolerans mot personangrepp och argument på extremt låg nivå. Minsta lilla "Idiot!", "Rasist!", "Kommunistsvin!" etc resulterar i avstängning av nystartad medlem med 0 poster, och i 1 varning mot etablerad medlem. Vad som gäller ska stå i trådstarten.

Man får inte starta egna trådar om politik. Då blir den borttagen och man blir tillsagd. Händer det en gång till innebär det avstängning för användare med 0 inlägg och varning för etablerad medlem.

Diskuterar någon dessa frågor i någon annan tråd än politiktrådarna blir det avstängning för nystartad medlem med 0 poster och 1 varning mot etablerad medlem.

Skulle det funka?

Johanss0n
2012-12-26, 11:45
Det här tycker jag är ett ganska bra exempel på vad det är som inte fungerar. Det gäller f.ö. inte bara invandringsdiskussionerna utan brukar även komma till synes när personangrepp generellt, eller beteende kring folks bilder problematiseras. Så snart någon kritiserar sluggerbeteenden (slå vilt omkring sig i alla diskussioner, allt är OK för "man har rätt till sin åsikt") är den personen överkänslig och bör hålla sig till att skriva "gulliga saker i babbla", alternativt är den personen "politiskt korrekt" (se t.ex. filmjölks inlägg ovan) och har därmed straffat ut sig oavsett vad diskussionen från början handlade om. Vill man ha frihet för den egna åsikten - oavsett vad den är - måste man även acceptera frihet för andra åsikter. Oftast vill man ju inte ha full frihet för sina motståndare att kasta bajs, och då är det lämpligt att belägga även sig själv med restriktioner när det gäller hur mycket bajs man får kasta.

Kolozzeum skiljer sig egentligen inte så mycket från samhället i övrigt här, tycker jag. Det finns inget sammanhang där man kan vara helt ocensurerad i alla lägen.

Först och främst håller jag med Tolkia i det hon skrev men jag vill också tillägga att jag verkligen inte vill ha ett underforum med anarki. Dels vill jag inte ha Flashback 2 och dessutom kommer det ju oundvikligen smitta av sig på övriga delar också. Vilken extremist skulle nöja sig med extremistforumets diskussioner? Det här är min åsikt både i egenskap av medlem på forumet och i egenskap av moderator. Även om jag inte skulle vara det senare så skulle jag må dåligt om forumet urartade.

Nu tror jag att ni missförstod mig rätt ordentligt, det jag förespråkade var bara ett underforum för politik eftersom det är den typen av trådar som folk stör sig mest på/skapar dålig stämning.

På det viset måste man ta ett beslut om man vill se dessa trådar och de som inte vill se dem slipper det.

Givetvis ska man inte släppa det fritt, om något ska det modereras hårdare än resten av forumet.

andyone
2012-12-26, 11:49
Jag har ett förslag till lösning.

Vi skapar några trådar, typ:
- Den stora tråden om integration och invandring
- Den stora tråden om narkotika och dopning
- Den stora tråden om skatter
- Den stora tråden om brott och straff
- Den stora tråden om EU
- Den stora tråden om jämställdhet och feminism

I trådarna gäller nolltolerans mot personangrepp och argument på extremt låg nivå. Minsta lilla "Idiot!", "Rasist!", "Kommunistsvin!" etc resulterar i avstängning av nystartad medlem med 0 poster, och i 1 varning mot etablerad medlem. Vad som gäller ska stå i trådstarten.

Man får inte starta egna trådar om politik. Då blir den borttagen och man blir tillsagd. Händer det en gång till innebär det avstängning för användare med 0 inlägg och varning för etablerad medlem.

Diskuterar någon dessa frågor i någon annan tråd än politiktrådarna blir det avstängning för nystartad medlem med 0 poster och 1 varning mot etablerad medlem.

Skulle det funka?
Hellre en trådtitel som lyder:

Politik: Integration och invandring
Politik: Narkotika och dopning
Politik: Skatter
Politik: Brott och straff
Politik: EU
Politik: Jämställdhet och feminism

Annars håller jag med dig i inlägget. :thumbup:

Tolkia
2012-12-26, 11:58
Nu tror jag att ni missförstod mig rätt ordentligt, det jag förespråkade var bara ett underforum för politik eftersom det är den typen av trådar som folk stör sig mest på/skapar dålig stämning.

På det viset måste man ta ett beslut om man vill se dessa trådar och de som inte vill se dem slipper det.

Givetvis ska man inte släppa det fritt, om något ska det modereras hårdare än resten av forumet.
Fast problemet är ju inte att det finns ett antal överkänsliga individer som inte kan leva med att det diskuteras politik överhuvudtaget. Problemet är att politikdiskussionerna på senare alltid urartar till förolämpningskaos, i regel drivet av ett litet antal personer, och att politikdiskussioner alltid drivs i en specifik riktning oavsett vad de från början handlade om. Bara i den här tråden bekräftas ju också detta av personer som ÄR intresserade av att diskutera politik, och som nu i praktiken har blivit bestulna på sitt diskussionsutrymme.

Rikard Jansson
2012-12-26, 12:02
Den som påstår att folk aldrig ändrar sig pratar nog mest baserat på sin egen inskränkthet i så fall.

Skräll dig att behöva slänga in en personlig förolämpning när någon påstår något du inte håller med om :)

Tolkia
2012-12-26, 12:10
Jag vill uppmana alla att försöka hålla åtminstone DEN HÄR tråden ren från regelrätta påhopp. Det blir liksom bisarrt, med tanke på diskussionsämnet.

Jag vill också uppmana alla att hålla i minnet att bara för att man inte håller med om vad någon skriver, så betyder inte det automatiskt att det var en förolämpning riktad mot just en själv, att man är kränkt eller att ens yttrandefrihet beskurits. Det finns definitivt flera sidor av problemet vi diskuterar i den här tråden.

Johanss0n
2012-12-26, 12:12
Fast problemet är ju inte att det finns ett antal överkänsliga individer som inte kan leva med att det diskuteras politik överhuvudtaget. Problemet är att politikdiskussionerna på senare alltid urartar till förolämpningskaos, i regel drivet av ett litet antal personer, och att politikdiskussioner alltid drivs i en specifik riktning oavsett vad de från början handlade om. Bara i den här tråden bekräftas ju också detta av personer som ÄR intresserade av att diskutera politik, och som nu i praktiken har blivit bestulna på sitt diskussionsutrymme.

Det där med överkänsliga individer får stå för dig det är inget jag har påstått.

Vad jag anser är att forumet skulle bli bättre av att ha ett underforum för politik.
Precis som man att man har ett underforum för tex kosttillskott, jag skulle tycka det var jäkligt irriterande om det var 700 trådar om proteinpulver i träning/allmänt/whatever, nu kan jag välja att inte gå in där och slipper därigenom se dem vilket i mina ögon gör forumet bättre.
Varför skulle inte detta funka när det gäller politik också?

Det löser man ju enklast genom att i detta underforum ha nolltolerans på förolämpningar/personangrepp med direktbanning som följd.

Tolkia
2012-12-26, 12:18
Det där med överkänsliga individer får stå för dig det är inget jag har påstått.
Jag kan ta på mig den grova feltolkningen av nedanstående och leva med skammen.
Det allra smidigaste måste ju vara att skapa ett underforum till allmänt, då kan de som är livrädda för muslimer/sverigedemokrater hålla sig där, och de som bara vill skriva gulliga saker i babbla-tråden eller titta på halvnakna tjejer slipper se dessa trådar.
I sakfrågan tycker jag inte att ditt förslag adresserar problemet, för problemet som det beskrivs är ju inte att det finns politiktrådar, utan att de som finns ballar ur. Jag tror som Eddie att propagandisterna skulle ha svårt att hålla sig till ett separat underforum; detta inte minst baserat på att vi faktiskt även hittar spår av dem utanför Allmänt.

filmjölk
2012-12-26, 12:21
En annan lösning kanske vore att bestämma (tex) "Allmänt fritt ifrån politik i en månad from 1-31 Januari" Så rensas helt enkelt sådana trådar bort. Sen kanske det har löst sig av sig självt.

Edit: Eller en grövre variant: "Alla uttryck för politiska/ideologiska/religiösa inriktningar som inte är borgerliga eller socialdemokratiska är kort och gott förbjudna att uttrycka på Kolozzeum. Mindre förseelser kommer resultera i en varning eller tillsägelse, grövre övertramp en varning eller ban."

Ronn
2012-12-26, 12:30
I sakfrågan tycker jag inte att ditt förslag adresserar problemet, för problemet som det beskrivs är ju inte att det finns politiktrådar, utan att de som finns ballar ur. Jag tror som Eddie att propagandisterna skulle ha svårt att hålla sig till ett separat underforum; detta inte minst baserat på att vi faktiskt även hittar spår av dem utanför Allmänt.

Ett annat exempel som jag har lagt märke till ett flertal gånger då en politisk diskussion spårar ur så brukar det också resultera i att det poppar upp ett antal politiskt inriktade bilder i bildtråden med något provocerande motiv som i vissa fall även följas upp av diskussion med länkar till politiska sidor.

Det är ofta samma provokatörer som agerar trådarna och man ser ofta efterspelet från en tråd i andra trådar.

Johanss0n
2012-12-26, 12:32
Jag kan ta på mig den grova feltolkningen av nedanstående och leva med skammen.

I sakfrågan tycker jag inte att ditt förslag adresserar problemet, för problemet som det beskrivs är ju inte att det finns politiktrådar, utan att de som finns ballar ur. Jag tror som Eddie att propagandisterna skulle ha svårt att hålla sig till ett separat underforum; detta inte minst baserat på att vi faktiskt även hittar spår av dem utanför Allmänt.

Skillnaden mellan dig och mig är att jag inte lägger någon värdering i att skriva gulliga saker i babbla, jag anser inte att man blir överkänslig eller att ens åsikt skulle vara mindre värd för det.
Min poäng var bara att det är olika användare som skriver kaffe i babbla och som håller på med pajkastning i politiktrådar.

Jag håller inte riktigt med, det verkar vara många som framförallt stör sig på antalet "politiktrådar" i allmänt.

Om problemet är det du anser, dvs att moderatorerna inte klarar av sin uppgift finns det bara tre lösningar:
1. Skaffa fler moderatorer
2. Förbjud nyregisteringar
3. Stäng ned forumet

Amfksp
2012-12-26, 12:35
Jag kan ta på mig den grova feltolkningen av nedanstående och leva med skammen.

I sakfrågan tycker jag inte att ditt förslag adresserar problemet, för problemet som det beskrivs är ju inte att det finns politiktrådar, utan att de som finns ballar ur. Jag tror som Eddie att propagandisterna skulle ha svårt att hålla sig till ett separat underforum; detta inte minst baserat på att vi faktiskt även hittar spår av dem utanför Allmänt.

Det är ju extremt enkelt om man har nolltolerans på politiska diskussioner utanför dom specifika trådarna och samtidigt är hård mot personangrepp i dom trådarna.

Eddie Vedder
2012-12-26, 12:38
Skräll dig att behöva slänga in en personlig förolämpning när någon påstår något du inte håller med om :)

Det var ingen förolämpning. Man dömer andra eftersom sig själv helt enkelt. Det är inte en fråga om åsikter. Det är helt enkelt inte så som du beskriver. Folk ändrar sig visst.

Rikard Jansson
2012-12-26, 12:40
Det var ingen förolämpning. Man dömer andra eftersom sig själv helt enkelt. Det är inte en fråga om åsikter. Det är helt enkelt inte så som du beskriver. Folk ändrar sig visst.

Men fy fan vad arrogant :)

Eddie Vedder
2012-12-26, 12:44
Men fy fan vad arrogant :)

Nu vet jag inte ens om du skämtar. Men om du är seriös så tar jag det igen: Folk ändrar sina åsikter i diskussioner. Alla gör det inte men de flesta med lite vett tar goda argument och ny kunskap i beaktning. Jag är en av dom. Det är alltså inte något man kan ha en åsikt om, det är helt enkelt så att vissa är mer benägna att modifiera sina ståndpunkter än andra. Och det skiljer även för en och samma person beroende på ämne.

Allan
2012-12-26, 12:50
Jag vill uppmana alla att försöka hålla åtminstone DEN HÄR tråden ren från regelrätta påhopp. Det blir liksom bisarrt, med tanke på diskussionsämnet.

Jag vill också uppmana alla att hålla i minnet att bara för att man inte håller med om vad någon skriver, så betyder inte det automatiskt att det var en förolämpning riktad mot just en själv, att man är kränkt eller att ens yttrandefrihet beskurits. Det finns definitivt flera sidor av problemet vi diskuterar i den här tråden.

Ett större problem är ju anonymiteten. Det är HELT uppenbart att alltför många blir dummare i huvudet om de inte riskerar att konfronteras i verkliga livet. Internetkrigare...

Rikard Jansson
2012-12-26, 12:51
Nu vet jag inte ens om du skämtar. Men om du är seriös så tar jag det igen: Folk ändrar sina åsikter i diskussioner. Alla gör det inte men de flesta med lite vett tar goda argument och ny kunskap i beaktning. Jag är en av dom. Det är alltså inte något man kan ha en åsikt om, det är helt enkelt så att vissa är mer benägna att modifiera sina ståndpunkter än andra. Och det skiljer även för en och samma person beroende på ämne.

Nåväl, tror vi missförstod varandra. Jag syftade på ideologiska grundståndpunkter, förutsatt att man inte har okunskap som förhinder.

Eller debatt på internet bland SD'are och folk som inte gillar SD, pick one.

Latissimus Dorsi
2012-12-26, 12:57
Ett större problem är ju anonymiteten. Det är HELT uppenbart att alltför många blir dummare i huvudet om de inte riskerar att konfronteras i verkliga livet. Internetkrigare...

Det gick ju bra här http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=119287 när du försökte lura fram de s.k ''internetkrigarna'' vart t.o.m en höjning i röster för SD.

Ronn
2012-12-26, 13:04
Ett större problem är ju anonymiteten. Det är HELT uppenbart att alltför många blir dummare i huvudet om de inte riskerar att konfronteras i verkliga livet. Internetkrigare...

Samtidigt är ju anonymiteten en trygghet för dom som blivit utsatt för översittare i verkliga livet, så det finns ju flera sidor på det myntet.

Allan
2012-12-26, 13:12
Det gick ju bra här http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=119287 när du försökte lura fram de s.k ''internetkrigarna'' vart t.o.m en höjning i röster för SD.


Vi fick ungefär fyrtio nyregistreringar de dagarna. Nästan alla lade sin röst på SD, och har därefter inte hörts av. Det är också så man måste lära sig att nätet fungerar - får man pisk på ett ställe kan man alltid kalla dit kamrater från andra ställen för stöd. Det är också en sida av att det är så lätt att vara anonym på nätet.
Visst, det är möjligt att det finns människor som undviker offentlighet på nätet för att de kanske utsatts för si eller så tidigare i livet - men det kan knappast vara en ursäkt för att själv bli oförskämd och otidig.
Och vi har problemet med multiregistreringar - att somliga användare reggar både en och fler användare, och därefter ger sig själva stöd i debatten. Tyvärr är inte forumformatet fullödigt för att upptäcka det

filmjölk
2012-12-26, 13:13
Det gick ju bra här http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=119287 när du försökte lura fram de s.k ''internetkrigarna'' vart t.o.m en höjning i röster för SD.

Det kan ju även bero på att Allan har ibland ett sätt att uttrycka sig på i skrift som en del ragear på. Macho, "här sheriffar jag!" och "men-lilla-gubben väx upp!"- retorik slår en del bakut på. Auktoritetsproblem tror jag det kallas. Skulle tro att en hel del av de där SD-rösterna är enbart för att vara tvärtemot Allan.

Latissimus Dorsi
2012-12-26, 13:22
Att high-fiva sig själv är ju bara patetiskt, och håller med dig filmjölk. Men jag känner att en hel del här faktiskt har en geniuin åsikt som är rätt smart och genomtänkt, som de även har IRL t.e.x filmjölk. Så inte alla är tangentsbordriddare.
Och ang. pollen visst fanns det några skummisar där, men även en hel del kända profiler från kolozzeum.

Andy.da.wohoo
2012-12-26, 13:41
Vi fick ungefär fyrtio nyregistreringar de dagarna. Nästan alla lade sin röst på SD, och har därefter inte hörts av. Det är också så man måste lära sig att nätet fungerar - får man pisk på ett ställe kan man alltid kalla dit kamrater från andra ställen för stöd. Det är också en sida av att det är så lätt att vara anonym på nätet.
Visst, det är möjligt att det finns människor som undviker offentlighet på nätet för att de kanske utsatts för si eller så tidigare i livet - men det kan knappast vara en ursäkt för att själv bli oförskämd och otidig.
Och vi har problemet med multiregistreringar - att somliga användare reggar både en och fler användare, och därefter ger sig själva stöd i debatten. Tyvärr är inte forumformatet fullödigt för att upptäcka det

Dethär, om något, är väll ett argument för att begränsa tillgången till allmänt för nyregistrerade användare? Behöver ju inte vara så länge, räcker ju med en vecka eller två.

astrodog
2012-12-26, 13:47
*gäsp* blev en lika tråkig tråd som alla andra politiska trådar *gäsp*

bla bla "jag gillar invandrare" bla bla "våldtäktsstatistik" bla bla "multi kulti pk" bla bla "aftonbladet" bla bla "rasist nazist dödsknarkare"

Jag tycker detta kan stanna på flashback. De är bättre på att moderera sådant. Släng trådarna utan kommentar om ni så vill. Tycker i princip inte att ni ska behöva sköta något annat korrekt än just trådar relaterade till träning, näring och besläktat. Resten dödar ni vid minsta dislike.

Spetälsk
2012-12-26, 14:04
Ett större problem är ju anonymiteten. Det är HELT uppenbart att alltför många blir dummare i huvudet om de inte riskerar att konfronteras i verkliga livet. Internetkrigare...De som utbildat sig på avpixlat och youtube och hittat alla sina sanningar där. samurajer på internet, nollor i vanliga livet. Här försigår inget som kan kallas politiska diskussioner. de raljerande nollorna häver ur sig vad som helst, gör vilka påståenden som helst. Problemet är inte avgränsat till personliga påhopp. såna är inte ok någonstans. men det är inte ok att uttrycka sig generellt nedlåtande om invandrare/araber/muslimer/andra grupper heller. de smutsar ner för att de tillåts smutsa ner. moderera stenhårt och banna stenhårt eller förbjud diskussioner om "politik". ingrodd smuts är svår att få bort.

vilken sport man valt. typutövaren verkar vara en sdsympatiserande steroidmissbrukare, raljant desutom *spy*

Ronn
2012-12-26, 14:12
*gäsp* blev en lika tråkig tråd som alla andra politiska trådar *gäsp*

bla bla "jag gillar invandrare" bla bla "våldtäktsstatistik" bla bla "multi kulti pk" bla bla "aftonbladet" bla bla "rasist nazist dödsknarkare"

Jag tycker detta kan stanna på flashback. De är bättre på att moderera sådant. Släng trådarna utan kommentar om ni så vill. Tycker i princip inte att ni ska behöva sköta något annat korrekt än just trådar relaterade till träning, näring och besläktat. Resten dödar ni vid minsta dislike.

Fast nu verkar det ju finnas ett stort behov av att diskutera politik här så om det kan göras på ett snyggt sätt så är det ju bra om folk kan göra det.

Visst kan Kolo staff bestämma sig att det bara ska vara träning som diskuteras men jag tror inte det skulle vara särskilt positivt för forumet med en sån begränsning, jag tror den frågan var uppe tidigare i tråden också.

Mental
2012-12-26, 14:24
Är detta ett beslut som skall tas av medlemmarna? Vi har inte riktigt insikten i arbetsbelastningen för moderatorer/admin. De förslag som presenterats tycks i många fall öka belastningen på moderatorerna. Önskvärt vore så klart att det kunde skötas på ett konstruktivt och snyggt sätt. Men att vädja till sunt förnuft tycks inte ha fungerat hittills.

En lösning vore så klart hårdare moderering, och ett bra sätt att ta hand om de som återkommer omreggade. Jag antar att ni redan nu har rätt bra koll på vilka som främst är på kollo för att predika och trolla? Jag föreslår att ni rensar flitigt hos de som inte bidrar till detta träningsforum.


Regelstödet finns ju redan.

§4. Alla typer av personpåhopp eller kränkande inlägg är förbjudet. Detta inkluderar även nazistiska, rasistiska och likartade inlägg.


§5. Irrelevanta nonsensinlägg som inte har med forumet eller en diskussion att göra kommer att raderas. Dvs folk som skriver något helt ovidkommande mest för att jävlas eller förstöra, sk. Trolling. Upprepningar leder till varning.

§7. Moderatorer har rätt att ändra/ta bort inlägg utan förklaring om dom anser att inlägget strider mot forumets regler.

Dvs det finns ett stort utrymme för tolkningsfrihet hos moderatorer, och de är bemyndigade av forumreglerna att vidta åtgärder. Dvs personpåhopp, kränkningar och trådar/inlägg som är trolliga kan åtgärdas ganska bryskt.

"Men jag tycker inte jag var personpåhoppande när jag kallade X för idiot" är inte ett argument, det är moderatorns tolkning som gäller. Det framgår tydligt av reglerna.

Min uppfattning är att reglerna är mycket hårdare än vad moderatorerna är. Det finns utrymme för betydligt hårdare tag.

astrodog
2012-12-26, 14:40
Fast nu verkar det ju finnas ett stort behov av att diskutera politik här så om det kan göras på ett snyggt sätt så är det ju bra om folk kan göra det.

Visst kan Kolo staff bestämma sig att det bara ska vara träning som diskuteras men jag tror inte det skulle vara särskilt positivt för forumet med en sån begränsning, jag tror den frågan var uppe tidigare i tråden också.

Fast det är bara några enstaka ämnen som får risgrynsgröten att koka över, typ knark och invandrare. Fast det är lite som med rom och alla debatter leder till dessa. Finns inget negativt med att stoppa skiten så aktivt ni bara kan. Sätt en post-limit och moderera skiten till max utan förklaring ifall ni orkar ens det.

PixelMiner
2012-12-26, 14:44
Vi fick ungefär fyrtio nyregistreringar de dagarna. Nästan alla lade sin röst på SD, och har därefter inte hörts av.

Jag hävdar fortfarande att varje ny användare som registrerar sig måste få sitt första inlägg granskat av moderatorerna innan de blir synliga för resten av medlemmarna. På så sätt minskar man mängden som registrerar konton för att ge sig in i en viss diskussion.

C.E.J.
2012-12-26, 14:56
Jag tycker också det borde vara fortsatt tillåtet att diskutera politik, men skulle gärna se hårdare tag mot översittarfasoner (staffen kan ju läsa härskartekniktråden för att sedan konsekvent ta bort inlägg med dylika tekniker) och tramsinlägg. Inte för att jag själv är oskyldig, men hårdare tag leder förhoppningsvis till att oförbätterliga försvinner, och att vi andra rättar in oss i detta nya led.

strikt
2012-12-26, 15:01
Med ~61k medlemmar och över 720 personer som aktivt tittar på forumet just nu så är det inte konstigt att det blir en massa jobb. Fler moderatorer helt enkelt och lite mer kontroll i vissa ämnen.

pwnyou
2012-12-26, 16:26
Jag tror att det är viktigt att tänka på vad Janne Josefsson säger här:
J0dXT5jAsF8

Vad tror ni händer om alla forum förutom flashback inte längre skulle tillåta folk att diskutera politik?

Mackan58
2012-12-26, 16:27
Cencur- nej tack.

Låt folk diskutera på, så länge man håller dig i rätt forumdel (Allmänt dvs).

Fordon
2012-12-26, 17:10
Argumentet att det skulle bli så stor arbetsbörda för moderatorerna känns inte helt... giltigt. Passar det inte så lämna plats till en ny som inte ser det som en börda att styra och ställa, samt sätt en gräns för X antal (aktiva?) medlemmar per moderator.

Trouble
2012-12-26, 17:16
Känns spontant som att en väldigt stor del av Allmänt skulle försvinna om politik inte diskuterades.

bertbert
2012-12-26, 17:18
Cencur- nej tack.

Låt folk diskutera på, så länge man håller dig i rätt forumdel (Allmänt dvs).

Om alla missbrukar ordet censur på detta vis kommer det snart att helt förlora sin egentliga betydelse. Förstå detta: att man inte får skriva vad som helst på kolo har inget som helst med censur att göra.

För att hålla sig till trådämnet anser jag att det är bra om politikdiskussioner får förekomma, men att nivån måste styras upp rejält. Senaste tidens torpedering från mindre begåvade gaphalsar har fått allmänt att närma sig flashback. Och det är inte något jag tycker kolozzeum ska bli förknippade med.

bertbert
2012-12-26, 17:19
Argumentet att det skulle bli så stor arbetsbörda för moderatorerna känns inte helt... giltigt. Passar det inte så lämna plats till en ny som inte ser det som en börda att styra och ställa, samt sätt en gräns för X antal (aktiva?) medlemmar per moderator.

Jag är evigt tacksam att inte vilken träskalle som helst är moderator.

Fordon
2012-12-26, 17:33
Jag är evigt tacksam att inte vilken träskalle som helst är moderator.

Givetvis behöver en ny moderator hålla lika hög nivå som de nuvarande.

stolpskott
2012-12-26, 17:35
Jag röstade " Ja, men hårt modererad. Som nu."
Fast jag tycker att det behöver modereras hårdare i många fall. I tråden om skitungarna i GBG var det ett par personer som fick härja fritt alldeles för länge.
Förslagen om begränsningar för nya medlemmar låter väldigt bra. Men jag tycker inte att vi ska sätta stopp för politiska diskussioner, än mindre ta bort allmänt helt och hållet som det var snack om tidigare i tråden. Jag skulle tveklöst lämna kolo då, även om jag läser ibland i andra underforum så är det endast i allmänt jag är aktiv. Jag tror inte jag är den enda.

Amfksp
2012-12-26, 17:36
Ökat antal medlemmar-->ökade intäkter från reklam, borde inte vara svårt att ge en moderator några spänn för att rensa trådar.

bertbert
2012-12-26, 17:40
Givetvis behöver en ny moderator hålla lika hög nivå som de nuvarande.

Men det gör ju också rekryteringsprocessen långsam. Inbillar jag mig iallafall. Nåja, det kanske är en annan diskussion.

Fordon
2012-12-26, 17:44
Men det gör ju också rekryteringsprocessen långsam. Inbillar jag mig iallafall. Nåja, det kanske är en annan diskussion.

Det gör väl inget? kvalité framför kvantitet så blir det bättre allt eftersom :)

Gober
2012-12-26, 18:04
Kolozzeums forum hör samman med en butik/företag. Vad tycker ägaren av företaget om att folk trillar in i trådar med janOlsson-användare som skriker ut sitt hat mot invandrare? Det är ganska hårda regler när det gäller doping då jag antar man inte vill förknippa företaget med doping. Men det kan väl inte vara allt för bra reklam med trådar fulla av främlingsfientlighet och hat? För någon som tittar in på Kolo för första gången kan man ju nästan tro att det är Flashback man hamnat på, på sistone har det i alla fall känts lite så.

Bara lite funderingar, gillar man inte en del trådar kan man ju givetvis undvika att läsa.

Tycker nog fortfarande att ett underforum där man får regga sig vore bra för alla som har politik istället för träning som största intresse.

MrBoris
2012-12-26, 18:15
Jag tycker det ska vara fritt fram med politik-trådar, och andra trådar för delen, är man inte intresserad av vad som skrivs i dem/har tröttnat ut på någon specifik person, läser man dem inte. Enklare än så kan det väl inte bli?

filmjölk
2012-12-26, 18:20
Flera av våra mods var ju hyfsat flamsiga innan de blev just mods. Jorgen levde väl rövare en del (?), Allan blev tom. bannad, Piranha var roligt barnslig som få. Så att någon är en "träskalle" nu behöver inte betyda att de skulle missköta en moderatorpost.

Jag själv hade sett det som en stor ära och styrt upp efter bästa förmåga och dragit ner trollandet med 95%.

Rikard Jansson
2012-12-26, 18:44
Jag tycker jag och filmjölk borde vara moderatorer.

Allan
2012-12-26, 18:55
Jorgen levde väl rövare en del (?), Allan blev tom. bannad,


Nope.

Spetälsk
2012-12-26, 19:57
Jag är själv både gravt islamofob och nog rasist med, och deltar i många av de diskussionerna, men jag tycker att visst, de skapar en kass stämning på forumet och det finns andra platser att diskutera de frågorna på än här.

Jag själv hade sett det som en stor ära och styrt upp efter bästa förmåga och dragit ner trollandet med 95%.Ja men du är ju precis en sån person man vill ha som moderator på ett trevligt forum för oss som är intresserade av träning. hur funkar det på ditt jobb kan man gnälla och snacka skit dagarna i ända och sprida otrivsel och ändå komma ifråga när en chefsbefattning blir ledig? bekräfta nu vad vi vet genom att opponera mot den dåliga liknelsen :)

filmjölk
2012-12-26, 21:28
Ja men du är ju precis en sån person man vill ha som moderator på ett trevligt forum för oss som är intresserade av träning. hur funkar det på ditt jobb kan man gnälla och snacka skit dagarna i ända och sprida otrivsel och ändå komma ifråga när en chefsbefattning blir ledig? bekräfta nu vad vi vet genom att opponera mot den dåliga liknelsen :)

:/ Jag tror faktiskt att jag bidrar en hel del till forumets trevlighet - annars hade jag vart bannad för länge sedan. Jag har dessutom som vana att försöka ignorera personangrepp så jag svarar helt enkelt att mitt jobbs/mina jobbs natur i sig omöjligjör gnällande och skitsnack ifrån min sida. Jag är fö. väldigt omtyckt av mina patienter och brukar komma överens med kollegor, men inte chefsmaterial då jag helt enkelt värdesätter min fritid mer än mitt arbete.

Liknelsen är kass för att en moderatorstatus mer är som ett vaktjobb än ett ett chefsjobb. Dessutom borde du förstå att jag inte på fullt allvar verkligen tror att jag får bli moderator - men det hade nog vart kul och jag är övertygad att jag hade gjort ett bra jobb som det.

Sniggel
2012-12-26, 22:20
Du passar nog bättre som vanlig medlem filmjölk. Hoppas du fortsätter vara kvar här på sikt :)

Latissimus Dorsi
2012-12-26, 22:23
Vore kul att få rösta fram en moderator i allmänt. Helst någon som vart med ett tag, och inte JanOlsson eller hans svärson.

Rikard Jansson
2012-12-26, 22:25
Vore kul att få rösta fram en moderator i allmänt. Helst någon som vart med ett tag, och inte JanOlsson eller hans svärson.

En gång varje år, samt rösta ut en varje år. ^^

Stoltz
2012-12-26, 22:26
Du passar nog bättre som vanlig medlem filmjölk. Hoppas du fortsätter vara kvar här på sikt :)

Många tror att trevlig medlem = bra moderator. Det är sällan nödvändigtvis så, finns ju anledning till att sådant pack som Nitro blev mod (Skojar, love ya :D)!

Mental
2012-12-26, 22:51
Regel nummer 1 vid väljande av moderator, välj inte en som anmäler sig som frivillig. :D

Fatalist
2012-12-27, 17:24
För många trådar spårar ur i "SD-debatten". Ge alla integrations- invandrar- och SD-debattanter en tråd att härja i och förbjud snack om detta i övriga trådar är mitt förslag. Naturligtvis ska ni som staffar inte behöva lägga ned så mycket energi som jag antar läggs ned idag på alla urspårningar som handlar om ovan nämnda ämnen.

feyin
2012-12-27, 17:47
Det känns ju dumt att begränsa bara en viss typ av ideologi/synsätt till en tråd. Varför får integrationsfrågor bara en tråd medan annan politik får diskuteras vartsomhelst? Skapa Den stora politiktråden imo.

Allan
2012-12-27, 18:04
När det gäller just debatt om integration/invandring har de frågorna en märklig förmåga att dyka upp i precis alla andra politiska debatter på Kolozzeum. Vill vi diskutera RUT, så nog dyker det upp invandring. Handlar det om barnomsorg eller äldreomsorg så givetvis - efter ett par sidor är det dags igen.
Det tar mycket tid helt enkelt, och det räcker inte med att stoppa in fler moderatorer.

Fatalist
2012-12-27, 18:14
Det känns ju dumt att begränsa bara en viss typ av ideologi/synsätt till en tråd. Varför får integrationsfrågor bara en tråd medan annan politik får diskuteras vartsomhelst? Skapa Den stora politiktråden imo.

Om modsen tycker att det är en bra idé kan modsen isåfall slänga upp en poll där folket får tala: en stor politiktråd, eller en stor sd/integrations-tråd. För modsens del är bägge lösningar en förbättring mot dagsläget och ingen känner sig tystad.

Fyllot
2012-12-27, 18:17
Jag upplever att oavsett vart man vänder sig så är det just integration/invandring etc som majoriteten faktiskt pratar om. Då får ni nog ta och bannlysa all politik om ni vill komma åt "problemet".

stolpskott
2012-12-27, 18:33
Jag upplever att oavsett vart man vänder sig så är det just integration/invandring etc som majoriteten faktiskt pratar om. Då får ni nog ta och bannlysa all politik om ni vill komma åt "problemet".

Bara för att många gillar att diskutera invandring innebär det inte att det är det enda som finns att diskutera. Problemet är ju att någon nämner SD eller invandrare i en politisk fråga, och så dyker det upp ett par hetsare upp och pang så leds diskussionen in på något ingen vill diskutera, förutom det fåtal som medvetet leder diskussion åt det hållet.

Skapa "Den stora tråden om integration/invandring" och var stenhårda med varningar/ban om folk postar om sånt utanför den.

Eddie Vedder
2012-12-27, 18:47
Då får ni nog ta och bannlysa all politik om ni vill komma åt "problemet".

Nej det behöver vi inte alls. Det handlar om Kolozzeum och inte samhället i övrigt.

Fyllot
2012-12-27, 18:50
Det handlar om Kolozzeum och inte samhället i övrigt.

Hur ska ni göra då, slänga alla trådar som har minsta antydan på integration eller SD? Enda sättet att hålla "nyregistrerade" borta cofffee

Allan
2012-12-27, 18:52
Vi har inte bestämt nånting. Just nu lyssnar vi på vad medlemmarna tycker. Och du demonstrerar ytterligt tydligt dilemmat.

Eddie Vedder
2012-12-27, 18:54
Hur ska ni göra då, slänga alla trådar som har minsta antydan på integration eller SD? Enda sättet att hålla "nyregistrerade" borta cofffee

Allan har svarat men det borde ju vara ganska tydligt att vi inte bestämt något.

tjing
2012-12-27, 19:22
Jag skulle säga fri debatt men med hård moderering.

Ame
2012-12-27, 19:23
Jag tycker att det har varit väldigt intressant att läsa politiska debatter här innan, tyvärr så slutar ju nästan varenda tråd numer att handla om SD/invandring vilket är synd då det hämmar diskussioner om andra saker. Inte för att jag är emot att de sakerna diskuteras men nu kommer det ju upp i var och varannan tråd känns det som.
Det skulle dock vara synd om man förbjöd politiska debatter helt.

Man kanske skulle kunna införa en spärr innan man kan posta i allmänt-delen, medlem i två veckor och 15 inlägg som exempel. Visst är det tråkigt med en sådan spärr men det skulle säkert få bort en del problem då det alltid verkar dyka upp en massa ny-reggade i invandringsdebatterna.

Edit: Hård moderering är jag helt för, det borde bannas mer. T ex får några år sedan när samma person fick 2-3 bildtrådar låsta så hade det ju varit bättre för alla om han bannats istället direkt. Dock så kan det ju vara lite kortare straff som några dagar bara om det inte sker upprepat men jag vet inte om det finns någon funktion för att banna någon i x dagar eller om det måste göras manuellt i så fall.

Nordström
2012-12-27, 19:49
Kan ni inte införa ett förbud mot att länka till avpixlat, fria tider och liknande sidor. Det är otroligt irriterande när folk skriver en mening och postar någon länk som allt som oftast inte ens har någon relevans för trådens ämne.

astrodog
2012-12-27, 20:00
Förutom det uppenbara, så välkommen till internet. Så här har debatterna alltid sett ut!

olle lindblad
2012-12-27, 21:37
Förutom det uppenbara, så välkommen till internet. Så här har debatterna alltid sett ut!

Inte här.

1ytrewq
2012-12-27, 22:05
Hade varit bättre om ni kollat vem som uppenbart gör reklam för någon av sidorna. Känns som många av SD-folket är väldigt duktiga på det. Kanske har det med åldern att göra.

Mental
2012-12-27, 22:16
Förutom det uppenbara, så välkommen till internet. Så här har debatterna alltid sett ut!

Nej, faktiskt inte. Uppenbar främlingsfientlighet är relativt nytt för kolozzeum.
Det har så klart alltid funnits, men inte vart lika exponerat då forumet var mindre, intimare och inte lockade uppenbart träningsointresserade på samma sätt.

Oxe
2012-12-27, 22:21
Att folk länkar till sidor som exponerat och dylikt är väl ganska självklart då det stödjer deras syn, och artiklarna som sidorna bygger ju på nånting sen att nån sak här och där är vinklad är ju självklart likväl att det är så på alla som presenterar något.

Sen att folk alltid skall ha källa osv på saker så blir det ju länkat till sidor som presenterar den "fakta" som man vill visa på.

Dessa mer neutrala sidor har inte varit på nätet speciellt länge

1ytrewq
2012-12-27, 22:30
Nej, faktiskt inte. Uppenbar främlingsfientlighet är relativt nytt för kolozzeum.
Det har så klart alltid funnits, men inte vart lika exponerat då forumet var mindre, intimare och inte lockade uppenbart träningsointresserade på samma sätt.

Jag förstår faktiskt inte hur det kunnat öka så mycket.

Finns där ingen information om vad folk röstade på för låt säga..2006? Hade varit kul att kolla. Ju mer SD-folk det kommit in på denna sida, ju mer har kvalitén på inläggen gått ner. Så upplever jag det iaf.

Allan
2012-12-27, 22:36
Förutom det uppenbara, så välkommen till internet. Så här har debatterna alltid sett ut!

Nej. Det är en slagsida som uppstått på Kolozzeum sista tre åren. Och nu är det ett bekymmer.

Hemi
2012-12-27, 22:51
Problemet jag ser är att då "trådarna spårar ur" så är det mest för att samtalsämnet har lämnats för länge sen. Moderatoterna hänger dessutom med i sidospåren och debatterar. Snart blir det tjafs och tråden går inte ens att läsa längre pga att den blir så lång. Tom flashback modereras ju trådarna så att ämnet måste följas och det har jag sett på de flesta andra forum också. Fast kolos moderatorer kanske inte har tid att gå in och styra upp allt, det skulle inte jag heller ha tid med men man ser ju att de joinar in i debatterna hela tiden. Om tanken är fri diskussion så visst. Alternativet är väl hårdare krav med avstängning. Om ämnet lämnas så blir det varning eller ban.

Hemi
2012-12-27, 23:31
Fast då nästan allihopa på kolo som diskuterar politik verkar rösta på SD så blir det ju så tråkigt. Nästan bara en enda fråga i alla politiska debatter. Det är inte kul och kommer nog alltid att vara på gränsen. Tänkte på detta just nu och jag tror jag lägger ned politiken. Har inget att sga om svensk invandring.

Fordon
2012-12-27, 23:32
Problemet jag ser är att då "trådarna spårar ur" så är det mest för att samtalsämnet har lämnats för länge sen. Moderatoterna hänger dessutom med i sidospåren och debatterar. Snart blir det tjafs och tråden går inte ens att läsa längre pga att den blir så lång. Tom flashback modereras ju trådarna så att ämnet måste följas och det har jag sett på de flesta andra forum också. Fast kolos moderatorer kanske inte har tid att gå in och styra upp allt, det skulle inte jag heller ha tid med men man ser ju att de joinar in i debatterna hela tiden. Om tanken är fri diskussion så visst. Alternativet är väl hårdare krav med avstängning. Om ämnet lämnas så blir det varning eller ban.

För att lägga till lite; Trådar håller rätt bra nivå, men efter ett par, tio, timmars frånvaro från kolo så är tråden borta och vissa som diskuterade i den tråden lämnas ovetande utan att ha fått prata klart. Då ligger det nog nära till hands att fortsätta där de slutade ifall ett ämne glider in på det spåret igen.

Det kanske kan vara på sin plats att moderatorerna quotar inlägget som leder till en varning eller ban, samt skriver att det är varning/ban. Lite som i avskräckande syfte och/eller visa vad som är på tok för låg nivå.
Att bara radera trådar och tro att det blir bra så fungerar inte.

Ni som ej håller med får gärna förklara varför samt ge ett bättre förslag.