handdator

Visa fullständig version : Träna mage/vader


zyzzchest
2012-12-24, 11:56
Efter att ha läst på en massa om träning har jag kommit framm till att det i stort sätt är helt onödigt att träna mage och vader, eftersom, magen får tillräckligt med stryk från tunga mark och böj, och vaderna verkar som de inte kan växa, utan det är genetiken som styr. Har bland annat läst ett inlägg i Traningslara, skrivet utav vedder.

vad säger ni? ::)

Doolie
2012-12-24, 12:11
Jag säger skitsnack men det är bara min åsikt.

zyzzchest
2012-12-24, 12:12
Ska kanske börja köra båda två då, :)

amazingwanderer
2012-12-25, 20:35
vaderna har jag hört samma sak, dels att det är genetiskt men även att eftersom de utsätts för sådan konstant påfrestning så krävs det såpass hård träning för att de ska ge resultat att vi inte klarar av att gå gå igenom den barriären då vadträning skulle ge resultat pga utmattning och/eller smärta. är du ute efter hypertrofisk träning på magen (tvättbräda eller 8-pack) så bör du nog träna den separat, om det bara är styrka ska den tränas mer än tillräckligt vid tunga lyft i andra övningar då det handlar om maxstyrka och hur många situps du orkar med inte spelar stor roll då.

Henrik L
2012-12-25, 21:53
Jag är faktist rätt så stolt över mina vader, i proportion till resten av min kropp tycker jag verkligen att det är en "välutvecklad" muskel. En jävla massa marsh-träning, intervaller i sandbackar och mycket löpning är nog svaret på det. Hopprep ger nog samma resultat som vanlig löpning.

Magen tränar iaf jag separat, precis av samma skäl som jag tränar grepp-styrka separat. Förr eller senare kommer det att vara den "svaga" länken annars och hindra mig att utvecklas i vissa övningar.

Vunnis
2012-12-25, 21:55
Ska kanske börja köra båda två då, :)

Vände fort. =)

NNIF
2012-12-25, 22:13
gå mycket i branta uppförsbackar = bästa vadträningen?

http://traningslara.se/vaderna/ (var joel som skrev det inte nicklas)

annars mage, vadå får tillräckligt med tränings i böj och mark, tillräckligt för vad? Jag kör mark och böj 4-5ggr i veckan och kör mage utöver det (tunga viktade situps samt viktade plankan).

bighulken
2012-12-25, 22:15
Kör vader stenhårt!!....för att kunna gå i shorts med stolthet på sommaren......lol.
men krävs lite speciell träning,för dessa muskelgrupper som används hela tiden,typ magen-vader-ländrygg osv...
tex,mark ligger man int å kör 5x12r. utan mindre reps å fler set i stället,och tungt.
samma på vader,måste vara tungt å kanske max 12-15-20 reps,men många set.jag brukar ibland köra vader i 1.5 timme.iofs så har jag vader på 50cm för tillfället,men vill ha de större i volym.
mao:självklart ska man träna dessa muskelgrupper,men inte på samma sätt som bicca el annat.

gregpl
2012-12-26, 00:17
Att hoppa över all direkt magträning tycker jag låter sinnesjukt. Inte minst för utseendet om du i framtiden går runder med lågt kroppsfett. Med tanke på ditt nick så kanske du tvivlar på magträning eftersom zyzz hävdade att han inte gjorde de? Bara en teori. För övrigt tycker jag det är dumt att bojkotta vadträning, man måste ju prova stenhårt för att kunna komma och säga att det är omöjligt. Finns ju bevisligen de som byggt vader av vadträning...

Rusk
2012-12-26, 00:44
Att skippa specifik magträning kan ge dig problem längre fram, vet ett flertal som fått diverse problem med ryggen pga att det har uppstått en obalans i bålen, mig själv inkluderat.

Henrik L
2012-12-26, 10:22
Att hoppa över all direkt magträning tycker jag låter sinnesjukt. Inte minst för utseendet om du i framtiden går runder med lågt kroppsfett. Med tanke på ditt nick så kanske du tvivlar på magträning eftersom zyzz hävdade att han inte gjorde de? Bara en teori. För övrigt tycker jag det är dumt att bojkotta vadträning, man måste ju prova stenhårt för att kunna komma och säga att det är omöjligt. Finns ju bevisligen de som byggt vader av vadträning...

Om du kollar på länken NNIF postade så står där en massa skäl till varför det är svårt att träna vaderna med styrketräning.

Ett extra skäl som inte tas upp där är att ju problemet med att hitta bra övningar för vaderna där man inte sliter onödigt mycket på ryggen. Sittande vadpress är ju inte en bra övning tex (http://traningslara.se/daliga-ovningar-pa-gymmet-del-2/).

ps. Enligt länken NNIF postade tidigare så finns det vissa positiva effekter av att styrketräna vaderna. Tex så minskar risken för stukningar (dock posta ej original artikeln någon referens till just det påståendet). Men det finns bevis för att det hjälper vid achillestendinos.

Efter det skulle jag argumentera att om man vet att man har svaga vader, så finns det nog en poäng att träna upp vadmuskulatur med styrketräning till en viss nivå. När man kommer till den nivån räcker det nog med att man underhållstränar vaderna. Den positiva effekten av träning för vaderna är ej värd slitaget på ryggen.

NNIF
2012-12-26, 10:30
Om du kollar på länken NNIF postade så står där en massa skäl till varför det är svårt att träna vaderna med styrketräning.

Ett extra skäl som inte tas upp där är att ju problemet med att hitta bra övningar för vaderna där man inte sliter onödigt mycket på ryggen. Sittande vadpress är ju inte en bra övning tex (http://traningslara.se/daliga-ovningar-pa-gymmet-del-2/).

ps. Enligt länken NNIF postade tidigare så finns det vissa positiva effekter av att styrketräna vaderna. Tex så minskar risken för stukningar (dock posta ej original artikeln någon referens till just det påståendet). Men det finns bevis för att det hjälper vid achillestendinos.

Efter det skulle jag argumentera att om man vet att man har svaga vader, så finns det nog en poäng att träna upp vadmuskulatur med styrketräning till en viss nivå. När man kommer till den nivån räcker det nog med att man underhållstränar vaderna. Den positiva effekten av träning för vaderna är ej värd slitaget på ryggen.

annars gå upp och ner på tå, en fot i taget, typ 200reps/fot om dagen

gregpl
2012-12-26, 13:01
Om du kollar på länken NNIF postade så står där en massa skäl till varför det är svårt att träna vaderna med styrketräning.

Ett extra skäl som inte tas upp där är att ju problemet med att hitta bra övningar för vaderna där man inte sliter onödigt mycket på ryggen. Sittande vadpress är ju inte en bra övning tex (http://traningslara.se/daliga-ovningar-pa-gymmet-del-2/).

ps. Enligt länken NNIF postade tidigare så finns det vissa positiva effekter av att styrketräna vaderna. Tex så minskar risken för stukningar (dock posta ej original artikeln någon referens till just det påståendet). Men det finns bevis för att det hjälper vid achillestendinos.

Efter det skulle jag argumentera att om man vet att man har svaga vader, så finns det nog en poäng att träna upp vadmuskulatur med styrketräning till en viss nivå. När man kommer till den nivån räcker det nog med att man underhållstränar vaderna. Den positiva effekten av träning för vaderna är ej värd slitaget på ryggen.

Du kan även öka volymen genom styrketräning, har sett flera lyckas med detta. Största förändringarna sker dock hos de med riktigt dåliga vader, har man redan relativt grova vader utan specifik vadträning tror jag däremot det blir svårare att förbättra dem med styrketräning, men inte omöjligt. Sen förstår jag inte hur du menar att vadträning ska pajja ryggen, isåfall är nog inte ens rygg överhuvudtaget i form för styrketräning och det borde åtgäras innan man sätter igång..

zyzzchest
2012-12-26, 13:03
Att skippa specifik magträning kan ge dig problem längre fram, vet ett flertal som fått diverse problem med ryggen pga att det har uppstått en obalans i bålen, mig själv inkluderat.

Hm, detta låter inge vidare. Vad skall man köra för övningar då? hört att situps skadar ryggen, Vad rekomendarar du/ni? :)

Latissimus Dorsi
2012-12-26, 13:04
annars gå upp och ner på tå, en fot i taget, typ 200reps/fot om dagen

Läste om ett program som inkluderade 100 reps per dag, förklaringen lät inte allt för dum. Kan funka.

Amfksp
2012-12-26, 13:05
Jag kör bara en magövning, "muslimen". Dvs du står på knä och håller t ex ett rep vid öronen i cablecross. Sen drar du huvudet neråt och mot dig. Tycker den tar riktigt bra.
OnT så tränar jag även vader. Det tar mig 10 min/vecka och om det nu skulle vara sant att vadmuskulaturen är svår att påverka med styrketräning så kan jag leva med att förlorat dom 10 min.

Jorgen
2012-12-26, 13:43
Jag kör bara en magövning, "muslimen". Dvs du står på knä och håller t ex ett rep vid öronen i cablecross. Sen drar du huvudet neråt och mot dig. Tycker den tar riktigt bra.
OnT så tränar jag även vader. Det tar mig 10 min/vecka och om det nu skulle vara sant att vadmuskulaturen är svår att påverka med styrketräning så kan jag leva med att förlorat dom 10 min.

Övningen heter cablecrunches och inget annat.

Och dina vader kommer inte att växa av 10 minuters träning i veckan. :)

Amfksp
2012-12-26, 13:58
Övningen heter cablecrunches och inget annat.

Och dina vader kommer inte att växa av 10 minuters träning i veckan. :)

på 10 minuter hinner jag med 2 övningar a 6 set. Det är vad jag lägger på alla mindre muskelgrupper och dom växer bra. menar du att vader kräver mer träning än andra muskelgrupper?

Jorgen
2012-12-26, 14:04
på 10 minuter hinner jag med 2 övningar a 6 set. Det är vad jag lägger på alla mindre muskelgrupper och dom växer bra. menar du att vader kräver mer träning än andra muskelgrupper?

Kör du tolv set på tio minuter? Hur många reps per set?

Vaderna använder man en hel del i sin vardag, så dom kräver enligt min erfarenhet en hel del mer träning än andra muskelgrupper.

Amfksp
2012-12-26, 14:26
8 reps som standard.
Totalt 6 set, dvs 3 set/övning. 30 sek vila mellan varje set.

Henrik L
2012-12-26, 15:01
Jag ser egentligen inte tåhävningar som styrketräning, egentligen en uthållighetsövning med ett styrkelement. Men jo, om man har svaga vader är det nog ett av de bättre sätten att träna dem. När jag började löptränad och var svag i vaderna brukade jag köra enbens-tåhävningar på en pall eller liknande för att få en längre ROM.

Gregpl: Vad jag menar är att vaderna är en så pass stark muskel att många för att kunna styrketräna (inte uthållighetsträna) vaderna så måste de köra på vikter som är högre än vad de vanligtvis tränar ryggen med. Jag tycker personligen det är en onödig skaderisk för de flesta av oss.
Jag tänker dock inte säga emot om bodybuilders eller liknande tycker att det är värt det. Bodybuilding har ju mycket mer att göra med eget tycke. Men för tyngdlyftare/styrkelyftare har jag inte hittat något skäl att träna vaderna separat.

Jorgen
2012-12-26, 15:14
8 reps som standard.
Totalt 6 set, dvs 3 set/övning. 30 sek vila mellan varje set.

6 set inkl uppvärmning, eller du kör ingen sådan?
48 reps totalt på vaderna, jag tror inte att dom kommer växa ett dugg av det. :)

Rikard Jansson
2012-12-26, 15:15
100 oviktade tåresningar i trappa om dagen + ordentligt köttande av vaderna två gånger i veckan i gymmet har många nått framgång med.

Amfksp
2012-12-26, 15:27
6 set inkl uppvärmning, eller du kör ingen sådan?
48 reps totalt på vaderna, jag tror inte att dom kommer växa ett dugg av det. :)

Nej, värmer aldrig upp vaderna då jag kör dom efter lår/röv så jag har aldrig ansett mig behöva det.
Ok, ska testa lägga till ytterligare en övning kanske. Är inte på något sätt missnöjd med mina vader, men det kan ju alltid bli bättre.
Alltid kört runt 48 reps på biceps, triceps, vader och armarna har växt väldigt bra.

Rusk
2012-12-26, 16:24
Hm, detta låter inge vidare. Vad skall man köra för övningar då? hört att situps skadar ryggen, Vad rekomendarar du/ni? :)

Sedans jag skadade ryggen så har jag kört 5-6 set viktade benlyft var 5e dag (samma frekvens som alla andra muskler) och det har funkat kanon.
Håller mig inom 6-12 reps och försöker ständigt slå dom tidigare passen med antingen mer reps eller tyngre vikt precis som för alla andra muskler.

PowerSlize
2012-12-26, 22:51
Vad tror ni om vadpress supersetat med hopprep?

Har provat ngr pass nu o de bränner ju sjukt mkt iaf..

aldoschadewitz
2012-12-26, 23:31
Vad tror ni om vadpress supersetat med hopprep?

Har provat ngr pass nu o de bränner ju sjukt mkt iaf..

jag hoppade efter varje set vader innan. det funkade inte för mig, men det betyder inte att det inte kommer göra det för dig. mina vadgener är som dom är

Silencer
2012-12-26, 23:33
Jag har fått vaderna att börja växa. Rest pause i vadpressen. 20 reps + 5 + 5 + 5 + 5. Kontrollerat. Det gör så ont, men det betalar sig.

z_bumbi
2012-12-27, 11:26
Vad tror ni om vadpress supersetat med hopprep?

Har provat ngr pass nu o de bränner ju sjukt mkt iaf..

Jag tycker det låter som en dum idé och jag skulle mycket hellre lägga hopprepet på andra dagar eller kanske inleda träningen med det som uppvärmning.
Om du styrketränar har du nämligen en helt annan rörelselängd och sträcker du ut muskeln så att du tappar explosivitet.

Ett bättre superset kan vara att köra en del vanlig träning och sedan korta av rörelsen i maskinen när du inte orkar mer.