handdator

Visa fullständig version : Benträning eller inte?


Miranda
2004-02-12, 21:55
Jag har tyvärr typisk kvinnlig "päronform" med smal överkropp och lite extra, väldigt efterhängset, hull på rumpan och låren... ett av mina mål med träningen är därför att få bättre symmetri, dvs få mer muskler däruppe och mindre fläsk därnere. Hur ska jag göra då? Träna styrka för överkroppen som bara tusan och låta benen få sitt genom all cardio jag gör? Eller träna benen/rumpan på gymmet också för att få bättre form på dem... med risk för att rumpan blir ännu mer lik J-Lo's :) genom alla benpressar...? Många reps med lägre vikter har jag hört man ska köra i så fall, om man siktar på att bli mindre/fastare bara. men å andra sidan så sägs det ju också att om man bygger rejäla muskler fram/baksida lår så ser man bara muskulös ut och inte päronformad eftersom låren då blir större framåt/bakåt så att säga än utåt och insidan (de förhatliga "ridbyxlåren"... :insane: ).

Man kanske ska köra nån typ av 3-split där benen finns med men ganska få set och med fler reps, medan man fokuserar på överkropp och där kör tyngre?

Tacksam för alla tips.

M

Hnke
2004-02-12, 22:00
jag tycker att du ska träna ben ändå.. men du behöver ju inte lassa på 200kg+ i benpressen

Miranda
2004-02-12, 22:01
Originally posted by Hnke
jag tycker att du ska träna ben ändå.. men du behöver ju inte lassa på 200kg+ i benpressen

nej... :em:

i nuläget är det 80 kg som gäller där... 3x12... :em:

M

Grisen
2004-02-12, 22:17
Är det du på bilden? Knappast nåt päron iallafall... Du ser väldigt bra ut! (Obs! Inget raggningsförsök)

Miranda
2004-02-12, 22:23
Originally posted by Grisen
Är det du på bilden? Knappast nåt päron iallafall... Du ser väldigt bra ut! (Obs! Inget raggningsförsök)

Nej... suck... det är tyvärr inte jag på bilden... men jag är på väg dit! jag lovar! honest to god!!! Ska bosätta mig på gymmet resten av terminen och sen jävlar... värsta muskelberget! ha ha

jag har inte tagit nån "före"-bild på mig själv än men när jag gör det ska jag byta ut min bild på alla inlägg så jag inte får komplimanger som jag inte förtjänar... :em:

även om alla komplimanger givetvis är välkomna... ha ha... i cyberspace är vi alla felfria... :angel:

M

Garnax
2004-02-13, 01:10
Nu tänker jag starta med att skälla ut dig för det du sa om J-los rumpa..

Den är värd sin vikt i guld....mums.


Genomsom du blir större om du tränar benen tycker jag du ska
köra cradio för att minska vikten medans du tränar benen MEN
ganska lungt så du inte växer så mycket där tills du förlorat den oönskade vikten. När den är borta kan du träna hårdare.

Klassikern är väl folk som har hull på magen och tränar magen
och gnäller för att den sticker ut än mer...konstigt när musklerna under blir större.

Men som sagt om du inte bryr dig om att blir lite större "under"
innan du blir mindre så kör på du.

Kul att se relativt ny tjejmedlem här på forumet...Välkommen
och hoppas du står ut med oss killar...

//garnax

Droog
2004-02-13, 02:15
Det du pratar om är ju ett kroppsfett-problem. Kör kardio och en strikt diet för att bli av med det.

MEN eftersom det oftast är rätt trist att lyfta under diet, det blir ju inte så mycket energi över att bygga av, så tycker jag att du ska blåsa på med hela kroppen, tungt förstås...

Benen och lilla stussen kommer ändå att se bättre ut med lite större muskler även om du håller samma nivå på kroppsfettet. Sedan, när du vill testa att slipa formen så kommer det se såå mycket bättre ut jämfört med om du inte kört ben ordentligt.

Jax
2004-02-13, 10:36
Det är omöjligt att punktförbränna fett, så om du vill få bort hull på underkroppen så kommer det att brännas lika mycket underhudsfett ifrån överkroppen.

Miranda
2004-02-13, 12:08
tack för alla tips... och tack Garnax för ditt "välkommen"...

Jag VET mycket väl att man inte kan punktförbränna... det är väl därför jag ser det som enda sättet att bli symmetrisk att försöka få MUSKLER däruppe (mer muskler än förlorat kroppsfett) medan jag mest förlorar kroppsfett därnere...

Att bara "deffa" leder för mig mest till att jag ser ut som ett benrangel från rumpan och uppåt... medan rumpan och låren fortsätter hålla stenhårt fast vid sitt hull...

Lustigt, man kan inte punktförbränna men däremot kan man lägga på sig extra fett% snabbare på vissa ställen på kroppen än andra, och sedan förlora det långsammare där också???!!! jag lovar, när jag bränner fett så minskar jag INTE proportionerligt överkropp och underkropp utan överkroppen blir supersmal FÖRST och sen KANSKE jag blir lite slankare därnere också om jag har tur och håller på riktigt länge...

Vaddå typisk fettsugningskandidat. Suck... :cryout:

M

King Grub
2004-02-13, 12:13
Du lägger på dig ojämnt, och förlorar också kroppsfett ojämnt till en viss del, men var fettet tas kan du inte bestämma själv - det beror till största delen på dina könshormoner.

Styrketräning för benen är givet! Det kommer att öka din energiförbrukning, även i vila, och underlättar en fettminskning över hela kroppen!

Semiramis
2004-02-13, 18:25
Benträning - absolut! Du blir kanske inte specifikt smalare av det men formen blir snyggare! Rumpan blir högre, mera former på benen o s v. Musklerna spär knappas på päronrumpa och ridbyxlår, det är inte främst där dom växer. Plus att mer muskler = lättare att bränna fett.

Miranda
2004-02-13, 20:45
Originally posted by Semiramis
Benträning - absolut! Du blir kanske inte specifikt smalare av det men formen blir snyggare! Rumpan blir högre, mera former på benen o s v. Musklerna spär knappas på päronrumpa och ridbyxlår, det är inte främst där dom växer. Plus att mer muskler = lättare att bränna fett.

OK jag är övertygad... benpressar och J Lo rumpa även i fotsättningen alltså... :bpump:

Tack för alla tips...
M

Hnke
2004-02-13, 21:17
Originally posted by Miranda


OK jag är övertygad... benpressar och J Lo rumpa även i fotsättningen alltsåM
:thumbup: