handdator

Visa fullständig version : GrötTips


Mac
2004-02-12, 20:43
Har två frågor!

1 - idag så körde jag benpass + 10 cardio...tog min proteindrink+ kreatin + snabba kolhydrater efteråt kl var då typ 19,50...käkade sen 1,5 portion gröt ca 1dl lättmjölk + halvstorhård macka med lättost+ 1/2 burk tonfisk + 2tunna skivor kalkonfile åt det ca 20,20...¨då är frågan räcker detta att äta efter träningen och käkade jag detta för tätt inpå passet alltså gröten å de...kanske skulle ha väntat en stund till eller?

2 - Nån som har några tips på hur man försöker att undvika att bränna vid gröten så när man kokar den..jag kokar på fullvärme i ca 5 min och rör om under tiden? hur gör ni?

Crystal
2004-02-12, 20:44
Nån som har några tips på hur man försöker att undvika att bränna vid gröten så när man kokar den..jag kokar på fullvärme i ca 5 min och rör om under tiden? hur gör ni?

Sänk värme - koka under en längre tid.

King Grub
2004-02-12, 20:50
1 - idag så körde jag benpass + 10 cardio...tog min proteindrink+ kreatin + snabba kolhydrater efteråt kl var då typ 19,50...käkade sen 1,5 portion gröt ca 1dl lättmjölk + halvstorhård macka med lättost+ 1/2 burk tonfisk + 2tunna skivor kalkonfile åt det ca 20,20...¨då är frågan räcker detta att äta efter träningen och käkade jag detta för tätt inpå passet alltså gröten å de...kanske skulle ha väntat en stund till eller?

Det låter alldeles utmärkt.

2 - Nån som har några tips på hur man försöker att undvika att bränna vid gröten så när man kokar den..jag kokar på fullvärme i ca 5 min och rör om under tiden? hur gör ni?

Full effekt!? Inte konstigt att den bränner vid. Jag kokar upp tills det puttrar på 6:an (max) och drar därefter ner på 2:an och låter gröten koka på den effekten tills den är klar. Jag rör om då och då och späder med mer vatten vid behov tills konsistensen är perfekt. Gröt är en konst! :eating:

Mac
2004-02-12, 20:56
Ja gröt är en konst :D

Grub ...Jag åt inte för tätt inpå träningen då.....med tanke på att det bara hade gått ca 30 min emellan.....med tanke på att man kanske skall vänta längre med gröten + mackan för att de har långsammare kolhydrater.?

z_bumbi
2004-02-12, 21:06
Originally posted by Mac
Grub ...Jag åt inte för tätt inpå träningen då.....med tanke på att det bara hade gått ca 30 min emellan.....med tanke på att man kanske skall vänta längre med gröten + mackan för att de har långsammare kolhydrater.?

De snabba kolhydraterna du redan har ätit har väl lämnat magsäcken redan och med tanke på att du nyss tränat så ser jag det mer som en fördel att du får ut mer kolhydrater i blodet så snart.
Det funkar med andra ord utmärkt att äta så snart inpå träningen.

Mac
2004-02-12, 21:13
ok...så gröt eller pasta funkar lika bra som kolhydratkälla tex tillsammans med tonfisk?

2 - Hade det varit bättre om jag slängt i lite phsyliumfrön i gröten oxå eller hade det blivit för långsamma kolhydrater då?

King Grub
2004-02-12, 21:14
ok...så gröt eller pasta funkar lika bra som kolhydratkälla tex tillsammans med tonfisk?

Gröt, bröd, potatis, pasta, ris, korngryn, matvete - it's all good.

2 - Hade det varit bättre om jag slängt i lite phsyliumfrön i gröten oxå eller hade det blivit för långsamma kolhydrater då?

Antagligen onödigt målet efter träningen.

Mac
2004-02-12, 21:17
ok...tack grub!

Men hur länge brukar ni vänta med att äta efter att ni har ätit eran proteindrink + snabba kolhydrater?

King Grub
2004-02-12, 21:27
Originally posted by Mac
ok...tack grub!

Men hur länge brukar ni vänta med att äta efter att ni har ätit eran proteindrink + snabba kolhydrater?

En timme kanske? Jag stretchar lite, går hem från gymmet och duschar innan jag hugger in. Men några minuter hit eller dit spelar ingen roll. Sitt inte med stoppklockan.

Mac
2004-02-12, 21:33
ok..tack för snabbt svar!

Diana
2004-02-12, 22:26
hur länge kokar ni era grötar? längre än 3 min? warum?

Berry
2004-02-12, 23:43
Originally posted by Diana
hur länge kokar ni era grötar? längre än 3 min? warum?

Kokar tills konsistensen är perfekt :)

Garnax
2004-02-13, 00:40
Är man lat blir det micron...vatten gryn salt in i micron 2-2½min
rör om låt stå 1 min klart...

//garnax

King Grub
2004-02-13, 11:04
Originally posted by Diana
hur länge kokar ni era grötar? längre än 3 min? warum?

Cirka 5 minuter. Ju längre koktid, desto lägre GI. ;)

emlo
2004-02-13, 11:23
Jag kokar min morgongröt på 1 dl havregryn, 0.5 dl rågflingor, 0.5 dl kruskakli, 0.5 dl hela linfrön. Och med 4 minuter i micron borde kanske GI:t vara hyfsat lågt iaf? Eller har tiden i micron inte lika stor påverkan som tiden på spisen?

King Grub
2004-02-13, 11:25
Originally posted by emlo
Jag kokar min morgongröt på 1 dl havregryn, 0.5 dl rågflingor, 0.5 dl kruskakli, 0.5 dl hela linfrön. Och med 4 minuter i micron borde kanske GI:t vara hyfsat lågt iaf? Eller har tiden i micron inte lika stor påverkan som tiden på spisen?

Oj ja - den blandningen får ett rejält lågt värde. Inte lika lågt som om du hade kastrullkokt den, men tillräckligt för att du inte skall ta GI-skada. :D Dock är 0.5 dl kli kanske för mycket fibrer på en gång.

emlo
2004-02-13, 11:39
Originally posted by King Grub


[...] men tillräckligt för att du inte skall ta GI-skada. :D

Phu! Var lite orolig ett tag där... Man har ju hört vad GI-skador kan ge för bieffekter! ;)

Mac
2004-02-13, 15:07
Häller ni i Physliumfröna efter kokningen...när ni lagt upp gröten på talriken vil säga...eller häller ni ner dem medans gröten kokar?

King Grub
2004-02-13, 15:12
Originally posted by Mac
Häller ni i Physliumfröna efter kokningen...när ni lagt upp gröten på talriken vil säga...eller häller ni ner dem medans gröten kokar?

Det spelar ingen roll för den GI-sänkande effekten.