handdator

Visa fullständig version : Större muskler = längre återhämtning? Sanning/bullshit?


MVP
2012-12-19, 09:36
Om man jämför två killar, en är nybörjare med spinkiga ben och den andra är grov som satan efter år av knäböj. Båda vill bli större, kan man säga att spinkisen kan göra knäböj oftare pga hans små muskler som inte kräver så mycket? Spekulera

cryx
2012-12-19, 09:40
Borde väl vara så att den spinkiga killen borde ta det lugnare än den starkare eftersom att han är ju vältränad och van. Men träna 1 ggn per vecka är nog för lite. När mina ben var spinkiga så körde jag stronglifts 5x5 och som vissa vet så är det ju knäböj 3 dagar i veckan där, mina ben blev större.

HerrM
2012-12-19, 10:04
Om man jämför två killar, en är nybörjare med spinkiga ben och den andra är grov som satan efter år av knäböj. Båda vill bli större, kan man säga att spinkisen kan göra knäböj oftare pga hans små muskler som inte kräver så mycket? Spekulera

Borde det inte vara tvärtom? Att den med mest utvecklade muskler kan köra oftare.

Captainwide
2012-12-19, 10:08
Jag tror att nybörjaren kan köra hur mycket som helst, är ju nästan svårare att inte få muskler hur ofta man än tränar. Sedan när man blir större har kroppen svårare att lägga på sig muskler (vad jag har hört) så då lär ju den erfarne få återhämta sig.

HerrM
2012-12-19, 10:25
Jag tror att nybörjaren kan köra hur mycket som helst, är ju nästan svårare att inte få muskler hur ofta man än tränar. Sedan när man blir större har kroppen svårare att lägga på sig muskler (vad jag har hört) så då lär ju den erfarne få återhämta sig.

Givetvis är det mycket lättare för nybörjaren att lägga på sig muskler. men det var ju inte frågan utan den gällde ju återhämtning och träningsmängd. Elitidrottare kör ju ofta två pass om dagen... har mycket svårt att se att en nybörjare skulle kunna göra det.

mikaelj
2012-12-19, 10:27
Någon som är van vid att träna kan pressa sig hårdare än den som är nybörjare och kan därför kräva längre återhämtning.

Den som är van vid att träna har dock bättre återhämtning. Så den vanes lägstanivå kan vara högre än den ovanes högstanivå.

svenbanan
2012-12-19, 20:24
Någon som är van vid att träna kan pressa sig hårdare än den som är nybörjare och kan därför kräva längre återhämtning.

Den som är van vid att träna har dock bättre återhämtning. Så den vanes lägstanivå kan vara högre än den ovanes högstanivå.

Well put!