handdator

Visa fullständig version : Hög rodd eller stångrodd?


exevision
2012-12-22, 19:58
Funderar på att endast köra hög rodd med rep och chins två gånger i veckan och hantelrodd en gång. Är detta tillräckligt för att få en bra bröstrygg? Eller har typ stångrodd någon större mening att användas istället för hög rodd?
Kör självklart även marklyft om någon undrar.

Hög rodden i rep: http://www.styrkeprogrammet.se/ovningsarkiv/726
Tycker stångrodd så lätt blir en shrugliknande rörelse och tar lätt på övre trapz och/eller levatorn.

NNIF
2012-12-22, 20:23
testat pendley rodd eller sälrodd?

exevision
2012-12-22, 21:25
testat pendley rodd eller sälrodd?

Har testat sälrodd och det var en fin övning. Känns dock inte som om man kan få ut fullt ROM. Inte testat pedley, men den kan nog vara bra. Men är det någon fördel att köra någon av dem istället för hög rodden? Latsen får jag ju från chins och hantelrodd.

Woody R
2012-12-22, 21:28
Enda dåliga jag kan se med högrodd är väl att man blir ganska begränsad av hur mycket vikt man kan ha då man står upp sådär

exevision
2012-12-23, 10:20
Enda dåliga jag kan se med högrodd är väl att man blir ganska begränsad av hur mycket vikt man kan ha då man står upp sådär

Jo, det kan ju vara sant. Har lite dålig skulderstabilitet och tycker jag kan spänna skuldran rätt i denna. Får väll byta till vanligare rodd när det inte går att lägga på mer vikt. Annars så går ju chinsen och hantelrodden att köra tungt så det borde jämna ut sig.

JoNaSsS
2012-12-23, 11:38
Är inte högrodden väldigt lik facepulls? Och facepulls är tar väl mer baksida axlar än rygg om jag inte misstar mig?

Sheogorath
2012-12-23, 11:44
Är inte högrodden väldigt lik facepulls? Och facepulls är tar väl mer baksida axlar än rygg om jag inte misstar mig?

"Högrodd" (varför inte kalla det "chest-pulls" ;)) är den vettiga varianten om man vill komma åt baksida axlar. Drar man mot ansiktet kommer man antingen att få armbågarna ovanför parallelläge alternativt utåtrotera i axlarna så att laterala delta får göra en större del av draget.

Med det sagt är det inte givet var högrodd träffar bäst. Försöker man ha skulderbladen stilla och göra rörelsen i axelleden kommer baksidan få göra merparten av jobbet medan om man gör den med full kraft och använder alla muskler man kan (d.v.s. även drar ihop skulderbladen) kommer den att träna bröstryggen effektivt också. För att inte tyngdpunksförflyttningen ska bråka med vikten man kan använda kan man luta sig mot en upprätt bänk.

exevision
2012-12-23, 12:46
För att inte tyngdpunksförflyttningen ska bråka med vikten man kan använda kan man luta sig mot en upprätt bänk.

Smart!
Men då måste man iof flytta trissan neråt eftersom man lutar sig lite lätt framåt. Bänkar brukar ju inte gå att ställa helt rakt upp eller mer.

Sheogorath
2012-12-23, 12:57
Smart!
Men då måste man iof flytta trissan neråt eftersom man lutar sig lite lätt framåt. Bänkar brukar ju inte gå att ställa helt rakt upp eller mer.

Ja, det blir bättre om man kan köra i en dragapparat med ställbar höjd. Men det funkar faktiskt rätt skapligt ändå. Testa!