handdator

Visa fullständig version : Vatten


kellarsp0ket
2004-02-13, 05:10
Tjo. Jag har en del funderingar gällande vatten intag.

1. Efter en lång natts sömn så är jag väldigt dehydrerad när jag vaknar, å måste dricka säkert 2-3 liter innan jag har tryck i kroppen igen. Dvs. jag öser på me vatten på morronen.. beror den här dehydreringen på nåt särskilt som man kan göra nåt åt, lr e d bara så? (ser alltid till att ha bra vätskebalans innan ja lägger mig)

2. Dessutom för att ha bibehållet tryck i musklerna behöver ja massa vatten under dagen,måste pissa rätt ofta. Slutsumman på mitt vatten intag skulle ja tro blir rätt så högt.
Jag är såklart lite orolig för mina njurar, så ja vill väl kunna sänka vätskeintaget så mycke ja kan.. vad är bättre, att dricka små mängder spritt över dagen i medhavd flaska (typ några klunkar var 5-10 minut lr så) lr stora mängder vid lite mindre antal tillfällen (som jag gör nu)?

3. Jag har märkt att, bara för att jag har genomskinligt piss, så har jag inte nödvändigtvis bra vätskebalans.. exempelvis så har ja testat mäta bröstet och benen, vilkas mått verkar reagera rätt kraftigt beroende på vätskebalansen. Jag kan pissa genomskinligt å ha ca. 93cm kring bröstet. Sen kan ja dricka ca 1-2 liter till efter d, å ha mina vanliga 95cm när ja mätar igen. Men för att få d trycket så måste ja dricka en ENORM mängd vatten tycker jag. Vilket jag nämnde i fråga 2. (att ja måste dricka massor under dagen för att få bibehållet tryck)
Kan jag minska mitt behov av vatten på nåt sätt, men ändå ha bra tryck? Mer kolhydrater? *undra* :confused:

Sverker
2004-02-13, 06:29
Stanna upp och tänk efter lite först !!

Börja om från start.
- Ät och drick ( mjölk, juice, läsk etc ) som du brukar göra.
- Drick max 2 liter vatten extra.
- Salta inte maten i onödan. Ät frukt och grönsaker.

Vad du upplever med " tryck " kanske inte alls är något med vatten.
Däremot ser jag en viss risk med att du tömmer din kropp på viktiga mineral istället med allt extra ( onödigt ) vatten.

Bra tryck i träningen når du lättare genom att fylla på med kolhydrat. Med kolhydrat i musklerna kommer vattnet och trycket i träningen.

Ät kolhydrat med relativ lågt GI, m a o pasta och låt krppen återhämta sig några dagar.
Undvik helt enkelt stress !

Snart har du bra tryck !

kellarsp0ket
2004-02-13, 07:18
Originally posted by Sverker
Stanna upp och tänk efter lite först !!

Börja om från start.
- Ät och drick ( mjölk, juice, läsk etc ) som du brukar göra.
- Drick max 2 liter vatten extra.
- Salta inte maten i onödan. Ät frukt och grönsaker.

Vad du upplever med " tryck " kanske inte alls är något med vatten.
Däremot ser jag en viss risk med att du tömmer din kropp på viktiga mineral istället med allt extra ( onödigt ) vatten.

Bra tryck i träningen når du lättare genom att fylla på med kolhydrat. Med kolhydrat i musklerna kommer vattnet och trycket i träningen.

Ät kolhydrat med relativ lågt GI, m a o pasta och låt krppen återhämta sig några dagar.
Undvik helt enkelt stress !

Snart har du bra tryck !

Nu menar jag inte trycket som jag får på gymmet, utan utanför gymmet. Pump när ja tränar finns d gott om kan ja lova!
Hur ska ja förklara d bättre då.. um.. jamen, som ja sa så fastän min vätskebalans till synes är OK när ja pissar, så om ja mäter musklerna vid samma tillfälle så är inte dom full storlek.. utan ja måste fylla på ytterligare. Lite svårt å se om man ökar nåt annars. Dvs. jag känner inte att ja går omkring dygnet runt me tryck i kroppen utan att måsta dricka kopiösa mängder vatten. Därav frågan om d skulle hjälpa att dricka små mängder oftare istället.

Kolhydraterna får jag alltid från ris, pasta, havregryns gröt, mörkt bröd etc. förutom efter träningen, så det är inga problem heller. Jag ökar stadigt på gymmet, så några brister borde jag nog inte ha heller mig.. inga som ja märker av iaf.
Stressar gör ja inte heller.. snarare alldeles för lat. :D
Sen så hade jag ju en annan fråga oxo, om det är naturligt att ha dålig vätskebalans då man vaknar på morronen fast man druckit ordentligt kvällen innan? Och att jag måste dricka 2-3 liter på morronen för att få tryck igen efter att ja ätit frukost.(havregrynsgröt)

Ursäkta om ja låter som en dumstrut.. :smash: ibland pratar man olika språk, uttrycker sig konstigt etc. men ja frågar ju för att ja vill få klarhet i saker. Har frågat en massa här, å lärt mig därefter, så ja e mycket kunnigare nu än för kanske bara ett halvår sen. Anledningen att ja fick uppfattningen om att du tyckte d va dumma frågor var väl förövrigt för kommentaren "Stanna upp och tänk efter lite först !!" .. jag hade faktiskt tänkt en hel del tack. :)

LunaSpice
2004-02-13, 08:10
Sverkers "Stanna upp och tänk lite!" var nog mer än uppmaning än ett sätt att visa att dina frågor var dumma.

Jag håller dock med Sverker. Dina njurar går på högvarv om du pimplar några klunkar vatten var 5-10 minut. 1-2 dl extra/timme räcker gott & väl och din dehydrering under natten beror troligen just på att njurarnas filtration är maximal pga ditt höga vattenintag under dagen. Dock är dehydrering under natten inget ovanligt trots att kroppen utsöndrar hormoner som håller kvar vatten i kroppen. 8-9 timmars sömn gör att kroppen blir mer uttorkad men att du måste vräka i dig 2 liter direkt på morgonen låter inte sunt. Dessutom så har ju kroppen ett maxupptag på 3 dl/10 min (tror jag det är iaf) så att vräka i sig 2 på en gång tjänar ingenting till, det blir bara en full mage.

Kontenta: Drick mindre vatten under dagen, undvik översaltad mat, ha ett glas vatten vid sängkanten som du dricker några kllunkar av ifall du vaknar under natten.

Sverker
2004-02-13, 13:22
Det var inga dumma frågor alls.

Jag ville bara att du skulle glömma tankarna på vattnet och försöka dricka lite mindre.
Gör du det så blir risken mindre att du förlora för mycket kalium, kalcium, magnesium etc och så löser sig KANSKE alla andra frågor samtidigt.

kellarsp0ket
2004-02-13, 15:27
Tack för svaren. :) Å ursäkta om d lät som ja va på dåligt humör imorse när ja skrev.. jag vaknade ofrivilligt kl. 4 på morronen å kunde inte somna om.. :(
Antar att man inte är vid sina sinnes fulla bruk då. :sleep:

King Grub
2004-02-13, 15:30
Originally posted by kellarsp0ket
Tack för svaren. :) Å ursäkta om d lät som ja va på dåligt humör imorse när ja skrev.. jag vaknade ofrivilligt kl. 4 på morronen å kunde inte somna om.. :(
Antar att man inte är vid sina sinnes fulla bruk då. :sleep:

Tala för dig själv! http://www.blackmaxpc.com/avatarsmiles/smiles/fun_84.gif

kellarsp0ket
2004-02-13, 16:51
Originally posted by King Grub


Tala för dig själv! http://www.blackmaxpc.com/avatarsmiles/smiles/fun_84.gif

Jamen! Hade jag lagt mig tidigt å stigit upp kl. 4 hade d ju varit en annan sak.. men nu sovde ja typ bara 3-4 timmar. Innan jag flyttade hemifrån var jag faktiskt en morron tupp.. for å tränade me en polare kl. 4:30 varje morron innan man åkte med bussen te skolan.

Tolkia
2004-02-14, 14:10
Efter en lång natts sömn så är jag väldigt dehydrerad när jag vaknar, å måste dricka säkert 2-3 liter innan jag har tryck i kroppen igen ... ser alltid till att ha bra vätskebalans innan ja lägger mig.
Jag undrar om du verkligen kan bli uttorkad över natten om det är sant som du skriver att vätskebalansen är som den skall innan du lägger dig, förutsatt att du inte står på vätskedrivande mediciner. Eller möjligen är ett fysiologiskt under ... ;) Faktum är att det verar lite häftigt att trycka i sig 3 liter vatten direkt på morgonen; efter en sådan dos skulle jag snarast tippa att det "tryck" du beskriver är ett första klassens ödem. Att kroppsmåtten ökar är ju inte så konstigt, men frågan är vad poängen är med att öka dem genom att fylla upp vävnaderna med vatten (ungefär som när köttförsäljarna injicerar vätska i sina produkter för att få dem att väga - och därmed kosta - mer ...)?
För att hålla en schysst vätskebalans är det bättre att dricka lite mindre lite oftare än en hel tunna på en gång; det leder bara till att du måste springa och pissa hela tiden; vätsketrycket ökar helt enkelt lite för fort, och kroppen försöker komma tillbaka i balans igen så fort som möjligt.

(med viss reservation; experterna får väl rätta mig om jag ljuger)

Diana
2004-02-14, 15:34
Originally posted by LunaSpice
Dock är dehydrering under natten inget ovanligt trots att kroppen utsöndrar hormoner som håller kvar vatten i kroppen.
e ja helt ute o cyklar nu eller KAN de faktum som du nämner, att vatten-kvarhållande hormoner utsöndras under natten, va anledningen till att man(iaf jag) håller mkt mer vatten ju fler tmmar ja sovit, natten efter en ätardag? för ju fler timmar desto mer vatten-hormoner eller?hmm har allti undrat över de fenomenet..

LunaSpice
2004-02-14, 16:16
Originally posted by Diana

e ja helt ute o cyklar nu eller KAN de faktum som du nämner, att vatten-kvarhållande hormoner utsöndras under natten, va anledningen till att man(iaf jag) håller mkt mer vatten ju fler tmmar ja sovit, natten efter en ätardag? för ju fler timmar desto mer vatten-hormoner eller?hmm har allti undrat över de fenomenet..

ADH (antidiuretiskt hormon) utsöndras i cykler under natten. Ju längre sömn desto fler cykler = mindre vätskefiltration i njurarna.

Diana
2004-02-14, 16:29
vabra då va de ett mysterie mindre här i välden!

kellarsp0ket
2004-02-15, 11:13
Jag har lagt av me mitt extrema vatten drickande nu, å jag har redan börjat bli mindre dehydrerad över natten.. muskel måtten är nu lika stora, fast jag inte behöver lika mycket vatten för att få dom uppfyllda.. antar att mina njurar gick på högvarv, därför musklerna blev tömda på vatten snabbare?? vet inte.. d e iaf bättre nu. =) Tack Lunaspice å Sverker för d!!
Träningen gick dessutom bättre än nånsin idag.. har aldrig legat på högre vikter i benpressen förut.. kändes som man var en gud. :D (även om jag kör på pyttevikter än ;))

Diana
2004-02-15, 11:51
va trevligt att de vart bättre! ja va oxå vattenmissbrukare förrut, man har ju allti fått höra att vatten e såå bra o kan man aldri dricka för mkt av, men too much of a good thing leads to a bad.."

John M
2005-03-11, 09:48
Tror att jag har lite av samma problem faktiskt, ibland blir jag tom med törstigare av att dricka vatten och dricker ännu mera *screwy* Aja frå väl ta det lungt med vattendrickandet i framtiden.