handdator

Visa fullständig version : Äta för mycket kvarg?


knuckles
2012-12-19, 16:50
Deffar för tillfället och äter 3-4 burkar kvarg per dag vilket blir omkring 1kg. Har börjat få lite vita fläckar på tänderna, tyder det på att jag äter för mycket kvarg? är det inte rikt på kalcium som är bra för tänderna?

King Grub
2012-12-19, 17:03
Proteinet i kvarg, kasein, ökar risken för diabetes, och högt intag av kalcium och/eller mjölkprodukter är kopplat till ökad risk för prostatacancer, så det är snarare därför man eventuellt skulle vara återhållsam snarare än att det skulle vara dåligt för tänderna (det är det inte).

herzie
2012-12-19, 17:05
Proteinet i kvarg, kasein, ökar risken för diabetes, och högt intag av kalcium och/eller mjölkprodukter är kopplat till ökad risk för prostatacancer, så det är snarare därför man eventuellt skulle vara återhållsam snarare än att det skulle vara dåligt för tänderna (det är det inte).

Då är frågan vad ett högt intag innebär?
Jag ligger också på ett kilo kvarg om dan.

Latissimus Dorsi
2012-12-19, 17:06
Proteinet i kvarg, kasein, ökar risken för diabetes, och högt intag av kalcium och/eller mjölkprodukter är kopplat till ökad risk för prostatacancer, så det är snarare därför man eventuellt skulle vara återhållsam snarare än att det skulle vara dåligt för tänderna (det är det inte).

Antar att vassleprotein är en mjölkprodukt?

King Grub
2012-12-19, 17:08
Då är frågan vad ett högt intag innebär?
Jag ligger också på ett kilo kvarg om dan.

Det rekommenderas att män inte överstiger 1200 mg kalcium per dygn.

King Grub
2012-12-19, 17:10
Antar att vassleprotein är en mjölkprodukt?

Vassleprotein är inte kopplat till några negativa hälsoaspekter på samma sätt som kasein. Tvärtom, om något.

HMS Laestander
2012-12-19, 17:13
Din kvargkonsumtion och dina vitare fläckar på dina tänder har ingenting med varandra att göra. Såvida du inte ställer dig och kollar i spegeln direkt när du har käkat såklart. Då har du ju kvarget kvar i munnen ;)

herzie
2012-12-19, 17:13
Det rekommenderas att män inte överstiger 1200 mg kalcium per dygn.

Fn, då ligger man på gränsen även om man bara räknar på kvargen.
1070 mg/kilo kvarg.

knuckles
2012-12-19, 17:16
Din kvargkonsumtion och dina vitare fläckar på dina tänder har ingenting med varandra att göra. Såvida du inte ställer dig och kollar i spegeln direkt när du har käkat såklart. Då har du ju kvarget kvar i munnen ;)

Haha... låter som att jag ändå borde hitta ett substitut för kvarg eller bara äta det på kvällen.

1684_
2012-12-19, 18:52
kom bara ihåg att kvarg / kesella e väldigt syrad produkt, typ filmjölk. Alltså surt, din mage kanske lugn just nu men kan ställa till problem. Min mage fixar keso som e betydligt mildare än kvarg, tyvärr. Just saying. Samma sak med mjölk (milt och skonsamt) vs yoghurt/fil (surare).

Masterpan
2012-12-23, 22:53
Proteinet i kvarg, kasein, ökar risken för diabetes, och högt intag av kalcium och/eller mjölkprodukter är kopplat till ökad risk för prostatacancer, så det är snarare därför man eventuellt skulle vara återhållsam snarare än att det skulle vara dåligt för tänderna (det är det inte).

Hur verkar de gent för diabetes? Insulin-mässigt borde väl kasein motsvara Långsamma kolhydrater?

tjing
2012-12-24, 09:52
Det ska ju dock sägas att vassle driver på anabolism via IGF och mTOR och kan således utgöra en potentiellt negativ faktor vad gäller en del sjukdomar. Hur mycket vasslet i sig spelar in direkt kausalt är givetvis omöjligt att säga, men det bidrar till en "anabol" kost, som inte har mycket med allmän hälsa att göra, fastän vassle även har hälsosamma effekter.

3-4 burkar (500 g) om dagen är idioti skulle jag säga och får mig att undra hur mycket protein du äter sammanlagt egentligen.

King Grub
2012-12-24, 12:00
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=1694546&postcount=8

schröder
2012-12-24, 20:14
Fn, då ligger man på gränsen även om man bara räknar på kvargen.
1070 mg/kilo kvarg.

1070mg per kg alltså. Jag har alltid käkat 1,5kg kvarg per dygn, kanske bäst att gå ner till 1kg och ersätta med vassle eller dyl. då.