handdator

Visa fullständig version : Syreupptagningsförmåga och kondition - hur viktigt är det på gymmet?


ArgMcVarg
2012-12-20, 00:59
Rubriken blev lång och innehåller egentligen hela min frågeställning. Jag har kondition sämre än en 87-årig kärring som röker en limpa Prince om dagen. Hur viktigt är det att träna kondition mellan lyftarassen? Är det livsviktigt, ganska fördelaktigt eller knappt märkbart?

Jag märker trots allt att det kan bli jobbigt under tunga knäböj och marklyft och kan känna mig svimfärdig så jag har funderat på att tvinga mig ut i joggingspåret någon gång i veckan för att försöka hjälpa hjärtat lite.

Vad tycker ni?

stromming
2012-12-20, 10:22
Klart det blir jobbigt om du har världens sämsta kondition. Samtidigt tränas ju konditionen när det är riktigt jobbigt. Jag har själv inte tränat någon konditionsträning (förutom böj/mark) och har ändå fått mycket bättre kondition de senaste åren, trots att jag gått upp minst 20 kg.

Men det är klart att det kan gå snabbare att träna upp den vid sidan av, även om det inte *behövs*

Vunnis
2012-12-20, 10:28
Ut i löpspåret är kanske att ta i om det bara är lyftandet du vill ha konditionen till. Högreppa i böj, kettlebellswings och kör en ordentlig rush i roddmaskinen på ~500 meter någon gång i veckan. Man blir nog inte dötskatabol och bajsnödig bara för att man har kondition nog att kunna springa femton meter till bussen.

Latissimus Dorsi
2012-12-20, 10:34
Har för mig att en svintung 15 reppare i böjen gentemot några kilometer i löpspåret kräver olika slags kondition. Så får anta att du blir bättre på det du gör, så träna på med dina böj som gör dig svimfärdig så kanske det hjälper. Men en någorlunda bra grundkonditionen har väl aldrig dödat någon (eller kanske någon stackare med astma men skit i de.. :D )

ARMSTARK
2012-12-20, 10:41
Du får konditionsträning när du lyfter också, särskilt om du kör intensiva pass och kör en del 10-12 reppare.

Jag kör väldigt kort vila mellan seten och är rejält andfådd och svettig. Testade vid ett tillfälle hur det var med konditionen, sprang fem kilometer på löpbandet. 25 minuter tog det, ingen supertid men då väger jag nästan 100kg och har inte sprungit en meter.

Det är när pulsen går upp och ner och upp och ner som man får syreupptagningsförmåga. Egna teorier men har för mig att jag läst att det är så. :)

Everest
2012-12-20, 10:46
Det är när pulsen går upp och ner och upp och ner som man får syreupptagningsförmåga. Egna teorier men har för mig att jag läst att det är så. :)

Ta en näve koffeintabletter eller bli jäkligt skrämd så tränar man konditionen då;) Njae så är det inte..

Kondition är kroppens förmåga till syreomsättning. Bara för att något är jobbigt betyder det inte att konditionen tränas

Henrik L
2012-12-20, 11:10
Jag upplever att min konditionsträning hjälper mej. Inte så mycket att det inte blir jobbigt när jag lyfter men att jag återhämtar mig snabbare. Behövs ju inte mycket för att du ska få en effekt. Men tänk på att styrkelyftning inte har mycket gemensamt med vanlig löpning. Utan det är korta intensiva intervaller.

ARMSTARK
2012-12-20, 11:17
Ta en näve koffeintabletter eller bli jäkligt skrämd så tränar man konditionen då;) Njae så är det inte..

Kondition är kroppens förmåga till syreomsättning. Bara för att något är jobbigt betyder det inte att konditionen tränas

Tar du koffeintabletter så går ju pulsen bara upp, pendlar ingenting, det var ju det som var trixet.

Näe, jobbigt betyder inte konditionsträning. Det jag menar är att när man kör ett hårt set så stiger pulsen väldigt mycket väldigt snabbt. När man sen vilar en minut så sjunker den till nästan normal, för att sen stiga som fan nästa set osv...

Det här är ju bro-science men jag tror påt'. :)

jokem
2012-12-20, 11:32
Har de inte gjort fysprofiler på elitlyftarna i plussen och sett att de bästa är också dem som har bättre syreupptagningsförmåga. Inte på grund av löpning i elljusspår men rask promenad/högreppande kan nog aldrig vara helt fel! Känner några tyngre som upplever att de känner sig starkare under de perioder när de rör sig mer med hela kroppen!

Eddie Vedder
2012-12-20, 11:33
Tar du koffeintabletter så går ju pulsen bara upp, pendlar ingenting, det var ju det som var trixet.

Näe, jobbigt betyder inte konditionsträning. Det jag menar är att när man kör ett hårt set så stiger pulsen väldigt mycket väldigt snabbt. När man sen vilar en minut så sjunker den till nästan normal, för att sen stiga som fan nästa set osv...

Det här är ju bro-science men jag tror påt'. :)

Men blir man skrämd titt som tätt pendlar den. Det du pratar om tror jag mer har med muskeluthållighet att göra. Styrketräning kan ju såklart förbättra prestationen i kraftutvecklingen på en cykel till exempel. Och då förbättras ju cykelprestationen tack vare styrketräningen men inte på grund av att styrketräningen har förbättrat VO2Max.

mikaelj
2012-12-20, 11:35
Man vill maximera effekt & överföring och minimera riskerna.

Jämför man de vanligaste konditionssporterna (löpning, cykling, rodd) tror jag att rodd har bäst överföring till styrkelyft, dels för att det är väldigt mycket benstyrka och minimalt med slitage. Klotsvingar tror jag också på.

tjing
2012-12-20, 11:45
Jag tycker att man orkar bestämt mer med bättre kondition på gymmet. Man blir inte lika flåsig och andfådd och återhämtar sig snabbare mellan set.

Problemet är ju som alltid, att det det blir mer sammanlagd träningstid och man måste planera det hela en aning.