handdator

Visa fullständig version : Är det bara jag eller?


Garnax
2004-02-13, 00:50
När jag bänkar eller kör hantelpress så greppar jag inte runt stången\hanteln utan låter tummen vara tillsammans på
samma sida som fingrarna och inte under

Tycker detta grepp ger bättre tryck i bröstet och blir betydligt tyngre än att "låsa ihop" vikten med tummen.

Startade med att jag tyckte att det tog för illa och kändes
som jag bara använde armarna för att trycka upp vikten.
genom att flytta tummen så får jag pressa mer och
efter det kommer träningsvärken i bröstet också.

(Då det är tungre på detta vis tvingar jag i slutet att ändra om tummen och fatta "ordentligt" för att tvinga upp vikterna
sista reppsen sista settet.)


Ser dock sällan\aldrig att andra gör det...är det bara jag?
Finns det några problem med att göra på detta vis?

//Garnax

Pez
2004-02-13, 01:48
Originally posted by Garnax
När jag bänkar eller kör hantelpress så greppar jag inte runt stången\hanteln utan låter tummen vara tillsammans på
samma sida som fingrarna och inte under

Tycker detta grepp ger bättre tryck i bröstet och blir betydligt tyngre än att "låsa ihop" vikten med tummen.

Startade med att jag tyckte att det tog för illa och kändes
som jag bara använde armarna för att trycka upp vikten.
genom att flytta tummen så får jag pressa mer och
efter det kommer träningsvärken i bröstet också.

(Då det är tungre på detta vis tvingar jag i slutet att ändra om tummen och fatta "ordentligt" för att tvinga upp vikterna
sista reppsen sista settet.)


Ser dock sällan\aldrig att andra gör det...är det bara jag?
Finns det några problem med att göra på detta vis?

//Garnax





Gör samma sak själv i vissa pressövningar.. men hur jag gör i bänk vetefan.. det kommer av sig självt.

Problem?
Tja.. när du börjar komma upp på lite högre vikter kan det ju vara vanskligt att inte ha full kontroll över stången..
*rulla rulla av den lilla hand..ner i bröstet trilla lilla stången...* :D

/pez

Jense
2004-02-13, 02:03
sådär håller jag i bänken också.. men inte i hantelpressen av ngn anledning..

även i de flesta övningar för bröst

aldrig i axelövningar dock.. vet inte varför. känns bra

Herkulez
2004-02-13, 06:34
Gubbe på gymmet kör så, 2 år sen så tappa han 160kg på bröstkorget så bröstbenet gic av......behöver jag tillägga att han fick ont

nordland
2004-02-13, 06:46
Originally posted by Herkulez
Gubbe på gymmet kör så, 2 år sen så tappa han 160kg på bröstkorget så bröstbenet gic av......behöver jag tillägga att han fick ont

en utav pressarna på vårt gym tappade även han stången i bröstet. Tror det var 170 på stången vid tillfället. Inget hände som tur var. Detta berodde dock på att stången blivit böjd, och rullade ur greppet.

Axl
2004-02-13, 08:26
Samma. Skönare att hålla alla fingrar på samma sida av stången. For moi that is.

/Axl

Björn S
2004-02-13, 08:52
(Ha inte R och K på detta tangentbodet ä i solan)

jag hålle unt stången, fösöe ama siten u stången vaje gång :-) änne lite säme balans om jag inte hålle så.

Garnax
2004-02-13, 13:45
Naturligtvis kan den ramla ur den kupade handen, men när man ska trycka riktigt tunga vikter kanske det inte är att rekomendera
eller en passare kan vara bra.

Ett annat sätt som går också OM man absolut inte vill låta vikten ligga i en kupad hand är att låsa ihop handen med tummen
men att inte knyta ihop näven runt stången utan vara lite
mer avslappnad i handen och sen pressa...

Jaja men då finns det flera som inte läser vikten med tummen,
det var juh kul att höra.

//garnax

z_bumbi
2004-02-13, 15:09
Förstår inte hur man kan krama åt om stången om man inte har tummen på "rätt" sida? I alla fall jag lyfter mer om jag kramar stången rejält än om jag bara håller lite löst och med tumlöst grepp blir det svårt att få någon kraft i greppet.

Att det sen är en betydligt ökad risk att man tappar stången och slår ihjäl sig har väl alla redan fattat så där väljer man väl själv men tänk på de runtomkring som ska ta hand om resterna också.

Shadow Warrior
2004-02-13, 15:32
Jag brukade köra med tummen över förut, men jag läste nyligen en bra atikel på nätet (som jag glömt bort adressen till).
Poängen med artikeln var i allafall att det både var dumt och onödigt att köra med tummen på sama sida som fingrarna.

Den enda övning det verkligen är funktionellt i är ju omvända curls.

/Shadow Warrior

Herkulez
2004-02-13, 15:33
Originally posted by Shadow Warrior
Jag brukade köra med tummen över förut, men jag läste nyligen en bra atikel på nätet (som jag glömt bort adressen till).
Poängen med artikeln var i allafall att det både var dumt och onödigt att köra med tummen på sama sida som fingrarna.

Den enda övning det verkligen är funktionellt i är ju omvända curls.

/Shadow Warrior

men provar du aldrig vad som känns bäst utan läser bara i tidningar? en fråga bara.....

Shadow Warrior
2004-02-13, 15:40
Originally posted by Herkulez


men provar du aldrig vad som känns bäst utan läser bara i tidningar? en fråga bara.....

I dom flesta tidningarna rekomenderar dom att man kör med tummen över i bänkpress tex. Men eftersom jag sällan kör bänk så har jag inte brytt mej om att prova. Brukade dock köra det i Oh-press men jag upptäcke att det gick lika bra utan.

För övrigt så läser jag inte så mycket BB tidningar, då dom ändå inte innehåller någon vettig info.

/Shadow Warrior

goodspeed
2004-02-13, 15:43
Originally posted by Shadow Warrior


I dom flesta tidningarna rekomenderar ...

[FÖLJT AV]

För övrigt så läser jag inte så mycket BB tidningar, då dom ändå inte innehåller någon vettig info.

Är ganska motsägelsefullt och hårt sagt av någon som inte "läser så mycket BB tidningar".

/Shadow Warrior

Garnax
2004-02-13, 15:44
Du kramar juh om stången med fingarna emot handflatan fast du har tummen på samma sida som fingrarna...

Du förlorar kraft i armarna och då tycker jag det sliter mycket hårdare på bröstet.

Men som sagt att ha tummen över och lätta lite på greppet så
ger det liknande effekt...

Kul att se att folkhar olika uppfattningar och olika resultat...

//garnax

Hnke
2004-02-14, 01:44
Jag kör vanligt med tummen på "andra sidan"

Originally posted by Feeble
(Ha inte R och K på detta tangentbodet ä i solan)

jag hålle unt stången, fösöe ama siten u stången vaje gång :-) änne lite säme balans om jag inte hålle så.

om du inte hade R och K, hur Faen kunde du då skriva det i den första meningen??

Edit: Stavfel

goodspeed
2004-02-14, 10:18
Originally posted by Hnke
Jag kör vanligt med tummen på "andra sidan"



om du inte hade R och K, hur Faen kunde du då skriva det i den första meningen??

Edit: Stavfel

Han klippte å klistrade, tänk lite.