handdator

Visa fullständig version : Har stora problem med kosten!!


Virre92
2012-12-21, 23:02
hejsan som rubriken lyder så har jag väldigt stora problem med kosten.

Det är så att jag är 20 år och väger 80kg på 1.80 meter lång och jag skulle vilja bli muskulös då jag har 20% kroppsfett.¨

Har tränat i 6 mån nästan utan resultat förutom styrka.

Det som är angående kosten det är att jag kan ingenting om just kost och näring jag käkar mycket skräpmat och godis samt dricker mycket läsk så är inte så himla hälsosam av mig.

Jag skulle vilja ha hjälp med vad jag ska sluta med (vet skräpmat och allt) samt vad jag ska börja med istället och ifall man kan byta cola till cola zero eller något.

Hoppas ni kan hjälpa mig då jag också vill förändras i utseendet. Mvh victor

Nebuchadnezzar
2012-12-21, 23:29
hejsan som rubriken lyder så har jag väldigt stora problem med kosten.

Det är så att jag är 20 år och väger 80kg på 1.80 meter lång och jag skulle vilja bli muskulös då jag har 20% kroppsfett.¨

Har tränat i 6 mån nästan utan resultat förutom styrka.

Det som är angående kosten det är att jag kan ingenting om just kost och näring jag käkar mycket skräpmat och godis samt dricker mycket läsk så är inte så himla hälsosam av mig.

Jag skulle vilja ha hjälp med vad jag ska sluta med (vet skräpmat och allt) samt vad jag ska börja med istället och ifall man kan byta cola till cola zero eller något.

Hoppas ni kan hjälpa mig då jag också vill förändras i utseendet. Mvh victor

Först och främst är styrka inte ett irrelevant resultat. Har du ökat i styrka har du sannolikt även större muskler, men är du tjock så kanske det inte syns än.

Resten beror på hur djupt du vill dyka in i näringslärans värld. Du kan ju gå balls deep och lära dig allt om mikro- och makronutrienter och då är ett förslag att börja med att läsa runt här på forumet, särskilt deffguiden.

Annars vet du egentligen allt du behöver för att börja gå ner i vikt. Byter du från cola till cola zero försvinner alla cola-kalorier. Att sluta äta så mycket skräpmat är också en god idé, och bara dessa förändringar kommer, om du står still i vikt i dagsläget, med all sannolikhet att leda till en viktnedgång.


EDIT: Godis blir också lätt många kalorier~

Virre92
2012-12-21, 23:49
Först och främst är styrka inte ett irrelevant resultat. Har du ökat i styrka har du sannolikt även större muskler, men är du tjock så kanske det inte syns än.

Resten beror på hur djupt du vill dyka in i näringslärans värld. Du kan ju gå balls deep och lära dig allt om mikro- och makronutrienter och då är ett förslag att börja med att läsa runt här på forumet, särskilt deffguiden.

Annars vet du egentligen allt du behöver för att börja gå ner i vikt. Byter du från cola till cola zero försvinner alla cola-kalorier. Att sluta äta så mycket skräpmat är också en god idé, och bara dessa förändringar kommer, om du står still i vikt i dagsläget, med all sannolikhet att leda till en viktnedgång.


EDIT: Godis blir också lätt många kalorier~

okej är det någon ide att jag ska börja kcal mäta mig och ligga 500 under eller som sagt funkar det bara med att just ta bort skräpmat och det?

som sagt kan ingenting om just kost och deff och allt.

Nebuchadnezzar
2012-12-21, 23:53
Det beror som sagt på hur mycket du vill optimera och vad dina specifika mål är. Jag föreslår att du läser deffguiden oavsett så att du känner dig lite mindre vilsen.

Forseti
2012-12-21, 23:53
Börja med att plocka bort/byta ut skräpet, se vad som händer. Inte nöjd med resultatet, börja kolla noggrannare!

Virre92
2012-12-21, 23:56
okej får kolla runt lite samt ändra mina vanor så får vi se hur det går men tack så mycket för hjälpen tillsvidare!!

Nebuchadnezzar
2012-12-21, 23:59
Jag tror att det svåra steget är att bryta vanorna snarare än att bli klok på teorin och fysiologin bakom. Lycka till!