handdator

Visa fullständig version : Nyexaminerad sjukgymnast utan legitimation


tomn
2012-12-20, 09:42
Eftersom det finns en hel del sjukgymnaster här på forumet skulle jag gärna vilja ha lite hjälp angående jobb när man tagit examen som sjukgymnast. Sjukgymnast är ju en yrkesskyddad titel och man får inte utge sig för att vara det innan man har fått sin legitimation och problemet är att det tar ju ett tag innan legitimationen är hand.

Har ni någon erfarenhet av hur arbetsgivare gått till väga vid anställning då ni inte har haft legitimationen?
Vad för någon Befattning/yrkesbenämning har ni då stått under på anställningsavtal?

Mental
2012-12-20, 09:57
Sjukgymnastassistent tror jag, och de har inte fått journalföra eller göra bedömingar mm. Men det tar inte så många veckor innan legget kommer...

Anton Fräs
2012-12-20, 10:00
Jag och flera av mina klasskamrater fick anställning/utförde allting som en dietist gör innan leg. anlände. Allt som behövdes för arbetsgivarens del var betygen.

Vet inte hur det fungerar för sjukgymnaster men bör vara något liknande.

tomn
2012-12-20, 10:05
Sjukgymnastassistent tror jag, och de har inte fått journalföra eller göra bedömingar mm. Men det tar inte så många veckor innan legget kommer...

Det låter helknäppt att man inte ska få kunna jobba som sjukgymnast efter att man har genomfört utbildningen med godkända betyg?

Jag och flera av mina klasskamrater fick anställning/utförde allting som en dietist gör innan leg. anlände. Allt som behövdes för arbetsgivarens del var betygen.

Vet inte hur det fungerar för sjukgymnaster men bör vara något liknande.

Okej, var detta knutet till landsting? Jag har uppfattat det som att man får göra allting som en sjukgymnast men inte utge sig för att vara sjukgymnast innan legget kommer? :/

Mental
2012-12-20, 10:34
Det låter helknäppt att man inte ska få kunna jobba som sjukgymnast efter att man har genomfört utbildningen med godkända betyg?



Okej, var detta knutet till landsting? Jag har uppfattat det som att man får göra allting som en sjukgymnast men inte utge sig för att vara sjukgymnast innan legget kommer? :/

Vad är det då för vits med en legitimation?

Anton Fräs
2012-12-20, 10:40
Du får arbeta som det men du kan inte kalla dig det, åtminstone i det mellanläge som uppstår mellan färdig utbildning/färdig leg.

Detta är mina och mina klasskamraters erfarenheter.

tomn
2012-12-20, 10:41
Vad är det då för vits med en legitimation?

Självklart är det bra med en legitimation... Jag uttryckte mig nog lite otydligt. Det jag menar är att man borde få sin legitimation direkt - eller få jobba med dispens på något sätt. Jag menar du har ju allt som ligger till grund för en legitimation (såvida du nu inte har något i belastningsregistret?) om du betalat in, skickat in personbevis samt examensbevis.

Tyvärr verkar det ta lång tid för utbildningen (i alla fall där jag går) att få fram examensbevis (några veckor?). Vårat sista examinerande moment ligger den 9 januari, känns mindre bra planerat då terminen är slut strax efter.

Du får arbeta som det men du kan inte kalla dig det, åtminstone i det mellanläge som uppstår mellan färdig utbildning/färdig leg.

Detta är mina och mina klasskamraters erfarenheter.

Har du kvar något anställningsavtal från denna tid? Vad stod du under som Befattning/yrkesbenämning då?

Juxta
2012-12-20, 10:41
Min flickvän fick jobb som sjuksköterska utan att ha hunnit få hem legitimationen. Dom litade på henne att hon gått utbildningen men jag tror att du kan få papper från skolan annars.

Anton Fräs
2012-12-20, 10:50
Jag har avtalen hemma, kan eventuellt kolla det ikväll. Men jag är nästan 100% på att det står dietist på avtalet.

Jag tror inte att du skall bekymra dig över detta sålänge du har betygsutdrag.

tomn
2012-12-20, 11:03
Min flickvän fick jobb som sjuksköterska utan att ha hunnit få hem legitimationen. Dom litade på henne att hon gått utbildningen men jag tror att du kan få papper från skolan annars.

Jag måste skicka in examensbevis till en början och visa att jag fullgjort utbildningen, men problemet verkar vara vad man får ha för befattning till en början tills legitimationen kommer.. I och med detta också vad man får göra? (journalföring, undersökning, behandling osv?)

Jag har avtalen hemma, kan eventuellt kolla det ikväll. Men jag är nästan 100% på att det står dietist på avtalet.

Jag tror inte att du skall bekymra dig över detta sålänge du har betygsutdrag.

Det vore väldigt uppskattat om du kunde göra det!

Se kommentar ovan

Anton Fräs
2012-12-20, 11:14
Examensbeviset kan du nog skynda på, det gjorde jag genom att säga att jag fick sommartjänst, vips så fick jag det på posten 3 dagar senare. :)

tomn
2012-12-20, 12:33
Examensbeviset kan du nog skynda på, det gjorde jag genom att säga att jag fick sommartjänst, vips så fick jag det på posten 3 dagar senare. :)

Absolut.. när allt är registrerat i LADOK får man väl vara på dem lite extra..

Mental
2012-12-20, 13:04
Vi har en sjukgymnast här hos oss som inte har leg än. Han står som biträde i rullorna, han undersöker och behandlar och journalför, men leggad sjukgymnast måste vidimera alla hans journalnotat och han har inte rätt att förskriva hjälpmedel mm. Han får be kollegor om det.

tomn
2012-12-20, 16:33
Vi har en sjukgymnast här hos oss som inte har leg än. Han står som biträde i rullorna, han undersöker och behandlar och journalför, men leggad sjukgymnast måste vidimera alla hans journalnotat och han har inte rätt att förskriva hjälpmedel mm. Han får be kollegor om det.

Okej! Har även hört från en person att det stått sjukgymnastassistent tills man fått legitimation och att samma sak gällt där (att en leg. sjukgymnast ska godkänna och vidimera alla journalanteckningar)..