handdator

Visa fullständig version : Protein per dag


Sentax
2012-12-23, 11:43
Hej!

Det senaste jag har hört är att 2 g protein per kg är det "viktigaste" att sträva efter. Säg att jag tränar på kl 18:00, är färdig 19:30. Är jag uppe kl 08:00 på morgonen och börjar med mina proteiner "redan då", då är de ju upptagna av kroppen 15:00 (förutsatt att det är kassein från mat). Är dessa proteinerna viktiga? Då ligger jag inte på ett underskott och har inte tränat dagen innan.

Borde man inte istället se det som att 7-5 timmar innan träningen samt 24 timmar efter träningen sikta på runt 2.5 - 3 g protein per kg? (Förutsatt att man styrketränat i ca 4-6 år och proteinsyntesen är "färdig" efter 24 timmar?)

I praktiken ser mitt schema ut såhär, grundat på det ovan:

08:00 - 13:00, äter jag det som bjuds på / finns hemma att läga.
13:00 - 16:00 försöker jag få i mig ett långsamt protein. Då 1-2 gånger beroende på hur dagen ser ut med jobb.
Direkt innan gym: 10 g EAA (18:00)
Direkt efter gym: 10 g EAA (19:30)
Ordentlig måltid: Ca 50 g fullvärdigt protein (20:30)
Proteinshake: 20 g vassle (22:30)
Proteinshake: 20 g vassle, vid läggdags, oftast runt 00:00

Här har jag fått i mig 110 g protein + det innan, vilket blir runt runt 150 - 160 g protein. (Jag väger idag 86 kg, runt 13% fett)

Dagen efter när jag vaknar kan det bli aktuellt med en till shake vassle 08:00 för att sedan få i mig fullvärdigt protein från mat. Och sen så försöker jag få i mig en ordentlig måltid lite senare på dagen.

Jag satsar på kassein/vassle 50/50 (EAA inräknat som vassle)

Vad tror ni om mitt tankesätt ovan? Vad tror ni om mitt proteinschema?

King Grub
2012-12-23, 11:45
förutsatt att det är kassein från mat

Äter du bara mjölk? Kasein finns bara i mjölkprodukter.

Är dessa proteinerna viktiga?

Protein används till muskeluppbyggnad oavsett om du tränat eller inte.

Aminosyrekänsligheten är förhöjd i 24 timmar efter träning.

Sentax
2012-12-23, 11:51
Äter du bara mjölk? Kasein finns bara i mjölkprodukter.

Protein används till muskeluppbyggnad oavsett om du tränat eller inte.

Aminosyrekänsligheten är förhöjd i 24 timmar efter träning.

Blir nog en del mjölk. Då kanske jag har missat vad kassein finns i, men det bli skinka, ost, yoghurt, mjölk, keso + ev. ägg (äggprotein) om det behövs.

Är det alltid 24 timmar? Oavsett hur länge man har tränat?

Sedan brukar man ju säga att man ska sikta på 2 g protein per kg rent generellt, men jämför man min träningsvolym över åren har de gått från 15 set per pass till 30. Borde inte proteinmängden variera med träningsvolymen? Eller går man alltid efter maximala halter aminosyror som kroppen kan ta upp per timme? (koncentration i blodet).