handdator

Visa fullständig version : Film på hela MAX Grip Challenge 2012


ccm
2012-12-22, 00:46
Här är en film på hela tävlingen MAX Grip Challenge 2012, där det bl.a. blev svenska rekord i flera omgångar!

http://maxstyrka.se/2012/12/film-max-grip-challenge-2012/

strikt
2012-12-22, 01:40
Kul att se på!

Sånt där skulle man ha på gymmet för att öva greppstyrkan, men får väl skaffa fatgripz eller vad de heter och köra lite på marklyft/rodd.

strikt
2012-12-22, 02:13
Sett klart hela nu, var ju spännande.

Men trodde vikterna skulle vara högre, vad är svenska rekordet? Magnus Samuelsson har väl gjort över 120-125 kg har jag för mig när jag sett han träna på video. Nu är det ifs inte under tävling direkt. Hade varit humor ifall Magnus Dykt upp i filmen utan att man var beredd på det och dragit till med 110-120 kg.

Aja, drömma sig bort går ju. Saknar MS i strongman tävlingar.

strikt
2012-12-22, 02:29
http://www.ironmind.com/ironmind/opencms/Main/rollingthunder.html

http://i.imgur.com/wqZ0c.jpg

ccm
2012-12-22, 03:32
Det var med det gamla handtaget som Magnus gjorde sitt PR. Det nya handtaget är betydligt svårare att lyfta med då det rullar mycket lättare och "låser" sig inte med tiden som det gamla gjorde. Man brukar säga att det skiljer runt 20 - 25 kg på dem. Dessutom är Arne väldigt noga med utförandet, och om man inte lyfter rent och strikt så blir lyftet underkänt.

Magnus hade dock antagligen varit med i toppstriden här när han var som starkast. Han hade ett ruskigt bra grepp!

strikt
2012-12-22, 18:32
Jag upplevde för övrigt som att det var väldigt ojämt på hur avslutet skedde.

Kändes som vissa bara släppte vikten ner i golvet medans den fortfarande höll den i greppet, samt andra "sänkte" vikten kontrollerat.

Tycker då att tjejen som fick ett godkänt nickande som då släppte vikten helt, som då blev underkänd för att hon inte kontrollerade vikten ner blev lite orättvist dömt, med tanke på att det kändes som vissa killar nästan "droppa" vikten även fast de höll kvar den i handen.


Var min enda reflektion, Arne är ju domare och vet bättre än mig, men för mig som tittade på det hela så upplevdes det väldigt ojämt i hur alla avslutade sitt lyft.

Är kravet att det ska lyftast kontrollerat utan vridning och sedan sänkas kontrollerat utan vridning? Om jag nu ska tolka det jag lärde mig ifrån filmen, men ändå känner jag mig lite osäker på avslut som jag såg. För snabba dropp osv upplevde jag.

Var ändå kul att se på men hade velat ha det tydligare från dommarens sida.

Arne, du vet bättre än mig i detta så please dont hate me! Ren reflektion bara när jag såg på filmen.

ccm
2012-12-23, 12:20
Det viktiga är nog att man ser att man kan kontrollera vikten. Om man tappar den så blir det underkänt, men om man markerar i toppläget så ser man ju att man kontrollerar vikten. Sen ska man såklart följa med vikten ned kontrollerat, men det viktigaste tror jag är att man visar att man kontrollerar vikten och gör ett rent lyft. Man behöver inte sänka vikten utan vridning så som jag har förstått det.

Arne får gärna rätta mig om jag har fel.

Arne Persson
2012-12-23, 13:13
Jag upplevde för övrigt som att det var väldigt ojämt på hur avslutet skedde.

Kändes som vissa bara släppte vikten ner i golvet medans den fortfarande höll den i greppet, samt andra "sänkte" vikten kontrollerat.

Tycker då att tjejen som fick ett godkänt nickande som då släppte vikten helt, som då blev underkänd för att hon inte kontrollerade vikten ner blev lite orättvist dömt, med tanke på att det kändes som vissa killar nästan "droppa" vikten även fast de höll kvar den i handen.


Var min enda reflektion, Arne är ju domare och vet bättre än mig, men för mig som tittade på det hela så upplevdes det väldigt ojämt i hur alla avslutade sitt lyft.

Är kravet att det ska lyftast kontrollerat utan vridning och sedan sänkas kontrollerat utan vridning? Om jag nu ska tolka det jag lärde mig ifrån filmen, men ändå känner jag mig lite osäker på avslut som jag såg. För snabba dropp osv upplevde jag.

Var ändå kul att se på men hade velat ha det tydligare från domarens sida.

Arne, du vet bättre än mig i detta så please dont hate me! Ren reflektion bara när jag såg på filmen.

Skall svara lite snabbt här.
Först och främst så hade vi LGC's regler som är lite tuffare än normalt. Det var endast få lyftare här som var vana vid dessa regler.
Upplyftet skall ske utan vridning och avslutas med ett markerat stopp och vikten får inte tappas eller sänkas utan kontroll. Hur fort nersänkningen kan variera så länge den är under kontroll. På nervägen kan en viss utvridning tillåtas eftersom den ju inte påverkar själva upplyftet.

Arne Persson
2012-12-23, 13:14
Det viktiga är nog att man ser att man kan kontrollera vikten. Om man tappar den så blir det underkänt, men om man markerar i toppläget så ser man ju att man kontrollerar vikten. Sen ska man såklart följa med vikten ned kontrollerat, men det viktigaste tror jag är att man visar att man kontrollerar vikten och gör ett rent lyft. Man behöver inte sänka vikten utan vridning så som jag har förstått det.

Arne får gärna rätta mig om jag har fel.

Korrekt!:)

Wilt the Stilt
2012-12-23, 14:40
103 kg är mycket imponerande med nya handtaget. Imponerande med gamla också..

strikt
2012-12-23, 18:04
Skulle vara kul att träna upp greppet lite, har ju massa grippers från 70 till över 400-500 lbs. Men har slutat träna med dom mest för att inte överbelasta underarmen nu när man kör på gym så ofta, samt jag har haft problem med underarmen.

Kanske testa fat gripz, de är väl snäppet mindre än RT grepp samt ej roterar, men borde ge rätt bra underarmsträning ifall man smiskar på en sån på hantel på gymmet och testar att köra statisk hållning. Borde kännas bra iaf, om inte så variation till grippers träning.

Ingen som är sugen på att sälja gammalt RT grepp annars? =)

tjabon
2012-12-23, 19:15
Arnes imponerande ryggtavla mitt i bild, hela tiden! :d

muddler
2012-12-23, 20:21
Haha där kände vi allt igen en gammal klasskamrat! Björn Stål glider in och säkrar en sjätteplats, tungt!

ccm
2012-12-24, 02:22
Haha där kände vi al lt igen en gammal klasskamrat! Björn Stål glider in och säkrar en sjätteplats, tungt!

Ja, Björn gjorde riktigt bra ifrån sig. Det ska bli spännande att se vad han kan göra nästa år, om han ställer upp då också.

Arne Persson
2012-12-24, 09:02
Arnes imponerande ryggtavla mitt i bild, hela tiden! :d

Snarare en lätt lätt begynnande satellit...:d

ccm
2012-12-27, 02:14
Arne, jag vet att du har gjort en bit över 90 kg i Rolling Thunder innan. Hur mycket drar du i dag?