handdator

Visa fullständig version : Stora påståenden givna i video, stämmer detta?


okiol
2012-12-20, 15:47
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=5Xg0cxwHhuA

Hittade den här videon, och det han säger låter såklart bra, men finns det några som helst vetenskapliga belägg för att hans metoder ska få någon positiv effekt? Vad tror ni? Han säger ett par tre fyra fem stycken rätt så fantastiska påståenden, och man vet inte riktigt om det är broscience eller om man ska lita på det rakt av?

Birkharju
2012-12-20, 15:52
lyssna aldrig på någon som inte äter kött

Pepz
2012-12-20, 15:52
orkar du skriva några av påståendena så slipper jag sitta och titta igenom hela videon?

Wiizra
2012-12-20, 16:07
lyssna aldrig på någon som inte äter kött
+1

Knatcharn
2012-12-20, 16:10
lyssna aldrig på någon som inte äter kött

+1 :d :eating:

Eddie Vedder
2012-12-20, 16:10
Lyssna aldrig på någon som kategoriskt häver ur sig "lyssna aldrig på någon som inte äter kött".

Pepz
2012-12-20, 16:11
Lyssna aldrig på någon som kategoriskt häver ur sig "lyssna aldrig på någon som inte äter kött".

+1

lyssna på de som säger att det inte finns en absolut sanning vad gäller kost. :d

Morty
2012-12-20, 16:28
lyssna aldrig på någon som inte äter kött

+1

+1 :d :eating:

http://media.tumblr.com/tumblr_m0jqc5jtgI1qbc3o2.jpg

okiol
2012-12-23, 03:45
hahaha mest givande svaren någonsin!!

videon är rätt kort och ganska trevlig att se på, men visst:

Det "nya" för mig i den här videon handlade om ansamlingar i magen, och att det fanns något form av behov att "rensa magen", han hade en speciell tryck som han gjort på lite olika ingredienser som han tyckte att man skulle inta på morgonen för att skölja bort tidigare dags matintag. Det var väl egentligen det som jag tyckte var intressant, för jag har aldrig hört någonting om detta, så blev lite skeptisk.

Det finns enl videon även stor nytta i att tugga väldigt mycket och på många sätt göra det enklare för sin mage.

Han pratar också om enskilda fall där man ska ha grävt ut kilovis med äckel som bara legat och skräpat i magen under obduktion. (När vi ändå är inne på det spåret så antar jag att om man argumenterar mot de sakerna argumenterar man även mot tarmsköljning).

1)
a) ansamlingar i magen, stämmer/stämmer inte?
b) beror det isf öht på matintaget?
c) går det isf att "bota" mha hans metod?

3) tugga 70 gånger per "tugga"? rimligt?

Sverker
2012-12-23, 07:54
Du behöver inte bekymra dig om tarmrörelserna. Tarmen arbetar bra själv. Den styrs del av olika signaler från magens innehåll som peptider, aminosyror och fria fettsyror och dels av volymen i tarmen. Tarmen behöver något att trycka emot. Finns det inget, trycker den inte nedåt mot ändtarmen.

Det är här kostfibrer kommer in. Du kan hjälpa tarmen genom att äta "lagom mängd" kostfibrer. Det ger volym i tarmen och skapar tarmrörelser.
Vad som inte är bra är fickbildningar och för långsam rörelse där tarmens innehåll hinner angripas av bakterierna. Detta ger gasbildning vilket tydligt syns på den döda grävlingen i diket. Den sväller upp av gaser rätt snabbt.

Morty
2012-12-23, 13:38
En dryck, intagen på morgonen, som tömmer tarmen?

Låter som kaffe!

NNIF
2012-12-23, 13:59
En dryck, intagen på morgonen, som tömmer tarmen?

Låter som kaffe!

med laxermedel i :D mm kittlar gött