handdator

Visa fullständig version : Öka uthållighet i ben


Rabiat
2012-12-24, 21:19
Tjenare!

Efter att ha tränat hårt som fasen under hela hösten lyckades jag ta mig igenom kompetenstest 1 i Krav Maga:n härom dagen. Det var dock på håret, då fysen före tekniktesterna var ruskigt hård, och även om jag tog mig igenom den på ren vilja var det svårt att utföra teknikerna efteråt.

Jag har nu en termin på mig till nästa nivå, där jag är utlovad ungefär fyra gånger så mycket fys. Jag räknar med att hinna komma i tillräcklig form för det, bara jag vet HUR. De övningar vi gjorde senast var grodhopp, burpees, typ squat walks fast med en knät ner till golvet bredvid främre foten vid varje steg och upphopp med böj. Sen var det en massa positionsbrottning och tjafs också, men det handlar nog mer om syresättning och liknande.

Låren var totalt stumma en stund in i passet, och otroligt skakiga. Jag antar att det är mjölksyra det beror på? Vad är det bästa för att göra det lite enklare; att fortsätta öka maxstyrkan med lågrep, eller att växla om till mycket högrep för att försöka höja uthålligheten? Jag väger 90kg och knäböjer ca 120kg 5x5 förresten, om det gör någon skillnad för vilket jag bör sikta på?

Anders The Peak
2012-12-24, 21:39
Pröva på att köra på 90 kg och gör så många reps du klarar. Antar att det kan bli ca 20. Vila ca 4-5 minuter mellan upprepningar som bör bli ca 3-5 gånger för att utveckla matchuthålligheten.

mikaelj
2012-12-24, 21:40
Uthålligheten tror jag är viktigast, även om du har en hel del kvar att jobba på i din knäböj. Uthållighet kräver ingen särskild maxstyrka som sådan.

Rabiat
2012-12-24, 21:49
Tackar! Jag såg någon gammal tråd när jag sökte där z_bumbi rekommenderade att öka maxstyrkan för att då få uthålligheten "på köpet", men det kan ha varit för lite kortare pass än det här.

Henrik L
2012-12-24, 22:00
Jag tror mycket på att man kan få högre uthållighet med maxstyrka, men effekten blir ju mindre och mindre desto starkare man redan är.

Morty
2012-12-24, 22:16
Tackar! Jag såg någon gammal tråd när jag sökte där z_bumbi rekommenderade att öka maxstyrkan för att då få uthålligheten "på köpet", men det kan ha varit för lite kortare pass än det här.

Ja, precis, om varje utfall är med 50% av din kapacitet så blir du tröttare än om varje utfall är på 10% av din kapacitet. Men man behöver riktad träning också, men att öka maxstyrkan är ett bra sätt att få upp reps-tålighet på en bestämd vikt.

svenbanan
2012-12-25, 03:50
Gör några hundra av dessa om dagen. Grotesk träningsvärk utlovas.

http://www.mattfurey.com/hindu_squats.html

Hobbes
2012-12-25, 08:15
Först ut stort grattis till bedriften:bow:

Har en rejäl bakgrund inom kampsport men har bara tränat Krav Maga och det är en bra sport!

Hur som helst min helt anekdotiska kunskap och träning som gett mig uthålliga ben har innefattat följande:

(Utöver mark och benböj)
EyfWQLWSMX4

Den sortens träning samt rejält med backträning med packning. Scramblar mycket i bergen och då kommer ju träningen naturligt, packning på ryggen och sen upp, upp, upp för berg. Kondition och styrka kommer på posten.

Det är inte ett CrossFit pass så innan någon avfärdrar det så kommer det från Mountain Athlete som tränar alpinister och klättrare.

Rabiat
2012-12-25, 11:53
Först ut stort grattis till bedriften:bow:

Har en rejäl bakgrund inom kampsport men har bara tränat Krav Maga och det är en bra sport!

Hur som helst min helt anekdotiska kunskap och träning som gett mig uthålliga ben har innefattat följande:

(Utöver mark och benböj)
EyfWQLWSMX4

Den sortens träning samt rejält med backträning med packning. Scramblar mycket i bergen och då kommer ju träningen naturligt, packning på ryggen och sen upp, upp, upp för berg. Kondition och styrka kommer på posten.

Det är inte ett CrossFit pass så innan någon avfärdrar det så kommer det från Mountain Athlete som tränar alpinister och klättrare.

Åh herregud, om inte det där ger uthålliga ben tror jag inget gör det... Jag tar det som att högreps är det som gäller även enligt dig, tack! :)

Hobbes
2012-12-25, 12:05
Åh herregud, om inte det där ger uthålliga ben tror jag inget gör det... Jag tar det som att högreps är det som gäller även enligt dig, tack! :)

Det var så lite så. Se mitt inlägg som ett komplement till det som redan sagts. Jag tror själv på uthållighet via egen kroppsvikt och konditionsträning. Du beskrev kompetenstestet såsom burpees och dylikt, mycket flås skadar inte tillsammans med högreps med den träningen jag visade dig i klippet.