handdator

Visa fullständig version : Havregryn + Smör + oboy + mjölk. risker?


wcanka
2012-12-19, 11:11
Hey guys.

Vad jag hört så finns det folk som äter havregryn blandat med typ whey, mjölk, smör etc.

Prövade samma nu;
Havregryn
Oboypulver
Flytande margarin
Mjölk

tänker även slänga i whey när jag fått hem det.

Min fråga är finns det några risker med att äta den här blandningen ofta?

Pepz
2012-12-19, 11:12
ja risken är att det växer ut en hamster ur en örat på dig..

vad skulle risken vara menar du? att du blir tjock?

Spettet
2012-12-19, 11:16
Hey guys.

Vad jag hört så finns det folk som äter havregryn blandat med typ whey, mjölk, smör etc.

Prövade samma nu;
Havregryn
Oboypulver
Flytande margarin
Mjölk

tänker även slänga i whey när jag fått hem det.

Min fråga är finns det några risker med att äta den här blandningen ofta?

Ta bort obypulvret, mjölken och blanda vanligt margarin med havregrynen och tillsätt stevia*drool*

Jeml
2012-12-19, 11:17
risken är ju att du blir tjock. och bajsnödig.

Ballt
2012-12-19, 11:18
ja risken är att det växer ut en hamster ur en örat på dig..


haha! *kissass*

Ont; Vrf margarin?

wcanka
2012-12-19, 11:18
nää tänkte mest på, typ att äta stora mängder smör kan väl inte vara så bra? eller? :)

Morty
2012-12-19, 11:25
Det tror jag är korrekt men detsamma gäller nog för margarin. Inga superlivsmedel nåt av dem.

LizaK
2012-12-19, 11:27
Ta bort obypulvret, mjölken och blanda vanligt margarin med havregrynen och tillsätt stevia*drool*

Varför ta bort mjölken? den tillför ju extra protein + gör havregrynens protein fullvärdigt.

RykteT
2012-12-19, 11:34
Varför ta bort mjölken? den tillför ju extra protein + gör havregrynens protein fullvärdigt.

Tror han menade att det blir som chokladbollssmet! cofffee

Lychgate
2012-12-19, 12:40
Riktigt smör är bra mycket bättre än margarin.

Rova
2012-12-19, 13:16
Inga frågor är för dumma att ställa

Men ibland undrar jag om det verkligen stämmer.

Morty
2012-12-19, 13:22
Riktigt smör är bra mycket bättre än margarin.

Jaha? Varför då?

HerrM
2012-12-19, 13:24
Hey guys.

Vad jag hört så finns det folk som äter havregryn blandat med typ whey, mjölk, smör etc.

Prövade samma nu;
Havregryn
Oboypulver
Flytande margarin
Mjölk

tänker även slänga i whey när jag fått hem det.

Min fråga är finns det några risker med att äta den här blandningen ofta?
Det är ju bara vanlig mat. Varför skulle det vara farligt? Äter du för mycket går du upp i vikt bara.

Lychgate
2012-12-19, 13:50
Jaha? Varför då?

Smör = Kärnad grädde.

Margarin = Industriellt smak/färg-satt olja som genom flera olika processer härdas så det är någorlunda fast.

Morty
2012-12-19, 13:57
Smör = Kärnad grädde.

Margarin = Industriellt smak/färg-satt olja som genom flera olika processer härdas så det är någorlunda fast.

Och grädde = dålig mat. Keff fettsammansättning och lågt på näring.

Olja är också lågt på näring, men margarin berikas alltid och dessutom har många oljor (raps, oliv) rätt grym fettsammansättning. Att det är "industriellt smak och färgsatt" oroar mig inte så mycket, jag har aldrig sett någon vettig kostperson förklara varför det är farligt. Alltid personer med dragningar åt konspiratoriska kostteorier som säger att smör = bra och margarin = dåligt.

Amfksp
2012-12-19, 13:58
Smör = Kärnad grädde.

Margarin = Industriellt smak/färg-satt olja som genom flera olika processer härdas så det är någorlunda fast.

Varför måste det vara sämre? Med samma logik är ju heroin mycket bättre än aspartam, heroin är från en blomma och aspartam en industriellt framställd kemikalie.

Säger inte att det inte är så, men ditt argument om varför säger ju absolut inget alls.

massakay
2012-12-19, 14:04
nää tänkte mest på, typ att äta stora mängder smör kan väl inte vara så bra? eller? :)

Om jag gör en liknande drink så tar jag:

1dl havregryn
1 banan
1 helt kokt ägg, för fettet skull (ev. en gula till för mer fett)
25-30 gram vassle protein
3-4 dl vatten

Sedan mixar jag bara ihop skiten till en slät drink, och vipps ner i magen
Skit gott i alla fall. Kanon som mellanmål.:)

Är det för fettet du ska ha smör i din drink???

Lychgate
2012-12-19, 14:09
Varför måste det vara sämre? Med samma logik är ju heroin mycket bättre än aspartam, heroin är från en blomma och aspartam en industriellt framställd kemikalie.

Säger inte att det inte är så, men ditt argument om varför säger ju absolut inget alls.

Smöret får sin konsistens automatiskt medans margarin igentligen är flytande. Som att jämföra ordentlig korv med Billy's hotdogs. Dessutom är heroin raffinerat och är därför kemikaliskt framstält med mer skit än aspartam.

Sen är detta min personliga åsikt, ät skiten om ni vill. Tycker det är komiskt när användare nitiskt jämför kasein mot vassle men när det kommer till saker som smör mot margarin är det oviktigt.

Latissimus Dorsi
2012-12-19, 14:15
Låter Läskigt likt receptet på kokosbollar.

Amfksp
2012-12-19, 14:17
Smöret får sin konsistens automatiskt medans margarin igentligen är flytande. Som att jämföra ordentlig korv med Billy's hotdogs. Dessutom är heroin raffinerat och är därför kemikaliskt framstält med mer skit än aspartam.

Sen är detta min personliga åsikt, ät skiten om ni vill. Tycker det är komiskt när användare nitiskt jämför kasein mot vassle men när det kommer till saker som smör mot margarin är det oviktigt.

Min poäng var att bara för något ar tillverkat mha diverse tillsatser i en fabrik betyder inte det att det är sämre änm något som inte är det ur synpunkt för anledning X
Själv skulle jag aldrig röra margarin då jag tycker smör är mycket godare.

Proxy
2012-12-19, 20:26
Jag slänger ihop havregryn, chokladvassle, en klick smör*, och en liten skvätt mjölk. Konsistensen blir lite som chokladbollssmet, fast jag gör den lite lösare. Blir hur gott som helst med rätt protein.
Stevia och kakao kan användas för att höja smakupplevelsen.

*Smöret jag använder är Milda mini, och jag tror att det bara är 260kcal/100g i det.

Jeml
2012-12-19, 20:34
Jag slänger ihop havregryn, chokladvassle, en klick smör*, och en liten skvätt mjölk. Konsistensen blir lite som chokladbollssmet, fast jag gör den lite lösare. Blir hur gott som helst med rätt protein.
Stevia och kakao kan användas för att höja smakupplevelsen.

*Smöret jag använder är Milda mini, och jag tror att det bara är 260kcal/100g i det.

vad är rätt protein? :)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Proxy
2012-12-19, 20:38
vad är rätt protein? :)


Är inte den som brukar köpa delikatess-protein, men t.ex. scitech's coconut chocolate får mig att komma lite i byxan.

Sverker
2012-12-19, 20:38
Smöret får sin konsistens automatiskt medans margarin igentligen är flytande. Som att jämföra ordentlig korv med Billy's hotdogs. Dessutom är heroin raffinerat och är därför kemikaliskt framstält med mer skit än aspartam.

Sen är detta min personliga åsikt, ät skiten om ni vill. Tycker det är komiskt när användare nitiskt jämför kasein mot vassle men när det kommer till saker som smör mot margarin är det oviktigt.

Tittar vi i trådens första post är det flytande margarin.

Innehållet antyder att det är en relativt lättflytande gegga. Att ersätta flytande margarin, som egentligen är rapsolja;), med smör kommer att ge klumpar i munnen och ett lager vax över tänderna.

Vitlök
2012-12-19, 21:28
Kör vasslet tillsammans med mjölken vid sidan om! Tycker aldrig det blir bra att blanda vassle i "mat". Speciellt om man kör nått låg-budget typ FX eller whey 80.
Havregryn+oboy+margarin=Chokladbollssmet ju!
Brukar köra
100gram lättmargarin
45gram socker
20gram kakao
5gram vaniljsocker
120gram havregryn
2msk kaffe
1msk mjölk (mest för konsistensen)
Totalt: ~1050kcal, 20P.

Sniggel
2012-12-19, 21:35
Och grädde = dålig mat. Keff fettsammansättning och lågt på näring.

Olja är också lågt på näring, men margarin berikas alltid och dessutom har många oljor (raps, oliv) rätt grym fettsammansättning. Att det är "industriellt smak och färgsatt" oroar mig inte så mycket, jag har aldrig sett någon vettig kostperson förklara varför det är farligt. Alltid personer med dragningar åt konspiratoriska kostteorier som säger att smör = bra och margarin = dåligt.

Visst men kan man säga smör/grädde = dåligt då?
Om inte så är det iaf en sakfråga. Jag är med dig på att man inte kan säga att smör automatiskt är bättre än margarin. Men kan man säga det motsatta? Jag tror inte det.

Probio
2012-12-20, 08:28
Jag brukar blanda:

* 4 dl havregryn
* 5 dl mjölk (eller mer)
* 2 dl proteinpulver

Sveper detta direkt efter träning. Är väl en sådär 1000 kalorier, bara så jag klarar mig innan jag kommer hem och käkar lunch.

Morty
2012-12-20, 08:47
Visst men kan man säga smör/grädde = dåligt då?
Om inte så är det iaf en sakfråga. Jag är med dig på att man inte kan säga att smör automatiskt är bättre än margarin. Men kan man säga det motsatta? Jag tror inte det.

Jag tror att margarin är bättre eftersom det är baserat på olja men tycker inte att varken smör eller margarin är några superlivsmedel direkt.

Pepz
2012-12-20, 08:48
Jag tror att margarin är bättre eftersom det är baserat på olja men tycker inte att varken smör eller margarin är några superlivsmedel direkt.

smartare då att använda oljan direkt.
palmolja som de flesta margariner baseras på är ju ingen höjdare varken miljömässigt eller näringsmässigt imho

1684_
2012-12-20, 09:06
Kvarg/kesella + kakao + crunchy musli/vanlig musli + russin + 1 skivad/mosad banan + kokosflingor

Blanda å gegga ihop. Ätes med lite hallon!

Morty
2012-12-20, 09:50
smartare då att använda oljan direkt.
palmolja som de flesta margariner baseras på är ju ingen höjdare varken miljömässigt eller näringsmässigt imho

Ja mycket, så gör jag.

Aktar mig även generellt för "vegetabilisk olja" som ingrediens. Just eftersom ospecad olja allt som oftast är palmolja.