handdator

Visa fullständig version : Kan sötningsmedel påverka insulinet?


peliqan
2012-12-23, 11:17
Hörde häromdagen ett uttalande som jag reagerade på. Sjuksköterskan på min farmors ålderdomshem påstod att min farmor skulle dra ner på konsumtionen av sötningsmedel (hon har diabetes typ 2) pga att det påverkade hennes insulin. Sköterskan påstod alltså att det behövdes högre doser insulin pga sötningsmedlet. Spontant så tänkte jag att det hon säger kan bara inte stämma eftersom sötningsmedel är kalorifria och borde sakna insulinhöjande ämnen. Men hur är det egentligen finns det sötningsmedel som kan ha dessa effekter?

miaz
2012-12-23, 11:19
har också hört detta.
och att stevia skulle vara ett av de få som inte höjer insulinet.
men ingen aning

Zibbe
2012-12-23, 11:23
Vill minnas att Acesulfam-K kan påverka insulinet i sig självt, inte säker på närmare detaljer dock.

Sen ska man ju vara medveten om att insulinfrisättning kan stimuleras av att hjärnan registrerar en söt smak, så på den vägen så är jag mer övertygad om att sötningsmedel kan ge insulinfrisättning.

Sheogorath
2012-12-23, 11:34
Vill minnas att Acesulfam-K kan påverka insulinet i sig självt, inte säker på närmare detaljer dock.

Sen ska man ju vara medveten om att insulinfrisättning kan stimuleras av att hjärnan registrerar en söt smak, så på den vägen så är jag mer övertygad om att sötningsmedel kan ge insulinfrisättning.

Som läkarstudent bör du ju vara noga med källorna. Så: källa på det?

King Grub
2012-12-23, 11:40
Sen ska man ju vara medveten om att insulinfrisättning kan stimuleras av att hjärnan registrerar en söt smak

Det krävs kalorier också.

King Grub
2012-12-23, 11:41
Our findings suggest that both sweet taste and energy content are required for a hypothalamic response.

American Journal of Clinical Nutrition, Vol. 82, No. 5, 1011-1016, November 2005. Functional magnetic resonance imaging of human hypothalamic responses to sweet taste and calories.

To determine whether sweet-tasting solutions are effective elicitors of cephalic phase insulin release (CPIR) in humans, two studies were conducted using nutritive and nonnutritive sweeteners as stimuli. Normal weight men sipped and spit four different solutions: water, aspartame, saccharin, and sucrose. A fifth condition involved a modified sham-feed with apple pie. The five stimuli were administered in counterbalanced order, each on a separate day. In study 1, subjects tasted the stimuli for 1 min (n = 15) and in study 2 (n = 16), they tasted the stimuli for 3 min. Arterialized venous blood was drawn to establish a baseline and then at 1 min poststimulus, followed by every 2 min for 15 min and then every 5 min for 15 min. In both study 1 and study 2, no significant increases in plasma insulin were observed after subjects tasted the sweetened solutions. In contrast, significant increases in plasma insulin occurred after the modified sham-feed with both the 1 min and 3 min exposure. These results suggest that nutritive and nonnutritive sweeteners in solution are not adequate stimuli for the elicitation of CPIR.

Physiol Behav. 1995 Jun;57(6):1089-95. Sweet taste: effect on cephalic phase insulin release in men.

Twelve normal subjects and 10 subjects with non-insulin-dependent diabetes mellitus were given, in random order at intervals of greater than or equal to 1 wk, three drinks of the same beverage: one unsweetened, one sweetened with 400 mg aspartame, and one sweetened with 135 mg saccharin. The amount of sweetener approximated that in 1 L of sugar-free soft drink. Plasma glucose, insulin, and glucagon were measured for 3 h after ingestion of the test beverage. Plasma glucose declined slightly throughout the test period, probably due to fasting, with no differences between the three treatments. Neither sweetener affected peak insulin levels in subjects with or without diabetes.

Diabetes Care. 1988 Mar;11(3):230-4. Response to single dose of aspartame or saccharin by NIDDM patients.

King Grub
2012-12-23, 11:44
Och även om sötningsmedel skulle varit dubbelt så insulinfrisättande som glukos, skulle det ändå vara icke-påverkande, eftersom det är hundratals ggr sötare än socker, varför motsvarande mindre mängd används, och insulinfrisättning är energimängdsrelaterad = ingen praktisk insulinfrisättning oavsett hur insulinfrisättande det skulle vara per energienhet.

HumanTarget
2012-12-30, 00:03
Jag fattar studierna som att man mätt med bara det aktuella sötningsmedlet (eller pajen :) ). Men King_Grub om man till sin Cola-light äter ngt med socker osv i, gör det skillnad för den påverkan som light-produkten har då?

Alltså blir det:

1 light-produkt + ngt med kalorier = dubbel påverkan?

eller

1 light-produkt + ngt med kalorier = påverkan bara av det med kalorier?

Kischen
2012-12-30, 07:23
Sjuksköterskor.. Ni får ursäkta men min tjej är det och inte är kunskapen utanför sitt eget område något att hänga i granen.

Danne2k
2012-12-30, 11:33
Sjuksköterskor.. Ni får ursäkta men min tjej är det och inte är kunskapen utanför sitt eget område något att hänga i granen.

Finns väl iofs diabetessjuksköterskor som har någon slags vidareutbildning?

BelowAverage
2012-12-30, 11:36
Sjuksköterskor.. Ni får ursäkta men min tjej är det och inte är kunskapen utanför sitt eget område något att hänga i granen.

Blir tokimponerad av de sköterskor jag träffat med arbetserfarenhet. Känns som de skulle klara både läkares, sjukgymnasters & arbetsterapeuters uppgifter.

Sheogorath
2012-12-30, 11:55
Blir tokimponerad av de sköterskor jag träffat med arbetserfarenhet. Känns som de skulle klara både läkares, sjukgymnasters & arbetsterapeuters uppgifter.

Det är inte precis min erfarenhet, nej.

Sheogorath
2012-12-30, 11:56
Finns väl iofs diabetessjuksköterskor som har någon slags vidareutbildning?

En av mina patienter hade iofs fått höra av sin diabetessköterska att lightläsk minsann var ett sämre alternativ än vanlig läsk. Jag fick vara diplomatisk och säga att "det är nog bra att inte vänja sig vid söta smaker, så det bästa är nog vatten till maten." Det är viktigt att inte vara okollegial. ;)

Nej, jag baserar inte hela min bild av sjuksköterskor på den sköterskan. Ja, jag har fördomar.